FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Leksykon Terminów Kolejowych
Autor Wiadomość
JARO
super user


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 181
Skąd: Lubin
Wysłany: 24-01-2012, 09:04   Leksykon Terminów Kolejowych

Zgłupiałem i żałuję. Kupiłem za duże pieniądze książkę "Leksykon terminów kolejowych". Pięknie wydana książka jednak z błędami i bez objaśnienia sygnalizacji na poziomie jaki prezentuje chociażby serwis RBacha. Miesiąc temu oczywiście wysłałem do redakcji e-mail z informacją gdzie mają błędy. Do dzisiaj nie mam odpowiedzi. Oczywiście książka jest pracą zbiorową ludzi pewnie uchodzących za autorytety w dziedzinie kolejnictwa, reprezentujących czołowe wyższe uczelnie techniczne kształcące inżynierów z zakresu transportu szynowego. Zmarnowano dobry pomysł na publikację w połączeniu z bardzo dobrym nośnikiem (jakość poligraficzna) do wydania tak bardzo ubogiego i z błędami wydawnictwa. NIE POLECAM. :-(
 
 
Lutek 
znawca
PL-PLKW



Pomógł: 118 razy
Wiek: 30
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 2610
Skąd: Poznań/Nakło nad Not
Wysłany: 24-01-2012, 09:14   

Chcesz się dokształcić nt. wiedzy kolejowej to polecam instrukcje kolejowe typu Ie-1 czy Ir-1. Tam znajdziesz przecież wszystkie potrzebne informacje w zakresie kierowania ruchem kolejowym itp.
_________________
www.bazawagonow.pl
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 24-01-2012, 12:40   Re: Leksykon Terminów Kolejowych

JARO napisał/a:
... bez objaśnienia sygnalizacji na poziomie jaki prezentuje chociażby serwis RBacha...


Jaro, ale mój serwis, jak go nazwałeś, prezentuje "przepisy w postaci czystej", bez objaśnień i komentarzy. Czyli goły tekst, as is. Objaśnienia produkuję tu lub na mailu... To, co piszesz sugeruje, że "wielce szanowni autorzy" tejże pozycji nie zadali sobie nawet trudu skopiowania treści E1/iE-1... Smutne, zwłaszcza że piszesz, że ma to być leksykon, czyli pozycja z założenia rzetelna i wyczerpująca temat. Współczuję złej inwestycji, ale może dzięki temu ktoś inny się nie natnie.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
pietrek
znawca



Pomógł: 62 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2057
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 24-01-2012, 20:47   

Lutek napisał/a:
Chcesz się dokształcić nt. wiedzy kolejowej to polecam instrukcje kolejowe typu Ie-1 czy Ir-1. Tam znajdziesz przecież wszystkie potrzebne informacje w zakresie kierowania ruchem kolejowym itp.


To co jest napisane powyżej nie jest tak do końca całą prawdą
Ostatnio pomagałem koledze opracować zagadnienia związane z egzaminem z ruchu - nie na dyżurnego, tylko od strony poruszających się pociągami.
Biorę sobie do ręki - nowy, poprawiony egzemplarz IR1 i co? Ano połowy tematów które na 100% były w R1 szukałem po innych instrukcjach. Dobrze że część z nich mam, a części znalazłem na przepisowej.
Ale zmierzam do czegoś innego, dochodzę do wniosku że po rozczłonkowaniu kolei na spółki i spółeczki każda ma obowiązek wymyślić koło od nowa i stworzyć swoje instrukcje. Jeszcze pół biedy jak tworzą je ludzie którzy wiedzą czego nie wiedzą, gorzej jak tworzą to laicy bo zwykle wychodzą gnioty które czasami są sprzeczne z przepisami podstawowymi o prowadzeniu ruchu pociągów.
Jak myślę kolega kupił książkę w której zawarte są tematy tylko z wybranych - znanych ludziom tworzącym ten leksykon zagadnień kolejowych. Ale żeby to miało być przydatne to trzeba będzie poczekać na następne tomisko z innego zagadnienia powiązanego z tym już ujętym. A następnie następny tom itd, itp.
No i na koniec żeby uzyskać jakąś sensowną wiedzę trzeba będzie biegać po dziesięciu tomach i z każdego wybierać odpowiednie fragmenty. :-(
 
 
Lutek 
znawca
PL-PLKW



Pomógł: 118 razy
Wiek: 30
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 2610
Skąd: Poznań/Nakło nad Not
Wysłany: 24-01-2012, 20:52   

Cytat:
Ale zmierzam do czegoś innego, dochodzę do wniosku że po rozczłonkowaniu kolei na spółki i spółeczki każda ma obowiązek wymyślić koło od nowa i stworzyć swoje instrukcje. Jeszcze pół biedy jak tworzą je ludzie którzy wiedzą czego nie wiedzą, gorzej jak tworzą to laicy bo zwykle wychodzą gnioty które czasami są sprzeczne z przepisami podstawowymi o prowadzeniu ruchu pociągów.

No Cargo czy PRy mają swoje instrukcje. Nie wiem jak to w nich jest ale podejrzewam, że to ma się tak samo jak w przypadku regulaminów technicznych bocznic. Mogą oni mieć wewnętrzne swoje własne wytyczne jednak nie mogą one negować ani zmieniać treści instrukcji PKP PLK ( w senie opierają się tych z PLK ).
_________________
www.bazawagonow.pl
 
 
 
pietrek
znawca



Pomógł: 62 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2057
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 24-01-2012, 21:10   

PRy swoje instrukcje zerżnęły prawie (pominęły część związaną z częścią towarową ) kropka w kropkę z Cargowskich które są chyba najbliższe temu co wymaga PLKa. W końcu wszystkie cztery twory (dochodzi IC) wywodzą się z PKPu.
Ale i tu są babole, ostatni jaki pamiętam polegał na tym że ni z tego ni z owego decyzją dyrektora do brutta szynowozu ma być doliczane średnio po ok. 12t. Dlaczego ? To już nie oświecono nas.
A mnie przez 20 lat uczono że na brutto pociągu składa się suma wag poszczególnych wagonów wraz z ładunkiem (w zależności od obciążenia - towarowe) co jest zawsze podane w odpowiedniej tabliczce na wagonie. Np. dla wagonu osobowego próżny 40t a ładowny 46t i ta ostatnia jest brana do obliczenia brutta pociągu. I chyba nikt nie wymyślił nagle żeby do tych 46t doliczać jeszcze jakieś inne wzięte z sufitu tony. Co zrobiono z szynowozami.
I tu dla mnie jest sprzeczność w przepisach których z biegiem czasu pojawi się pewnie coraz więcej.
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 24-01-2012, 21:24   

pietrek napisał/a:

Ale i tu są babole, ostatni jaki pamiętam polegał na tym że ni z tego ni z owego decyzją dyrektora do brutta szynowozu ma być doliczane średnio po ok. 12t. Dlaczego ? To już nie oświecono nas.


A tu nie chodziło o masę wyjściową do liczenia procentu ciężaru hamującego - ze względu na lepsze (skuteczniejsze) hamulce albo coś takiego? Żeby szynowóz mógł szybciej pomykać ze swoją "lekką" konstrukcją? Bo jakby go policzyć po rzeczywistej masie to ciężar by mu wyszedł na 10km/h, a tak dało sie np. 80 :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
pietrek
znawca



Pomógł: 62 razy
Wiek: 56
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2057
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 24-01-2012, 21:37   

RBach napisał/a:
pietrek napisał/a:

Ale i tu są babole, ostatni jaki pamiętam polegał na tym że ni z tego ni z owego decyzją dyrektora do brutta szynowozu ma być doliczane średnio po ok. 12t. Dlaczego ? To już nie oświecono nas.


A tu nie chodziło o masę wyjściową do liczenia procentu ciężaru hamującego - ze względu na lepsze (skuteczniejsze) hamulce albo coś takiego? Żeby szynowóz mógł szybciej pomykać ze swoją "lekką" konstrukcją? Bo jakby go policzyć po rzeczywistej masie to ciężar by mu wyszedł na 10km/h, a tak dało sie np. 80 :-)

Też tak kombinowałem ze względu na to że cóś myślą o puszczaniu ich na Brzeg z Opola, a tam jest 160km/h. Co prawda te mogą się bujać do 120km/h ale może w tym jest sedno tarczy. Tylko że jak dla mnie najprościej i najbezpieczniej byłoby doprowadzić do zmiany oznaczeń na pudle bo to jest oznaczenie jakie powinno być brane pod uwagę przy obliczaniu brutta. A jeżeli chodzi o relacje brutto - ciężar hamujący rzeczywisty to jak sobie w tej chwili przypominam przy wadze 82t hamuje 152t czyli prawie dwa razy więcej, a zwiększając brutto o 12t rzeczywisty hamujący się nie zmienił. Co jest naturalne bo nikt hamulców nie przerabia.
Ale to jest tylko przykład jak pewne posunięcia mogą stać w sprzeczności czy oderwaniu od innych zależności czy przepisów.
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3723
Skąd: Opole

Wysłany: 25-01-2012, 22:00   

Nie wiem, może jestem ciemna masa ale czy tu nie idzie o kasę. Opłata liczy się za wagę taboru jaki turla się po szynach.
 
 
 
JARO
super user


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 181
Skąd: Lubin
Wysłany: 27-01-2012, 14:50   

... temat się Wam rozjechał!
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 27-01-2012, 23:25   

JARO napisał/a:
... temat się Wam rozjechał!


Musisz nam wybaczyć. Tak to jest jak się kolejarstwo zlezie do kupy. Nawet na pogrzebie w końcu zjadą na zagadnienia niezrozumiałe dla cywilów i zaczną gadać po marsjańsku. :-) OK, z mojej strony EOT.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
radep 
świeżak


Dołączył: 11 Paź 2018
Posty: 1
Skąd: Warsaw
Wysłany: 11-10-2018, 07:50   

Witam :)

Czy ktoś może wiec gdzie można kupić taki leksykon?
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group