FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Kolorystyka Lokomotyw w latach 1965-1989
Autor Wiadomość
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4841
Skąd: Warszawa
Wysłany: 10-11-2009, 20:00   Kolorystyka Lokomotyw w latach 1965-1989

Krótki temat informacyjny dla twórców i pasjonatów polskiej kolei. Napiszę kilka słów popartych stosowną fotografią w kwestii malowania polskich elektrowozów i spalinowozów oraz EZT w okresie 1965-1989. Materiał ten niech służy twórcom do tworzenia odpowiednich zestawów kolorystycznych.

Zasadniczo występowały następujące podstawowe typy kolorystyki pudła:

1). zgniłozielony (SP45, SU46, EU07, ET40, ET41, ST43, ET22)

2). seledynowy (SP45, EU06, EU07, EU04, EU20, ET40, ET42, ST43)

3). mocny matowy zielony - tzw. 'Fabryczny HCP' (EU07, ST43, SP45, SU46, SP47, ET41, ET40, ET42, ET21, ET22, ST44)

4). wojskowy zielony (ST44, SM30, SP30, SP42, SM42)

5). -pomarańczowy (EP05, EP09, EP08, EP40)

...oraz cała gama wariacji indywidualnych stosowanych przez szopy na miejscu.

I przykłady na żywym ciele:

1). zgniłozielony, SP45-150 w Gryfowie Śląskim 11.08.1984:

http://farm3.static.flick...5325d641e_b.jpg

2). seledynowy, przykład SP45 widocznej za Ok1 w lok. Toruń Kluczyki:

http://www.tog-billeder.d...orun_190476.jpg

3). mocny matowy zielony, na przykładzie kolejnej SP45:

http://farm3.static.flick...ae1bf6f72_b.jpg

4). wojskowy zielony, na przykładzie SM42-097:

http://farm3.static.flick...fc3705b63_b.jpg

5). pomarańczowy i EP05:

http://farm3.static.flick...c72772ba3_b.jpg

Zasada: oba użyte kolory były to defacto bardzo podobne kolory z koła barw - natomiast o bardzo różnym natężeniu jasności i kontrastu. W efekcie były bardzo mocno skontrastowane i prezentowały się atrakcyjnie (coś o czym dziś już nikt nie pamięta). Zatem jeżeli mamy schemat 'zgniłozielony' - góra była bazową zielenią z dodatkiem czerwieni i żółci - relatywnie jasna a zarazem z odessaniem nadmiaru kontrastu - stonowana, podczas gdy dół był analogiczny, tyle że bardzo ciemny względem góry.

Występowały następujące schematy malowania:

1). Jasna góra, ciemny środek, jasny pas na dole (ET21, ET22, ET41, ET40, ET42, EU07, EU06, EU04, EU20, SP45, ST43 oraz SU46-001/002/053/054)

http://farm3.static.flick...3209707a3_b.jpg
http://farm3.static.flick...55c806006_b.jpg
http://farm3.static.flick...6deb790ec_b.jpg

2). Jasna góra, ciemny środek, ciemny pas na dole (ET21, ET22, ET41, ET42, ET40, SU46, SP47)

http://farm4.static.flick...9848593c3_b.jpg
http://farm3.static.flick...5c6ca28f6_b.jpg
http://www.pojkom.pl/kolej/et21/et21_bm.jpg

3). Całość w jednym kolorze z detalem w jaskrawym kontraście:

http://farm3.static.flick...ce6856414_b.jpg
http://farm3.static.flick...581979500_b.jpg
http://www.cn.com.pl/~di2...Czwa_280784.jpg

Zasadą obecną we wszystkich schematach malowania i wszystkich kolorach było stonowanie barw i stosowanie kolorów będących pochodną jednej barwy w znacznym jednak kontraście względem siebie. Jest to szczególnie widoczne przy porównaniu malowania 'fabrycznego' lub 'zgniłozielonego' z tym co po 2002r wyprawiać zaczęła np. PESA Bydgoszcz, przykłady?

SP45-074 / SU45-074:

http://farm3.static.flick...ae1bf6f72_b.jpg
http://stud.pam.szczecin....35/SU45-074.jpg

SU46-017:

http://farm4.static.flick...9848593c3_b.jpg
http://stud.pam.szczecin....17_13.08.06.jpg

ST43-328:

http://farm4.static.flick...d55bce2c2_b.jpg
http://stud.pam.szczecin....39/IMGP0999.jpg

ET22-690:

http://farm3.static.flick...3209707a3_b.jpg
http://www.psk-poznan.cba...t22-0690-01.jpg

Powyższe porównania nadal istniejących maszyn udokumentowanych przed ponad 20u laty dają wyobrażenie na czym rzecz polega. W zasadzie schematy się często nie zmieniały, zmienił się natomiast (kompletnie bez wyczucia) użyty kolor i tonacje, nad czym tak często biadolę...
_________________
www.wgk.cal.pl
 
 
 
Popkorn667 
super user


Pomógł: 9 razy
Wiek: 28
Dołączył: 17 Kwi 2008
Posty: 129
Skąd: Piotrków Tryb./Łódź
Wysłany: 10-11-2009, 20:34   

Świetny temat, tylko czy przypadkiem tego typu schematy (mówię o wariacjach zielonego itp, nie żółtego) nie były stosowane do 1986 roku, po wypadku z radzieckimi żołnierzami?
_________________
Nigdy nie kłóć się z głupcem, ludzie mogą nie dostrzec różnicy.
 
 
 
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4841
Skąd: Warszawa
Wysłany: 10-11-2009, 21:44   

Ten wypadek nie był z radzieckimi żołnierzami, tylko z polskimi i wzięła w nim udział EU07, a miało to miejsce w roku 1989. Wprowadzono wtedy żółte czoła.... ALE! Reszta malatur pozostała w gruncie rzeczy taka jak wcześniej + żółte fronty.
_________________
www.wgk.cal.pl
 
 
 
EU07-468
super user



Pomógł: 10 razy
Wiek: 23
Dołączył: 01 Sie 2009
Posty: 188
Skąd: Węgorzyno
Wysłany: 10-11-2009, 21:49   

kilanziom napisał/a:
Ten wypadek nie był z radzieckimi żołnierzami, tylko z polskimi i wzięła w nim udział EU07, a miało to miejsce w roku 1989. Wprowadzono wtedy żółte czoła.... ALE! Reszta malatur pozostała w gruncie rzeczy taka jak wcześniej + żółte fronty.


A ja słyszałem ze to był ET22!
 
 
Patrykos
zaawansowany



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 804
Skąd: Imielin

Wysłany: 10-11-2009, 21:50   

Mnie tylko zastanawia, jakie kolory mialy jamniki powyzej numeru 111(ryfle). Kolory byly zblizone do 303E, czy to kompletnie inna paleta barw?
_________________
Pozdrawiam, Patryk.
http://www.patrykos.kolej.org.pl/ / https://www.facebook.com/PatrykosTrainz/
 
 
 
SP45-166
super trainz
na uporku


Pomógł: 10 razy
Wiek: 35
Dołączył: 20 Sty 2009
Posty: 549
Skąd: Warszawa
Wysłany: 10-11-2009, 22:25   

kilanziom napisał/a:
Ten wypadek nie był z radzieckimi żołnierzami, tylko z polskimi i wzięła w nim udział EU07, a miało to miejsce w roku 1989. Wprowadzono wtedy żółte czoła.... ALE! Reszta malatur pozostała w gruncie rzeczy taka jak wcześniej + żółte fronty.


Wypadek miał miejsce na linii Wrocław-Szczecin (nadodrzanka?), dnia 4-06-1988 na niestrzeżonym przejeździe kolejowym w km 116,730 tejże linii. Z fotokopii pisma które właśnie oglądam wynika też że decyzję o malowaniu żółtych czół w celu poprawy widoczności dyrektor generalny PKP podpisał 21-07-1988, a w nagłówku pisma (czyli data odbioru w naczelnym zarządzie trakcji- zanim to się dalej rozeszło to też pewnie swoje mineło) mamy datę 22-09-1988. Trzeba więc liczyć że akcja malowania lokomotyw to dopiero od listopada lub grudnia 1988...
_________________
Odstawiony do zapasu długotrwałego.
 
 
 
makaron1970
super trainz



Pomógł: 17 razy
Wiek: 50
Dołączył: 19 Kwi 2008
Posty: 490
Skąd: Kotlina Kł
Wysłany: 10-11-2009, 22:29   

Piotr, te żółte czoła praktykowano do którego roku?
_________________
makaron TRS2006 http://makaron.krb.com.pl/
 
 
Patrykos
zaawansowany



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 804
Skąd: Imielin

Wysłany: 10-11-2009, 22:43   

Do 27 lutego 2002 roku.
_________________
Pozdrawiam, Patryk.
http://www.patrykos.kolej.org.pl/ / https://www.facebook.com/PatrykosTrainz/
 
 
 
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4841
Skąd: Warszawa
Wysłany: 10-11-2009, 22:44   

Dokładnie tak jak Krzysztof opisał.

@Marek, to jest pewnego rodzaju paradoks, ale nie przestano ich używać do dziś dnia. W wyniku akcji które na własną rękę wyprawia się na Lubelszczyźnie (a ostatnio także zdaje się na Dolnym Śląsku) żółte czoła wciąż są utrzymywanne po rewizji na niektórych lokomotywach serii ST43, ST44 i SU45.

Oficjalnie nakaz ich malowania wygasł o ile dobrze pamiętam w 2002r, aczkolwiek pierwsze efekty tego dało się obejrzeć w 2003r. Krzysztof na pewno miałby w tej kwestii dużo do powiedzenia, bo był to bardzo ciekawy okres. W tym właśnie okresie mianowicie (2002-2003r) za naprawy lokomotyw np. serii SU45 i SU46 wzięła się PESA i zaczęły się dziwactwa kolorystyczne z zielenią - HCP w 2002r przy rewizjach maszyn nadawał schemat fabryczny swoim maszynom! Przykładem nielicznych pozostałości po rewizjach i NG z tego okresu jest np. walający się dziś w Gdyni SU45-185 - malatura praktycznie jak w chwili wejścia do służby:

http://www.hamman.cal.pl/.../SU45-185~0.jpg

nieudolność i przypadkowość kolorków jakie stosowały po 2002r inne zakłady wzbudza uśmiech politowania, sami porównajcie:

http://www.hamman.cal.pl/...02/SU45-135.jpg
_________________
www.wgk.cal.pl
 
 
 
Patrykos
zaawansowany



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 804
Skąd: Imielin

Wysłany: 10-11-2009, 23:15   

Na elektrykach zauwazalne juz byly pierwsze zielone czola w marcu, krotko po wprowadzeniu zielonych czol.
_________________
Pozdrawiam, Patryk.
http://www.patrykos.kolej.org.pl/ / https://www.facebook.com/PatrykosTrainz/
 
 
 
SP45-166
super trainz
na uporku


Pomógł: 10 razy
Wiek: 35
Dołączył: 20 Sty 2009
Posty: 549
Skąd: Warszawa
Wysłany: 10-11-2009, 23:15   

Dobrze Patrykos napisał- mniej więcej koniec lutego, początek marca. Kraków takie pismo otrzymał 6-03-2002. Jednakowoż ciekawe jest że już bodaj w kwietniu 1999 stwierdzono że przy pełnym wymaganym przepisami całodobowym oświetleniu czoła (czego OIDP w czasach PRL wcale nie było), nie zachodzi konieczność malowania żółtych czół, gdyż czoło oświetlone przy pomocy trzech reflektorów jest i tak dostatecznie dobrze widoczne.

W pismach które dotarły do CM-ów i Zakładów NTK było polecenie zużycia zapasów starych odcieni farb. Stąd np fajnie wyglądająca SU45-089 którta jako jedna z pierwszych wróciła po rewizji. Stare kolory miały napewno 168 oraz 246, a także OIDP SU46-033 oraz SU46-045.

Natomiast podana tu przez ciebie SU45-185 rzeczywiście wyglądała w roku 2004 zaskakująco łudząco jakby to była rewizja w kolorach przejściowych 2002, ale to było jedynie odmalowane czoło- podobnie jak na SU45-145, czy 136.
Natomiast nowe oczojebne kolory już od 2001 roku (ale jeszcze z zółtymi czołami) stosowała PESA na SU45-105, 107, 141, 256. Mniej wiecej od końca wakacji 2002 weszliśmy na nową kolorystykę:
RAL 6018 (jasny zielony), 6029 (ciemny zielony), 7031(popielaty), 9017 (czarny), 9016 (biały), 1021 (żółty), 3000 (czerwony), 2004 oraz 2008 (pomarańcze)
_________________
Odstawiony do zapasu długotrwałego.
Ostatnio zmieniony przez SP45-166 10-11-2009, 23:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4841
Skąd: Warszawa
Wysłany: 11-11-2009, 12:21   

Zwróciłbym uwagę na jeszcze jeden aspekt kolorystyki lokomotyw z epoki, który do tego przeniknął we współczesność: odcinanie lub spasowywanie dachu i szczytu czoła w pewnych seriach.

Było kilka koncepcji odcinania dachu, jedną z popularnych i spotykanych do dziś w przypadku serii SP45/SU46 był cały dach w kolorze jasnoszaarym z czołem naśladującym kolorystykę górnej partii burty:

http://stud.pam.szczecin....-147_071987.jpg

Inna koncepcja zakładała zostawianie środkowej partii dachu w kolorze szarym, z obrysem całej krawędzi dachu (około 1/4 jego szerokości) kolorem takim jak górna partia:

http://swr.podkarpackakol.../su45-089-4.jpg

Zabieg ten szczególnie efektywnie prezentował się w przypadku elektrowozów EU06, gdzie nie było rynienek na krawędzi dachu i burta swobodnie przechodziła w dach:

http://www.eu07.pl/~pawelo/g42/eu06-02.jpg
http://www.dobre-wozy.cal...001/EU06-12.jpg

Natomiast do przykładów żółtego czoła z premedytacją stosowanego po 2002r należy bez wątpienia SU45-173:

http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=7125

Oraz drugi fiat przemalowany z miesiąc czy dwa temu, chyba SU45-245. Ciekawa rzecz, zadbała o to zamojska szopa, a lokomotywa wylądowała w rejonie Grudziądza...

http://stud.pam.szczecin....35/Img_6609.jpg

To drugie malowanie jest szczególnie dziwaczne, żółte czoło zaaplikowano do zielonego 'oczojeba' w stylu PESY. Jest to pewna osobliwość...
_________________
www.wgk.cal.pl
 
 
 
Gryszaq
zaawansowany


Pomógł: 1 raz
Wiek: 30
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 932
Skąd: E Ł K
Wysłany: 11-11-2009, 14:41   

Fajną kolorystykę ma SU45-122. Dodatkowo jest to oryginał z racji kombinacji dwustopniowego umiejscowienia bocznych oznaczeń na nowej czcionce. Zwłaszcza, że tą czcionkę wprowadzono dopiero od numeru 148 w górę.

http://www.hamman.cal.pl/.../SU45-122~0.jpg

A w ogóle cikawym motywem Białystok. Nie wiem jak było jeszcze w XXI wiekiem, ale przez ostatnie kilka lat Białystok maluje swoje lokomotywy indywidualnie. Chyba nigdzie w Polsce nie ma fiatów w tym charakterystycznym niebieskawym odcieniu

http://www.bbajko.friko.pl/SU45/SU45-136-03.jpg

http://www.bbajko.friko.pl/SU45.html#0

Ciekawym przypadkiem jest też ST44-1401, którą Białystok na swoim zakładzie o tak pomalował w 2007 roku:
http://www.garnek.pl/romekr/6022384/st44-1041

Nie wspominając, że Białystok jeszcze posiada na stanie ten ciekawy przypadek:
http://www.bbajko.friko.pl/SU45/SU45-206-10.jpg
_________________
EŁCKA GALERIA KOLEJOWA

http://elkgk.cba.pl/index.php

ZAPRASZAM!
Ostatnio zmieniony przez Gryszaq 11-11-2009, 14:44, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4841
Skąd: Warszawa
Wysłany: 11-11-2009, 14:44   

Kolego - to jest nie na temat. Dywagacje na temat marnych kolorków które tu pokazujesz jako 'fajne' nie mają nic wspólnego z kolorystyką 1965-1989, schematami malowania do okresu żółtych czół itp.

Weź to zedytuj i napisz coś na temat, np. różnice w kolorystyce, proporcjach i umiejscowieniu tablic ostrzegawczych dot. wysokiego napięcia na lokomotywach - bo to jest następna osobliwość rózniąca maszyny przed laty i dziś.
_________________
www.wgk.cal.pl
 
 
 
Gryszaq
zaawansowany


Pomógł: 1 raz
Wiek: 30
Dołączył: 06 Maj 2008
Posty: 932
Skąd: E Ł K
Wysłany: 11-11-2009, 15:36   

No ostatnie kilka postów też odbiegło od pierwotnego założenia wątku.

Na wielu zdjęciach SP45, nawet tych zakładowych w lat 197x brak lusterek. Czym to było spowodowane? Fabrycznie 301Db nie miały montowanych lusterek? Z resztą to samo dotyczy 301D i 301Da.

Kiedy lokomotywy dostawały okrągłe bufory? Np na zdjęciach SP47-002 jeszcze z początku lat 90 są bufory prostokątne, a jak wiadomo cięta już była z okrągłymi

Aha i skoro mówimy o różnicach i SP47 - jedną z zasadniczych różnic między SP47-001 i 002 było umiejscowienie oznaczeń bocznych. 001 miała "gołe" litery zawieszone między dwoma najniższymi ryflami, a 002 już tak jak SU46 - na tablicach pod ryflami.
Na modelu tego nie ma, a dość istotnie odróżnia oba numery.
_________________
EŁCKA GALERIA KOLEJOWA

http://elkgk.cba.pl/index.php

ZAPRASZAM!
 
 
Patrykos
zaawansowany



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 804
Skąd: Imielin

Wysłany: 11-11-2009, 18:26   

Jakie sa na warsztacie bufory, takie montuja.
_________________
Pozdrawiam, Patryk.
http://www.patrykos.kolej.org.pl/ / https://www.facebook.com/PatrykosTrainz/
Ostatnio zmieniony przez zolwik 11-11-2009, 18:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
m0ke
zaawansowany
super partia !



Pomógł: 18 razy
Dołączył: 20 Lut 2008
Posty: 663
Skąd: Zamość Bortatycze
Wysłany: 17-02-2016, 16:10   

Panowie,
na wczoraj poszukujęschematów malowań (Z RALami) llokomotyw ET21 i ET40 - zielonych i z żółtym ryjem
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group