FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: zolwik
31-05-2015, 20:11
Jak zbudować kopalnię
Autor Wiadomość
Korzeń 
znawca



Pomógł: 73 razy
Wiek: 28
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1500
Skąd: Knurów

Wysłany: 31-05-2015, 20:00   Jak zbudować kopalnię

Uwaga, zakładam temat. Poruszenie na forum, COŚ się dzieje. Szok i niedowierzanie.

WSTĘP
A więc tak... KWK, akronim od hasła: kopalnia węgla kamiennego. Według wikipedii jest to rodzaj kopalni w której wydobywa się węgiel kamienny metodą odkrywkową lub głębinową. Definicja delikatnie mówiąc dość powierzchownie dotykająca tematu, ale poradzimy sobie z tym. W poradniku zajmę się drugą metodą wydobycia węgla - głębinową - jako powszechniejszą (i nie muszę tworzyć nowej mapy, bo mam gotowca ^^). Nie będę się rozdrabniał na jakieś pro-branżowe hasła i szczegóły techniczne, bo wyszła by z tego dość opasła książka, a nas w zasadzie interesuje tyko kolejowa strona tematu: transport surowców i poskładanie tego w spójną, działającą całość ;-)

STACJA KOLEJOWA

Na początek potrzebujemy dogodnego połączenia kolejowego i stacji. W zależności od zapotrzebowania do obsługi typowej kopalni potrzeba około 10 torów stacyjnych. U mnie jest ich 14 po około 600m każdy. Stąd odbywają się przyjazdy próżnych i wyjazdy ładownych składów w świat. Typowy skład, to około 3000t węgla. Jeśli chodzi o obiegi towarów to można to przedstawić w ten sposób:
PRODUKCJA:
-miał węglowy
-kamień
ZUŻYCIE:
-kłody
-piasek i/lub popiół

WYDOBYCIE WĘGLA I ZAKŁAD PRZERÓBCZY

Węgiel na powierzchnie wydobywany jest szybami. Wieże szybów dzielą się na zastrzałowe (z lewej) i basztowe (z prawej). Pierwsze służą głównie jako materiałowo-zjazdowe, czyli do transportu sprzętu i ludzi, a funkcją drugich jest wydobywanie na powierzchnię urobku.

Z szybu wydobywczego urobek trafia za pośrednictwem taśmociągów do zakładu przeróbczego, gdzie mechanicznie i chemicznie węgiel oddzielany jest od kamienia i sortowany głównie na podstawie wielkości brył. Zakład przeróbczy, czyli tzw. płóczka jest naszą "fabryką" i jednocześnie ładownią miału węglowego. Stąd węgiel trafia bezpośrednio na wagony, na skład węgla (taśmociągi), ew. do elektrociepłowni/kotłowni będącej częścią zakładu (taśmociągi). Z płóczki wyprowadzamy również rury do mieszalników Dorra, w których chemicznie oddziela się pozostały w wodzie po płukaniu miał węglowy od kamienia, który jest zbędnym odpadem i trafia na zwałowisko.

Będzie też potrzebny taśmociąg łączący sortownię z mniejszym zsypem, którym kamień będzie ładowany na wagony i wywożony na zwał.

Jeżeli chodzi o proces ładowania węgla, to sprawa jest prosta. Ja mam 5 stanowisk do załadunku wagonów. Każde stanowisko zaopatrzone jest w wyciągarkę do wagonów, oraz wagę. Węglarki (do 10 sztuk jednocześnie) wpychamy pod sortownię na jedno ze stanowisk a resztę załatwia wyciągarka (nie posiadamy takiej do tereni :-( ), która przesuwa wagony pod zsypami, tak aby miał był równomiernie rozmieszczony. Następnie już ładowne wagony wyciągamy spod sortowni i formujemy w składy. Można też dodatkową mini-sortownię umieścić przy składzie węgla. Analogicznie ładuje się też kamień.

KAMIEŃ

Wiadomo, że z głębi ziemi nie wydobywa się czystego węgla. Jako produkt uboczny kopalnia generuje też spore ilości kamienia, którego "pozbywamy się" na kilka sposobów. Po pierwsze osadniki ziemne i betonowe. Po płukaniu węgla pozostały osad wypompowany jest z sortowni do osadników, gdzie pod wpływem grawitacji stałe cząsteczki osadzają się na dnie zbiorników. Po zapełnieniu się takiego zbiornika, woda jest odpompowywana, a pozostały osad wybierany i wywożony na zwałowisko ciężarówkami, lub drogą kolejową.

Kamień wywozimy na zwały radwanami. Wielkość zwałowiska zależy od wieku i wielkości zakładu. Zwykle kilka segmentów, kamienistej szaro-czarnej, pofałdowanej masy powinno wystarczyć.

PLAC DRZEWNY

Miejsce gdzie składowane jest... Wszystko :lol: od złomu, przez wraki, kruszywa, materiały, stalowe profile, choć głównie drzewo potrzebne przy zabezpieczaniu chodników. Materiał niegdyś był dostarczany głównie koleją, która w tej chwili została w dużej mierze wyparta przez ciężarówki. Natomiast na terenie samej kopalni środkiem transportu jest kolejka wąskotorowa, której sieć oplata cały zakład i łączy plac drzewny z szybami materiałowo-zjazdowymi i warsztatami.

MOST ZAMUŁKOWY

Zwany również podsadzkowym. Nie jest wymagany, jeśli chcemy skupić się tylko na podstawowych zasobach, ale warto go mieć, jako charakterystyczny obiekt bez którego śląska kopalnia nie może funkcjonować. Zużywa piasek i popiół (opcjonalnie). Piasek potrzebny jest do wypełniania pustek powstałych po wydobyciu kopalin, które pozostawione same sobie przyczyniają się do zapadania gruntu i powstawania tak zwanych szkód górniczych. Głównym dostawcą materiału podsadzkowego są przemysłowe koleje piaskowe. Do funkcjonowania takie szybu potrzebujemy wieżę zastrzałową, do tego jakieś magazyny, zbiornik wodny, oraz most podsadzkowy. Ja chwilowo zastąpiłem go zwykłą kratownicą, bo ten który mamy jest dość... Słaby :-D

PODSUMOWUJĄC

Naskrobałem taki prosty schemat na podstawie KWK Knurów. Drogi transportowe, głównie taśmociągi:
Fioletowy - kamień, materiał flotacyjny / transport z sortowni do osadników ziemnych, betonowych, mieszalników dorra. Kamień przewożony na zwałowiska.

Pomarańczowy - gotowy surowiec, węgiel / transport do wag, na place węglowe, załadunek na wagony, kotłownie itp, itd.

Jasnozielony - korytarze transportowe ludzi / to wiadomo o co chodzi.

Niebieski - węgiel surowy / transportowany z szybów do zakładu przeróbczego, ewentualnie do zbiorników węgla surowego.

Czerwony - plac drzewny / głównie składowanie drzewa, ale też inne materiały. Blachy, tarcica, różne materiały sypkie.

Jeśli chodzi o mosty zasypowe/zamułkowe, to tego akurat nie ma na tym screenie, ale tam nie ma filozofii. Z mostu piach zsypuje się do zbiornika i jest spłukiwany przy pomocy wody kanałami w głąb szybu który znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie mostu. Analogicznie popiół.


Pozostałe budynki, to lokomotywownia, jakieś warsztaty dla drezyniarzy, magazyny, warsztaty, ślusarnie, maszynownie, stacje pomp, stacje energetyczne. Tego typu rzeczy.

KONIEC

Uuuuff... Tak to czytam raz i drugi. Strasznie pobieżnie wyszło jak na 3 godziny pisaniny. Przy okazji wyszło ile jeszcze obiektów przemysłowych brakuje nam na scenie, masakra. Piszcie o co jeszcze by trzeba uzupełnić temat. Może przy okazji nauczę się pisać poradniki :-D
Pozdrawiam i miłego wieczoru.
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
Dominic
trainz
Tyś blank ociuloł



Pomógł: 7 razy
Wiek: 26
Dołączył: 30 Cze 2010
Posty: 354
Skąd: Chorzów
Wysłany: 31-05-2015, 21:20   

Muszę przyznać, że jak na pierwszy poradnik, to wyszło Ci całkiem nieźle pod względem technicznym i merytorycznym. Temat budowy kopalń już od dawna prosił się o jakiś lepszy poradnik niż rysunek podajże Kebab'a. Jeżeli komuś zależy na wiernym odtworzeniu budowy kopalni, to ten poradnik wyczerpuje najważniejsze zagadnienia.

W poradniku wymieniłeś cztery podstawowe towary, które mają zastosowanie na kopalni. Czy jest sens dodawać do tej listy towary PNT takie jak: olej napędowy, kruszywo itd.?
_________________
"Kiedy ludzie zaczynają naśladować twój styl, wtedy czujesz, że coś w tym jest." — James Hetfield
 
 
 
Bzyk
zaawansowany



Pomógł: 8 razy
Wiek: 23
Dołączył: 10 Lip 2010
Posty: 621
Skąd: Jabłonowo Pomorskie
Wysłany: 31-05-2015, 21:27   

No i za dobry poradnik w nagrodę dostajesz kopalnioka :mrgreen:

http://delikatesy.frykowk...00x600/1114.JPG

Nie no fajny poradnik, na pewno wielu osobom się przyda, i pomoże ożywić mapki do Tereski i te realne, i fikcyjne :-)
_________________
"Małymi kroczkami do wielkich rzeczy tylko uparty trening tworzy mistrza"

http://www.qdaty-trainz.pl/
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 31-05-2015, 22:09   

Świetna robota, robi wrażenie
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3723
Skąd: Opole
Wysłany: 31-05-2015, 22:35   

Dobrze opracowane, dobrze zilustrowane, znaczy każdy powinien zrozumieć :-P . Podziękowania za to że Tobie chciało się chcieć ponieść kaganek oświaty do ludu.
 
 
 
Kam55 
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 19 Sie 2012
Posty: 106
Skąd: Tarnów
Wysłany: 01-06-2015, 13:57   

Dzięki, zawsze uzupełni to jakieś luki , rozwieje wątpliwości i zobrazuje ;-)
 
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk


Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1965
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 01-06-2015, 15:25   

Przyda się dla osób które chciałyby zbudować nawet małą kopalnię a nie wiedziały jak się za to zabrać :)
 
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 73 razy
Wiek: 28
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1500
Skąd: Knurów

Wysłany: 01-06-2015, 15:46   

Dobrze że się podoba. Koksownia i elektrownia w drodze :-)

Dominic napisał/a:

W poradniku wymieniłeś cztery podstawowe towary, które mają zastosowanie na kopalni. Czy jest sens dodawać do tej listy towary PNT takie jak: olej napędowy, kruszywo itd.?

Olej napędowy - bzdura. Pojawił się chyba tylko ze względu na to, że występował we wbudowanych kopalniach jeszcze z TRS2004 :mrgreen: Z tym że w Australii jest niezbędny do generatorów zapewniających energię, a w naszych warunkach mamy jej raczej pod dostatkiem ;-)
Jakieś kruszywa, złom to już w zależności od wyobraźni budującego.
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 01-06-2015, 16:21   

Ja byłbym jeszcze wdzięczny za jakiś mini-spis dodatków używanych do wykonania tej kopalni. Nie chodzi o jakiś wyciąg z CMP, ale tak pokrótce chociaż skąd brać te dodatki. Wiele z nich wygląda znajomo, sporo z nich jest w downloadzie PTT, i byłbym w stanie je zidentyfikować, ale chyba nie wszystkie. A taki mini-spis by się w temacie przydał żeby było wiadomo skąd skompletować pakiet dodatków przydatnych do tego celu. Mnie np. interesowałby (nie tylko w kontekście kopalni) namiar na dodatki do budowy takiej rozdzielni WN:
http://www.trainzimage.pl/image/m8E
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 73 razy
Wiek: 28
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1500
Skąd: Knurów

Wysłany: 02-06-2015, 19:19   

Jeśli chodzi o dodatki, to jest trochę lipa. Korzystając tylko z zasobów rodzimej sceny nie ma wielkiego wyboru z rodziny obiektów przemysłowych. Jest trochę dodatków kebaba na DLS i PTT, trochę moich w temacie, SAM też coś naprodukował, Qń bodajże, Robercik101 w ramach swojego projektu GKW i kilka innych osób, ale to pojedyncze sztuki. Np. wszystko co jest potrzebne do mojej mapki sam dłubię na bieżąco. Problem z materiałami, bo nieraz trzeba się naganiać trochę z ochroną żeby zdobyć fototex. Ale warto. Taki model potem prawie jak trofeum :mrgreen:
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 02-06-2015, 20:04   

Korzeń napisał/a:
Jeśli chodzi o dodatki, to jest trochę lipa. Korzystając tylko z zasobów rodzimej sceny nie ma wielkiego wyboru z rodziny obiektów przemysłowych.

Ale były w tym tutorialu wykorzystywane jakieś nietypowe dodatki typu coś z DLS?
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 73 razy
Wiek: 28
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1500
Skąd: Knurów

Wysłany: 04-06-2015, 12:00   

Nie. Nietypowych dodatków nie używam. W ogóle baza składników jest niewielka, bo na całą mapę jest ich zaledwie 600. Z tego jakieś 90% to nasza twórczość.

Pytałeś o rozdzielnię WN:
AC3 TPS 110-27.5 kV Balezino,<kuid:354694:850002>
http://trainz-mp.ru/kuid/...56986000cf85202}
Strasznie ciężki potwór. 127444 poly. Każdy izolatorek w 3D... Osobiście będę go wymieniał na coś zdecydowanie lżejszego jak tylko znajdę odpowiedni model.
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group