FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Osygnalizowanie na pruskim lokalbahnie.
Autor Wiadomość
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 31-12-2014, 14:55   Osygnalizowanie na pruskim lokalbahnie.

Ostatnio zacząłem dłubać na poważnie swoją mapkę, taki typowy klimat pruskiej lokalki. Buduję wg. oryginalnych pruskich planów i nasuwa mi się w trakcie budowy jefen problem - odległość od osi toru głównego zasadniczego do dodatkowego to tylko 4.5m - przy wstawieniu semaforów kształtowych mam dwie sytuacje:
- typ kratownicowy wchodzi w skrajnie drugiego toru,
- płaskownikowy jest dealnie wpasowany w środek międzytorza.

Oba typy różną się więc odległością od osi toru. Tak ma być czy to jakiś pomyłek? Która odległość od odi toru jest prawidłowa - kratownicy czy płaskownika? W oryginale były na stacji zastosowane oba typy i w skrajni musiały się jakoś mieścić, tak więc trochę mnie to dziwi.

Za Niemca stacyjka miała tylko semafory wjazdowe, wyjazdowe zostały założone dopiero po wojnie, ale przecierz Polacy nie przesuwaliby toru żeby semafory się zmieściły...

I tak jeszcze pobocznie - była jakaś dyrektywa/czasookres jeżeli chodzi o wstawiania kratownicowych lub płaskownikowych kształtów? Czy hulaj dusza, co było to założyli? Zauważyłem że większość małych stacji w mojej okolicy semafory w torze głównym zasadniczym (wjazdowe i wyjazdowe) są kratownicowe, w dodatkowym natomiast płaskownikowe. W dodatkowym były zakładane później?
Ostatnio zmieniony przez UAZ 31-12-2014, 14:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4209
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 31-12-2014, 15:19   

Ogólnie jest tak, że płaskie są na wąskie międzytorza, krata - na szerokie. Ale może gdzieś tam było te 10cm więcej - na planach tego nie wyłapiesz, a skrajnia jest zachowana. Krata i płaskownik to dokładnie te same okresy czasu. Różniły się tylko przeznaczenem. Nie ma, że "do 30 lutego 1928,5r. krata, po tej dacie płaskownik" :mrgreen:

Minimalne szerokości międzytorzy (w/g dokumentacji semaforów) są takie:
1. Kraty:
wys. 8m - 4270mm
wys.10m - 4280mm
wys.12m - 4290mm

2. Płaskie (wszystkie wysokości) 4100.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 31-12-2014, 15:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 31-12-2014, 15:40   

Ale ich odległości od osi torów są równe czy się różnią? W TRSie jest pomiędzy nimi widoczna różnica.
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4209
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 31-12-2014, 16:23   

UAZ napisał/a:
Ale ich odległości od osi torów są równe czy się różnią? W TRSie jest pomiędzy nimi widoczna różnica.


Oczywiście, że się różnią :-)
I od razu uwaga - ta odległość absolutnie nie jest tak dobrana, żeby ze skrajnią było "na styk". Czyli nie jest to najmniejsza dopuszczalna.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Kanclerz
znawca
motorniczy



Pomógł: 32 razy
Wiek: 29
Dołączył: 19 Wrz 2008
Posty: 1705
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 01-01-2015, 23:01   

A ja również się zapytam znawców - linia w Wielkopolsce, budowana by "obsłużyć" tereny przygraniczne (granica zaboru pruskiego). Każda stacja to mijanka, plus tor ładunkowy. Dzisiaj już zamknięte i nieużywane.

Jak mogły być osygnalizowane? Ja zaproponowałem tylko semafory wjazdowe na stację, bez wyjazdowych. Czy tak to wyglądało w rzeczywistości?
 
 
 
Lutek 
znawca
PL-PLKW



Pomógł: 118 razy
Wiek: 30
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 2610
Skąd: Poznań/Nakło nad Not
Wysłany: 02-01-2015, 13:52   

Podaj jakiś przykład graficzny, bo wariantów może być kilka.
_________________
www.bazawagonow.pl
 
 
 
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 02-01-2015, 16:13   

Kanclerz, jak chcesz to Ci mogę wysłać schematy takich stacyjek.

Jeżeli jest tak jak powiedziałeś - dwa tory główne i ładownia - wjazdowe kształty 10m, wyjazdowe na obu torach głównych kształty 8m. Żadnych Tm i innych dziwadeł. Najzwyklejsza mijanka, tor ładunkowy traktuj tak jakby go nie było. Możesz tej spojrzeć w semaforka na linie 357 (zamknięty odcinek) i 359 (cała czynna), tam masz wzorcowe przykłady co i jak.

Za Niemca na takich stacyjkach były tylko kształty wjazdowe, po wojnie zakładali już komplet z wyjazdowymi.
Ostatnio zmieniony przez UAZ 02-01-2015, 16:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Lutek 
znawca
PL-PLKW



Pomógł: 118 razy
Wiek: 30
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 2610
Skąd: Poznań/Nakło nad Not
Wysłany: 02-01-2015, 16:17   

Albo wjazdowe + wyjazdowe ale tylko dla toru wyjazdowego na wprost. W przypadku wjazdu pociagu na bok semafora wyjazdowego nie było.
_________________
www.bazawagonow.pl
 
 
 
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 02-01-2015, 20:08   

Żeby nie być gołosłownym, a nóż ktoś skorzysta:

Typowy przykład stacyjki-mijanki:


Typowy przykład stacyjki-ładowni:


I coś ekstra - oryginalny, pruski plan Smolna Wielkiego (polecam ze względu na mnogość danych na schemacie, rysunki PLK przy tym wyglądają jak bohomazy dwulatka :mrgreen: )
!UWAGA! Duży plik, 3.5mb
 
 
 
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 26-02-2015, 14:35   

Kolejna zagwozdka, tym razem dziwniejsza :-P

Mamy taki oto posterunek ruchu:


Jest nastawnia w dworcu, jest dyżurny ruchu, są semafory, tarcze ostrzegawcze też oczywiście są. Nie ma żadnej mijanki, tylko ładownia i tor do rampy. Sytuacja prawdziwa, żadne zmyślanie.

Niby wszystko pięknie, ładnie, tylko jak zrobić to tak, żeby działało w TRSie? Bez żadnych zabezpieczeń AI zgłupieje, składy ruszą na siebie i spotkają się pod wjazdowymi. Bloki by tu załatwiły sprawę? Semafory skonfigurować jako SBL z przełączanym kierunkiem ruchu?
Ostatnio zmieniony przez UAZ 26-02-2015, 14:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4209
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 26-02-2015, 15:44   

UAZ napisał/a:
Bloki by tu załatwiły sprawę?


Tak, ale na sąsiednich stacjach spięte ze sobą, czyli na tej stacyjce bloków by nie było.

UAZ napisał/a:
Semafory skonfigurować jako SBL z przełączanym kierunkiem ruchu?


Kształty? Musiałbym popełnić "kształtowe SBL" :mrgreen: czyli blaszaki na skrypcie blokadowym. W sumie "dasię", tylko czy mi się chce... :mrgreen:
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 26-02-2015, 17:53   

Rozumiem że bloki mam ustawić z pominięciem tego posterunku i semki na nim później wstawić jako ,,wolne''?

W sumie lekko popaprana sytuacja, posterunki odstępowe to raczej na dwutorach się stosuje, do tego tylko z jednym semaforem na kierunek ;-) Z mojego małego śledztwa wynika że najprawdopodobniej jest to mijanka po wycięciu toru dodatkowego. Z drugiej strony jednak archiwalny schemat wskazuje na to, że tego toru mogło nigdy nie być...
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4209
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 26-02-2015, 19:08   

UAZ napisał/a:
Rozumiem że bloki mam ustawić z pominięciem tego posterunku i semki na nim później wstawić jako ,,wolne''?


Ale do tego muszą być specjalnie przerobione blaszaki sr1/2. Te obecnie wydane się nie nadają. Muszą być zrobione na skrypcie SBL (inaczej mówiąc - z możliwością sterowania kierunkiem przez bloki) a nie na skrypcie "stacyjnym". Określ typ słupa (krata-płaskownik), wysokość (8-10-12m) i stan (ładne/zardzewiałe) to pomyślimy :-) Od razu mówię, że będzie to "blokada dwustawna" czyli semafory bez tarcz ostrzegawczych przy samym maszcie :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Bedziol
nowy


Wiek: 32
Dołączył: 24 Sty 2015
Posty: 24
Skąd: Kraków
Wysłany: 27-02-2015, 12:04   

A może lepiej (nie wiem czy więcej byłoby roboty) zrobić te semafory tak, aby gra nie widziała je jako semafory, tylko coś jak obecne tarcze ostrzegawcze. Jedyny mankament byłby taki, że nie wypuścilibyśmy na odcinek więcej jak jeden pociąg AI, no ale semaforki stałyby na swoich miejscach ;-)
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4209
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 27-02-2015, 14:21   

Bedziol napisał/a:
A może lepiej (nie wiem czy więcej byłoby roboty) zrobić te semafory tak, aby gra nie widziała je jako semafory, tylko coś jak obecne tarcze ostrzegawcze.


Będą blaszaki do "kształtowej PBL". Zrobienie ich jako niewidocznych dla AI przeczy idei posterunku odstępowego. Nie kombinuj :-) Zresztą coś tam już mam zrobione, dzisiaj UAZ dostanie na testy.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 27-02-2015, 14:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 02-03-2015, 09:45   

Hmmm, tak sobie myślę, a może dałoby radę jakoś załatwić kwestię posterunków ruchu na których nie ma semaforów a rozjazdy pozamykane są na zamki kluczowe. Tego typu posterunków jest mnóstwo.
W TRSie też dobrze byłoby to jakoś "zabezpieczyć"... Mi by się to bardzo przydało.
Ja już próbowałem paru sposobów:
- pierwszy sposób to w ogóle olać wszystko i dać same rozjazdy, ale wtedy wszystko pozostawione jest samemu sobie;
- drugi sposób to dać normalne rozjazdy + semafory niewidzialne;
- trzeci sposób, obecnie ja tak najczęściej robię, to na tego typu posterunkach nie łączyć toru szlakowego/głównego zasadniczego z torami bocznymi, tj. połączyć tor boczny z głównym przytrzymując Shift aby tory się nie połączyły, zachowując geometrię rozjazdu, czyli de facto nie robić tam rozjazdu tylko taką atrapę, bez możliwości przejazdu z toru zasadniczego na tory boczne, dając napędy - tylko wtedy "rozjazdy" są "zamknięte na amen" i nie ma żadnej możliwości przejazdu z toru szlakowego/głównego na tory boczne. No i pozostawiamy junction nieobsługujący żadnego rozjazdu, co jest chyba trochę proszeniem się o kłopoty...

Mi osobiście ten trzeci sposób zazwyczaj w zupełności wystarcza, bo próbując odwzorować tego typu posterunki ruchu raczej nie mam zamiaru używać ich jako ładownie itp., a jedynie żeby oddawało to charakter dawnego posterunku ruchu z torami bocznymi zdegradowanego do przystanku osobowego - tory boczne można dać wtedy zarośnięte, w fatalnym stanie technicznym , pozbawione fragmentów szyn itp. Taka ozdoba czy wizualne odwzorowanie rzeczywistego miejsca, a nie funkcjonalny posterunek ruchu.

Przydałyby się ew. do tego typu zastosowań atrapy ręcznych napędów rozjazdów (skrzynkowych i ew. ze wskaźnikiem z blachy), jakieś takie zniszczone (i nieświecące w nocy), coś jak atrapa EEA5 do rozjazdów z wieloma napędami, czyli trackside bez żadnych dodatkowych funkcjonalności.

Nie mniej jednak może dałoby radę rozwiązać to jakoś sensowniej, np. jakimś takim "pseudojunction nieprzełączalnym" (np. z jakąś zablokowaną skryptowo możliwością przełączania i ew. jakimiś triggerami) czy cuś ;P Taka luźna myśl-sugestia ;P

W każdym razie nie pogardziłbym samymi atrapami napędów ręcznych, jeśli dałoby radę poprosić o zrobienie ;P
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 02-03-2015, 09:46, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 32
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5097
Skąd: Wrocław
Wysłany: 02-03-2015, 14:23   

napedy reczne z blachy są zrobione (u radka)

a co do blokowania rozjazdów, to jest zasada ( wbudowana) do tego, możesz wybrać wszystkie rozjazdy, albo poszczególne i będą zablokowane. zasada nazywa się chyba "blokuj rozjazd"
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3hYBckc9zMsWvw0JW8w?e=xNGT7v
 
 
 
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 22-09-2015, 19:43   

Kolejne pytanie z cyklu "UAZ szuka dziwnych dziwot". Mamy taką o to stacyjkę - pytanie na dziś - dlaczego semafor wjazdowy od strony Głogówka jest dwuramienny, skoro umożliwia jazdę tylko na wprost?

http://www.jelenia.rail.p...c_Maly_1990.jpg
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4209
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 22-09-2015, 19:53   

UAZ napisał/a:
Kolejne pytanie z cyklu "UAZ szuka dziwnych dziwot". Mamy taką o to stacyjkę - pytanie na dziś - dlaczego semafor wjazdowy od strony Głogówka jest dwuramienny, skoro umożliwia jazdę tylko na wprost?


Bo kiedyś przed peronami były rozjazdy?
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 32
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5097
Skąd: Wrocław
Wysłany: 22-09-2015, 19:56   

a poza tym, nie sugerowałbym się tymi schematami :) jest w nich dużo błędów :)
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3hYBckc9zMsWvw0JW8w?e=xNGT7v
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group