FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Teksturowanie walca za pomocą Unwrap UVW - problemy
Autor Wiadomość
Kanclerz
znawca
motorniczy



Pomógł: 32 razy
Wiek: 29
Dołączył: 19 Wrz 2008
Posty: 1705
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 25-06-2014, 20:55   Teksturowanie walca za pomocą Unwrap UVW - problemy

Zaczynamy.

Modeluję sobie wieżę wodną i przystępuję do teksturowania. Spotykam się z następującym problemem: po nałożeniu tekstury rozpoczynam składanie tego do kupy za pomocą Unwrap. No i:



Oteksturowanie za pomocą - Averaged Normals - czemu kształty nałożonych tekstur są różne? Skoro kształt tekstury i kształty sąsiednich plane'ów są takie same?

No to mówię sobie - zaznaczę teksturowanie po Y. Wyszło jak należy, ale tylko na jednej "części" walca. Myślę sobie, tak, obrócę walec tak, aby kolejną płaszczyzną był idealnie prostopadle do płaszczyzny Y. G. prawda, bo jakby płaszczyzna Y również się przekręca.



Jak temu zaradzić? Jak to zrobić tak, aby każda część walca wyglądała tak samo?
 
 
 
Traxx95
trainz



Pomógł: 13 razy
Dołączył: 06 Paź 2012
Posty: 376
Skąd: PL
Wysłany: 25-06-2014, 21:05   

Kształty nałożonych tekstur są różne bo Gmax tak jakby ze wszystkich zaznaczonych do mapowania ścian robi sobie jeden rzut i tak go mapuje na tex. Aby wszystkie ściany były takie same kliknij sobie edit i pobaw się poszczególnymi punktami rzutu siatki. Albo jak chcesz to podeślij pokażę Ci o co chodzi.
_________________
Przejazdy - SSP & SRP
Ostatnio zmieniony przez Traxx95 25-06-2014, 21:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Kanclerz
znawca
motorniczy



Pomógł: 32 razy
Wiek: 29
Dołączył: 19 Wrz 2008
Posty: 1705
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 25-06-2014, 22:29   

Czyli edytowanie i ciągnięcie za odpowiednie punkty to jedyne rozwiązanie? Smuta, bo na tej teksturze siedzi kilkadziesiąt plane'ów i przez to mam morze tych kreseczek :mrgreen:
 
 
 
Traxx95
trainz



Pomógł: 13 razy
Dołączył: 06 Paź 2012
Posty: 376
Skąd: PL
Wysłany: 25-06-2014, 22:58   

Kanclerz napisał/a:
Czyli edytowanie i ciągnięcie za odpowiednie punkty to jedyne rozwiązanie? Smuta, bo na tej teksturze siedzi kilkadziesiąt plane'ów i przez to mam morze tych kreseczek :mrgreen:

Niekoniecznie. Możesz sobie zrobić taki trick, że każdą "ścianę" walca zaznaczasz oddzielnie i za pomocą Averaged Normals klikasz Planar Map. Gdy wszystkie ściany (o tym samym kształcie) tak zmapujesz wtedy klikasz edit, zaznaczasz określone punkty i wtedy dopiero przeciągasz. Ewentualnie zamiast przeciągania każdego punktu możesz użyć narzędzia do zmiany skali, ale wtedy musisz zaznaczyć wszystkie punkty tworzące siatkę ścian, na które chcesz nałożyć tex. Żeby się z tym nie pogubić na dole masz taki sprytny wihajster, który pokaże Ci mapowanie tylko zaznaczonej ściany lub ścian, a resztę punktów siatek ukryje. To narzędzie nazywa się Filter Selected Faces i jest oznaczone trójkątem. Pobaw się tym na spokojnie, a szybko to ogarniesz ;-)
_________________
Przejazdy - SSP & SRP
Ostatnio zmieniony przez Traxx95 25-06-2014, 23:13, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
 

znawca


Pomógł: 51 razy
Wiek: 35
Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 1111
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 26-06-2014, 07:12   

No to tak:
- Jeżeli mapujemy za pomocą opcji Unwrap UVW przy zaznaczonym average normal (czyli uśredniona normalna!) to należy pamiętać, że przy zaznaczonych kilku ścianach program wyliczy średnią z normalnych poszczególnych powierzchni i ona będzie kierunkiem rzutowania. Jednym wspólnym kierunkiem dla wszystkich zaznaczonych ścian!

- Jak sobie z tym poradzić? Jest kilka opcji:
a) klikamy każdą ścianę po kolei i klikamy unwrap UVW. Kiedy na wszystkich ścianach leży już niedopasowana tekstura zaznaczamy wszystkie ściany na raz i wchodzimy w okienko edycji obszaru. Prostokątem zaznaczamy grupy węzłów i umieszczamy w docelowych miejscach tekstury. W przypadku takiego walca/stożka to na 99% wszystkie ściany zostaną oteksturowane w tą samą stronę i da się "grupowo" na koniec dopasować tekstury na wszystkich ścianach na raz.
b) usuwamy wszystkie ściany poza jedną. Tą jedną teksturyujemy opcją Unwrap UVW. Następnie powielamy ją za pomocą szyku kołowego i spajamy w jedną bryłę za pomocą Edit Mesh -> Attach (koniecznie pamiętać należy o połączeniu węzłów siatki za pomocą opcji Edit Mesh -> Weld inaczej w TRSie będą brzydkie prześwity)
c) na bryłę najpierw dajemy mapowanie cylindryczne UVW map, a następnie opcją Unwrap UVW nasuwamy poszczególne sekcje jedna na drugą (trzeba pobawić się opcjami rozdzielania węzłów i ich łączenia które są w górnym menu okna Unwrap). Na koniec wszystko umieszczamy na właściwym miejscu tekstury.

Także Masz wachlarz środków do dyspozycji, trzeba tylko dobrać najskuteczniejszą metodę do konkretnego przypadku. ;-)
 
 
 
Kanclerz
znawca
motorniczy



Pomógł: 32 razy
Wiek: 29
Dołączył: 19 Wrz 2008
Posty: 1705
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 26-06-2014, 10:39   

Doskonale, obydwoje przyczyniliście się do realizacji planu 100 letniego! Program Partii programem Narodu!

I tak: po zrobieniu unwrapem każdej ściany zaznaczyłem cały "kielich" walca bez jego brzucha (miejsce zbiornika) ale niestety pointy nie podświetliły się na czerwono. Jednak domyśliłem się kształtu plane'ów i po przesunięciu jednego punktu siatki sąsiednie zaznaczyłem prostokątem i przepisałem pobrane wcześniej współrzędne punktu pierwszego.

Efekt zacny - mam swój dedyk.

 
 
 

znawca


Pomógł: 51 razy
Wiek: 35
Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 1111
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 27-06-2014, 06:17   

Z tym podświetlaniem pointów to Musisz kontrolować ikonki które są w dolnej części ekranu Unwrap. Jest tam "termometr" do aktywacji węzłów lub ich zamrażania i kolejna ikona która odpowiada za pokazywanie wszystkich węzłów siatki lub tylko tych które są na zaznaczonej akurat powierzchni.
 
 
 
Kanclerz
znawca
motorniczy



Pomógł: 32 razy
Wiek: 29
Dołączył: 19 Wrz 2008
Posty: 1705
Skąd: Ostrzeszów
Wysłany: 27-06-2014, 15:07   

O z tym pokazywaniem, lub ukrywaniem punktów to super rozwiązanie, zawsze musiałem omijać te pointy, których akurat nie przesuwałem. Dobra rada, dzięki po raz 2. ;-)
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group