FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Vademecum leśniczego/ogrodnika
Autor Wiadomość
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 12-02-2013, 22:22   Vademecum leśniczego/ogrodnika

A ja w tym poście Wam pokażę jak zminimalizować efekt, jak to nazwałem "sklonowanego wzrostu" wśród drzewek. Problem bardzo popularny na wielu, wielu mapach. Da się to zniszczyć w prosty i przyjemny sposób.

Ostatnio robiłem sobie podmiankę drzewek, drzewka podmieniło jak najbardziej i oto mamy pięknie niczym armia radziecka równiutko rosnący lasek. Nie lubię tego.



Przyznacie, że wygląda to niezbyt naturalnie. Tak to sobie mogą rosnąć młode brzózki w leśnej szkółce, ale nie las co pamięta igraszki Janosika i Maryny.

Co robię?

Biorę grupę drzewek (mogą też być jakieś niskie krzaki) i obniżam je nieregularnie. Powstaje taka oto grupka:




Super jeśli grupka zmieściliśmy w obrębie kwadratu czy prostokąta który możemy potem otoczyć narzędziem do zaznaczania. Będzie nam prościej. Vide:



Zaznaczam sobie ten fragment i co najważniejsze w menu narzędzi, tam gdzie umieściłem czerwone strzałki:

- zaznaczam wysokość względną (wobec podłoża),

- odznaczam wklejenie gruntu, bo wklei nam się z wysokością gdzie nasza grupka, a tego raczej nie chcemy,

- odznaczam też wklejenie tekstur, chyba ze ktoś chce wklejac.

Następnie celujemy naszym skopiowanym fragmentem (prostokąt z białymi liniami) i klikamy na "wklej" w różne miejsca na tej połaci. Gdzie tam sobie chcemy. Żeby dodać pieprza i zwiększyć różnorodność, podobnie jak przy teksturowaniu, przyciskam klawisz [ lub ] i zasadzam zasadzam zasadzam, w miejsca tych drzew które rosną równo. :)

Jeśli mi grupka zajedzie na domek czy drogę, nie przejmuję się, łatwiej to potem pousuwac niż pieścić się z każdym drzewem w lesie. Gra warta świeczki bo oto powstaje taki widoczek:



Zgodzicie się, że las wygląda gęściej i realniej niż:



Cała operacja na segmencie trwała może 5 minut, wliczając obcięcia drzewek gdzie nachodziły albo gdzie trzeba niektóre przesunąć itd...

Obniżone grupki doskonale sprawdzają się jako pierwszy plan przed ścianą lasu, podczas jazdy ma się wrażenie że jedziemy przez gęstą puszczę, a tymczasem to tylko wąski pasek drzew przy torach. Szczególnie pomocne przy płaskich mapach. W górach trzeba troszkę bardziej poimprowizować ze względu na to że widać więcej z każdej strony.

Zachęcam do dyskusji o roślinach w tym wątku. Wszak to poważne zamulacze naszych map ;-)
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
 
 
 
Dominic
trainz
Tyś blank ociuloł



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 30 Cze 2010
Posty: 354
Skąd: Chorzów
Wysłany: 12-02-2013, 23:18   

Od strony technicznej, jak i merytorycznej, nie mam zastrzeżeń. Wszystko jasno opisane, dzięki dobrym screenom, dobrze zobrazowane. To mi się podoba :-P

Jeżeli ktoś byłby tak uprzejmy i zmajstrował taki poradnik tylko z drzewami Pofiga, byłbym wdzięczny.
_________________
"Kiedy ludzie zaczynają naśladować twój styl, wtedy czujesz, że coś w tym jest." — James Hetfield
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 12-02-2013, 23:32   

no ale czym się różni metoda z innymi drzewami niż te zimowe? :) Cały ambaras polega na tym żeby sobe na początku stworzyć grupy roślin z ktorymi się potem pracuje. Nawet na boku gdzieś.

Oczywiście nie wszędzie będzie można to zastosować. Bo jak chcemy utworzyć szpaler drzew przy drodze no to trzeba jednak sobie podobierac już osobno. Powyższe dotyczy większych połaci, skupisk na otwartym terenie.

Wracając do Pofiga, o ile jego drzewa liściaste mają w sobie potencjał i można zrobić naprawdę ciekawe kombinacje (przykładem może być praca Malignusa na forum auranu) to sosny są bardzo dziwne. Te pnie jakieś takie grubawe, nienaturalnie nabrzmiałe. Sosna w naszej strefie jest drzewem subtelnym, zdarza się że cieniutko się pnie ale wysoko.

http://www.zgapa.pl/zgape...wy_swiezy02.jpg

U Pofiga tego nie ma. A u Jankvisa jest.
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 35
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2250
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 18-02-2013, 15:41   

Dołączę się do tematu. Mój przykład opiera się o roślinność SpeedTreez Pofiga. Chciałbym mniej więcej przedstawić jak to ugryźć, by było realnie i w miarę wydajnie (w miarę, bo przy tych drzewach raczej nie da się po prostu wydajnie i ładnie :P).

Uczulam również na to, co powiedział już wyżej Jacek: z ogromnej paczki drzew i krzaków Pofiga trzeba sobie wybrać najlżejsze i najładniejsze. Najlepiej, żeby ostateczna liczba wszystkich użytych obiektów była jak najmniejsza (ale z umiarem, to nie ma być jedna sosna, jeden dąb i jeden krzak :P). W wyborze lżejszych modeli pomoże Wam system nazewnictwa, jakiego użył Pofig - liczba na końcu każdej nazwy to ilość polygonów. Polecam również zapoznać się z odpowiednim tematem na forum o zmniejszaniu tekstur drzew ST i edycji plików .tecture, w celu poprawy wyglądu i wydajności. Żeby jednak nie babrać się ze wszystkimi drzewami ST, jakie mamy ściągnięte, można najpierw stworzyć sobie na mapie paletę roślinności, następnie w CMP odszukać odpowiednią mapę, wyświetlić jej zależności (na głównej liście), wybrać filtrowanie wg. autora (w sensie kliknięcia na kolumnę "autor", a nie w oknie wyszukiwania). Szukamy Pofiga. Teraz mamy widoczną swoją paletę drzew, które należy edytować (rozmiar tekstur, pliki .texture).

Teraz możemy przejść do sedna: jak sprawić, by roślinność wyglądała realnie i ładnie?



Na powyższym screenie mamy przykład lasu sosnowego (czyli boru). Bór składa się głównie z sosny, ale często wymieszany jest z brzozą. Brzoza lubi bardziej odsłonięte miejsca, zatem częściej spotkamy ją na skraju lasu, przy drogach, czy torach. Pod sosnami, gdzie dochodzi mniej światła, bywa rzadziej. Las, choćby był posadzony przez człowieka, zawsze będzie rozrastać po swojemu. Trzeba zatem pomyśleć o dzieciach drzew, czyli samosiejkach. Małe brzozy i sosny stanowią nieraz całe zagajniki, ale najczęściej występują pojedynczo, nieregularnie, lub w rzadkich skupiskach. Warto o tym pamiętać. Kolejnym elementem każdego boru jest jakaś liczba szkółek. Szkółki w zależności od wieku mogą być zaoranym polem, gdzie młode drzewka są tak małe, że w Trainzie nie ma sensu ich odwzorowywać, mogą być też takie z metrowymi drzewami, a mogą być z sześciometrowymi :) Wszystko zależy od miejsca (na mapie realnej) lub Waszej wyobraźni (na mapie fikcyjnej). Na screenie macie starą szkółkę brzozową, gdzie wkradły się samosiejki świerka. Widać też starą samotną sosnę, którą zapewne pozostawiono w czasie wycinki lasu, który był w miejscu szkółki. Runo leśne zazwyczaj jest ubogie, lub nie ma go wcale w szkółkach.



Na powyższym screenie mamy przykład małego zagajnika składającego się z wysokopiennej sosny. Takie sosny mają zazwyczaj ok 50 - 70 lat, co roku sypią szyszkami, więc i runo musi być jakieś urozmaicone. Młode sosny, rozrośnięte runo - krótko mówiąc trzeba tam "zasadzić" jakieś krzaczki :)



Kolejny przykład dotyczy obszaru, jaki obsadzamy drzewami. Jeśli mapa ma służyć raczej do jazdy kabinowej, do wystarczy wąski szpaler drzew z każdej strony torów, a następnie wykończenie odpowiednim tłem (ja po dziś dzień używam tła spline Voytasa). Kiedy bawimy się w nostalgiczne wspomnienia z dzieciństwa i zdarza się jeździć jako pasażer, to można (w miarę możliwości komputera) nieco poszerzyć głębię drzew i tło oddalić od torów. Ale wszystko z umiarem, szczególnie że wtedy dosyć gęsto trzeba sadzić krzaczki, by las nie wyglądał jałowo. Jeszcze jedna kwestia, widoczna na powyższym obrazku, to pasy przeciwpożarowe. Bory, jako lasy dość suche, są bardzo podatne na pożary. Zapobiega się temu m.in. tworzeniem wałów wykopanych w ziemi. Za czasów parowozów bardzo o to dbano, dzisiaj różnie z tym bywa, tak czy inaczej mamy takie pasy ppoż do pobrania na TrainzArt (TRS2004+) i na PTT (doktorowe, TS2009+).

I na koniec jeszcze kilka obrazków poglądowych:



W szukaniu inspiracji na pewno pomaga oglądanie galerii kolejowych, np. World Rail Photo lub Fotogaleria Transportowa (czyli TWB). Można też sobie zerknąć na Geoportal w celu makroskopowego podglądu na układ lasów wokół linii kolejowych, lub skorzystać z RailMap do obejrzenia zdjęć z okolic stacji.
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 17-03-2013, 15:07   

Ten post jest niejako rozwinięciem mojego poprzedniego dotyczącego jak ja widzę zalesienie w trainzie. Tutaj rzecz i technika są bardzo podobne, natomiast meritum rozbija się o to jak uzyskać efekt gęstego lasu wzdłuż toru(ów).

Posłużę się, jak już Was przyzwyczaiłem, zimową scenerią, ale roślinność letnia działa na takiej samej zasadzie, z tym że można dodać jeszcze trawy spline, której ja w zimowej scenerii nie używam (imo nie ma takiej potrzeby).

Do rzeczy.

Można sobie zrobić leśne otoczenie przytorowe w trainzie w taki oto sposób: szybko, najlepiej z wbudowanymi drzewkami: ;-)



Ale można też pokusić się o taki efekt, który mnie znacznie bardziej odpowiada:



1. Jest sobie pusty segment z torem, który będzie torem zelektryfikowanym, bo takie lubię. Tutaj jest to akurat sieć spline, którą bardzo dobrze mi się kładzie na dłuższych odcinkach no i dodatkowo odciąża elementy trackside.

2. Wstawiam (nieobowiązkowo, ale na szlaku często jest potrzebny, a w lesie tworzy lepszy profil torowiska) nasyp (FMA lub Wojtka, obie stajnie doskonałe, z tym że Wojtka ma polskie parametry, na obrazku FMA).



Przed operacją zalesiania, nie wstawiajmy raczej żadnych obiektów scenery przy torach ponieważ mogą one ulec usunięciu, o czym za chwilę się przekonamy.

3. Bierzemy jakieś swoje ulubione drzewka, których chcemy użyć. Na pierwszym obrazku prosty wybór, na drugim wzbogaciłem go o sosny i niskie badylaki, których jest od groma wzdłuż torów jak sie jedzie pociągiem.



No i za pomocą obniżania, tak jak to przedstawiałem wcześniej, więc nie będę tego powielał otrzymujemy jakąś tam grupę roślin:



Grup możemy sobie stworzyć kilka, jedne z przewagą sosen inne z przewagą liściastych albo i same niższe krzaki, w zależności od warunków miejscowych i upodobań

4. No i teraz hardcore wizualny.

Za pomocą narzędzia do kopiowania/wklejania dokładnie tak jak to wyjaśniłem przy okazji lasu wcześniej, kopiujemy fragment grupy drzew i nawalamy go jak leci na okolice toru. I właśnie dlatego lepiej wcześniej nie stawiać obiektów scenery. Po prostu wklejenie nowych elementów skasuje te wcześniej postawione.



Dlaczego tak na chama zrobiłem? Otóż za chwilę będziemy ręcznie usuwać całe to zielsko które nam włazi w skrajnie. Czyli usuwamy właściwie tylko to co przeszkadza. Pozwoli to na osiągnięcie efektu różnorodności roślin wzdłuż toru. Rośliny nie będą bliźniaczo wyglądały. Mam nadzieję że uda mi się to za chwilę udowodnić.

Tutaj używamy narzędzia do obniżenia terenu. Ustawiamy kółko na środku toru/nasypu i obniżamy teren wg własnych upodobań, nasyp wysoki, niski jak tam nam pasuje w danym momencie. Oczywiście wszystkie węzły nasypu muszą być na żółto, muszą trzymać ustaloną wysokość bo inaczej nasyp zjedzie nam w dół razem z gruntem, co oczywiste.

U mnie nasyp będzie średnio wysoki, ot tak żeby podkreślić konstrukcję toru w tym miejscu.



5. No i wyszło coś takiego:



Drzewa oczywiście wchodzą nam na tory



więc oczyszczamy skrajnię tak, żeby szlak był przejezdny a badyle nie wchodziły w okna podczas jazdy.

W rzeczywistości niektóre miejsca są takie że gałezie wręcz ocierają się o okna wagonów. U nas nie możemy tego efektu osiągnąć idealnie względu na to że budowa drzewek jest "szytwna". Albo będą stały ciut dalej albo będą włazić w okna




6. Gdy już oczyścimy teren z "wywrotowych elementów" powinniśmy otrzymać taki widok:



Na tym etapie możemy już podkolorować ziemię ulubionymi (pasującymi!) teksturami i zacząć ubierać miesjca w scenery itd... Ja również dołożyłem las spline w pewnej odległości by podkreślić gęstość zadrzewienia.



I taki jest finalny efekt:



Oczywiście potem można dołożyć co jakiś czas jakieś charakterystyczne, wyróżniające się drzewo, czy grupę traw, by złamać monotonię jazdy.

Ja sobie tak z tym radzę. Moje porady nie są arbitralne, więc mogą być dla Was nie do przyjęcia. Jeśli jednak jest inaczej - enjoy! :)
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
Ostatnio zmieniony przez Jacek 17-03-2013, 15:55, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Maniek15
nowy


Pomógł: 2 razy
Wiek: 25
Dołączył: 06 Sty 2013
Posty: 14
Skąd: okolice Warszawy
Wysłany: 20-03-2013, 09:13   

Jakie polecacie drzewa na letnią wąskotorową leśną mapę?
Ostatnio zmieniony przez Maniek15 20-03-2013, 09:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Matosss
super user


Pomógł: 3 razy
Wiek: 29
Dołączył: 27 Gru 2009
Posty: 152
Skąd: Poznań
Wysłany: 20-03-2013, 23:09   

Maniek15 napisał/a:
Jakie polecacie drzewa na letnią wąskotorową leśną mapę?


Oj chłooopie! Tego jest multum :D Poszukaj sobie drzewek Greenery, JVC, SpeedTreez od Pofig'a.
A tak nawiasem mówiąc to gdybyś chociaż powierzchownie przeczytał ten temat, to wywnioskowałbyś jakich drzewek chociażby używa Wujek 082, bo o tym wspomniał ;)
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 20-03-2013, 23:27   

a ja zapytam delikatnie: a przyroda to się jakoś zmienia w zależności od rodzaju torów kolejowych? :P

jedyne co ci mogę doradzic to to zebys trzymal tory w symbiozie z trawą, tzn trawa powinna nisko jednak wchodzić w tory. Tak jest na większośći szlaków wąskich, które są niezbyt zadbane. A cała reszta, tak jak Matosss napisał.
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
 
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2201
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 27-12-2013, 20:16   

Prosba: jakiegos rodzaju tutorial teksturowania podloza w lesie
z tematem sobie poprostu nie radze a pewnie innym sie przyda
_________________
MEOW!
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 28-12-2013, 01:14   

Nie napiszę jak się to powinno robić, bo tego nie wiem. :roll:
Napiszę jak ja to robię.

Jeśli chodzi o las to kluczem u mnie bezwzględnie są tekstury gruntu ze stajni FMA. Korzystam z nich właściwie od zawsze i bawię się różnymi kombinacjami. Dlatego myślę, że trzeba samemu sobie podobierać ulubiony mix.

Pokażę coś bardzo prostego, prostego a mimo tego potrafiącego oddać całkiem przyjemny klimat przejeżdżając pociągiem.

Skupię się na lesie z przytłaczającą przewagą drzew iglastych, w którym gdzieniegdzie spotkać można skupiska brzóz, jakąś topolę, czy buk ale rzadko w większych grupach. Las iglasty jak wiemy charakteryzuje się tym że miesza się w nim zielone od mchu i brązowe od igliwia. A że na suchych piaskowych glebach często, więc i żółć piachu się przebić nieraz potrafi. Koniec dywagacji, nie będziemy Maćkowi - geografowi chleba odbierać. 8-)

Zatem:

Mamy jakiś tam obszar przy torach który chcemy zalesić:



Więc robię to, tak jak pokazywałem na przykładzie zimowiska, wklejajac obszary leśne i czyszcząc od nich skrajnię po wklejeniu:



No. To mamy, więc czas na meritum: na podłoże.

W zakładce tekstur gruntu wyszukuję swoje ulubione fma'ki i chlastam na początek wszystko moją ulubioną "startową" teksturą pt. murva 14 (kuid 149987:21518). Na marignesie: wszystkie te tekstury nazywają się murva. Np. murva 12, 13, 14 itd.....



Jak widać na obrazku, tekstury gruntu FMA są logicznie poukładane blisko siebie i tak odkryjecie, że leśne są przy sobie, piaskowe przy sobie, zimowe przy sobie, miejskie przy sobie itd. By żyło się lepiej. :)

No i teraz nadchodzi część, której moim zdaniem nie da się kogoś nauczyć "algorytmicznie". Mianowicie chodzi o to by metodą prób i błędów tak umiejętnie "ślizgać" odpowiednimi rodzajami tekstur przy grupach drzew lub polanach, by osiągnąć pożądany efekt. I tak tutaj:



pozwoliłem sobie delikatnie omiatać teksturami imitującymi igliwie i piachy w taki sposób, by osiągnąć efekt właśnie tej różnorodności charakterystycznej dla iglastej ściółki.
Trochę przypomina to zmagania malarza na płótnie, ale to dokładnie tak jest. Ustawiam sobie malujące kółeczko na niewielką średnicę i trzymając jeden z klawiszy "zakręcenia teksturą" [ lub ] wkręcam te wybrane teksturki niczym dentysta ślizga wiertełkiem po otwartym kanale zębowym. Delikatnie, acz z pasją. ;p Następnie zjeżdzam z kamerą w dół i przyglądam się, porównuję z jakimś realnym zdjęciem...i...ewentualnie poprawiam. Tak jak piszę przypomina to trochę malowanie obrazu. Myślę, że reskiniarze doskonale znają ten stan. :)

Gdy plamy, które zrobiliśmy dają efekt, który nam pasuje, warto dodatkowo wzbogacić najbliższe torom otoczenie za pomocą kombinacji traw spline i scenery. (jak ktoś lubi, jak ktoś chce)



Tutaj też trzeba ustawiać to logicznie, np. zasadniczo unikamy kładzenia soczystej zielonej kępy trawy na miejscu "piaskowym". Bardziej szukamy grupy drzew które ocalą taką trawę przed słońcem.

Po dodaniu kwiatuszków, jeszcze paru drobnych maźnięciach teksturowym pędzlem otrzymujemy taki oto widoczek. Taki widoczek będzie nam towarzyszył z okna pociągu.



albo ewentualnie taki:



To mój sposób.

Jeśli chodzi o las liściasty, nie powinno być trudniej bo podłoże mamy bardziej jednolite. Ciężko-ciemno-zielone + chaszcze w stylu paprocie (tekstura DrStrach!). Takie podłoże również ma swoje odniesienie w kombinacji niektórych tekstur FMA.
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
Ostatnio zmieniony przez Jacek 28-12-2013, 01:16, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2201
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 28-12-2013, 01:18   

I o to chodzilo, wiem gdzie u mnie jest blad.
_________________
MEOW!
 
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk



Pomógł: 68 razy
Wiek: 34
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 2114
Skąd: Espenkrug/Bonk

Wysłany: 28-12-2013, 01:22   

Po przeczytaniu powyższego tutorialu poważnie zastanawiam się nad zmianą tex na mojej mapie na te zaprezentowane w poradniku. Bardzo dobry poradnik, przyda mi się nie raz...
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2201
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 14-01-2014, 03:14   

Warto, "mrówy" dosc dobrze komponuja sie z drzewkami Bogdana i dopiero po tym co pokazal Jacek wyszlo mi zalesienie kawalka mapy.
_________________
MEOW!
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group