FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Dyskusja o sieci trakcyjnej
Autor Wiadomość
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 06-02-2013, 09:44   

Jako, że ostatnio jestem spowity w sieć trakcyjną niczym muszka w sieci czarnej wdowy to taka mała uwaga dla początkujących, którzy elektryfikują: najpierw sieć potem nasyp. Stawianie sieci na ułożonym nasypie jest bardziej uciążliwe po prostu.

Alana - fajny tutorial. Kontynuujcie, kontynuujcie ;)
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 06-02-2013, 10:27   

:arrow: AVS:
Ja ostatno także siedzę w sieci, i to na nasypach spline (FMA konkretnie): po prostu trzeba stosować stałe wysokości węzłów (na żółto). Sieć jest - niestety - chyba najbardziej upierdliwym i żmudnym elementem infrastruktury Trainza (o sieci na bramkach nie wspomnę) - mała stacyjka i kawałek szlaku potrafi zeżreć cały dzień na ciągnięcie druta, a co dopiero duże stacje węzłowe czy 100km szlaku :-)



A może "lekcje" wydzielić i przenieść do działu Geodeta? Bo intencją "zakładacza wątku" było chyba co innego :-) Sam pomysł popieram, ale... RZUŁFIU, PRZYBYWAJ! :-)

-------------------------

Edyta:

To chyba jest dobry moment na stworzenie w "Oddziale" Geodeta działów Porady/Szkółka (na takie jak wyżej) i... Piaskownica, dla mapek próbnych, pierwszych kroków i takich tam.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
Ostatnio zmieniony przez RBach 06-02-2013, 11:04, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 06-02-2013, 11:04   

Matkołolabogo faktycznie! :D tak to jest jak sie czyta wątek od czwartego postu od konca. Bywaj tu bywaj! :)
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
 
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 125 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3920
Skąd: Opole
Wysłany: 06-02-2013, 11:45   

A nie lepiej przenieść całość do nowego działu?
 
 
 
Cris 
zaawansowany


Pomógł: 20 razy
Wiek: 32
Dołączył: 15 Sie 2008
Posty: 999
Skąd: Źmigród/Leszno
Wysłany: 06-02-2013, 12:36   

Z siecią to różne cyrki bywają... Ja również cały czas ciągnę tą sieć na torami po linii 274 gdzie teren jak to w górach to równych nie należy. Tam to trzeba się namachać, z podnoszeniem i wyrównywaniem wysokości... A jak do tego dochodzą jeszcze ostre łuki to już zabawa na całego idzie ;p No cóż upierdliwe to jest ale efekt całkiem przyjemny ;)
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 08-02-2013, 14:30   

No to można się poodnosić :)

Cytat:
AVS:
Ja ostatno także siedzę w sieci, i to na nasypach spline (FMA konkretnie): po prostu trzeba stosować stałe wysokości węzłów (na żółto)


Tak, przy równym jak stół nasypie o wartości 0 promili jak najbardziej. Chociaż szukanie "drutowego wezła" który się zapodzieje pod położonym nasypem również do miłych nie należy.
Natomiast hardcore zaczyna się gdy masz spadki i wzniesienia co chwila. (mapom w Hogu mówimy dzień dobry ;p) i właściwie co drugie zaczepienie sieci ma inną wartość. Trzeba wtedy każdy zaczep indywidualnie pieścić. Prawdziwa sztuka cierpliwości. Dlatego lepiej to robić "w powietrzu" a nasyp na końcu, jak bitą śmietankę :)

btw, chyba się tego nie da zrobić, bo na pewno Bogdan by to wymyślił: drut który automatycznie jak magnes łapie wysięgnik. Ale to chyba nie zafunguje skoro wysięgnik to trackside a drut to spline?
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
Ostatnio zmieniony przez Jacek 08-02-2013, 14:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Cris 
zaawansowany


Pomógł: 20 razy
Wiek: 32
Dołączył: 15 Sie 2008
Posty: 999
Skąd: Źmigród/Leszno
Wysłany: 08-02-2013, 14:47   

avs1000 napisał/a:
No to można się poodnosić :)

Cytat:
AVS:
Ja ostatno także siedzę w sieci, i to na nasypach spline (FMA konkretnie): po prostu trzeba stosować stałe wysokości węzłów (na żółto)


Tak, przy równym jak stół nasypie o wartości 0 promili jak najbardziej. Chociaż szukanie "drutowego wezła" który się zapodzieje pod położonym nasypem również do miłych nie należy.
Natomiast hardcore zaczyna się gdy masz spadki i wzniesienia co chwila. (mapom w Hogu mówimy dzień dobry ;p) i właściwie co drugie zaczepienie sieci ma inną wartość. Trzeba wtedy każdy zaczep indywidualnie pieścić. Prawdziwa sztuka cierpliwości. Dlatego lepiej to robić "w powietrzu" a nasyp na końcu, jak bitą śmietankę :)

btw, chyba się tego nie da zrobić, bo na pewno Bogdan by to wymyślił: drut który automatycznie jak magnes łapie wysięgnik. Ale to chyba nie zafunguje skoro wysięgnik to trackside a drut to spline?


Szczerze mówiąc nie dawno pomyślałem o identycznym rozwiązaniu ułatwiło by to mega prace przy budowie sieci. Ale tak jak mówisz chyba "nie da się". Fajnie by takie coś było ;)
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 08-02-2013, 15:07   

avs1000 napisał/a:
Trzeba wtedy każdy zaczep indywidualnie pieścić.


I dokładnie tak robię. Żeby uniknąć szukania węzłów pod nasypami, sieć stawiam "na glebie" u podnóża nasypu, węzeł przy każdym słupie. Potem podnoszę w górę na wysokość +/- wysięgnika, a następnie - w widoku "dokładnie pionowo z góry" - przesuwam i reguluję wysokość precyzyjnie. Wtedy mam pewność, że nawet bez widocznego "kółka", węzeł jest gdzieś w okolicach zaczepu, a widok pionowo z góry pozwala uniknąć przesunięcia "kątowego" ze względu na różnicę wysokości gleby i nasypu. Upierdliwe megalitycznie, ale efekt najlepszy z możliwych :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 08-02-2013, 15:41   

też Radek nie wymyśliłem nic lepszego, po prostu tak widać, trza :)

Pracę rekompensuje nam potem zgrana całość tej sieci. Naprawdę Bogdan, czapki z głów.

Dodatkowo porada szczególnie dla zimolubnych:

jako że tekstura np. śniegu może dać po oczach, wyłączajcie tekstury gruntu przy zawieszaniu sieci o ile już je nanieśliście, bo to powinno się również robić nie na początku.

No ale ktoś może mieć linię spalinową i zapragnąć sieci, jak ja
:)
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
Ostatnio zmieniony przez Jacek 08-02-2013, 15:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Bogdan
zaawansowany
bbf11



Pomógł: 32 razy
Wiek: 61
Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 811
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 08-02-2013, 17:50   

avs1000 napisał/a:
btw, chyba się tego nie da zrobić, bo na pewno Bogdan by to wymyślił: drut który automatycznie jak magnes łapie wysięgnik. Ale to chyba nie zafunguje skoro wysięgnik to trackside a drut to spline?


Da się, ale słup musi być scenery a nie trackside i mam nawet takie coś zrobione.
To ustrojstwo ma jeden minus, trza każdy słup obracać - dopasować do toru.
Każdy słup ma widoczny w geodecie coś w rodzaju wzornika.
Podeślę Ci na @ to coś do testów.

RBach napisał/a:
I dokładnie tak robię. Żeby uniknąć szukania węzłów pod nasypami, sieć stawiam "na glebie" u podnóża nasypu, węzeł przy każdym słupie. Potem podnoszę w górę na wysokość +/- wysięgnika, a następnie - w widoku "dokładnie pionowo z góry" - przesuwam i reguluję wysokość precyzyjnie. Wtedy mam pewność, że nawet bez widocznego "kółka", węzeł jest gdzieś w okolicach zaczepu, a widok pionowo z góry pozwala uniknąć przesunięcia "kątowego" ze względu na różnicę wysokości gleby i nasypu. Upierdliwe megalitycznie, ale efekt najlepszy z możliwych


To jest dobre na nasypach i miejscach płaskich, w wykopach już się nie da z boku kamerą zajrzeć.
Pozostaje coś co opisałem wyżej.
_________________
Drobnica

Kuid 173000 ALL
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 08-02-2013, 18:27   

Cytat:
To ustrojstwo ma jeden minus, trza każdy słup obracać - dopasować do toru.


no ale to nie musi być takie złe! Zależy od warunków miejscowych :) Testowałbym.
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
 
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2201
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 09-02-2013, 13:47   

Podzielilam.
Proponowalabym zeby ktorys z was omawiane tu techniki pokazal na screenach. Avs ty i tak majstrujesz cos przy Zimowisku to zrob poradnik.
_________________
MEOW!
 
 
 
pietrek
znawca
2004;2006;2010;T ANE



Pomógł: 63 razy
Wiek: 59
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2075
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 09-02-2013, 20:07   

Tak tą jaki poprzednią mapę mam w całości pod siecią.
Mój sposób na jej kładzenie wypracowałem sobie na poprzedniej mapie gdzie musiałem położyć ją na wzniesieniu zrobionym za pomocą nasypów FMA.
Zapewne wyważyłem otwarte drzwi dochodząc do wiedzy że sieć musi być położona na właściwej wysokości względem torów - co by pantograf nie przechodził wyżej jak ona lub żeby nie odchodził od druta jezdnego. Po położeniu torów ich wysokość w węzłach podnoszę o 0,2 i do tego wyrównuję teren, a później opuszczam tor o dodaną wartość bo z automatu to i tak robi się prześwit.



Z praktycznych uwag to nie radzę stawiać przed położeniem sieci trakcyjnej jakichkolwiek innych elementów, a nawet malować podłoża - przeszkadza to we właściwym ustawieniu kamery aby dobrze obejrzeć miejsce łączenia wysięgnika z siecią.
No i na tak przygotowany tor stawiam słupy trackside - mam właściwą wysokość sieci którą po położeniu ręcznie dopasowuje do wysięgnika.
Sposób wydaje się pracochłonny, ale po nabraniu wprawy robi się to lekkim i przyjemnym zajęciem. Co i mnie kiedyś ktoś już na forum przekazał.
Tak na marginesie wkurza mnie przy układaniu sieci trakcyjnej mysza. Nie umiem sobie ustawić jej tak żeby przy zbliżeniu czy oddalaniu się od szczegółowego miejsca nie robiła tego tak że albo przeskakuje przez taki punkt, albo zbyt oddala się. ;-)
Ostatnio zmieniony przez pietrek 09-02-2013, 20:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
pietrek
znawca
2004;2006;2010;T ANE



Pomógł: 63 razy
Wiek: 59
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2075
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 11-02-2013, 17:24   

Witam.
Tak przy okazji trochę bardziej szczegółowo jak ja układam sieć trakcyjną:
Po ułożeniu torów. postawieniu słupów trakcyjnych i położeniu sieci trakcyjnej, do ustalenia właściwych odległości używam szablonów Rbacha – dziękuję za ułatwienie, zabieram się do dokładnego wstawienia sieci w miejsce ich umocowania na słupach trakcyjnych:



Jeszcze raz powtórzę że nie radzę kłaść jakiegokolwiek otoczenia czy podłoża (tak jak na moich screenach) bo kładzenie sieci trakcyjnej na już położonym podłożu czasami prowadziło do wywalania gry. Tak parę razy miałem w TRs 2004, nie wnikałem dlaczego.
Postawienie budynków czy drzew może natomiast utrudniać dokładne obejrzenie miejsca w którym węzeł sieci trakcyjnej staramy się jak najdokładniej umieścić we właściwym miejscu na słupie.




Aby dopasować wysokość sieci do słupa należy sprawdzić na jakiej wysokości jest węzeł. Podana jest ona od poziomu ziemi, a tor nawet po wyrównaniu jest położony trochę wyżej (jest pod nim minimalny prześwit). I teraz stawiając słup i dopasowując węzeł sieci trakcyjnej będzie on o tą różnicę między ziemią a torem i co za tym idzie słupem obniżony i trzeba go wyrównać – podnieść sieć trakcyjną.



Ja kładąc tory ich węzły podnoszę o jakieś 0,20 i dopiero wyrównuję. Następnie opuszczam tor o te 0,20 i zwykle podłoże lekko przykrywa „skrajnie toru” że się tak wyrażę.
Sama procedura kładzenia sieci trakcyjnej przy takim obniżaniu toru i tak jest taka sama, tylko dopasowanie ma mniejsze różnice wartości. Jest to także uzależnione od tego jak blisko słupa trakcyjnego ustawiam węzeł sieci trakcyjnej, bo im bliżej tym mniejsza różnica wysokości między słupem a siecią. Dopasowując sieć trakcyjną do słupa trakside - czyli takiego który jest z automatu dopasowany do toru mam pewność że pantograf będzie ładnie do niej dolegał.



A tak to wychodzi.
 
 
Pawajoro
super user



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sty 2012
Posty: 122
Skąd: Świętochłowice
Wysłany: 08-03-2013, 21:11   

Zapewne dostanę Złotą Patelnię Roku

ALE

Mam mały proposition: mianowicie zrobiłoby się słupy trakcyjne trackside. Ten słup ma przydzielony numer (przykładowo 776524) Ten słup ma jeden zaczep. Stawiamy następny słup, przykładowo 776525. Wchodzimy we właściwości słupa 776525 i wpisujemy w rubryczkę 776524. I tu strona programistyczna: słup 776525 wyszukuje w zmiennych globalnych (czy jak to tam) zmienną "Pos776254" tam jest informacja w jakim punkcie trainzowego świata znajduje się zaczep słupa 776524. I tworzy mesh/teksturę zmierzającą od swojego zaczepu (tzn. 776525) do zaczepu 776524. O ile takie włażenie do właściwości może być nużące dobrze by było też zrobić autospliner. Stawiało by się go na końcach odcinka. Automatycznie by wykrywał następny słup i odhaczał by słup za nim itd. Takie skryptowane rozwiązanie też może się przydać przy kabinach @adamstana, gdyż był pomysł z triggerami obniżającymi napięcie itd.

RADEK, POMUSZ!!! :mrgreen:

PS. Jeżeli nie ten dział, to proszę o przeniesienie. Z góry dziękuję :-D
_________________
Tantum astaria ac carri (ac BKV z.r.t.)
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 09-03-2013, 11:32   

Pawajoro napisał/a:
Zapewne dostanę Złotą Patelnię Roku


Agree.

Pawajoro napisał/a:
Mam mały proposition:


Rozumiem, że ci się gry pomyliły, bo w trainzie niedasię skryptem stawiać obiektów na mapie :-)
Oczywiście nie dotyczy to ciapongów, bo te się wykreować da. Płotu, druta, semafora, domku i kota - nie.



Pawajoro napisał/a:
RADEK, POMUSZ!!! :mrgreen:


Pomagam: Nominuję do złotej patelni :-D
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
Ostatnio zmieniony przez RBach 09-03-2013, 11:35, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Pawajoro
super user



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sty 2012
Posty: 122
Skąd: Świętochłowice
Wysłany: 09-03-2013, 14:35   

Hmmm, nie do końca o to mi chodziło: A jak wstawiasz dodatkowe wskaźniki na semkach? Drut będzie częścią słupa i to słup przyczepia i maluje do następnego mesha/tex. Nie chodzi mi o to, żeby robił spline "z kółkami" - to chyba oczywiste, że tak się nie da :-D
_________________
Tantum astaria ac carri (ac BKV z.r.t.)
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 09-03-2013, 14:49   

a jak widzisz takie rozwiązanie na łukach? a poza tym trzeba minimalizować liczbę obiektów trackside w związku z bugami sygnalizacji
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Pawajoro
super user



Pomógł: 3 razy
Dołączył: 01 Sty 2012
Posty: 122
Skąd: Świętochłowice
Wysłany: 09-03-2013, 15:08   

zolwik napisał/a:
a jak widzisz takie rozwiązanie na łukach?

Nie rozumiem do końca o co Ci chodzi. Każdy zaczep po kolei ma przypisany następny zaczep. Z założenia słup maluje druta do następnego słupa. Ale jak ktoś chce rżnąć jeden drut przez pół mapy to jego sprawa :-D
zolwik napisał/a:
a poza tym trzeba minimalizować liczbę obiektów trackside w związku z bugami sygnalizacji

A z tym to już trudniej.. :-? I tak już mamy do czynienia z elementem skryptowanym, więc można go wykorzystać jako pośrednika: Jeżeli za semaforem mamy słupy i następny semafor, to ostatni słup przed dalszym semaforem pobiera dane o sygnale na semku i przekazuje słupowi przed sobą, aż do najbliższego słupa, gdzie przekazuje semaforowi. Teraz słupy też są niby trackside...
_________________
Tantum astaria ac carri (ac BKV z.r.t.)
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 09-03-2013, 15:11   

Pawajoro napisał/a:
Hmmm, nie do końca o to mi chodziło: A jak wstawiasz dodatkowe wskaźniki na semkach? Drut będzie częścią słupa i to słup przyczepia i maluje do następnego mesha/tex. Nie chodzi mi o to, żeby robił spline "z kółkami" - to chyba oczywiste, że tak się nie da :-D


Nie no, spoko. Żadna różnica między pudełkiem o określonych wymiarach a odcinkiem sieci o charakterze liniowym? W dodatku o niemożliwym do ustalenia wymiarze? Chyba cię fantazja poniosła :-D NIE DA SIE skryptem doczepić spline. Koniec, kropka.
Co z siecią na łukach, w głowicach rozjazdowych, co z zygzakowaniem? Dajmy już temu spokój, bo ta dyskusja do nikąd prowadzi. Jedyne rozwiązanie alternatywne do obecnej sieci Bogdana to słupy scenery i zaczepy do segmentów spline, coś w stylu rosyjskich sieci LEP.
Przedstawiony pomysł jest niemożliwy do realizacji z powodu upierdliwości, masy dodatków do wykonania i skrypt w każdym słupie (?) Proponuję kłódkę.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
Ostatnio zmieniony przez RBach 09-03-2013, 15:14, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 09-03-2013, 15:32   

to ja zakładam "niewidzialną kłódkę" na temat o skryptowej sieci,
ale temat jako główny wątek zostaje otwarty
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Kamlox
super user


Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 132
Skąd: Łódź
Wysłany: 15-03-2013, 13:40   

Jak ułożyć sieć trakcyjną nad rozjazdem?
I kiedy stosuje się przejścia?
Ostatnio zmieniony przez Kamlox 15-03-2013, 13:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 15-03-2013, 14:21   

Słuchaj, masz sciągniętą mapę Bogdana - Tarnowskie Góry? Mógłbyś podejrzeć i zobaczyc w jaki sposob się to robi. A o jakie przejscia chodzi dokładnie?
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
 
 
 
Kamlox
super user


Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 132
Skąd: Łódź
Wysłany: 15-03-2013, 16:18   

Zmiana druta ;)
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 15-03-2013, 16:23   

to takie przejścia sa gotowe w sieci bogdana
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group