Wysłany: 20-03-2011, 11:52 Sygnały powtarzające na stacji
Szukałem na forum, obejrzałem może z kilkadziesiąt planów stacji i nie znalazłem tam zaspokojenia swojej potrzeby:P
Nakreślę problem pisemnie, bo nie ma tu nawet czego rozrysowywać. Otóż jest stacja i są tory, które biegną po dość ostrym łuku. No i semafory wyjazdowe są oddalone od peronu o około 500 metrów, ale - jak wynika z układu torowego i zabudowań, tudzież zarośli - są całkowicie niewidoczne dla maszynisty pociągu pasażerskiego, który chciałby wyjechać na szlak.
I tu pojawia się problem: skąd ów maszynista ma wiedzieć, czy ma wolną drogę? Jeśli np. ruszy zgodnie z rozkładem, a semafor wyświetla S1 to czy ma stać z pociągiem te 500 metrów od peronu i czekać? Czy taka sytuacja jest w praktyce rozwiązywana w inny sposób? A moze w ogóle nie występuje? Z góry zaznaczam , że bardzo zależy mi na takim układzie stacji i "wyprostowanie" torów w celu lepszej widoczności nie wchodzi w grę.
Dlatego też pomyślałem, że fajnie by było postawić przed peronami sygnały powtarzające i takie rozwiązanie jest dla mnie super, tylko żę chciałbym mapę jak najbardziej urealnić i nie mam pojęcia czy to w ogóle możliwe.
1. Jeśli to stacja fikcyjna to nic nie stoi na przeszkodzie żeby postawić tuż ZA peronami powtarzacze.
2. Jeśli gdzieś w rzeczywistości ma miejsce podobna sytuacja (i nie ma powtarzaczy) to do poinformowania maszynisty o sygnale stosuje się radiotelefon.
Jeżeli stacja jest w łuku to stosuje się powtarzacze na końcu peronu. Czasami można jeszcze spotkać "powtarzacz" dla dyżurnego peronowego - czy może podać sygnał "nakaz jazdy" dla pociągu gdy nie widać semafora. Ale ich wygląd zależy od inwencji zabezpieczeniowców przy budowie urządzeń ZRK. Spotyka się takie "coś" jako wskaźnik W 24 podwieszony pod zadaszeniem peronu lub pojedyńcza komora na maszcie z białym światłem
Margowski - stawiając semafor na końcu peronu zmniejszyło by się długość użyteczną toru.
Ostatnio zmieniony przez EU 04 20-03-2011, 12:17, w całości zmieniany 1 raz
Wielkie dzięki za szybkie i rzaczowe odpowiedzi:-) Gdybym wcześniej dokłądniej przypatrzył się tak wielkim stacjom jak Kraków to pewnie nie musiałbym nawet zadawać tego pytania.
Cytat:
Margowski - stawiając semafor na końcu peronu zmniejszyło by się długość użyteczną toru.
Ale ze wskaźnikiem W20 miałoby to chyba sens...?
A co w takim wypadku z tarczami ostrzegawczymi, czy możnaby je zastosować zamiast powtarzaczy?
Ostatnio zmieniony przez panzer39 20-03-2011, 12:27, w całości zmieniany 1 raz
Pozwolisz panzer39, że podłączę się do tematu, żeby nie robić bałaganu na forum.
Może ktoś mi powiedzieć, jak rozwiązuje się ten problem, w przypadku semaforów kształtowych? Co wówczas pełni funkcję powtarzaczy (interesują mnie tylko rozwiązania "kształtowe", żadnych tarcz świetlnych). Czy w takim wypadku maszynista jest zdany tylko na siebie i musi podjechać do semaforów na tzw. "czuja"?
_________________ Nigdy nie kłóć się z głupcem, ludzie mogą nie dostrzec różnicy.
Ostatnio zmieniony przez Popkorn667 20-03-2011, 16:03, w całości zmieniany 1 raz
2. Jeśli gdzieś w rzeczywistości ma miejsce podobna sytuacja (i nie ma powtarzaczy) to do poinformowania maszynisty o sygnale stosuje się radiotelefon.
Dawno dawno temu jak kolej była prawdziwą koleją to był taki przepis że jak dyżurny (peronowy lub dysponujący z nastawni dysponującej) nie podał sygnału Rd1 to maszynista miał obowiązek zatrzymać pociąg i wyjaśnić sytuację dlaczego nie było "nakazu". Ponadto gdy była sygnalizacja kształtowa i przy wjazdowym nie było To przelotowej to w przypadku gdy nie było wyjazdu ze stacji (np brak odbiegu do następnej stacji) dla pociągu który nie miał rozkładowego postoju na tej stacji, dyżurny ruchu miał obowiązek zatrzymać ten pociąg przed semaforem wjazdowym i dopiero po zatrzymaniu się pociągu mógł podać semafor wjazdowy. Wtedy maszynista wiedział że brak jest wyjazdu i wolno wjeżdżał do stacji aby bezpiecznie zatrzymać się przed wyjazdowym i obserwować czy w między czasie nie podał się wyjazd..
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach