FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Hog, Cyfrowe Mapy Wysokości, Mapy i Zdjęcia Cyfrowe...
Autor Wiadomość
Maki
zaawansowany
M.K.



Pomógł: 45 razy
Wiek: 38
Dołączył: 20 Lut 2008
Posty: 701
Skąd: Słubice
Wysłany: 08-10-2008, 11:10   Hog, Cyfrowe Mapy Wysokości, Mapy i Zdjęcia Cyfrowe...

Część z nas zna program hog, część miała z nim do czynienia.
Aby stworzyć mniej bardziej realną mapę warto skorzystać z hoga, który w nieco lepszy sposób (niż manualny) odwzorowuje nam powierzchnię ziemi.
Aby jednak móc zrobić interesujący obszar niezbędne są 3 rzeczy:
1) Hog - http://trainz.luvr.net/pr...p?pid=390&tab=f
2) Cyfrowa mapa wysokości - ftp://e0srp01u.ecs.nasa.gov/srtm/version2/SRTM3/Eurasia/
3) Mapa topograficzna, tematyczna, zasadnicza, zdjęcie lotnicze, zdjęcie satelitarne. Aby otrzymac mapę topograficzną w skali 1:10 000 warto udać się do Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Po mapę zasadniczą do Geodezji, lecz ostrzegam, że mapy sa płatne. Stąd najlepsze rozwiązanie - skorzystać z map dostępnych na Geoportalu lub innych źródeł w internecie np.: mapa topograficzna na http://gpsmaniak.com/new/download.htm.
Część osób posiłkuje się również zdjęciami satelitarnymi z:
a) Geoportalu http://www.geoportal.gov.pl/ (Witryna obecnie przebudowywana)
b) Zumi http://www.zumi.pl/
c) Google maps http://maps.google.com/
czy też z darmowego softu jakim jest program Google Earth dostępny tu: http://earth.google.com/intl/pl/
Dodatkową 4 drobnostką (aczkolwiek przydaje się bardzo) jest schemat stacyjny w danej miejscowości. Dość trudno dotrzeć do takich rzeczy, jednak w sieci znajdują się niektóre schematy stacyjne. Oto witryna do której warto zajrzeć:
a) Semafor w dziale Plany stacyjne (pierwsze od góry) http://semafor.prv.pl/
Mogę jeszcze dodać, ze jeśli odwzorowuje się linię z bliskiego otoczenia, to warto wybrać się na inwentaryzację poszczególnych stacji, przystanków. Wziąć w rękę ołówek i kartkę, wrysować sobie schemat, a także nanieść szczególnie interesujące (nietypowe) elementy.

Na koniec zachęcam do odwiedzenia http://www.trainz.org/ptt/_3d/hog/hog.html aby dowiedzieć się co nalezy wykonać krok po kroku, by uzyskać wspaniałą mapę.

Pozdrawiam!
 
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2201
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 18-04-2009, 20:28   

W instrukcji jest pominieta jedna dosc wazna opcja w HOGu:

Data format ustawic na "24 bit height coding" inaczej wychodza bzdury.
_________________
MEOW!
 
 
 
mgarkowski
zaawansowany
inż. modelarz



Pomógł: 56 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 852
Skąd: Kraków
Wysłany: 18-04-2009, 21:06   

Nie zapominajmy o tym że w miejscu gdzie masz zapisanego trs'a czyli X:\Auran\TRS2004\World\Custom w tym folderze zakładasz folder ground teraz wewnątrz tego folderu rozpakowujesz folder textures.zip, który masz w folderze w którym zainstalowany jest hog znajduje on się w podfolderze presets.
 
 
 
drstrach
znawca


Pomógł: 336 razy
Wiek: 54
Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 6691
Skąd: Warszawa
Wysłany: 11-08-2009, 10:11   

Zmiana adresu z cyfrowymi mapami wysokości, nowy adres:
http://dds.cr.usgs.gov/srtm/version1/Eurasia/
lub dla wszystkich kontynentów:
http://dds.cr.usgs.gov/srtm/version1/
Znalezione przy pomocy:
http://www.google.pl/sear...lient=firefox-a
 
 
 
lukazs
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 05 Gru 2009
Posty: 110
Skąd: Malbork
Wysłany: 07-03-2010, 00:50   

To chyba najodpowiedniejszy temat do wrzucenia tego linku:

http://sitwp.umwp.pl/fx_p..._pomorskie.html

Jako że największa ilość map realnych powstaje właśnie na Pomorzu link ten może przydać się kilku osobom. Mapy w niektórych miejscach są o wiele lepsze niż na geoportalu, a przy okazji są też aktualniejsze. Dodatkowo dla pewnych obszarów dobre zdjęcia lotnicze.

http://geodezja.woj-pomorskie.pl/ Oprócz tego na tej stronie znajdziecie jeszcze kilka ciekawostek które mogą się przydać.
 
 
karolsek
nowy


Dołączył: 06 Mar 2008
Posty: 44
Skąd: Swarzędz k. Poznania
Wysłany: 06-04-2010, 18:24   

Mam pytanie odnośnie HOG-a, może trochę głupie, ale i tak je zadam:

Jak zainstalować wcześniej rozpakowany plik z Hogiem. Paczkę ściągnąłem ze strony podanej w powyższych postach ttp://trainz.luvr.net

Pozdrawiam
_________________
Okiem Maszynisty!!!
To jest to!
Youtube rządzi...
 
 
Shaggy 
zaawansowany
Ave faur



Pomógł: 34 razy
Wiek: 29
Dołączył: 11 Mar 2008
Posty: 826
Skąd: Brzozów
Wysłany: 06-04-2010, 18:30   

Nic nie instalujesz, wypakowujesz do 1 folderu tego co najwięcej waży wszystkie późniejsze wersje czy tam patche i masz ikonke, klikasz i masz włączonego.
_________________
A polski hip hop wszedł i wyszedł...
 
 
 
uqsh
świeżak


Dołączył: 01 Cze 2010
Posty: 3
Skąd: Szczecin
Wysłany: 12-06-2010, 18:25   

Witam, mam pewien problem z wygenerowana mapa. Robie wszystko pokolei wg tego poradnika na ptt i informacji powzietych z forum. Mapa normalnie sie generuje. Lecz gdy podmienie pliki gnd po wejsciu w trsa 04 jaki 06 niestety terenu niema. Wchodze normalnie w geodete, mapa mi laduje sie ale wyswietla sie jedynie ciemne niebo i czarny mrok w miejscu terenu.
 
 
bogers
świeżak


Wiek: 65
Dołączył: 06 Sty 2011
Posty: 4
Skąd: Warszawa
Wysłany: 06-03-2011, 20:50   

Mam problem z wygenerowaniem .gnd w Hogu. Po wczytaniu do Hoga wszystkich elementów, i wciśnięciu „Generate gnd. file” pojawia się komunikat:
„Error: size doesn't mach of elevation data image”
Pliki tga są nieskompresowane, 24 bit.
Plik mapfile.gnd, powstał w TRS 9, i zajęło mi sporo czasu żeby go wyszukać.
Czy wersja 9 tak ma, że ciężko cokolwiek tu znaleźć?
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca


Pomógł: 21 razy
Wiek: 45
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1939
Skąd: Zabrze
Wysłany: 06-03-2011, 22:57   

Czy postępowałeś dokładnie z moim poradnikiem (strona 26) do HOGa ?
_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
 
 
 
bogers
świeżak


Wiek: 65
Dołączył: 06 Sty 2011
Posty: 4
Skąd: Warszawa
Wysłany: 07-03-2011, 10:39   

Owszem, robiłem krok po kroku z instrukcją.
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca


Pomógł: 21 razy
Wiek: 45
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1939
Skąd: Zabrze
Wysłany: 07-03-2011, 23:35   

Powiem szczerze, że nigdy nie miałem problemu z generowaniem w HOGu.
Zróbmy inaczej: pokaż zdjęcie wypełnionego ekranu HOGa, wpisz co w każdym okienku wstawiłeś, pokaż zdjęcie mapy wysokości (te kolorowe) oraz zdjęcie okna informacyjnego pokazujące rozmiary i zakres wysokości. Zobaczymy.
_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
 
 
 
bogers
świeżak


Wiek: 65
Dołączył: 06 Sty 2011
Posty: 4
Skąd: Warszawa
Wysłany: 09-03-2011, 09:11   

Problem z HOGiem prawdopodobnie polegał na tym, że mapy nie były razem przycięte w programie do obróbki bitmap. Po ponownym wczytaniu zbiorczego pliku z poszczególnymi warstwami i niewielkim przycięciu całości, ponownie zapisałem poszczególne warstwy.
Po wczytaniu wszystkiego, HOG wygenerował plik.
Co prawda czeka mnie jeszcze trochę eksperymentów, ale generalnie problem się rozwiązał.
Dziękuję Jamalowi za zainteresowanie i wyrozumiałość, jako że w dziedzinie tworzenia dodatków dopiero raczkuję.
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2201
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 21-07-2011, 14:13   

http://fehrer-trainzscene...y/hog/navod.htm

znalazlam dodatkowe informacje dotyczace HOG-a - chodzi o tabelke z kodami kolorow gdzies tak w polowie strony, czy ktos czyta po czesku na tyle zeby przetlumaczyc o co tam biega? czyzby HOG rozroznial inne kody kolorowe niz ten zarezerwowany dla toru kolejowego?
_________________
MEOW!
 
 
 
Piotr1
super user


Wiek: 38
Dołączył: 19 Sie 2011
Posty: 197
Skąd: Łeba
Wysłany: 15-09-2011, 11:01   

Powiedzcie mi, czy HOG wiernie tworzy ukształtowanie terenu?Warto się nim bawic, czy może jest coś lepszego?Za jakiś czas mam zamiar budowac realną mapkę,bo nabrałem sporej wprawy w tworzeniu mapek fikcyjnych.
_________________
Piewer
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 15-09-2011, 11:09   

zobacz mape Jamala ta co robi obecnie. robiona na HOG-u
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 15-09-2011, 12:38   

Piotr1 napisał/a:
Powiedzcie mi, czy HOG wiernie tworzy ukształtowanie terenu?Warto się nim bawic, czy może jest coś lepszego?Za jakiś czas mam zamiar budowac realną mapkę,bo nabrałem sporej wprawy w tworzeniu mapek fikcyjnych.

Tzn. na tyle na ile pozwala silnik graficzny TRSa, nie wiem dokładnie jaka jest dokładność siatki terenu w TRS2004 (od 2009+ jest chyba 5m), więc wszystkich detali raczej nie wyłapie. No i po drodze (obróbka map cyfrowych i topograficznych) potrafi sprawić trochę niespodziewanych kłopotów. Sam się na obecny czas z nim próbuję uporać. Trzeba mieć do niego trochę cierpliwości. No i ma spore ograniczenie "wielkościowe" co do map, tzn. nie tyle sam HOG co "oprogramowanie pomocnicze" - Microdem i programy graficzne, np. Microdem nie pozwala wygenerować zbyt dużego pliku BMP z mapy cyfrowej, co ogranicza nieco pole do manewru, bo zbyt długich linii nie da się raczej wygenerować (tzn. zależy to nie tyle od długości linii co raczej od wielkości zajmowanego przez nią terenu, jeśli linia jest kręta to zajmuje mniej terenu mimo swej długości). A jest to problem o tyle, że map wygenerowanych w HOGu, z tego co słyszałem, raczej nie da się potem połączyć, więc raczej nie uda się rozłożyć budowy mapy na fragmenty do połączenia potem.
No i dochodzi sam fakt manipulowania tak dużymi plikami graficznymi (plik BMP o boku rzędu kilku tysięcy pikseli, mapki same są po prawie 2000 px krawędź, co jak łączysz kilka może ci dać ogromny obrazek o boku nawet kilkunastu tysięci pikseli, co potrafi niemiłosiernie zamulić komputer), co może być "ciężkostrawne" nawet na dość mocnym komputerze.
I szczerze mówiąc nie wiem póki co jak jest z właściwą wartością Screen Pixel Size (zobacz tutorial Jamala, tam jest opisane do czego to jest potrzebne), w tutorialu jest napisane 10, aczkolwiek w którymś poście na Forum Jamal coś wspominał że właściwsze jest coś ok. 6.70 - narazie próbuję testować różne wartości aby zobaczyć co wyjdzie; póki co nie wiem jaka wartość byłaby najwłaściwsza, jak do czegoś dojdę to postaram się napisać.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 15-09-2011, 12:44, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 15-09-2011, 12:42   

do 2009 siatka w trs ma 10m
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Piotr1
super user


Wiek: 38
Dołączył: 19 Sie 2011
Posty: 197
Skąd: Łeba
Wysłany: 15-09-2011, 12:50   

Ja mam właśnie trainz 2009 world builder edition.Mam nadzieję, że będzie się dało zrobic z tym programem HOG planszę długości ok.32km. Wiem,że trzeba wcześniej wytyczyc przebieg linii kolejowej, żeby potem układac na tym tory. To cos jak kalka.Ogólnie rzecz biorąc to trudny program?
_________________
Piewer
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 15-09-2011, 12:53   

a czytales przewodnik Jamala ktory jest na ptt?
tam masz kazdy krok opisany
trase 32 km zrobisz spokojnie
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Piotr1
super user


Wiek: 38
Dołączył: 19 Sie 2011
Posty: 197
Skąd: Łeba
Wysłany: 15-09-2011, 12:56   

Dzięki.Czytałem to, ale jeszcze nie mam czasu na tworzenie w geodecie.Tym bardziej na zabawę z nowymi programami.Kolej Bystrzycka i Sudety1976 powstały na Hogu, skoro są realne?Oszczędza to trochę czasu przy budowie :)
_________________
Piewer
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 35
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2250
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 15-09-2011, 13:06   

Wyobraźcie sobie, że bez strat w szybkości komputera udało mi się w HOGu wygenerować teren dla JEDNEJ mapy, która obejmuje następujące fragmenty linii: 201 Kościerzyna - Bydgoszcz, 208 Tuchola - Grudziądz, 215 Bąk - Laskowice Pomorskie. Odpalcie sobie railmap.exe, albo cokolwiek, gdzie są podane kilometraże tych linii i policzcie ile to jest kilometrów.

Cyfrowe mapy wysokości nie uwzględniają małych antropogenicznych form terenu, takich jak nasypy czy wkopy. Dlatego należy pamiętać, że teren pod same tory i tak trzeba ręcznie poprawiać.

Rzeczywiście z łączeniem fragmentów map oddzielnie wygenerowanych w HOGu są problemy, bo mapa topograficzna różnie się nakłada na segmenty w grze. Jednak na pewno wszyscy wybaczą, jeśli do trasy dojdzie jakiś łuk, którego nie ma w realu, a który umożliwi połączenie dwóch fragmentów z przesuniętym odrobinę terenem.
_________________
www.trainzart.pl
Ostatnio zmieniony przez Wujek 082 15-09-2011, 13:07, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca


Pomógł: 21 razy
Wiek: 45
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1939
Skąd: Zabrze
Wysłany: 15-09-2011, 13:08   

Aikozann napisał/a:
Jamal coś wspominał że właściwsze jest coś ok. 6.70

Mam linię nr 7 długości 100km. Położyłem również już kilometraż i zgadza się znakomicie. Błąd jaki mi wyszedł to jakieś 300m na całych 100km, co skrzętnie ukryłem :) Więc z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że moja podziałka jest właściwa.

Przy dzieleniu podziałki na 10, linia skraca się o kilka kilometrów!
_________________
Mapa Lublin-Dorohusk
Korsze - Ełk - Olecko - w budowie
 
 
 
drstrach
znawca


Pomógł: 336 razy
Wiek: 54
Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 6691
Skąd: Warszawa
Wysłany: 15-09-2011, 13:09   

zolwik napisał/a:
do 2009 siatka w trs ma 10m


Ma i 10 i 5m, kwestia wyboru.

@Piotr1 jeśli chcesz w TS2009 wygenerować mapę na siatce 5 metrowej, to niestety bez zakupu programu TrainzDem sie nie obędzie.
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 15-09-2011, 13:12   

Piotr1 napisał/a:
Ja mam właśnie trainz 2009 world builder edition.Mam nadzieję, że będzie się dało zrobic z tym programem HOG planszę długości ok.32km. Wiem,że trzeba wcześniej wytyczyc przebieg linii kolejowej, żeby potem układac na tym tory. To cos jak kalka.Ogólnie rzecz biorąc to trudny program?

32 km raczej bez problemu, schody zaczynają się jeśli linia jest "niekorzystkie" ułożona (tzn. w przybliżeniu po przekątnej mapy, co wymusza większy obrazek niż w przypadku kierunku "północ - południe" czy "wschód - zachód", no i wtedy już ok. 70 km może nie przetrawić.
Trodność jest nie tyle z samym HOGiem, co raczej Microdemem i ew. programem do obróbki graficznej. Do HOGa w sumie wstawiasz już obrobione pliki z mapami, więcej "kwiatków" jest po drodze. Najwięcej pracy jest z dopasowaniem mapy wysokości i topograficznej, no a Microdem jest dość specyficzny w obsłudze, trzeba do niego trochę przywyknąć, nie jest, przynajmniej jak dla mnie, zbyt intuicyjny. Generalnie jest tutorial Jamala, ale samo dopasowywanie map trzeba już samemu opanować. No i zdarzają się jeszcze niemiłe niespodzianki, np. w najnowszych wersjach Microdema wycięte są niektóre potrzebne opcje (tzn. może są, ale zaszyte w zupełnie innym miejscu), no i jak mówiłem, utrudnieniem jest już sama rozdzielczość plików jakie generujesz (linia może leżeć nawet na kikunastu arkuszach mapek topograficznych, co może dać plik o ogromnych rozmiarach, no a sam plik BMP z Microdema ma co najmniej kilkadziesiąt MB). No i pewnych rzeczy nie wyczytasz, a nie dowiesz się dopóki sam nie spróbujesz.
W Microdemie nie zapomnij wyłączyć siatki.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group