Część z nas zna program hog, część miała z nim do czynienia.
Aby stworzyć mniej bardziej realną mapę warto skorzystać z hoga, który w nieco lepszy sposób (niż manualny) odwzorowuje nam powierzchnię ziemi.
Aby jednak móc zrobić interesujący obszar niezbędne są 3 rzeczy:
1) Hog - http://trainz.luvr.net/pr...p?pid=390&tab=f
2) Cyfrowa mapa wysokości - ftp://e0srp01u.ecs.nasa.gov/srtm/version2/SRTM3/Eurasia/
3) Mapa topograficzna, tematyczna, zasadnicza, zdjęcie lotnicze, zdjęcie satelitarne. Aby otrzymac mapę topograficzną w skali 1:10 000 warto udać się do Wojewódzkiego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Po mapę zasadniczą do Geodezji, lecz ostrzegam, że mapy sa płatne. Stąd najlepsze rozwiązanie - skorzystać z map dostępnych na Geoportalu lub innych źródeł w internecie np.: mapa topograficzna na http://gpsmaniak.com/new/download.htm.
Część osób posiłkuje się również zdjęciami satelitarnymi z:
a) Geoportalu http://www.geoportal.gov.pl/ (Witryna obecnie przebudowywana)
b) Zumi http://www.zumi.pl/
c) Google maps http://maps.google.com/
czy też z darmowego softu jakim jest program Google Earth dostępny tu: http://earth.google.com/intl/pl/
Dodatkową 4 drobnostką (aczkolwiek przydaje się bardzo) jest schemat stacyjny w danej miejscowości. Dość trudno dotrzeć do takich rzeczy, jednak w sieci znajdują się niektóre schematy stacyjne. Oto witryna do której warto zajrzeć:
a) Semafor w dziale Plany stacyjne (pierwsze od góry) http://semafor.prv.pl/
Mogę jeszcze dodać, ze jeśli odwzorowuje się linię z bliskiego otoczenia, to warto wybrać się na inwentaryzację poszczególnych stacji, przystanków. Wziąć w rękę ołówek i kartkę, wrysować sobie schemat, a także nanieść szczególnie interesujące (nietypowe) elementy.
Pomógł: 56 razy Wiek: 35 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 852 Skąd: Kraków
Wysłany: 18-04-2009, 22:06
Nie zapominajmy o tym że w miejscu gdzie masz zapisanego trs'a czyli X:\Auran\TRS2004\World\Custom w tym folderze zakładasz folder ground teraz wewnątrz tego folderu rozpakowujesz folder textures.zip, który masz w folderze w którym zainstalowany jest hog znajduje on się w podfolderze presets.
Jako że największa ilość map realnych powstaje właśnie na Pomorzu link ten może przydać się kilku osobom. Mapy w niektórych miejscach są o wiele lepsze niż na geoportalu, a przy okazji są też aktualniejsze. Dodatkowo dla pewnych obszarów dobre zdjęcia lotnicze.
Pomógł: 34 razy Wiek: 28 Dołączył: 11 Mar 2008 Posty: 826 Skąd: Brzozów
Wysłany: 06-04-2010, 19:30
Nic nie instalujesz, wypakowujesz do 1 folderu tego co najwięcej waży wszystkie późniejsze wersje czy tam patche i masz ikonke, klikasz i masz włączonego.
_________________ A polski hip hop wszedł i wyszedł...
Witam, mam pewien problem z wygenerowana mapa. Robie wszystko pokolei wg tego poradnika na ptt i informacji powzietych z forum. Mapa normalnie sie generuje. Lecz gdy podmienie pliki gnd po wejsciu w trsa 04 jaki 06 niestety terenu niema. Wchodze normalnie w geodete, mapa mi laduje sie ale wyswietla sie jedynie ciemne niebo i czarny mrok w miejscu terenu.
Wiek: 64 Dołączył: 06 Sty 2011 Posty: 4 Skąd: Warszawa
Wysłany: 06-03-2011, 20:50
Mam problem z wygenerowaniem .gnd w Hogu. Po wczytaniu do Hoga wszystkich elementów, i wciśnięciu „Generate gnd. file” pojawia się komunikat:
„Error: size doesn't mach of elevation data image”
Pliki tga są nieskompresowane, 24 bit.
Plik mapfile.gnd, powstał w TRS 9, i zajęło mi sporo czasu żeby go wyszukać.
Czy wersja 9 tak ma, że ciężko cokolwiek tu znaleźć?
Powiem szczerze, że nigdy nie miałem problemu z generowaniem w HOGu.
Zróbmy inaczej: pokaż zdjęcie wypełnionego ekranu HOGa, wpisz co w każdym okienku wstawiłeś, pokaż zdjęcie mapy wysokości (te kolorowe) oraz zdjęcie okna informacyjnego pokazujące rozmiary i zakres wysokości. Zobaczymy.
Wiek: 64 Dołączył: 06 Sty 2011 Posty: 4 Skąd: Warszawa
Wysłany: 09-03-2011, 09:11
Problem z HOGiem prawdopodobnie polegał na tym, że mapy nie były razem przycięte w programie do obróbki bitmap. Po ponownym wczytaniu zbiorczego pliku z poszczególnymi warstwami i niewielkim przycięciu całości, ponownie zapisałem poszczególne warstwy.
Po wczytaniu wszystkiego, HOG wygenerował plik.
Co prawda czeka mnie jeszcze trochę eksperymentów, ale generalnie problem się rozwiązał.
Dziękuję Jamalowi za zainteresowanie i wyrozumiałość, jako że w dziedzinie tworzenia dodatków dopiero raczkuję.
znalazlam dodatkowe informacje dotyczace HOG-a - chodzi o tabelke z kodami kolorow gdzies tak w polowie strony, czy ktos czyta po czesku na tyle zeby przetlumaczyc o co tam biega? czyzby HOG rozroznial inne kody kolorowe niz ten zarezerwowany dla toru kolejowego?
Wiek: 38 Dołączył: 19 Sie 2011 Posty: 197 Skąd: Łeba
Wysłany: 15-09-2011, 12:01
Powiedzcie mi, czy HOG wiernie tworzy ukształtowanie terenu?Warto się nim bawic, czy może jest coś lepszego?Za jakiś czas mam zamiar budowac realną mapkę,bo nabrałem sporej wprawy w tworzeniu mapek fikcyjnych.
Pomógł: 50 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 884 Skąd: Sierpc
Wysłany: 15-09-2011, 13:38
Piotr1 napisał/a:
Powiedzcie mi, czy HOG wiernie tworzy ukształtowanie terenu?Warto się nim bawic, czy może jest coś lepszego?Za jakiś czas mam zamiar budowac realną mapkę,bo nabrałem sporej wprawy w tworzeniu mapek fikcyjnych.
Tzn. na tyle na ile pozwala silnik graficzny TRSa, nie wiem dokładnie jaka jest dokładność siatki terenu w TRS2004 (od 2009+ jest chyba 5m), więc wszystkich detali raczej nie wyłapie. No i po drodze (obróbka map cyfrowych i topograficznych) potrafi sprawić trochę niespodziewanych kłopotów. Sam się na obecny czas z nim próbuję uporać. Trzeba mieć do niego trochę cierpliwości. No i ma spore ograniczenie "wielkościowe" co do map, tzn. nie tyle sam HOG co "oprogramowanie pomocnicze" - Microdem i programy graficzne, np. Microdem nie pozwala wygenerować zbyt dużego pliku BMP z mapy cyfrowej, co ogranicza nieco pole do manewru, bo zbyt długich linii nie da się raczej wygenerować (tzn. zależy to nie tyle od długości linii co raczej od wielkości zajmowanego przez nią terenu, jeśli linia jest kręta to zajmuje mniej terenu mimo swej długości). A jest to problem o tyle, że map wygenerowanych w HOGu, z tego co słyszałem, raczej nie da się potem połączyć, więc raczej nie uda się rozłożyć budowy mapy na fragmenty do połączenia potem.
No i dochodzi sam fakt manipulowania tak dużymi plikami graficznymi (plik BMP o boku rzędu kilku tysięcy pikseli, mapki same są po prawie 2000 px krawędź, co jak łączysz kilka może ci dać ogromny obrazek o boku nawet kilkunastu tysięci pikseli, co potrafi niemiłosiernie zamulić komputer), co może być "ciężkostrawne" nawet na dość mocnym komputerze.
I szczerze mówiąc nie wiem póki co jak jest z właściwą wartością Screen Pixel Size (zobacz tutorial Jamala, tam jest opisane do czego to jest potrzebne), w tutorialu jest napisane 10, aczkolwiek w którymś poście na Forum Jamal coś wspominał że właściwsze jest coś ok. 6.70 - narazie próbuję testować różne wartości aby zobaczyć co wyjdzie; póki co nie wiem jaka wartość byłaby najwłaściwsza, jak do czegoś dojdę to postaram się napisać.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 15-09-2011, 13:44, w całości zmieniany 2 razy
Wiek: 38 Dołączył: 19 Sie 2011 Posty: 197 Skąd: Łeba
Wysłany: 15-09-2011, 13:50
Ja mam właśnie trainz 2009 world builder edition.Mam nadzieję, że będzie się dało zrobic z tym programem HOG planszę długości ok.32km. Wiem,że trzeba wcześniej wytyczyc przebieg linii kolejowej, żeby potem układac na tym tory. To cos jak kalka.Ogólnie rzecz biorąc to trudny program?
Wiek: 38 Dołączył: 19 Sie 2011 Posty: 197 Skąd: Łeba
Wysłany: 15-09-2011, 13:56
Dzięki.Czytałem to, ale jeszcze nie mam czasu na tworzenie w geodecie.Tym bardziej na zabawę z nowymi programami.Kolej Bystrzycka i Sudety1976 powstały na Hogu, skoro są realne?Oszczędza to trochę czasu przy budowie :)
Pomógł: 98 razy Wiek: 34 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2250 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 15-09-2011, 14:06
Wyobraźcie sobie, że bez strat w szybkości komputera udało mi się w HOGu wygenerować teren dla JEDNEJ mapy, która obejmuje następujące fragmenty linii: 201 Kościerzyna - Bydgoszcz, 208 Tuchola - Grudziądz, 215 Bąk - Laskowice Pomorskie. Odpalcie sobie railmap.exe, albo cokolwiek, gdzie są podane kilometraże tych linii i policzcie ile to jest kilometrów.
Cyfrowe mapy wysokości nie uwzględniają małych antropogenicznych form terenu, takich jak nasypy czy wkopy. Dlatego należy pamiętać, że teren pod same tory i tak trzeba ręcznie poprawiać.
Rzeczywiście z łączeniem fragmentów map oddzielnie wygenerowanych w HOGu są problemy, bo mapa topograficzna różnie się nakłada na segmenty w grze. Jednak na pewno wszyscy wybaczą, jeśli do trasy dojdzie jakiś łuk, którego nie ma w realu, a który umożliwi połączenie dwóch fragmentów z przesuniętym odrobinę terenem.
Jamal coś wspominał że właściwsze jest coś ok. 6.70
Mam linię nr 7 długości 100km. Położyłem również już kilometraż i zgadza się znakomicie. Błąd jaki mi wyszedł to jakieś 300m na całych 100km, co skrzętnie ukryłem :) Więc z całą odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że moja podziałka jest właściwa.
Przy dzieleniu podziałki na 10, linia skraca się o kilka kilometrów!
Pomógł: 50 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 884 Skąd: Sierpc
Wysłany: 15-09-2011, 14:12
Piotr1 napisał/a:
Ja mam właśnie trainz 2009 world builder edition.Mam nadzieję, że będzie się dało zrobic z tym programem HOG planszę długości ok.32km. Wiem,że trzeba wcześniej wytyczyc przebieg linii kolejowej, żeby potem układac na tym tory. To cos jak kalka.Ogólnie rzecz biorąc to trudny program?
32 km raczej bez problemu, schody zaczynają się jeśli linia jest "niekorzystkie" ułożona (tzn. w przybliżeniu po przekątnej mapy, co wymusza większy obrazek niż w przypadku kierunku "północ - południe" czy "wschód - zachód", no i wtedy już ok. 70 km może nie przetrawić.
Trodność jest nie tyle z samym HOGiem, co raczej Microdemem i ew. programem do obróbki graficznej. Do HOGa w sumie wstawiasz już obrobione pliki z mapami, więcej "kwiatków" jest po drodze. Najwięcej pracy jest z dopasowaniem mapy wysokości i topograficznej, no a Microdem jest dość specyficzny w obsłudze, trzeba do niego trochę przywyknąć, nie jest, przynajmniej jak dla mnie, zbyt intuicyjny. Generalnie jest tutorial Jamala, ale samo dopasowywanie map trzeba już samemu opanować. No i zdarzają się jeszcze niemiłe niespodzianki, np. w najnowszych wersjach Microdema wycięte są niektóre potrzebne opcje (tzn. może są, ale zaszyte w zupełnie innym miejscu), no i jak mówiłem, utrudnieniem jest już sama rozdzielczość plików jakie generujesz (linia może leżeć nawet na kikunastu arkuszach mapek topograficznych, co może dać plik o ogromnych rozmiarach, no a sam plik BMP z Microdema ma co najmniej kilkadziesiąt MB). No i pewnych rzeczy nie wyczytasz, a nie dowiesz się dopóki sam nie spróbujesz.
W Microdemie nie zapomnij wyłączyć siatki.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach