FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
VIDEOTUTORIAL - czyli jak szybko, nauczyć się modelować
Autor Wiadomość
Shaggy 
zaawansowany
Ave faur



Pomógł: 34 razy
Wiek: 25
Dołączył: 11 Mar 2008
Posty: 825
Skąd: Brzozów
Wysłany: 26-07-2011, 13:39   VIDEOTUTORIAL - czyli jak szybko, nauczyć się modelować

Witajcie,
Jako, iż wiele osób pisze, 'zrobiłbym, jakbym umiał', to postanowiłem zrobić video poradnik. Możliwe, że powstanie jeszcze kilka innych, z jakimiś trudniejszymi bryłami.

Na początku, odsyłam do tego tematu --> LINK.
Są tam wyjaśnione niektóre narzędzia z paska.

Poradnik nr 1
Jak stworzyć prosty budynek w gmax'ie, tak żeby działał w trainz
Można się dowiedzieć jak się poruszać po scenie, jak robić prosty budynek i dach, następnie jak o teksturować, i na samym końcu co trzeba zrobić, żeby budynek pojawił się w TRS.

Cześć pierwsza

Cześć druga

W załączniku znajdują się: pliki z teksturami, budynek wyeksportowany, budynek w formie *.gmax, config-na jego bazie można napisać swój.
Załącznik nr1



Jeśli się poradnik nadaje to proszę o przyklejenie tematu, tak żeby każdy nowy mógł znaleźć ten temat.

W razie jakiś błędów proszę pisać w tym temacie.

FILMY NALEŻY OGLĄDAĆ Z OPCJĄ 720 HD - bo inaczej nic nie widać...
_________________
A polski hip hop wszedł i wyszedł...
Ostatnio zmieniony przez Lutek 26-07-2011, 15:44, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 

znawca


Pomógł: 51 razy
Wiek: 35
Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 1111
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 26-07-2011, 13:54   

Mam pewne obawy co do metody tworzenia dachu. Mógłbyś w Gmaxie sprawdzic ile polygonów ma ten element?
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 32
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2248
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 14:42   

Qń, w porządku, ma 8 poly, nie 12 ;) sprawdziłem, bo też mnie ciekawiło, czy tak nie zostawia przypadkiem niewidocznych zbędnych polygonów. To, że weldowanie usunęło górną płaszczyznę nie powinno dziwić, ale że z bocznych odjęło po jednym poly, to mnie zdziwiło ;)
_________________
www.trainzart.pl
 
 
 

znawca


Pomógł: 51 razy
Wiek: 35
Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 1111
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 26-07-2011, 14:50   

No ale 8 to nie jest dobrze. Bo dach powinien miec 2 boczne połacie x2poly + dwa szczyty x1 poly, czyli razem 6. No chyba że inaczej liczymy :->
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 32
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2248
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 15:05   

Ale jeszcze spód dochodzi: Shaggy na tym filmiku rozszerzał dach tak, żeby wystawał poza ściany budynku. Oczywiście gdyby dach się stykał krawędziami z bryłą domu, to ta płaszczyzna nie miała by prawa istnieć :) Czyli w sumie tak: dwa trójkąty boków, po dwa na szczyty i dwa na spód. Czyli osiem :)
_________________
www.trainzart.pl
 
 
 

znawca


Pomógł: 51 razy
Wiek: 35
Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 1111
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 26-07-2011, 15:10   

No ale tak licząc to trzeba jeszcze dodac 8 trójkątów które są pionowymi krawędziami na końcu dachu. Teraz nie mam dostępu do Gmaxa ale jak wrócę do domu to ściągnę ten model i sam popatrzę. Szczerze mówiąc te sposób robienia dachu do mnie nie przemawia, wietrzę problemy ;-)
 
 
 
Tata Muminka
znawca


Pomógł: 89 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Lut 2008
Posty: 3932
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 26-07-2011, 15:12   

Oj tam oj tam. I tak większość nie zrozumie o co chodzi :P
 
 
 
spinmax
super user


Pomógł: 1 raz
Wiek: 36
Dołączył: 23 Sty 2009
Posty: 146
Skąd: Olsztyn
Wysłany: 26-07-2011, 15:21   

a moim zdaniem jest ok. I jestem rad za takie tutoriale dla poczatkujacych jak i dla odswiezenia"kotleta" ;) nie mowie sam czasem czegos nie wiem ... np jak prawidlowo wyostrzyc teksture z jak najmniejsza utrata jakosci w photoshopie czy nawet w myku z oknami w lokomotywach o czym juz pisalem posty . Takze Shaggy ... ja tam czekam na wiecej video tutoriali , moze dowiem sie czegos z moich problemow ;)
_________________
http://www.trainzcenter.za.pl/ dodatki by spinmax
Ostatnio zmieniony przez spinmax 26-07-2011, 15:21, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 32
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2248
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 15:22   

Qń napisał/a:
No ale tak licząc to trzeba jeszcze dodac 8 trójkątów które są pionowymi krawędziami na końcu dachu.


No prawda, w obiektach przeznaczonych do stawiania blisko torów to istotna sprawa. Wtedy taki sposób konstruowania dachu raczej się nie sprawdzi (lepiej z dodatkowego boxa przedzielonego na pół w poziomie, a resztę przez manipulację vertexami i opcją Create :P).

Tata napisał/a:
Oj tam oj tam. I tak większość nie zrozumie o co chodzi :P


Pewnie tak, ale jak już zachęcamy nierobów do roboty... ;) Zresztą zobaczymy, czy ktoś się weźmie za modelowanie po tym tutorialu.
_________________
www.trainzart.pl
 
 
 
Tata Muminka
znawca


Pomógł: 89 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Lut 2008
Posty: 3932
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 26-07-2011, 15:30   

Oj Wujcio, Wujcio - a ile lat wiszą tutki na stronie głównej?

Cytat:
...(lepiej z dodatkowego boxa przedzielonego na pół w poziomie, a resztę przez manipulację vertexami i opcją Create :P).


No ja tak robię.
Ostatnio zmieniony przez Tata Muminka 26-07-2011, 15:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 32
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2248
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 15:34   

Tata Muminka napisał/a:
Oj Wujcio, Wujcio - a ile lat wiszą tutki na stronie głównej?


Ok, przekonałeś mnie :P Miałem tylko nadzieję, że jak już widać poruszający się kursor myszy na filmie, to prościej się nie da tego przekazać (poradnik Grabasha jest obszerny i dla inteligentów jednak, chociaż ja z niego się nauczyłem).

Tak czy inaczej - dzięki Shaggy! :)
_________________
www.trainzart.pl
 
 
 
Shaggy 
zaawansowany
Ave faur



Pomógł: 34 razy
Wiek: 25
Dołączył: 11 Mar 2008
Posty: 825
Skąd: Brzozów
Wysłany: 26-07-2011, 15:37   

Nie wiem czy wszystko jest dobrze, robiłem to tak na swój sposób, w nocy, także na pewno jakieś błędy są, ale zrobiłem to specjalnie dla tych, którym nie chce się czytać, tylko wolą pooglądać, a, że te filmy z download ptt nie działają, postanowiłem zrobić nowe :)
Bo to że tutoriale są, to jest wiadome, ale akurat nie każdemu chce się szukać i czytać, lepiej pooglądać :)

Co do dachu - każdy ma swój sposób, dlatego na pewno nie każdemu może się wydawać, że robię to poprawnie, bo ktoś, może mieć swój własny, inny sposób. Ale tak jak Wujek mówi, wszystko jest ok.

Tata - tak już nawet jest jeden, który nie rozumie :D

Co do obsługi photoshopa i obrabiania tekstur - to z takimi rzeczami nie do mnie, bo sam tego nie ogarniam :)

I jak można to doklejcie to w pierwszym poście:

FILMY NALEŻY OGLĄDAĆ Z OPCJĄ 720 HD - bo inaczej nic nie widać...
_________________
A polski hip hop wszedł i wyszedł...
Ostatnio zmieniony przez Shaggy 26-07-2011, 15:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 

znawca


Pomógł: 51 razy
Wiek: 35
Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 1111
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 26-07-2011, 22:05   

No i sprawdziłem. Model jest ok. tzn. nie ma jakichś zbędnych polygonów. Niemniej opcji łączenia węzłów prowadzącego do zapadnięcia się ścian nie polecam. W bardziej złożonych przypadkach takie niewidoczne polygony mogą pozostać, obciążając model i nic nie wnosząc. Zdarzyło mi się znaleźć coś takiego w jednym modelu (wpadłem na to przez przypadek). Usunięcie zbędnych (bo niewidocznych) poly dało kilkaset trójkątów mniej w całej siatce.

Narzuciła mi się natomiast inna uwaga. Zauważyłem, że część osób wybiera jako jednostki miary w gmaxie metry. Wydaje mi się, że w skali TRSa jest to jednostka bardzo nieporęczna. Dużo łatwiej wpisywać wymiary mając skonfigurowane jednostki jako cm (dla większości osób jest to najbardziej intuicyjna jednostka miary) lub mm (może być wygodna przy modelowaniu taboru, gdzie wymiary na planach są zazwyczaj podawane w tej skali).
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 32
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2248
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 23:31   

Ja akurat korzystam ze skali metrowej - do budynków w sam raz. A zdążyłem się przyzwyczaić do "myślenia" po przecinku (które w sumie jest również charakterystyczne na moim kierunku studiów). Wszystko to kwestia osobistych upodobań :)
_________________
www.trainzart.pl
 
 
 
Tata Muminka
znawca


Pomógł: 89 razy
Wiek: 38
Dołączył: 22 Lut 2008
Posty: 3932
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 27-07-2011, 10:23   

ja stosuję tą skalę od 5 lat i jest to już kwestia przyzwyczajenia.
 
 
 

znawca


Pomógł: 51 razy
Wiek: 35
Dołączył: 27 Wrz 2009
Posty: 1111
Skąd: Skierniewice
Wysłany: 27-07-2011, 11:35   

Powiem tak, o ile w przypadku budynków jeszcze jestem w stanie zaakceptować metry, to jakoś trudno mi sobie wyobrazić osobę której będzie wygodnie wpisywać wymiary w metrach robiąc model taboru. Ja nie mówię, że się nie da, że to niemożliwe (sam kilka tak zrobionych modeli widziałem) tylko że będzie to niewygodne. Na prawdę łatwiej wpisywać np. promień poręczy 1,25 niż 0,0125. I mówię to z własnego doświadczenia osoby grzebiącej przy modelach które były w metrach i centymetrach.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group