Pomógł: 34 razy Wiek: 25 Dołączył: 11 Mar 2008 Posty: 825 Skąd: Brzozów
Wysłany: 26-07-2011, 13:39 VIDEOTUTORIAL - czyli jak szybko, nauczyć się modelować
Witajcie,
Jako, iż wiele osób pisze, 'zrobiłbym, jakbym umiał', to postanowiłem zrobić video poradnik. Możliwe, że powstanie jeszcze kilka innych, z jakimiś trudniejszymi bryłami.
Na początku, odsyłam do tego tematu --> LINK.
Są tam wyjaśnione niektóre narzędzia z paska.
Poradnik nr 1 Jak stworzyć prosty budynek w gmax'ie, tak żeby działał w trainz
Można się dowiedzieć jak się poruszać po scenie, jak robić prosty budynek i dach, następnie jak o teksturować, i na samym końcu co trzeba zrobić, żeby budynek pojawił się w TRS.
Pomógł: 98 razy Wiek: 32 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2248 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 14:42
Qń, w porządku, ma 8 poly, nie 12 ;) sprawdziłem, bo też mnie ciekawiło, czy tak nie zostawia przypadkiem niewidocznych zbędnych polygonów. To, że weldowanie usunęło górną płaszczyznę nie powinno dziwić, ale że z bocznych odjęło po jednym poly, to mnie zdziwiło ;)
Pomógł: 98 razy Wiek: 32 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2248 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 15:05
Ale jeszcze spód dochodzi: Shaggy na tym filmiku rozszerzał dach tak, żeby wystawał poza ściany budynku. Oczywiście gdyby dach się stykał krawędziami z bryłą domu, to ta płaszczyzna nie miała by prawa istnieć :) Czyli w sumie tak: dwa trójkąty boków, po dwa na szczyty i dwa na spód. Czyli osiem :)
No ale tak licząc to trzeba jeszcze dodac 8 trójkątów które są pionowymi krawędziami na końcu dachu. Teraz nie mam dostępu do Gmaxa ale jak wrócę do domu to ściągnę ten model i sam popatrzę. Szczerze mówiąc te sposób robienia dachu do mnie nie przemawia, wietrzę problemy
a moim zdaniem jest ok. I jestem rad za takie tutoriale dla poczatkujacych jak i dla odswiezenia"kotleta" ;) nie mowie sam czasem czegos nie wiem ... np jak prawidlowo wyostrzyc teksture z jak najmniejsza utrata jakosci w photoshopie czy nawet w myku z oknami w lokomotywach o czym juz pisalem posty . Takze Shaggy ... ja tam czekam na wiecej video tutoriali , moze dowiem sie czegos z moich problemow ;)
Pomógł: 98 razy Wiek: 32 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2248 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 15:22
Qń napisał/a:
No ale tak licząc to trzeba jeszcze dodac 8 trójkątów które są pionowymi krawędziami na końcu dachu.
No prawda, w obiektach przeznaczonych do stawiania blisko torów to istotna sprawa. Wtedy taki sposób konstruowania dachu raczej się nie sprawdzi (lepiej z dodatkowego boxa przedzielonego na pół w poziomie, a resztę przez manipulację vertexami i opcją Create :P).
Tata napisał/a:
Oj tam oj tam. I tak większość nie zrozumie o co chodzi :P
Pewnie tak, ale jak już zachęcamy nierobów do roboty... ;) Zresztą zobaczymy, czy ktoś się weźmie za modelowanie po tym tutorialu.
Pomógł: 98 razy Wiek: 32 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2248 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 15:34
Tata Muminka napisał/a:
Oj Wujcio, Wujcio - a ile lat wiszą tutki na stronie głównej?
Ok, przekonałeś mnie :P Miałem tylko nadzieję, że jak już widać poruszający się kursor myszy na filmie, to prościej się nie da tego przekazać (poradnik Grabasha jest obszerny i dla inteligentów jednak, chociaż ja z niego się nauczyłem).
Pomógł: 34 razy Wiek: 25 Dołączył: 11 Mar 2008 Posty: 825 Skąd: Brzozów
Wysłany: 26-07-2011, 15:37
Nie wiem czy wszystko jest dobrze, robiłem to tak na swój sposób, w nocy, także na pewno jakieś błędy są, ale zrobiłem to specjalnie dla tych, którym nie chce się czytać, tylko wolą pooglądać, a, że te filmy z download ptt nie działają, postanowiłem zrobić nowe :)
Bo to że tutoriale są, to jest wiadome, ale akurat nie każdemu chce się szukać i czytać, lepiej pooglądać :)
Co do dachu - każdy ma swój sposób, dlatego na pewno nie każdemu może się wydawać, że robię to poprawnie, bo ktoś, może mieć swój własny, inny sposób. Ale tak jak Wujek mówi, wszystko jest ok.
Tata - tak już nawet jest jeden, który nie rozumie :D
Co do obsługi photoshopa i obrabiania tekstur - to z takimi rzeczami nie do mnie, bo sam tego nie ogarniam :)
I jak można to doklejcie to w pierwszym poście:
FILMY NALEŻY OGLĄDAĆ Z OPCJĄ 720 HD - bo inaczej nic nie widać...
_________________ A polski hip hop wszedł i wyszedł...
Ostatnio zmieniony przez Shaggy 26-07-2011, 15:38, w całości zmieniany 1 raz
No i sprawdziłem. Model jest ok. tzn. nie ma jakichś zbędnych polygonów. Niemniej opcji łączenia węzłów prowadzącego do zapadnięcia się ścian nie polecam. W bardziej złożonych przypadkach takie niewidoczne polygony mogą pozostać, obciążając model i nic nie wnosząc. Zdarzyło mi się znaleźć coś takiego w jednym modelu (wpadłem na to przez przypadek). Usunięcie zbędnych (bo niewidocznych) poly dało kilkaset trójkątów mniej w całej siatce.
Narzuciła mi się natomiast inna uwaga. Zauważyłem, że część osób wybiera jako jednostki miary w gmaxie metry. Wydaje mi się, że w skali TRSa jest to jednostka bardzo nieporęczna. Dużo łatwiej wpisywać wymiary mając skonfigurowane jednostki jako cm (dla większości osób jest to najbardziej intuicyjna jednostka miary) lub mm (może być wygodna przy modelowaniu taboru, gdzie wymiary na planach są zazwyczaj podawane w tej skali).
Pomógł: 98 razy Wiek: 32 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2248 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 26-07-2011, 23:31
Ja akurat korzystam ze skali metrowej - do budynków w sam raz. A zdążyłem się przyzwyczaić do "myślenia" po przecinku (które w sumie jest również charakterystyczne na moim kierunku studiów). Wszystko to kwestia osobistych upodobań :)
Powiem tak, o ile w przypadku budynków jeszcze jestem w stanie zaakceptować metry, to jakoś trudno mi sobie wyobrazić osobę której będzie wygodnie wpisywać wymiary w metrach robiąc model taboru. Ja nie mówię, że się nie da, że to niemożliwe (sam kilka tak zrobionych modeli widziałem) tylko że będzie to niewygodne. Na prawdę łatwiej wpisywać np. promień poręczy 1,25 niż 0,0125. I mówię to z własnego doświadczenia osoby grzebiącej przy modelach które były w metrach i centymetrach.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach