FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Tekstury w TS2009
Autor Wiadomość
drstrach
znawca


Pomógł: 336 razy
Wiek: 50
Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 6691
Skąd: Warszawa
Wysłany: 30-05-2010, 16:52   Tekstury w TS2009

Na początek tekstury podłoża, które udało mi się w jakiś sposób już opanować.
Jak wiecie TS2009 dał możliwość tworzenia tekstur podłoża ograniczonych jedynie zasadą, że każda tekstura musi być wielokrotnością 8, możemy więc tworzyć tekstury o dowolnej wielkości pod warunkiem, że wpisują się w tą zasadę. Nie polecałbym jednak tworzenia tekstur o wielkości większej niż 256x256, już tekstury 512x512 o wielkości 1024kb potrafią zarżnąć mapę. Dodatkowo, tekstury podłoża mają możliwość symulacji refleksji (Reflection) na podłożu przy pomocy manipulacji mapą alfa.

1. Ale od początku, kiedy chcecie stworzyć teksturę podłoża, która jest w 100% matowa konieczne jest nadanie teksturze kanału alfa w kolorze białym, oraz mapie normalnych (normalmap) w kolorze czarnym, da to efekt taki:

W obrazku została użyta tekstura DRS test 1

2. Kolejnym rozwiązaniem jest bądź wyłączenie kanału alfa, bądź wyłączenie alfy tylko w normalmapie, bądź też nadanie obu kanału alfa w kolorze białym. Efekt jest wg mnie taki sam i wygląda (w kolejności od lewej) jak na tych obrazka:

w obrazkach zostały użyte tekstury (od lewej): DRS test 2, 3 i 4

3. Teraz przejdźmy do zabawy kanałem alfa w teksturze głównej.
Pierwszy przypadek, to kanał alfa w teksturze ustawiony na czarno, a w normalmapie na biało:

W obrazku została wykorzystana tekstura DRS test 5
Dość ciekawy efekt, dający wyraźne ślady wypukłości i pełną refleksyjność terenu

4. Drugą, testowaną przeze mnie konfiguracją było ustawienie kanału alfa w teksturze i mapie normalnych na czarno. Wg mnie efekt jeszcze ciekawszy:

W obrazku została wykorzystana tekstura DRS test 6

Ciekawe, czy w dwóch ostatnich przypadkach da się jakoś sensownie symulować wodę?

Na koniec przestroga, nie przeginajcie z wielkością tekstur, już w przypadku rozmiaru 256x256 waga wynosi 256kb razy dwa. Większe mapy mogą naprawdę zdrowo zarżnąć każdego kompa (no chyba, że ma się do dyspozycji Teslę z wieloma kartami, wtedy chylaj dusza ;-) ).

Na specjalne życzenie publiczności dodałem tekstury dotyczące tego tematu, znajdziecie je tutaj: http://www.megaupload.com/?d=U0W01TI1
Tekstury nie są spakowane do CDP, więc jeśli chcecie obejrzeć je w Trainz to trzeba je zaimportować do CMP przy pomocy Import treści.

Materiał do przyswojenia na następną lekcję: Typy materiałów w Trainz, niestety będziecie musieli na nią trochę poczekać aż uda mi się wystarczająco przyswoić Blendera lub zakupić tanio 3D Max-a.
Ostatnio zmieniony przez drstrach 30-05-2010, 17:49, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group