Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 10 Gru 2021 Posty: 46 Skąd: Kraków
Wysłany: 22-01-2022, 13:32 Dodatki zyxista
Witam!
Do tej pory nie udzielałem się specjalnie w społeczności. Do Trainza wróciłem po wieeeeelu latach w roku 2020 i wykorzystując zamknięcie pandemiczne zacząłem dłubać własny szlak inspirowany rodzinnymi stronami, przy okazji ucząc się techniki kolejowej. Z biegiem czasu postanowiłem dorobić kilka własnych obiektów scenerii, aby uzupełnić "rynkowe braki", a ostatnio zasiadłem, aby doprowadzić te obiekty do jakiegoś konkretniejszego stanu i podzielić się nimi - może się komuś przydadzą :). To tyle tytułem wstępu; ponieważ też są to moje pierwsze dodatki, chętnie przyjmę konstruktywne opinie i sugestie.
Jeśli chodzi o wspomniane braki, to ogromnie brakowało mi i brakuje współczesnych polskich obiektów scenerii: domów, budynków użyteczności publicznej, rozmaitych współczesnych szyldów, tablic reklamowych itd. O ile tereny wiejskie na mojej linii faktycznie przypominają polską scenerię, to w miastach z tą polskością bywa różnie :). To był impuls do rozpoczęcia tworzenia.
Projekt "Domy"
Każdy dom posiada 3 poziomy LOD oraz tryb nocny.
----
Niewykończony dom z cegły - download
<kuid2:162530:11300:1>
----
Współczesny polski dom
<kuid2:162530:11301:1> - download
----
Techniczne
* Licencja: PTT Open Content
* Docelowo wszystko znajdzie się na DLS
Ważne: dodatki wymagają TRS2019 lub nowszej, a testowałem je w TRS2019 i nadchodzącym TRS2022. Być może pojawi się wsparcie dla T:ANE, ale dla starszych Trainzów już raczej nie. Dlaczego? Tworzę w Blenderze, który pozwala eksportować modele do formatu FBX, a ten wspierany jest dopiero od T:ANE SP2. Kiedyś istniał plugin do Blendera do eksportu plików *.im, ale strona padła i już go nie ma. Nie bardzo jestem skory do instalowania oprogramowania, które ludzie sobie "na życzenie" przesyłają mailem. W przypadku T:ANE muszę rozkminić zasadę działania starego mechanizmu LOD i jeśli okaże się, że da się go zastosować bez przerabiania modeli, to wtedy go użyję.
Hej, fajne domki, ja bym jeszcze trochę popatrzył na ten nowszy, bo troche paintowo wygląda, a na pewno zróżnicowałbym to co widac w oknach.
Plugin do Blendera do .im jest cały czasgdzieś tam, mi się udało niedawno zrobic export.
a jak już robisz pod TRS19, to dodaj do materiałów normalmapę i bedzie ciekawiej. Jakby co, służę pomocą w tworzeniu. Materiał wtedy musi być .tbumptex lub nawet nowszy, ale niekoniecznie. Tbumptex może fajnie wyglądać na dachu tego nowego oraz na drzwiach wejściowych.
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 10 Gru 2021 Posty: 46 Skąd: Kraków
Wysłany: 25-01-2022, 22:35
Dzięki za komentarz. Ogarnę te widoki z okien, a z kolorkami to rzeczywiście trzeba się nieco pobawić.
Od strony technicznej mam już ogarnięte tworzenie materiałów PBR do Trainza, podobnie jak wtyczki do GIMP-a do tworzenia map normalnych, ale muszę obczaić samą technikę, jak to rysować, by fajnie wyglądało. Idę małymi krokami i najpierw doprowadzę teksturę tego domku do większego porządku :). Jeśli masz jakieś wskazówki, jak to dobrze rysować, to byłoby super!
----
Z wieści z frontu, myślę że mam coś, co wielu ucieszy. Obczaiłem robienie niewidzialnych stacji i mam zamiar wypuścić paczkę takich stacji dostosowanych do polskich realiów. Na zachętę screenshot z beta testów:
Dodatki będą posiadać pomoce naukowe do Geodety:
- symbole pokazujące miejsca zatrzymania pociągu (tam będą umieszczone też triggery reagujące na zatrzymanie) - np. do umieszczenia wskaźników W32
- miarki do układania równoległych torów w odpowiedniej odległości,
- rogi wirtualnego peronu wskazujące obszar, w którym pojawiają się pasażerowie.
Aktualnie strona wizualna jest mniej więcej gotowa, pozostało napisanie skryptu stacji. Tu też mam już obczajone co i jak, trzeba siąść i zrobić.
Ale to nie wszystko. Opracowałem mianowicie skrypt do Blendera, który potrafi wygenerować od A do Z całą niewidzialną stację (model, configi, eksport modelu itd.) na podstawie zadanych parametrów: długość, lokalizacja torów, orientacja peronów, wysokość itd. Nam pozostaje tylko wprowadzić te parametry i skopiować wygenerowany katalog do Content Managera. Ten skrypt docelowo też udostępnię, by można było sobie wygenerować samodzielnie niewidzialną stację np. z jakimś fikuśnym układem torów pod konkretny projekt. Łukowych torów przy peronach jeszcze się nie da robić, ale mam to w planach :P. Ten skrypt wynik lenistwa - jak zobaczyłem, że w niewidzialnych stacjach trzeba poustawiać ręcznie kilkaset punktów zaczepienia dla pasażerów i je odpowiednio ponazywać, to pomyślałem, że musi być prostsze wyjście niż dzierganie tego ręcznie :)
Ostatnio zmieniony przez zyxist 25-01-2022, 22:44, w całości zmieniany 6 razy
Witamy w dziale produkcyjnym, proszę przygotować się na listę uwag ,
1. Zaszalałeś ze skalą wielkości cegły w teksturze tego nieotynkowanego domu. Standardowa cegła ma wymiar 24x12x6,5cm (czyli w widoku wozówkowym czyli "od boku" ma ona 24x6,5cm). Patrząc na wielkość okien w Twoim budynku rozmiar cegły wynosi dobrze ponad metr (czyli śmiało przeskalowałeś wielkość tekstury czterokrotnie!). To duży błąd ale można powiedzieć, że powszedni przy pierwszych krokach w modelarce. Zresztą, przeskalowałeś też teksturę zbyt mocno w jednej z osi (tutaj w osi horyzontalnej - poziomo).
Żeby pomóc Tobie w wyskalowaniu tekstury proponowałbym przyjąć grubość słupa podtrzymującego balkony na 50x50cm (2 cegły plus grubość zaprawy). Jeśli będziesz mieć na słupie 2 dłuższe widoczne boki cegły - wtedy będzie w porządku.
2. Jak już wspomniał Wojtek, warto zróżnicować okna w obu budynkach
3. W obu budynkach warto też zamarkować dziurę w kominie (czemu zamiast dziury na zwieńczeniu komina jest jasno?). Mój przedmówca stosuje znany leniwy patent markowania otworu czarną plamą ( ), zresztą od niego ten pomysł zapożyczam od dawna. Ja natomiast ten pomysł na swój sposób zwaloryzowałem - otwór w kominie najczęściej mapuję oknem z ramą - u Ciebie idealnie nadaje się na to okno piwnicy - do wyboru do koloru. W przypadku białego domu, który wywiewy kominowe ma "z boku" warto może trochę inaczej zamapować zwieńczenie komina.
4. Czy biały dom ma całkowicie płaskie ściany? Jeśli tak - to dobrze na cele niższych niż TRS19 wersji, bo jest lekko i przyjemnie - jeśli natomiast są to jakieś pbry i inne syfy, to warto mapą cofnąć do tyłu tą drewnianą część elewacji (ona nigdy nie jest na równo z licem tynku), nadać szczeliny przesuwnej bramie, czy wyciągnąć mapę drzwi wejściowych). Ale to sugestia - ja tego nigdy nie robię i robić nie będę.
5. W białym budynku w wysokim oknie między bramą a podcieniem wejściowym zniknęła dolna część ramy okna - może warto to naciągnąć?
Warto, zwłaszcza na początku ścieżki modelarskiej pokazać pierwsze prace aby nie musieć aktualizować wydanego już modelu i zmuszać użytkownika do ponownej aktualizacji.
Ostatnio zmieniony przez Kanclerz 26-01-2022, 14:53, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 10 Gru 2021 Posty: 46 Skąd: Kraków
Wysłany: 26-01-2022, 16:38
Super, dzięki za fajne uwagi, właśnie na coś takiego liczyłem :). Dlatego nie wrzucam tego jeszcze na DLS, ani nie zabieram się za kolejne domki, tylko spróbuję najpierw doszlifować te wg wskazówek. Tak samo zamierzam zrobić z niewidzialnymi stacjami: jakieś 2-3 obiekty do testów i przeglądu, poprawki i później reszta. Może będę zaznaczał, co jest betą, a co już wydanym obiektem.
Ad. cegieł: faktycznie, nie zwróciłem na to kompletnie uwagi. Znam rzeczywiste wymiary budynku i kolumny, mam model w jednostkach rzeczywistych, więc będę mógł łatwo doskalować te cegły.
Ad. dziury w kominie: dom ceglany ma dziurę w kominie (właśnie jako czarną plamę) - jak się przyjrzysz na screenshocie, to dostrzeżesz :). Do nowoczesnego domu też początkowo miałem dawać dziurę, ale pomyślałem, że zaraz, to jest przecież nowoczesny dom i niekoniecznie musi być w nim piec/kominek. Wtedy mamy w nim tylko komin wentylacyjny: grawitacyjny lub mechaniczny. Ale co do jednego racja: nie sprawdziłem jak takie kominy wentylacyjne są zbudowane, by je odpowiednio zamodelować. Przyjrzę się temu.
Ad. ramy okiennej: tam też jest dość niefortunnie zrobiony screenshot. Budynek jest na niewielkiej podmurówce i to okno ma ramę okienną. Niestety dosunąłem spline z podjazdem, który się okazało że ma identyczną wysokość, co moja podmurówka i na frontowej ścianie wszystko zasłonił. Coś, co przyda się abym zrobił, to sprawdził, jak wysokie są takie podmurówki w nowych domach. Jak przeglądałem projekty, to widziałem, że część z nich ma dość nisko je umieszczone, ale u siebie przyjąłem wysokość "na oko".
Ostatnio zmieniony przez zyxist 26-01-2022, 16:44, w całości zmieniany 2 razy
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 10 Gru 2021 Posty: 46 Skąd: Kraków
Wysłany: 30-01-2022, 12:20
Niewidzialne stacje 760mm
Przez ostatni tydzień pracowałem nad zestawem niewidzialnych stacji dostosowanych do polskiej kolei i dzisiaj pragnę udostępnić (jako publiczną betę) pierwszy zestaw:
- uniwersalna biblioteka stacji ZX Autostation
- stacje 1-torowe, wys. 760mm, długości: 100, 200, 300, 400 metrów
- stacje dwutorowe: wys. 760mm, długości: 100, 200, 300, 400 metrów
- stacje dwutorowe z peronem wyspowym: wys. 760mm, długości: 100, 200, 300, 400 metrów
Stacje ze skrajnymi peronami mają szerokości 2,1 i 4,1 m, stacje wyspowe dostosowane są do peronów 6, 6,2, 7, 8, 9,2, 9,5, 11 metrów.
Wysokość mierzyłem pod perony widoczne na screenshocie. Wiem, że jest też drugi zestaw zmodernizowanych peronów (tam są te perony 6, 7, 8 itd. metrowe) i one są minimalnie wyższe, do nich trzeba sobie nieznacznie obniżyć spline'a, by pasowały do ludzików.
Działanie
Stacje posiadają:
- standardową konfigurację pasażerską z Trainza
- edytowalne nazwy torów i peronów wyświetlane w Geodecie (z możliwością włączenia także dla trybu Maszynisty)
- edytowalną nazwę toru dla komendy 'Jedź do' / 'Nawiguj do'
- 3 reguły zatrzymywania pociągów
- znaczniki "STOP" pokazujące oczekiwane miejsca zatrzymania co 50 metrów
- linijki na skrajnych torach do pozycjonowania stacji
Aby pociągi się poprawnie zatrzymywały, należy zawsze wydawać maszynistom AI dwie komendy: 'Jedź do' ('Drive to') a następnie 'Załaduj' ('Load'). Pierwsza komenda tylko doprowadza pociąg do stacji i jeśli nie ma kolejnej komendy, to pociąg zatrzyma się nam na początku peronu. Dopiero obecność 'Load' sprawi, że pociąg dojedzie do odpowiedniego miejsca zatrzymania. Jest to standardowe zachowanie gry dla wszystkich typów stacji, nie tylko tych.
Stacja dobiera miejsca zatrzymania do długości pociągu, tj. krótkie pociągi będą zatrzymywać się w okolicach środka peronu, długie dojadą do końca.
Kompatybilność
Działa w TRS2019 i TRS2022. Powinno działać w T:ANE SP2; gdyby tak nie było, krzyczcie - nie mam tej wersji i nie mam jak sprawdzić.
Rozbudowa zestawu
Jeśli zestaw się spodoba, rozbuduję go o:
- kilka typowych większych układów torowych (3T, 4T wyspowe, 6T)
- perony o wys. 550mm
- perony o wys. 300mm
Dodatkowo, biorąc pod uwagę że wiele stacji ma udziwnione układy peronów (jakieś łuki, perony przesunięte względem siebie itd.), niebawem planuję udostępnić też skrypt do Blendera, który generuje całą niewidzialną stację wraz z configami dla Trainza na podstawie opisu. Muszę do niego jedynie napisać jakąś sensowną dokumentację i dodać możliwość generowania łuków na końcach torów. Skryptem tym zresztą wygenerowałem powyższe stacje.
Wtedy każdy będzie mógł sobie wygenerować jakieś nietypowe niewidzialne stacje na potrzeby konkretnego projektu.
Stabilność
Aktualnie stacje wydaję jako publiczną betę, ale będę starał się nie robić już wielkich rewolucji, jedynie poprawki chorób wieku dziecięcego.
PS. Pożyczyłem sobie kolorystykę menu konfiguracyjnego stacji z dodatków sygnalizacyjnych :). Mam nadzieję, że to nie problem, ale gdyby był, to zmienię :)
Ostatnio zmieniony przez zyxist 30-01-2022, 12:37, w całości zmieniany 2 razy
Pomógł: 12 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 531 Skąd: Noreg
Wysłany: 30-01-2022, 13:19
W T:ANE (build 105957) działa. Pociągi poprawnie zatrzymują się zależnie od długości składu.
Czego nie rozumiem, to jak działa otwieranie drzwi (od czego zależy).
Jeden sklad - lok+dwie bonanzy - otworzyly sie drzwi tylko drugiego wagonu.
Drugi sklad - lok+czterosekcyjna bipa - zadne sie nie otworzyly.
Trzeci sklad - lok+Bh+Azdn+2xBd+Bh - otworzyly sie drzwi wszystkich wagonow ale tylko skrajne bonanzy mialy drzwi otwarte dluzej. Wszystkie pozostale wagony doslownie otworzyly i zamknely drzwi.
Jedna sugestia - numery torow/peronow widoczne sa tylko w jednym kierunku. To swiadoma decyzja wynikajaca z przezroczystosci? Osobiscie wolalbym, zeby byly widoczne niezaleznie od kierunku.
Uwaga natury ogolnej - przy duzej liczbie pasazerow (ustawilem sobie 80) - ludzie pojawiaja sie niebezpiecznie blisko krawedzi peronu. Nie wystaja poza ale stoja centymetry od krawedzi. Ponadto chyba dobrze by bylo zmienic odleglosc, z jakiej widac pasazerow. W trybie maszynisty wyskakuja gdy dojezdza sie dosc blisko peronow.
I jeszcze jedno:
Zalozmy, ze bede chcial sobie wstawic takie perony na majwiekszej stacji na mapie - w Kedzierzynie. Z uwagi na uklad torowy i ksztalt peronow i tak bede musial uzyc w sumie 9 torow, po jednym na kazda krawedz i kazdy konfigurowac osobno. Rozumiem, ze bez zrobienia na wymiar nie da rady inaczej ale sila rzeczy dodatek bardziej sie sprawdzi przy malych stacyjkach i przystankach.
Ostatnio zmieniony przez MalignusPL 30-01-2022, 13:25, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 10 Gru 2021 Posty: 46 Skąd: Kraków
Wysłany: 30-01-2022, 14:02
Dzięki za info! Jeśli chodzi o nieotwieranie drzwi, zauważyłem ten efekt u siebie jedynie na domyślnie dostępnym niemieckim wagonie DB DBuza, ale tam się konsekwentnie żadne nie otwierały. Przyjrzę się promieniom triggerów, może po prostu niektóre wagony stanęły idealnie w lukach pomiędzy nimi. Teoretycznie nie powinno mieć to znaczenia, bo stacja pasażerska to punkt masowego załadunku, ale kto ją tam wie... możesz mi podrzucić KUID-y wagonów i loków, na których to testowałeś?
Skrypt stacji nie kontroluje długości otwarcia drzwi (jedynie gdzie pociąg ma się zatrzymać i z której strony mają się drzwi otworzyć); na pewno ja tam nic takiego nie kodowałem, więc ciężko mi powiedzieć, skąd ten efekt.
Pasażerowie - faktycznie, można ich trochę odsunąć. Teraz sobie ustawiłem taką stację u mnie na mapie i zorientowałem się, że powinienem się kierować pomarańczową grubą linią na peronie - pasażerowie nie powinni poza nią wystawać. Spróbuję też widoczność poprawić.
Ad. nazw: świadoma, ale z bólem. O ile na tarczy da się zrobić dwustronną teksturę, to na razie nie odkryłem opcji, jak zrobić dwustronny tekst. Chyba trzeba osobno programować każdy kierunek wyświetlania tekstu :/
Ad. Kędzierzyna: właśnie dlatego chcę udostępnić mój skrypt do Blendera do generowania niewidzialnych stacji, jak napiszę do niego sensowną dokumentację. Wtedy będziesz mógł sobie samodzielnie wygenerować własny dodatek typu "niewidzialna stacja" skrojony na wymiar konkretnej stacji. Idea jest taka:
1. odpalasz Blendera
2. ładujesz skrypt
3. wpisujesz konfigurację Twojej stacji: położenie każdego toru, długość, zachowanie pasażerów, pociągów itd.
4. klikasz "uruchom"
5. Blender robi cały dodatek za Ciebie, tj. generuje mesha, eksportuje mesha, robi configi,
6. wgrywasz wynik do Trainza.
Jest to jedyna rozsądna opcja, biorąc pod uwagę możliwości silnika gry oraz mnogość układów peronów na stacjach, różnic pomiędzy poszczególnymi krajami.
Ostatnio zmieniony przez zyxist 30-01-2022, 14:12, w całości zmieniany 3 razy
Poprawki są pod tymi samymi linkami co wyżej. Z racji, że jest to opublikowana wczoraj beta, nie podbijałem wersji KUID-ów. Trzeba przeinstalować zarówno bibliotekę skryptów, jak i właściwe niewidzialne stacje.
Poprawki błędów:
- pasażerowie oczekujący nie stoją już za linią bezpieczeństwa
- tekst na tarczach z numerami peronów/torów nie znika już przy co N-tej edycji
- poprawiony LOD, stacje wraz z pasażerami są poprawnie widoczne z większej odległości
Zmiany:
- stacje 1T i 2T mają zmienioną szerokość niewidzialnego peronu: 2,1m -> 3,0m, 4,1m -> 4,0m (m.in. z racji wprowadzenia strefy bezpieczeństwa zrobiło się trochę ciasno na tym wąskim peroniku)
- numery peronów i torów na tarczach wyświetlają się już z obu stron
- w "View details" wyświetla się też informacja o szerokości każdego peronu
- zwiększyłem minimalnie promień pośrednich triggerów. Jest jeszcze luka w pokryciu stacji przy środkowym triggerze.
Nowości:
- 4 nowe dodatki do przystanków na linii dwutorowej z peronami 200m przesuniętymi względem siebie a'la S (oznaczenie: "2TSL" i "2TSR"). Pomiędzy peronami jest luka 50 m na przejście przez tory oraz rampę prowadzącą do peronu. Układ wzorowany na przystankach spotykanych np. na linii 68.
Ostatnio zmieniony przez zyxist 31-01-2022, 20:52, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 68 razy Wiek: 34 Dołączył: 30 Maj 2009 Posty: 2114 Skąd: Espenkrug/Bonk
Wysłany: 06-02-2022, 20:08
Na mojej dzielnicy jest kilka takich podobnych hacjend gdzie mieszkają przeobrzydliwie bogaci ludzie. Jak będą poza domami to mogę kilka fotek frontów postrzelać. Z innych stron nie da razy bo stoją kolejne.
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 10 Gru 2021 Posty: 46 Skąd: Kraków
Wysłany: 06-02-2022, 20:59
Thalys -> tak, będzie ich więcej :). Jak skończę ostatnie poprawki w tych dwóch domkach, to biorę się za kolejny. W nowym domu chcę ulepszyć wygląd okien i jeśli technika się sprawdzi, później zaaplikuję ją też domkowi #2.
Pawel_15 -> chętnie! Najbardziej jestem zainteresowany detalami, np. wyglądem okien, drzwi, odbiciami w szybach, przeszkleniami, drzwiami balkonowymi/tarasowymi, jakimiś dekoracjami. Tych elementów mi najbardziej brakuje.
Ostatnio zmieniony przez zyxist 06-02-2022, 20:59, w całości zmieniany 1 raz
I teraz to już powinno nieźle wyglądać. W przyszłym tygodniu rozpoczynam prace nad kolejnym domem. Gdybym robił jakieś usprawnienia do tych domów, to już z nową wersją kuidów.
Niewidzialne stacje dla peronów o wys. 760mm (T:ANE/TRS19/TRS22):
- poprawka nieprawidłowej szerokości peronów 8.0 m
- dodane dwutorowe stacje "S" z peronami 100 m
- dodane stacje trzytorowe
- dodane stacje czterotorowe
Pomógł: 1 raz Wiek: 35 Dołączył: 10 Gru 2021 Posty: 46 Skąd: Kraków
Wysłany: 13-02-2023, 22:01
Witajcie! Jakiś rok temu opublikowałem tutaj kilka wstępnych projektów dodatków. Od tamtego czasu w styczniu dokończyłem i opublikowałem na DLS finalną wersję zestawu "Polskich Niewidzialnych Stacji" (od TRS19 w górę) i towarzyszącej im biblioteki skryptów do tworzenia własnych niewidzialnych stacji (od T:ANE w górę). Obecnie ponownie wróciłem do nauki modelarstwa i teksturowania, docelowo z myślą o tworzeniu dodatków dla TRS19+ i mojego projektu "Północne Podkarpacie".
Natomiast od dłuższego czasu miałem coraz więcej wątpliwości czy PTT to rzeczywiście właściwe miejsce do dalszego publikowania mojej twórczości. Prosiłbym, byście nie odbierali tego jako atak czy obrażanie. Nie jest w moim interesie nikogo obrażać czy poniżać. Korzystam z różnych dodatków polskich twórców i jestem pełen podziwu dla ilości pracy i umiejętności włożonych w ich stworzenie. Ja znam się osobiście świetnie na programowaniu, jest to moja pasja i zawód, teraz uczę się modelarstwa i grafiki 3D, a także wciąż poznaję niuanse techniki kolejowej. Jest to tylko hobby, nie mam żadnego wykształcenia kolejowego, ani nikogo w rodzinie w tej branży. Podobnie jak Wy, przyszedłem tu, bo chcę się dobrze bawić przy czymś, co lubię. Tylko nie wiem czy PTT to rzeczywiście miejsce, gdzie to będzie możliwe.
To prawda, na starcie dostałem nieco wsparcia, ale... dziwne, lecz czułem taką trochę rezerwę i dystans. W postach - z jednej strony twórcy robiący fajne rzeczy, z drugiej wyniszczający nerwy swoje i innych: pełno żalu i rozmaitych pretensji i płynącej zapewne z nich agresji słownej w różnym nasileniu. Od szyderczych określeń, przez pasywną agresję, aż do otwartego hejtu, oszczerstw, chamstwa. I dużo milczącego przyzwolenia na nie. Bardzo źle się czuję w takiej atmosferze, trochę podcięła mi ona skrzydła rok temu już przez samą lekturę forum tak, że się miesiącami nie mogłem zebrać do dokończenia "niewidzialnych stacji", o domach nie wspominając.
Kilku z Was prywatnie podzieliło się ze mną swoimi przemyśleniami. Jeden z wątków dotyczył zmian w grze, konieczności dostosowywania dodatków, frustracji itd. Nigdy nie miałem do nikogo pretensji o to, że tworzy pod określone wersje Trainza, o decyzje dot. dystrybucji, sposobu utrzymania. Wielu dodatków sam używam i cenię sobie za dbałość o wiele szczegółów. Również doświadczyłem wyrzucenia do kosza mojego pierwszego projektu przez problemy techniczne i nawet o to nie mam do nikogo pretensji. Natomiast na co dzień pracuję w IT od 18 lat: zmiany, przeróbki, dostosowywanie mam na co dzień. To co mi opowiadaliście to dla mnie chleb powszedni i wiem trochę, jak ciężko jest zarządzać zmianą, zwłaszcza jak się coś robi po godzinach.
Niestety taka jest piękna i bolesna natura IT (a dodatki do Trainza podlegają tym samym prawom i procesom, co każdy inny projekt w IT), wszyscy dostają tu kopa sprawiedliwie i bez wyjątku. Niezależnie od tego czy się coś tworzy dla kasy, czy dla rozrywki. Czy w godzinach pracy czy w czasie wolnym. Nikt nie znalazł na to remedium poza uczeniem się zarządzania tym, redukowania kosztów do zarządzalnego poziomu. Nie spotkałem się jednak do tej pory, by ktoś aż tak negatywnie się z tego powodu nakręcił. W IT nikt poważny tak nie postępuje, bo albo branża się go szybko pozbywa w imię dobra pozostałych, albo on się wypala, albo umiera na serce (albo wszystko naraz). Dlatego to, co tu na tym forum widzę, lekko mnie przeraża i nie chcę, by mnie pociągnęło w dół. Agresja i chamstwo dla mnie jest drogą donikąd, ew. do rozszerzonego zbiorowego samobójstwa społeczności.
Myślałem, że będę mógł odwdzięczyć się paroma radami i moim doświadczeniem z branży, ale... nie da się pomóc komuś, kto sam tej pomocy nie chce. Pisałem sam, że pracuję w IT, próbowałem się tym i owym dzielić i nic. Prywatnie też nikt nie napisał nic w stylu "ej, Ty pracujesz w IT? Bo my tu mamy takie trudności, może wiesz, jak to zrobić, by było bardziej ogarnialne...". Chcę się czegoś nauczyć, też spotykam się głównie z rezerwą i murem, znów - "bo TRS19", bo żal, złość itd. Jedyny sensowny poziom rozmowy niewywołujący ataków złości to słuchanie i kiwanie głową, ew. przyłączenie się. Tak samo nie da się odwdzięczyć komuś, kto z jednej strony żali się, że nie jest szanowany, z drugiej zamyka się na wszelkie drogi do odwdzięczenia się, pomocy, czegokolwiek. Próbowałem i nie potrafię tak funkcjonować.
Jeśli PTT ma do zaoferowania właśnie to, to nie jest to zdrowe miejsce na rozwój. Nie zdecydowałem jeszcze, gdzie finalnie będę publikować (a nawet jeśli będę, to nakręcanie się na agresję = out). Testuję różne miejsca, tam też dałem swój feedback. Wiem, że sam mam jeszcze sporo do nauczenia się, głównie w grafice. Nie interesują mnie wojny, opowiadanie się po jakiejś stronie. Nie wiem, kto pierwszy rzucił w kogo kamieniem, to jest Wasza sprawa, by to sobie rozwiązać między zainteresowanymi. Chcę po prostu skończyć mój projekt "Północne Podkarpacie", o ile mi okoliczności życiowe pozwolą, bo to projekt na lata. Przez dwa lata mi się nie odechciało, to dobrze rokuje. Jeśli kogoś on zainteresuje, spoko. Jak nie, to nic się nie dzieje. Każdy podejmuje własne decyzje i bierze za nie odpowiedzialność. Ja nikogo do niczego nie zmuszam, nie jestem nic nikomu winien poza szacunkiem i dojrzałym traktowaniem i tego samego też chciałbym. A agresja i chamstwo nie mieszą się w tym. Na pewno tam, gdzie one się pojawią, to mnie nie będzie. Nie jest ani w moim interesie, ani stylu poniżać kogoś za to, co tworzy. A jak się atmosfera poprawi, to chętnie wrócę.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach