FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
archiwalne schematy nieistniejących już posterunków ruchu
Autor Wiadomość
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 25-10-2019, 20:55   archiwalne schematy nieistniejących już posterunków ruchu

Od jakiegoś czasu zastanawiała mnie jedna kwestia, i pomyślałem że zapytam na forum, może ktoś ma jakąś wiedzę w tym temacie.

Załóżmy że mamy nieistniejącą już fizycznie linię kolejową (tj. rozebraną), a zarazem nieistniejące już dawne posterunki ruchu na tej linii.

Dla przykładu, weźmy nieistniejącą już linię kolejową nr 251 Tama Brodzka - Iława Główna. Została ona całkowicie zamknięta dn. 3 kwietnia 2000 r., w 2006 r. wypisana z ewidencji PKP (z powodu kradzieży torowiska i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia ruchu pociągów - wg Wikipedii), a ostatecznie fizycznie zlikwidowana (tj. rozebrana, dn. 28 lipca 2010 r. odkręcono ostatnie szyny przy stacji Iława Gł. - wg Wikipedii; semafory po zdjęciu torowiska przetrwały kilka lat dłużej, ale też już zostały zdemontowane).
Jeszcze ok. 2005-2006 r. infrastruktura posterunków ruchu na tej linii (nie licząc stacji początkowej i końcowej, wychodzi na to że w ostatnich latach funkcjonowania linii były w sumie trzy: st. Nowe Miasto Lubawskie, st. Kurzętnik, ładownia i p.o. Bratian) była względnie zachowana:
https://www.bazakolejowa....157203945u1.jpg
jednak obecnie z torowiska i urządzeń SRK niemal nic już nie pozostało:
https://www.bazakolejowa....89dc65-2646.jpg
https://www.bazakolejowa....f725124-892.jpg
https://www.bazakolejowa....31ab270-892.jpg
w związku z czym niemożliwe jest obecnie odtworzenie układów torowych i urządzeń SRK "z natury" (w szczątkowym stopniu można co najwyżej spróbować to zrobić na podstawie archiwalnych zdjęć).

Pytanie które mi się wobec tego nasunęło jest takie: czy jakieś instytucje kolejowe, w tym przypadku zapewne byłoby to PKP PLK i podmioty zależne, posiadają jakieś archiwum starych schematów stacji i innych posterunków ruchu, i czy w ogóle dałoby się w jakikolwiek sposób próbować uzyskać do nich dostęp, np. występując z oficjalnym pismem o udostępnienie tego typu zasobów w celach powiedzmy "historyczno-edukacyjnych", czy też raczej jest to zamknięta droga?
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 25-10-2019, 22:26   

Oczywiście. Są archiwa. A czy uzyskasz do nic dostęp - to inna sprawa. Zależy to głównie od humoru dyrektora :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 26-10-2019, 15:26   

RBach napisał/a:
Oczywiście. Są archiwa. (...)

A mógłbym ew. poprosić o jakąś podpowiedź gdzie tego typu archiwa mogą się znajdować, albo gdzie tego typu informacji można szukać?
Zdaję sobie sprawę że może być trudno uzyskać dostęp, szczególnie jeśli jest się osobą "z zewnątrz", zwłaszcza że są to dane za gromadzenie których można było w minionych czasach być nawet posądzonym o szpiegostwo. O aktualne raczej bym miał obawę prosić, stąd też ograniczyłem to pytanie tylko do nieistniejących już posterunków ruchu, jako że w tychże przypadkach dane te mają już jedynie wartość historyczną czy historyczno-edukacyjną. Nie mniej jednak w przypadku nieistniejących już linii może to się okazać jedynym możliwym sposobem na odtworzenie historii.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 26-10-2019, 15:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 125 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3920
Skąd: Opole
Wysłany: 26-10-2019, 15:43   

To co Radek napisał. Wystosuj pismo do dyrektora, a w nim sensowne uzasadnienie ( możesz dołączyć obrazki w kolorze na papierze, daje pojęcie dla tych na górze do czego to potrzebujesz), najlepiej że do symulatora. Jeżeli sam będziesz mógł dostarczyć pismo, to jeszcze mowa wiązana merytoryczna i możesz osiągnąć sukces. Pamiętaj, ze część pisemna ma być krótka, bo góra nie lubi czytać elaboratów i jest baaardzo zajęta. Na obrazkach najlepiej tabor historyczny, jak dyrekcja w sile wieku to czajniczek na czele składu, no klimat sentymentalny lat minionych. W mowie wiązanej ale i na papierze daj link do naszego forum i najważniejsze: robimy to dla idei, za darmo zero kasy zysku, znaczy niesiemy kaganek wiedzy kolejowej do ludu. Jak będziesz przed obliczem decydenta i będzie miał komputra, to wklep forum i dział screenów co by zobaczył co się robi z taką wiedzą.
Rady pisane z własnego doświadczenia jak by co.
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 26-10-2019, 19:15   

Oj. Niedopowiedzenie. Chodziło mi oczywiście o zakłady linii kolejowych i wyżej - oddziału regionalne plk. Kiedyś korzystałem z gdańskiego archiwum (w budynku dawnej dokp), ale jeszcze jako pracownik plk - było łatwiej wejść jako „swój”.
Tak btw - warto się odezwać do Adriana - tego od strony semaforek - on jest jakąś „szychą” (jeżeli dobrze pamiętam), przez niego może będzie łatwiej :)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 28-10-2019, 18:52   

RBach napisał/a:
(...) warto się odezwać do Adriana - tego od strony semaforek - on jest jakąś „szychą” (jeżeli dobrze pamiętam), przez niego może będzie łatwiej :)

Dzięki, w sumie nie wiedziałem o tym, no a jest to osoba jak mało która "obyta" ze schematami :-P
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group