Pomógł: 50 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 894 Skąd: Sierpc
Wysłany: 25-10-2019, 20:55 archiwalne schematy nieistniejących już posterunków ruchu
Od jakiegoś czasu zastanawiała mnie jedna kwestia, i pomyślałem że zapytam na forum, może ktoś ma jakąś wiedzę w tym temacie.
Załóżmy że mamy nieistniejącą już fizycznie linię kolejową (tj. rozebraną), a zarazem nieistniejące już dawne posterunki ruchu na tej linii.
Dla przykładu, weźmy nieistniejącą już linię kolejową nr 251 Tama Brodzka - Iława Główna. Została ona całkowicie zamknięta dn. 3 kwietnia 2000 r., w 2006 r. wypisana z ewidencji PKP (z powodu kradzieży torowiska i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia ruchu pociągów - wg Wikipedii), a ostatecznie fizycznie zlikwidowana (tj. rozebrana, dn. 28 lipca 2010 r. odkręcono ostatnie szyny przy stacji Iława Gł. - wg Wikipedii; semafory po zdjęciu torowiska przetrwały kilka lat dłużej, ale też już zostały zdemontowane).
Jeszcze ok. 2005-2006 r. infrastruktura posterunków ruchu na tej linii (nie licząc stacji początkowej i końcowej, wychodzi na to że w ostatnich latach funkcjonowania linii były w sumie trzy: st. Nowe Miasto Lubawskie, st. Kurzętnik, ładownia i p.o. Bratian) była względnie zachowana:
https://www.bazakolejowa....157203945u1.jpg
jednak obecnie z torowiska i urządzeń SRK niemal nic już nie pozostało:
https://www.bazakolejowa....89dc65-2646.jpg https://www.bazakolejowa....f725124-892.jpg https://www.bazakolejowa....31ab270-892.jpg
w związku z czym niemożliwe jest obecnie odtworzenie układów torowych i urządzeń SRK "z natury" (w szczątkowym stopniu można co najwyżej spróbować to zrobić na podstawie archiwalnych zdjęć).
Pytanie które mi się wobec tego nasunęło jest takie: czy jakieś instytucje kolejowe, w tym przypadku zapewne byłoby to PKP PLK i podmioty zależne, posiadają jakieś archiwum starych schematów stacji i innych posterunków ruchu, i czy w ogóle dałoby się w jakikolwiek sposób próbować uzyskać do nich dostęp, np. występując z oficjalnym pismem o udostępnienie tego typu zasobów w celach powiedzmy "historyczno-edukacyjnych", czy też raczej jest to zamknięta droga?
Pomógł: 50 razy Wiek: 33 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 894 Skąd: Sierpc
Wysłany: 26-10-2019, 15:26
RBach napisał/a:
Oczywiście. Są archiwa. (...)
A mógłbym ew. poprosić o jakąś podpowiedź gdzie tego typu archiwa mogą się znajdować, albo gdzie tego typu informacji można szukać?
Zdaję sobie sprawę że może być trudno uzyskać dostęp, szczególnie jeśli jest się osobą "z zewnątrz", zwłaszcza że są to dane za gromadzenie których można było w minionych czasach być nawet posądzonym o szpiegostwo. O aktualne raczej bym miał obawę prosić, stąd też ograniczyłem to pytanie tylko do nieistniejących już posterunków ruchu, jako że w tychże przypadkach dane te mają już jedynie wartość historyczną czy historyczno-edukacyjną. Nie mniej jednak w przypadku nieistniejących już linii może to się okazać jedynym możliwym sposobem na odtworzenie historii.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 26-10-2019, 15:28, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 26-10-2019, 15:43
To co Radek napisał. Wystosuj pismo do dyrektora, a w nim sensowne uzasadnienie ( możesz dołączyć obrazki w kolorze na papierze, daje pojęcie dla tych na górze do czego to potrzebujesz), najlepiej że do symulatora. Jeżeli sam będziesz mógł dostarczyć pismo, to jeszcze mowa wiązana merytoryczna i możesz osiągnąć sukces. Pamiętaj, ze część pisemna ma być krótka, bo góra nie lubi czytać elaboratów i jest baaardzo zajęta. Na obrazkach najlepiej tabor historyczny, jak dyrekcja w sile wieku to czajniczek na czele składu, no klimat sentymentalny lat minionych. W mowie wiązanej ale i na papierze daj link do naszego forum i najważniejsze: robimy to dla idei, za darmo zero kasy zysku, znaczy niesiemy kaganek wiedzy kolejowej do ludu. Jak będziesz przed obliczem decydenta i będzie miał komputra, to wklep forum i dział screenów co by zobaczył co się robi z taką wiedzą.
Rady pisane z własnego doświadczenia jak by co.
Oj. Niedopowiedzenie. Chodziło mi oczywiście o zakłady linii kolejowych i wyżej - oddziału regionalne plk. Kiedyś korzystałem z gdańskiego archiwum (w budynku dawnej dokp), ale jeszcze jako pracownik plk - było łatwiej wejść jako „swój”.
Tak btw - warto się odezwać do Adriana - tego od strony semaforek - on jest jakąś „szychą” (jeżeli dobrze pamiętam), przez niego może będzie łatwiej :)
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach