FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Dyspozytorka
Autor Wiadomość
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk


Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1965
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 10-08-2019, 13:19   Dyspozytorka

Temat założony aby wszyscy chętni do zabawy w dyspozytora/dyżurnego mogli znaleźć najważniejsze informacje w jednym miejscu.

Kilka osób na forum ma wszystko przećwiczone i opanowane i liczę że podzielą się wiedzą w tym temacie - mile widziane tłumaczenie od podstaw (ale bez instrukcji uruchamiania gry :mrgreen: ) tak aby każdy chętny po przeczytaniu tego tematu mógł rozpocząć wirtualną karierę dyspozytora/dyżurnego.

Singleplayer - pociągi AI na własnej mapie generowane przez portal ale nie tylko.

Wymagania: mapa, tabor, cierpliwość :lol:

Założenie nr. 1 - pociągi generowane przez portale

Na krańcach mapy ustawiamy portale (znajdziemy je w scenery), może być z tunelem, może być jako zwykły prosty tor bez tunelu - co kto woli. We właściwościach portalu konfigurujemy składy (ile wagonów, jaka lokomotywa, przydzielamy maszynistę) oraz co ile minut mają generować się nowe składy. Można skonfigurować kilka składów (warto też użyć gotowe, wcześniej przygotowane i opisane). Tutaj moje pytanie czy w przypadku kilku składów portal generuje je losowo czy naprzemiennie?
Każdemu maszyniście możemy przydzielić szereg poleceń (komendy) które ma wykonać po wygenerowaniu się i opuszczeniu portalu. Może jechać do określonego triggera, czekać ustalony czas etc.
Poszczególne składy mogą mijać stację z zatrzymaniem (lub bez) i udać się do kolejnego portalu lub dokonać oblotu składu i udać się w kierunku tego samego portalu w którym się wygenerowały. Możliwości jest wiele, wszystko zależy od cierpliwości gracza do konfigurowania całości, ustawiania triggerów itd.
Tutaj kolejne pytanie do znawców tematyki - w przypadku oczekiwania na wygenerowanie się kolejnego składu można przyśpieszyć nieco czas gry? Na mapie nie ma żadnego składu lub jest on w trakcie postoju. Nie zepsuje to gry?

Założenie nr. 2 - pociągi ustawione na mapie, niegenerowane przez portale

Opcja dla tych którzy chcieliby odwzorować prawdziwy rozkład jazdy. Zamiast portali na krańcach mapy robimy coś na wzór pętli tramwajowej (określenie słabe ale pasuje..) do której dołączamy w zależności od potrzeb kilka dodatkowych torów (na każdym trigger). Stawiamy kilka składów i identycznie jak w założeniu numer jeden wydajemy maszynistom polecenia (komendy). Jeden skład będzie musiał czekać godzinę, inny pół, trzeci będzie gnił cały dzień. Żeby zrobić to dobrze lub względnie warto dokładniej prześledzić rozkład jazdy na którym chcemy oprzeć sesję (przydatne rozeznanie o obiegach danych pociągów). O określonej przez nas godzinie dany skład ruszy i będzie wykonywał zadane mu polecenia.

Tutaj pojawia się pytanie dotyczące obiegu składu - skład jedzie z miejsca A przez naszą stację do miejsca B i czeka tam określoną ilość czasu żeby wrócić do miejsca A przez naszą stację. Teoretycznie można wydać polecenia nawet na cały dzień aczkolwiek jest przy tym trochę roboty. Istnieje sposób aby skład po dotarciu do miejsca B zatrzymał się i jego ponowne wyprawienie wiązałoby się z wydaniem polecenia odwrotnego (czekaj, jedź do, czekaj 1 minute, jedź do...). Reguła rozkładu jazdy? Jak to łopatologicznie ogarnąć?
W tym założeniu również pojawia się pytanie czy w przypadku kiedy wszystkie składy stoją i czekają na godzinę odjazdu to czy można przyspieszyć nieco grę? W moim przypadku zakładam rozkład dobowy na stacji i szczerze mówiąc nie bardzo widzi mi się siedzenie przed komputerem od godziny 3:00 w nocy do godziny 0:45 (następny dzień) ;-)

Kilka pytań z cyklu "chciałbym dla większego realizmu...":
- skład który jest generowany przez portal lub który ma ustawiony rozkład jazdy staje pod semaforem który podaje S1 (Stój). Przebieg jest ułożony ale ja jako dyżurny podaję ręcznie S2 lub S3 (tutaj automatycznie w zależności od tego czy jazda w bok czy na wprost - daję zgodę na jazdę). Chciałbym to zastosować w sytuacji kiedy skład ma wydane polecenie udania się do konkretnego miejsca - zatrzymuje się przed semaforem i czeka aż wydam zgodę na jazdę, niczego sobie z automatu nie ustawia i nie ingeruje. W obecnej wersji sygnalizacji jest opcja wymuszenia podania S1, Sz. W teorii można wymusić S1 by po chwili dać opcję normalnego działania. Da się innymi sposobami osiągnąć takie rozwiązanie?
- chciałbym ustawić widok z trzech kamer, dwie w peronach, jedna na nastawnię wykonawczą. Składy sterowane przez AI poruszają się zgodnie z poleceniami a ja jako dyżurny mogę je obserwować z poziomu ustawionych w geodecie kamer i przełączać się pomiędzy nimi. Daje mi to możliwość obserwowania składu poruszającego się w obrębie stacji. Do sterowania zwrotnicami, semaforami czy do zamykania przejazdu wykorzystuję dodatek Pulpit nastawniczy i System sterowania przejazdem. Na widoku z kamer chciałbym mieć oba dodatki uruchomione. Są jakieś zaawansowane dodatki odpowiedzialne za kamery czy trzeba stawiać niewidoczne lokomotywy i wtedy następuje przełączanie się kamer na widok filmowy?

Multiplayer - iportale, wysyłanie składów przez dwóch lub więcej graczy.

Nowsze wersje Trainz umożliwiają wspólną grę na jednej mapie przez kilka osób. Niestety wymogiem jest aby wszystkie dodatki były umieszczone na DLS. Polityka firmy Auran/ N3V Games wielu twórcom nie odpowiada ze względu na zapis który mówi że każdy dodatek tam umieszczony staje się własnością twórców gry. Więcej informacji w odpowiednich tematach.

Oprócz powyższego Trainz oferuje zabawę w kilka osób polegającą na wzajemnym wysyłaniu sobie na różne mapy składów i ich odbieranie. W tej opcji każdy uczestnik może mieć różne dodatki, różne mapy, wymagany jest tylko wspólny tabor który będzie poruszał się między uczestnikami.
Aby możliwa była rozgrywka w kilka osób należy na krańcach mapy użyć dodatki Iportal. Dodatek ten działa tak samo jak zwykły portal w trybie singleplayer ale generuje składy które przesłał nam inny uczestnik rozgrywki. Dzięki temu składy które pojawiają się na naszej mapie są zróżnicowane i nie pojawiają się w cyklicznych odstępach czasu - dostajemy to co inny uczestnik rozgrywki nam przyśle.
Tutaj prośba o informację jak poprawnie skonfigurować Iportale aby można było wysyłać między sobą składy.
Do komunikacji między graczami można wykorzystać iCzat jednakże ze względów technicznych bardziej zalecane jest korzystanie ze Skype bądź za pomocą TeamSpeaka.

Od wielu lat zajmuję się administrowaniem i utrzymywaniem zarówno stron jak i serwerów ale jeszcze nie miałem okazji korzystania z TeamSpeaka. Postaram się nadrobić zaległości w tym temacie i opisać co się z czym je, jak korzystać, ewentualnie rozważę uruchomienie dedykowanego serwera TeamSpeak na potrzeby naszej społeczności (bez patologi która ma miejsce na niektórych serwerach TS).

Zapraszam do dyskusji :-)
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4202
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 10-08-2019, 13:31   

Paweł, jedna uwaga.

Sytuacja bazowa:
Pod semaforem na "Stój" stoi skład z ustawioną listą poleceń i wykonuje aktualnie polecenie "jedź do". Zatrzymał się oczywiście pod czerwonym. Ale...

Niestety wbudowane "jedź do" działa tak, że po zatrzymaniu na "Stój" AI zaczyna kombinować, jakby tu dalej pojechać. I w końcu poprzestawia sobie zwrotki tak, że i tak pojedzie, nie czekając, aż ty mu dasz wyjazd. Czyli najczęściej zaraz po zatrzymaniu, bo "blokuje" go jeden rozjazd.

Wyjścia są dwa:
1. Pod semaforem dajesz trackmark i robisz jedź do "pod semafor"->czekaj dopóki czerwone "ten semafor"->jedź do "gdzieś dalej".
2. Nie używasz wbudowanego "jedź do" a "Autodrive" - ten rozjazdów nie rusza, więc skład będzie grzecznie kwitł pod słupkiem, dopóki nie przełożysz rozjazdu i nie dasz wyjazdu. No i z Autodrive współpracuje trigger do sygnalizy v5.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk


Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1965
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 10-08-2019, 14:38   

Spróbuję Autodrive tylko gdzie to znaleźć :) Na DLS jedyny dodatek o nazwie Autodrive bez żadnych dodatków jest pod TANE SP2+.

W jaki sposób wymusić na grze ustawienie prawidłowego przebiegu ale żeby domyślnie każdy skład był witany na stacji S1? Niezależnie od przebiegu zawsze jest S1 i tylko od gracza jest zależne kiedy zostanie podana zgoda na dalszą jazdę.
 
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 73 razy
Wiek: 28
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1500
Skąd: Knurów

Wysłany: 10-08-2019, 15:09   

Polecenie autodrive masz tutaj:
https://www.js-home.org/trainz/autodrive/index.php

Cytat:
W jaki sposób wymusić na grze ustawienie prawidłowego przebiegu ale żeby domyślnie każdy skład był witany na stacji S1?

Za pomocą pysznego zestawu v5 Radzia.
1. Przed semaforem w odległości drogi hamowania + 400m wstawiasz sobie znacznik v5 i konfigurujesz z poleceniem autodrive, albo wg. prio pociągu, lub ręcznie.
2. Za semaforem w miejscu sygnałowym (20-30m od słupka) dajesz kolejny znacznik v5 z ustawionym dla każdego pociągu przebiegiem który zmienia samoczynnie obraz na semaforze na S1. Czyli przykładowo w polu kładziesz niewidoczny rozjazd nazwany Bk sem. A S1 i dodajesz do przebiegu w semaforze. Np. przy ustawieniu w prawo podaje się semafor, a ustawiając zwrotnicę w lewo ustawia się na S1.
Cytat:
Niezależnie od przebiegu zawsze jest S1 i tylko od gracza jest zależne kiedy zostanie podana zgoda na dalszą jazdę.

W tym przypadku olewasz punkt pierwszy i stosujesz tylko punkt 2.
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 32
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5090
Skąd: Wrocław
Wysłany: 10-08-2019, 17:47   

To o portalach opowiem ja tak ogólnie, bo do środy nie mam dostępu do tereni.

Tak więc, jest zasada do 2010 która ogarnia portale. Działa to tak że wybieramy w zasadzie, o który portal nam chodzi (może też być skonfigurowany iportal) potem tworzymy sobie rozkład jazdy. Wybieram godzinę i minuty wypuszczenia z portalu, następnie co ile ma się powtarzać (domyślnie jest chyba 24h), później wybieramy polecenia dla maszynisty, normalny pasek poleceń. Na koniec zostaje do wybrania czy skład ma jeździć codziennie taki sam czy w poszczególne dniu tygodnia inny. Składy bierze z zdefiniowane listy w zakładce ze skladami.


Co do konfiguracji iPortali to wszystko jest bardzo proste każdy iportal musi mieć swoje ID np portal1 (u gracza "jankowalski")
Potem wpisujemy dane portalu do którego chcemy wysłać skład. Robimy to w następujący sposób: wpisujemy nazwę gracza (login z auranu) np jankowalski i ID jego portalu np bramanaswiat. I już to wszystko.


Nazwy podam jak będę mieć terenie pod ręką
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3hYBckc9zMsWvw0JW8w?e=xNGT7v
 
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 73 razy
Wiek: 28
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1500
Skąd: Knurów

Wysłany: 11-08-2019, 17:52   

Pawel_15 napisał/a:
W jaki sposób wymusić na grze ustawienie prawidłowego przebiegu ale żeby domyślnie każdy skład był witany na stacji S1? Niezależnie od przebiegu zawsze jest S1 i tylko od gracza jest zależne kiedy zostanie podana zgoda na dalszą jazdę.

Do prawidłowego wykonania operacji niezbędny jest zestaw sygnalizacji v5 wraz z regułą i triggerem, oraz odrobina samozaparcia :-D Zasada działania jest prosta i zbliżona do tego, jak działa to na "prawdziwej" kolei.

1. Pierwszą czynnością jaką trzeba wykonać jest ustawienie semafora i jego pełna konfiguracja, ponieważ będziemy go dodawać do zasady sygnalizacji v5 i późniejsze jego edycje wiążą się z wchodzeniem w zasadę i nadpisywaniem danego semafora.

2. Gdy mamy semafor, to gdzieś w polu układamy sobie niewidoczną zwrotnicę z wajchą. Ja koduję jej nazwę od nazwy posterunku, nazwy semafora i nazwy obrazu jaki ma się podawać. To pozwala uniknąć kombinowania w przypadku, gdy mamy kilka stacji i w związku z tym kilka semaforów A1/2. W podobny sposób mam ustawione podawanie sygnału zastępczego, dlatego u mnie są zawsze minimum 2 zwrotki. Normalnie wystarczy jedna dla sygnału S1.


3. Wracamy do semafora, dodajemy na końcu każdego przebiegu zezwalającego naszą niewidoczną zwrotkę i ustalamy, że ma być skierowana w prawo. Można w lewo, to nie ma znaczenia. Grunt, żeby w kolejnym kroku ustawić sobie przeciwny kierunek.


4. Na samym końcu dodajemy zupełnie nowy przebieg i nazywamy go sobie powiedzmy S1. Jako jedyną zwrotnicę dodajemy naszą niewidoczną i ustawiamy w lewo, czyli w kierunku przeciwnym niż dla sygnału zezwalającego, a prędkość na semaforze ustawiamy na STOP.


5. Już prawie koniec. Wchodzimy w edycję sesji i dodajemy regułę v5 control rule od Radka (chyba, że już ją mamy). Otwieramy ją sobie do edycji i dodajemy nasz semafor. I tutaj znów dobrze jest sobie wprowadzić uporządkowane nazewnictwo. Ja stosuję tą samą zasadę, co dla zwrotnic.


6. 30m za semaforem ustawiamy sobie znacznik v5 rule trigger. Dlaczego akurat tyle? Ie4 mówi o 15-30m, ale promień triggera domyślnie wynosi 20m. Dlatego trzeba, albo zmienić promień, albo odsunąć znacznik. Inaczej sygnał zmieniałby się jeszcze przed czołem pociągu. Druga opcja jest po prostu wygodniejsza. Wchodząc w jego właściwości zostawiamy w spokoju tryb pracy triggerowy. Taki ma być. Dodajemy sobie zależność w sposób taki iż:
- zaznaczamy okienko dowolny pojazd,
- wybieramy sobie stację którą wpisaliśmy dla semafora w regule v5,
- wybieramy nasz semafor,
- na koniec wybieramy przebieg nastawiający sygnał na S1


I hura. Wszystko powinno śmigać elegancko. Pociąg zawsze zatrzyma się pod semaforem nawet mimo właściwie ułożonej drogi przebiegu i będzie czekał na nasze działanie, a po podaniu sygnału zezwalającego skład najedzie na trigger za semaforem i samoczynnie zmieni sygnał z powrotem na stój. Na początku działanie wydaje się trochę zawiłe, ale kiedy ogarnie się mechanizm, to robi się to z automatu. U mnie chodzą tak wszystkie semafory.

Dodatkowym plusem jest to, że nawet nieszczęsne polecenie "Jedź do" nie zdoła tutaj namieszać tak żeby podał się semafor. Mimo wszystko wygodniej i bezpieczniej jest korzystać z polecenia autodrive.
Miłej zabawy :mrgreen:
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk


Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1965
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 11-08-2019, 21:04   

Działa w 95%, nad brakującymi postaram się posiedzieć jutro za dnia.
Po ustawieniu wszystkiego zgodnie z powyższą instrukcją i po ustawieniu taboru na torach semafor nadal wskazuje Sr2/Sr3. Po przejściu do trybu maszynisty sytuacja bez zmian do momentu manualnego przestawienia tej zwrotnicy "w polu". Musze dojść gdzie tkwi błąd, zapewne jakaś mała pierdoła.
Po zastosowaniu powyższego skład prawidłowo zatrzymał się przed semaforem który pokazywał Sr1. Po przejściu do maszynisty danego składu było widać że AI kombinuje co by tu zrobić aby dalej jechać ale bez skutku - skład cierpliwie czekał na podanie zgody na dalszą jazdę. Po jej otrzymaniu ruszył i zatrzymał się w peronach - zrobił to co mu kazałem.
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 32
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5090
Skąd: Wrocław
Wysłany: 15-08-2019, 14:03   

Dobra, wróciłem i tak:

Zasada do konfiguracji portali
Quick Portal Manager v2,<kuid2:61392:5011:21>

Dodatkowo jeśli chcemy mieć różne składy w różne dni to polecam jeszcze zasadę
CalendarZ,<kuid2:82445:90004:1>
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3hYBckc9zMsWvw0JW8w?e=xNGT7v
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group