Pomógł: 3 razy Dołączył: 24 Maj 2009 Posty: 168 Skąd: z południa
Wysłany: 02-02-2019, 14:06 Koleją po Tajlandii - Relacja
Zapraszam do relacji z przejazdów kolejami SRT podczas mojej wyprawy do Tajlandii.
Jest to podobnie jak Wietnamie, który odwiedziłem rok wcześniej, kolej niezelektryfikowana o rozstawie 1000mm.
DWORCE:
Najładniejszym dworcem w Tajlandii jest chyba zabytkowy drewniany dworzec w Hua Hin, widać w nim elementy buddyjskiej architektury, zamiast kotów są małpy, jest buddyjska kapliczka, jest portret króla, są pomniki kolei, stary EZT i parowóz, opóźnienia pociągów są podawane ręcznie markerem na tablicy (to standard w Tajlandii).
Migawki ze szlaku:
LOKOMOTYWY:
CM22-7i, General Electric, 1995-1996, 1860 kW (2 x 930 kW)
Chyba najpopularniejsza lokomotywa, widziałem ją na większości pociągów pasażerskich i części towarowych.
AD24C, Alsthom, 1974-1985, 1790 kW
Często widywana na pociągach towarowych.
8FA-36C, Hitachi, 1993, 1790 kW
Tym razem Hitachi.
UM12C, General Electric, 1963-1966 (modernizacja 2010-2011), 980 kW (2 x 490 kW)
Czasem można zobacz też takie klasyki
WAGONY Z MIEJSCAMI DO SIEDZENIA.
Zaczynamy od końca gdyż mnie najbardziej interesowały klasyczne wagony.
Wagony 3 klasy
Na pierwszym zdjęciu widać, że dla pociągu osobowego z wagonami 3 klasy zabrakło wolnego toru przy peronie. Wsiadamy zatem z podsypki, emeryci czy matki z dziećmi raczej nie będą zadowoleni... W tym samym pociągu jak widać mamy niezły punkt obserwacyjny dla miłośnika kolei na końcu gdyż nie ma drzwi. Łączenia międzywagonowe to klasyczna harmonijka. Wagony 3 klasy przypominają raczej te spotykane u nas w Chabówce lub Wolsztynie. Zazwyczaj są w malowaniu biało brązowym a wśrodku są siedzenia wykończone zieloną czasem niebieską dermą. To najpopularniejszy wagon. Jeździ na pociągach osobowych, a także pospiesznych, również nocnych, które mają w składzie kilka sypialnych ale większość to właśnie 3 klasa siedząca. Miałem okazję przejechać się tym wagonem na dwugodzinnym odcinku.
W peryferyjnych rejonach Tajlandii bywają jeszcze wagony 3 klasy z drewnianymi ławkami w malowaniu zielonym:
Wagony 2 klasy zmodernizowany.
Mnie udało się jechać zmodernizowaną wersją powyższego na drugą klasę. Modernizacja polagała na wstawieniu do drewnianego wnętrza nowoczesnych foteli. Dziwny mix:
Na zakończenie wagonów z miejscami do siedzenia, wagon barowy i wnętrze wagonu 2 kasy nowszej konstrukcji:
WAGONY SYPIALNE
Wagon sypialny 2 klasy, bezprzedziałowy starszej konstrukcji bez klimatyzacji.
Moim zdaniem najciekawszy bo ma otwierane okna i klasyczną budowę. Bardzo mi się podobała podróż nim, choć reszta ekipy narzekała, że jakiś rupieć...
Wagon sypialny 2 klasy, bezprzedziałowy nowszej konstrukcji z klimatyzacją.
Wagony czyste i idealnie wysprzątane, tym razem innym się podobało, ale mnie przeszkadzał system klimatyzacji zrealizowany za pomocą silnika spalinowego zamontowanego pod spodem. Przez co wagon buczy i nie słychać odgłosów wózków i toru. Z powodu klimatyzacji okna nie są otwierane. Dla kolejowych wrażeń polecam te starsze wagony dla wygody nowsze. Podobnie jak w poprzednim wagonie, siedzenia z dermy w dzień złożone tworzą normalne fotele a o pewnej porze konduktor rozkłada je do pozycji leżącej i przynosi świężą pościel. Nie ma przedziałów, łóżka są wzdłuż ale każdy ma zasłonkę więc można się zasłonić i ma się większą prywatność niż w polskiej kuszetce.
Wagon sypialny 1 klasy, z klimatyzacją z przedziałami (2 łóżka).
EZT
APD.20, Daewoo, 1995
ASR 158/T, British Rail Engineering Limited, 1991
WAGONY NOWOCZESNE
Pociągi sypialne o najniżsych numerach (podobnie jak w rosji im niższy numer tym wyższa jakość) posiadają nowoczesne wagony. Nie ma takich pociągów dużo i generalnie nie miałem okazji jeździć, gdyż wolałem wybrać wyższe numery i poznać tradycyjną tajlandzką kolej.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach