FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Przesunięty przez: RBach
15-02-2018, 20:53
Polanów i okolice
Autor Wiadomość
mac44 
nowy


Dołączył: 13 Lut 2018
Posty: 16
Skąd: StG
Wysłany: 15-02-2018, 00:03   Polanów i okolice

Wracam po latach TRS i znowu będę chciał postawić mapę wąskotorówki z Gołogóry do Polanowa i sam węzeł polanowski - okolice bardzo piękne, tak na marginesie...

Pamiętam, że poprzednim razem (chyba na 2004) coś mi nie wyszło z odległościami i generalnie mapa była tak duża, że przy odpalaniu zawieszała mi kompa, ale wtedy miałem XP x32 i mało pamięci, albo 512 MB albo 2 GB już nie pamiętam, teraz mam 6 GB i win 10 x64, może jakoś to uciągnie...


Zajrzałem do swoich szpargałów i widzę takie katalogi:

- HOG - coś odpala...
- microdem w wersji 2008.10.17.4 (przy uruchomieniu woła o BDE i chce mi zainstalować wersję 5.2 - to dobrze?
- pdf Jamala
- OziEksplorer, ale jakieś puste.. chyba nic tam nie ma
- mapdata - nie mam pojęcia co to
- TrainzObjectz 6.0 build 544, ale chyba nie chodzi...
- Tr ObjectExplorer wer. 0.9.92.137 - chyba chodzi
- trainzmap 1.1.0 - odpala instalację, dalej nie sprawdzałem

nie ma pojęcia co to:
- 3DEM
- AccuTrans 3D
- Okmap4

pamiętam, że nie było to łatwe, więc moje pytanie - czy coś się zmieniło i jest łatwiejsze?

Trochę się bawiłem w SketchUp (zacząłem swoją wizję nowego-starego dworca w Kartuzach), fotoszopie, gimpa nie lubię, bo ten interfejs mnie rozwala...

Wąskotorówka będzie miała ok. 20 km długości - w Polanowie przesiadka na normalnotorową, sam Polanów to całkiem spory węzeł jak na 3 tysiące ludzi... stary i nowy dworzec, górki, doliny, rzeka, cegielnia, piękny Czerwony Most... z tego co pamiętam 5 wiaduktów, linia od wojny nieczynna, bo trofiejna...

Mamy jakiś tabor wąskotorowy?? :shock:


Jeśli dobrze pójdzie - to chciałbym linię normalnotorową rozwinąć do Korzybia i do Jacinek po zachodniej stronie - razem ok. 42 km w linii łamanej typu "<" trochę pokręconej...

Chciałbym iść szerokością 20 km, nie ukrywam, że mam sentyment do tych terenów, stąd to wszystko...

Czy będzie to mapa realna? Jak najbardziej bym chciał odtworzyć stan z końcówki lat 70tych, przy czym sam Polanów chcę zrobić jako kompilację - czynny stary i nowy dworzec itd., nie wiem czy dam radę, dlatego nastawiam się na trening, zdobycie doświadczeń...

Czy jest szansa połączyć Korzybie ze Sławnem i wąskim torem wrócić przez Jacinki?
Może zahaczę też Bobolice...

Idzie to połączyć? Czy trzeba od razu duży arkusz robić? To tak na przyszłość...

Proszę o komentarze.



https://www.bazakolejowa....9633&okno=start
Ostatnio zmieniony przez mac44 15-02-2018, 00:29, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 52
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2673
Skąd: Chorzów
Wysłany: 15-02-2018, 08:47   

Dwa razy czytałem Twój wpis i wciąż nie mam pojęcia w czym możemy Ci dokładnie pomóc. Chcesz robić mapę realną odwzorowując ją w hogu? (quasi-realne ukształtowanie terenu generowane przez program hog?)

Jedyne pytanie na które mam tu jednoznaczną odpowiedź to pytanie czy mamy jakiś tabor wąskotorowy. Tak, jest taki tabor.

"pamiętam, że nie było to łatwe, więc moje pytanie - czy coś się zmieniło i jest łatwiejsze?"

- na to pytanie mogę odpowiedzieć tak: nic się nie zmieniło, wciąż trzeba zaprzeć się samego siebie i dłubać, męcząca wyczerpująca praca. A przy mapie realnej będziemy się czepiać wszystkiego, łącznie z ustawieniami mchu na kamieniach w stosunku do padania promieni słonecznych. :P
_________________
facebook.com/Zimowisko.Trainz
facebook.com/ZiemiaLodzka1985
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 15-02-2018, 09:32   

Z tego co pamiętam z moich doświadczeń z HOG-iem, główne ograniczenie wielkościowe map narzucał nie tyle sam HOG co "oprogramowanie pomocnicze" - Microdem i programy graficzne, np. Microdem nie pozwalał, przynajmniej w wersji której używałem, wygenerować zbyt dużego pliku BMP z mapy cyfrowej, co ogranicza nieco pole do manewru, bo zbyt długich linii nie da się raczej wygenerować (tzn. zależy to nie tyle od długości linii co raczej od wielkości zajmowanego przez nią terenu, jeśli linia jest kręta to zajmuje mniej terenu na mapie mimo swej długości; kilkadziesiąt kilometrów raczej uda się bez problemu, "schody" zaczynają się jeśli linia jest niekorzystnie ułożona na mapie, tj. gdy jej przebieg wymusza większy obrazek). Do HOGa w sumie wstawiasz już obrobione pliki z mapami, więcej "kwiatków" jest po drodze. A jest to problem o tyle, że map wygenerowanych w HOGu, raczej nie da się potem połączyć, bo z tego co pamiętam każdej generowanej mapie przypisuje się określony zakres wysokości ("z range"), który potem HOG sobie na swój sposób interpretuje, więc raczej nie uda się rozłożyć budowy mapy na fragmenty do połączenia potem.
No i dochodzi sam fakt manipulowania tak dużymi plikami graficznymi (plik BMP o boku rzędu kilku tysięcy pikseli, pojedyncze mapy topograficzne same mają po prawie 2000 px na krawędź, co przy połączeniu kilku może ci dać ogromny obrazek o boku nawet kilkunastu tysięcy pikseli, co potrafi niemiłosiernie zamulić komputer; linia może leżeć nawet na kilkunastu arkuszach map topograficznych, co może dać plik o ogromnych rozmiarach, no a sam plik BMP z Microdema ma co najmniej kilkadziesiąt MB), co może być "ciężkostrawne" nawet na dość mocnym komputerze.
Pamiętam też że eksperymentowałem z doborem właściwej wartości Screen Pixel Size (zobacz tutorial Jamala, tam jest opisane do czego to jest potrzebne), pamiętam że w zależności od mapy czasami sprawdzało się 10, czasami coś ok. 6.70, pamiętam że generowałem mapy przy obu wartościach, i patrzyłem która lepiej zachowuje rzeczywiste odległości. Nie wiem od czego to zależy, może od jakiejś rozdzielczości arkusza mapy cyfrowej czy coś, albo to kwestia odwzorowania geograficznego, być może różne regiony Polski są trochę różnie rozciągnięte. Najlepiej sprawdzić każdy przypadek już na początku, zaraz po wygenerowaniu, ile wyszło, żeby potem nie mieć niespodzianek. Ogólnie to niestety Microdem ma to do siebie że najlepsze wartości parametrów dopasowania trzeba niestety znajdować metodą prób i błędów, testując różne ustawienia. Jest to o tyle ważne że zachwianie proporcji odległości już na starcie tworzenia mapy sprawia że mapa taka będzie opatrzona od początku "grzechem pierworodnym", i zbyt realna to nie będzie. Jest tutorial Jamala, ale samo dopasowywanie map trzeba już samemu opanować.
Kiedyś próbowałem generować linię Nasielsk - Toruń Wschodni (ok. 165 km), i o ile jeszcze udało mi się wygenerować z Microdema obraz o screen pixel size 10.0, to już przy próbie zrobienia obrazu pod screen pixel size 6.70 Microdem odmówił mi posłuszeństwa. Ta linia leży raczej "po skosie" na mapie (po przekątnej), co zwiększa trochę konieczną wielkość mapy wysokości. Sporo zależy więc od położenia samej linii, możliwe że udało by się wygenerować i z dobre 400 km linii, gdyby dobrać linie leżące mniej więcej po obwodzie mapy. No ale wąskim gardłem jest jednak raczej Microdem a nie HOG.
W Microdemie nie zapomnij wyłączyć siatki.
Dodatkowo, przynajmniej u siebie, zauważyłem taką dziwną rzecz: gdy generuje się mapę z pojedynczego arkusza mapy cyfrowej wysokości (HGT), to teren jest strasznie dziwnie rozciągnięty i nie daje się w żaden sposób nałożyć na mapę topograficzną - następuje dziwne zaburzenie proporcji. Problem udaje się ominąć łącząc w Microdemie najpierw co najmniej dwa arkusze (przynajmniej jeden dodatkowy arkusz) i dopiero potem przycinać. Problem jest też z przycinaniem pojedynczego arkusza, gdyż Microdem nie podaje właściwych współrzędnych przy przycinaniu (pokazuje obie współrzędne 0 stopni) Także, przynajmniej z mojego doświadczenia, mogę powiedzieć że nawet jak cała linia złapie się na jednym arkuszu HGT, to lepiej połączyć na wszelki wypadek dodatkowy arkusz i przyciąć, niż ryzykować niepoprawne proporcje obrazu i orientację geograficzną.
Poza tym pamiętaj że cyfrowe mapy wysokości nie uwzględniają małych antropogenicznych form terenu, takich jak nasypy czy wkopy - teren pod same tory i tak trzeba ręcznie poprawiać.

Z nowości w tej branży, pojawił się potem jeszcze program TrainzDEM:
http://www.rolandziegler....ransDEMEngl.htm
który potrafi dużo więcej niż HOG i lepiej współdziała z nowszymi wersjami Trainz’a, ale jest płatny (z tego co wiem kosztuje ok. 120 PLN). Niestety nie mam doświadczenia z tym programem, więc się nim nie podzielę.

Do tego pojawiły się jeszcze nowe narzędzia do budowy map realnych, niepolegające na generowaniu gotowych mam za pomocą odpowiednich programów, tj. Basemaps i UBase, tylko musisz sobie więcej o nich poszukać i poczytać w internecie:
http://krb.com.pl/trs_old/?szablony-map-basemap,91
- generalnie polega to na nanoszeniu tekstury mapy topograficznej na odpowiednio przygotowany dodatek do Trainz, i używanie go potem w Trainz jako podstawę budowy mapy. Próbowałem kiedyś używać i HOG-a i Basemaps jednocześnie, tj. wygenerowałem sobie teren w HOG-u i potem wspomagałem się jeszcze przy budowie nałożonymi mapami Basemaps, też to się całkiem nieźle sprawdza.

Ponadto poleciłbym jeszcze "baselinie" i róznego rodzaju "szablony geodezyjne":
http://krb.com.pl/trs_old/?szablony,58
- potrafią ułatwić pracę, szczególnie użyteczne w kontekście HOG-a są "baselinie". Z racji że HOG ma tą przykrą przypadłość że że wygenerowana "mapa topograficzna" zrobiona jest z tekstur gruntu, a mapa topograficzna na minimapce zostaje zastąpiona mapą z tekstur gruntu przy pierwszej zmianie teksturowania terenu albo przy pierwszym zapisaniu mapy, warto od razu po wygenerowaniu mapy "objechać" sobie wszystko co się da "baseliniami", tak żeby nie musieć męczyć się potem z próbami odczytania czegoś z tekstur gruntu.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 15-02-2018, 09:35, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
pietrek
znawca
2004;2006;2010;T ANE



Pomógł: 63 razy
Wiek: 59
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2075
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 15-02-2018, 15:24   

Witam.
Kiedyś popełniłem mapę wygenerowaną w Hogu i z biegiem lat pojawiło się chyba parę problemów związanych z tym tematem.
Pierwszym którego ja nie zmieniałem to siatka: Hog miał siatke 10X10 a TS2010 już dysponował siatką 5X5 o ile pamiętam.
Sam wygenerowałem mapę o długości 148 km lecz mapa powstała tylko na 42 km z tym że o szerokości do chyba 500m od osi toru - góra dwa pola.
Generując mapę oczywiście musiałem stworzyć dużo więcej pól na których wygenerowaną mapa powstała a później wszystkie zbędne segmenty usuwałem z dwa dni, albo i lepiej. To co zostało zapisałem sobie jako całkiem nowa mapa żeby nie ciągły się jakiekolwiek pierwotne wersje.
Jeżeli dobrze zrozumiałem Twoje zamiary to chcesz zrobić mapę o powierzchni 840 km (20km szerokość razy 42 km linii), chyba będzie się to cięło - zwłaszcza w wykonaniu realistycznym.
Ale życzę powodzenia.
 
 
mac44 
nowy


Dołączył: 13 Lut 2018
Posty: 16
Skąd: StG
Wysłany: 15-02-2018, 17:05   

Na razie robię krótki odcinek - okolice Polanowa i wąska do Gołogóry. Potem zobaczymy.

Pytanie na zaś - ściągnąłem nową wersję Mikrodema - połączył mi dwie mapy, ale nie pozwala ciąć (locked fot digitizing), ba, nawet jednej nie mogę przystrzyc. Można to jakoś ominąć?


Stara wersja bez takich problemów, tam tylko były problemy z ustawieniami zapisu (tylko BMP nie DEM)


"może od jakiejś rozdzielczości arkusza mapy cyfrowej czy coś" - no właśnie też mi coś kiedyś nie wychodziło. Teraz jak patrzę na moją mapę N54E016 i porównuję łuk wybrzeża z Geoportalem - to widać wyraźne różnice.




http://krb.com.pl/trs_old/?szablony-map-basemap,91 - pod linkiem niestety wyczyszczone.


Dobrze, że jest tabor :-P


Edycja: jest ok, wystarczyło wyłączyć program i włączyć jeszcze raz, tnie bez protestów :mrgreen:
_________________
TS 2009 WB ed.
Ostatnio zmieniony przez mac44 15-02-2018, 17:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
mac44 
nowy


Dołączył: 13 Lut 2018
Posty: 16
Skąd: StG
Wysłany: 15-02-2018, 20:27   

Ładnie wyszło ;-)












Jezioro pomogło. Teraz będę rzeźbił...


:mrgreen:



To jest podziałka 5 m - miałem sprawdzić, czy taka jest w TS 2009 po apgrejdach, ale tak szybko mi poszło... mam w pogotowiu 10m - jakby co.


:->
_________________
TS 2009 WB ed.
Ostatnio zmieniony przez mac44 15-02-2018, 20:38, w całości zmieniany 6 razy  
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 15-02-2018, 20:53   

Wątek przenoszę do Piaskownicy, gdzie jego miejsce. I proszę o zapoznanie się z zasadami prezentacji postępów prac.
Jeśli chodzi o moją stronę, to to, co ma w nazwie "old" jest... no właśnie. Old. Stare. I może tam wielu rzeczy nie być.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
 
 
mac44 
nowy


Dołączył: 13 Lut 2018
Posty: 16
Skąd: StG
Wysłany: 15-02-2018, 21:00   

Ok.
_________________
TS 2009 WB ed.
 
 
 
mac44 
nowy


Dołączył: 13 Lut 2018
Posty: 16
Skąd: StG
Wysłany: 22-02-2018, 08:17   

Generalnie mapa jest płaska jak stół, choć teren mam tak naprawdę górzysty.
Lepiej to wygląda, gdy wybrać w HOGu Spectrum colours.

A najlepiej Grey scale, tylko, że wtedy warstwice są odwrotne - doliny zamieniają się w góry :mrgreen:


Zacząłem próbnie układać tor - najwygodniej układać go na bieżąco sprawdzając podgląd na minimapie - niestety minimapa nie pokazuje dokładnie tego, co robię na mapie właściwej - tor jest równolegle przesunięty.

Generalnie efekt mam ten sam co kilka lat temu - tekstura mapy jest trudno czytelna i posiłkowanie się minimapą, a może nawet wydrukami z oryginalnej mapy, jest niezbędne.

Możecie mi polecić jakieś tektury gruntu, torowiska - pewnie auranowskie są gorszej jakości niż nasze polskie.
_________________
TS 2009 WB ed.
 
 
 
Kudłaty 
znawca
Lokführer


Pomógł: 27 razy
Wiek: 34
Dołączył: 13 Sie 2011
Posty: 1483
Skąd: Pruszków
Wysłany: 22-02-2018, 09:07   

Cytat:
Możecie mi polecić jakieś tektury gruntu, torowiska - pewnie auranowskie są gorszej jakości niż nasze polskie.


Jest narobione tego cała masa, megapack Drstracha zawiera mnóstwo fajnych tekstur i tory 2D, u Samplairego znajdziesz tory 3D.

Prześledź tematy z działu "Nowe" i strony twórców to będziesz miał pełen pogląd na dostępne dodatki.
_________________
Imperium kontratakuje?

Baron von Schlosserhoffen.
----------------------------------------------------------
 
 
 
pietrek
znawca
2004;2006;2010;T ANE



Pomógł: 63 razy
Wiek: 59
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2075
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 22-02-2018, 10:38   

A najlepiej pobrać WSZYSTKO, później stosować to co według Ciebie jest dobre. Następnie pokarzesz pierwsze efekty i co można - należy czy trzeba poprawić, zmienić czy użyć innych - bardziej pasujących dodatków.
Następnie będzie można część wymienić na nowsze - lepsze dodatki.
I wtedy już będziesz wiedział czego w tej chwili nie wiesz, ale zawsze pamiętaj że Ty decydujesz i odpowiadasz za to co jest na Twojej mapie. :->
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 125 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3920
Skąd: Opole

Wysłany: 22-02-2018, 10:52   

http://trainz.krb.com.pl/...tegory/drstrach
Tutaj masz dodatki Doctore, a tutaj Bogdana: Kuid 173000 ALL . Co do tekstur, to dobre będą jeszcze od Vendela, nazwa murva 01 do 20. Dobre będą jeszcze: grass 03, 05,09, żwir i trawa, plash 01 do 05. Jak co więcej, to masz PW.
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 23-02-2018, 16:12   

mac44 napisał/a:
(...) pewnie auranowskie są gorszej jakości niż nasze polskie.

Nie są aż takie złe. Akurat jeśli chodzi o tekstury gruntu to nie ma aż takiej miażdżącej różnicy pomiędzy auranowskimi a tworzonymi przez indywidualnych twórców jak jest to w przypadku zdecydowanej większości wszelkich innych dodatków. Akurat tekstury gruntu to jest jedna z tych niewielu dodatków wbudowanych w grę które da się wykorzystywać, nie wyglądają na tle innych dodatków tak ohydnie jak zdecydowana większość oryginalnych auranowskich dodatków.
 
 
mac44 
nowy


Dołączył: 13 Lut 2018
Posty: 16
Skąd: StG
Wysłany: 23-02-2018, 21:47   

Faktycznie, że jak porównałem wagony oryginalne z gry i te polskie, to różnica jest dramatyczna.

Na całym świecie są ludzie, którzy wykonują tabor w taki sposób jak u nas? Jak to się prezentuje?

Jakiś link, co bym sobie mógł porównać? Jeszcze siedzę w mapie...

Widziałem parowozy ze strony teamlocomotiveworks.com - to po prostu powala. Dlaczego autor zaprzestał tej roboty?
_________________
TS 2009 WB ed.
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 24-02-2018, 10:24   

Jakbym miał powiedzieć gdzie jeszcze robi się na takim poziomie, to jak na mój gust na drugim miejscu po polskich powiedziałbym że są rumuńskie (ja np. używam niektórych rumuńskich dodatków do odwzorowania nowoczesnego budownictwa typu nowe osiedla na przedmieściach), potem z innych krajów europy-środkowo wschodniej - czeskie, węgierskie, rosyjskie (m.in. LEP Pack do budowy linii wysokiego napięcia). Przy czym często wykorzystuje się tam też polskie dodatki, np. sporo jest wagonów na modelach KilanZioma. Potem ew. niemieckie (głównie TrainzDepot, ale nie tylko). Sporo fajnych dodatków da się też znaleźć na niektórych stronach francuskich, hiszpańskich (głównie Spain Trainz Rutas) czy np. holenderskich (np. TrainzOnline.NL), aczkolwiek są to już kraje na tyle odległe klimatycznie i kulturowo, że wiele rzeczy wygląda tam po prostu inaczej niż w Polsce i nie wszystko da się wykorzystać, mimo że same dodatki często wyglądają nieźle.
Z dodatków nie-polskich wartych wymienienia to np. twórczość FMA (sporo dodatków FMA wbudowanych jest w TS2010).

Tu masz przykładową rumuńską stronę, na której jest spis linków:
http://trainzpremiumroutes.weebly.com/links.html
- możesz zobaczyć sobie zarówno dodatki z tej strony, jak i pozostałe strony podane w linkach.

A co do reszty świata to ciężko powiedzieć, nie znam aż tak tamtejszych realiów "kolejowych" żeby móc cokolwiek ocenić.

Znalazło by się w samym Trainz'ie kilka przyzwoitych dodatków które daje się wykorzystywać, np. jest trochę wbudowanych w TS2010 obiektów o nazwie "struktura przemysłowa" czy "budowla przemysłowa", które z powodzeniem można wykorzystać do budowy różnych obiektów przemysłowych typu ciepłownia, cukrownia czy jakieś elementy przemysłu chemicznego, ale ogólnie jest tego niewiele.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 24-02-2018, 10:41, w całości zmieniany 6 razy  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group