Witam wszystkich serdecznie. Pragnę zaprezentować Wam postęp prac nad linią 233 oraz 243 w Trainz 2010. Gotowy projekt będzie obejmował:
- Odcinek Pszczółki - Skarszewy (na razie ukończony - brakuje modeli dworców, jeszcze Pszczółki trzeba zelektryfikować :D)
- Odcinek Skarszewy - Starogard Gdański (ukończony za Bolesławowem, też nie przejechałem jeszcze tej linii w całości rowerem)
- Odcinek Skarszewy - Kościerzyna (aktualnie stoję na przystanku Więckowy, jeszcze nie odbyłem tam wycieczek na rowerze, więc traktuję ten odcinek troszeczkę inaczej :D (są basemapy, tory zawsze można pociągnąć dalej)
Jest to linia, która zasługuje na to aby znalazła się w symulatorze. Całość będzie przedstawiona w latach kiedy wszystko jeszcze działało (W czasach kiedy do Starogardu jeździło jeszcze 5 par pociągów, czyli na około rok 1988). Była to jedna z najważniejszych linii na Pomorzu - najkrótsze połączenie Kościerzyny z Gdańskiem. Perony pełne ludzi, spory ruch towarowy jak i osobowy, pociągi Kościerzyna - Starogard i wiele innych smaczków :D Linia trochę z Kociewia, trochę z Kaszub.
Przyznam się, że bardziej zagłębiałem się w fakty historyczne niż w same prace nad mapą. Tej linii już dawno nie ma i prawdopodobnie nigdy już nie ujrzymy na niej pociągu. Szukanie w samym internecie nie wystarcza. Zauważyłem też jedną rzecz: jest wielu ludzi, którzy mają wspomnienia z tą linią, pracowali na niej, dojeżdżali praktycznie codziennie, którzy mają spore ilości zdjęć oraz informacji o niej. Nikt nie chce się takim czymś podzielić, każdy trzyma to dla siebie. Uważam że jest wielu takich nawet na tym forum. Mam nadzieję, że docenicie moją pracę w poszukiwaniach wszelkich materiałów. Proszę wysyłać cokolwiek na prywatną wiadomość. Ja niczego nie udostępnię ani się pod tym nie podpiszę. Jedynie zostanie to wzięte pod uwagę przy budowie mapy. Jeśli nie zapyta się ludzi mieszkających na danym dworcu, to nie wie się nic.
Niestety nie potrafię bawić się w wyciąganie tekstur oraz modelowanie więc proszę Was o pomoc. Potrzebuję kogoś do pomocy - potrzebny jest ktoś kto potrafi robić modele budynków. Potrzebne są:
- Dworzec Skarszewy
- Dwa budynki ze Skarszew
- Dworzec Sobowidz
- Magazyn Sobowidz
- oryginalne tła z kociewia
- Przydałby się jeszcze dworzec w Pszczółkach, ale nie zrobiłem zdjęć, doślę w późniejszym czasie.
Oczywiście zamieszczam dokumentację fotograficzną wszystkich obiektów. Zdjęcia starałem się wykonać w miarę porządnie w pochmurny dzień:
https://drive.google.com/open?id=0Byf5QWYX2_YfVjd3Z2VKQVRjZUE
Proszę Was aby mnie krytykować jeśli coś jest źle, lub jest niezgodne z oryginałem, aby linia była lepsza. I mam też pytanie: Czy pociągnąć tę trawę szerzej, czy tak blisko torów wystarczy? Zależy mi aby to było w miarę wydajne na Waszych komputerach. Jak się jedzie w kabinie mi zdecydowanie wystarcza. I tory FMA dałem dlatego, bo jakoś tory 3D mi nie podchodzą. Jeśli chcecie to mogę je wymienić :D
Zamieszczam screeny:
Stacja Sobowidz - W Sobowidzu znajduje się jeszcze dawna bocznica do zakładów (jeszcze leżą tam szyny)
Stacja Gołębiewko - kiedyś stacja graniczna:
Bolesławowo:
Żelisławki:
Wstępnie Skarszewy: Układ torów zostanie zrobiony od nowa (tutaj męczyłem się ze zdjęciami ale układ torów będzie rzeczywisty - dokładnie taki jaki istniał. Długo szukałem i oczywiście nie w internecie. Nie ma się jeszcze czym chwalić ze Skarszew - będą tutaj perony zapełnione ludźmi, dwustanowiskowa lokomotywownia (już nie istnieje) oraz piękny dworzec (mam nadzieję że ktoś mi pomoże w sprawie dworca) :D Oto Skarszewy:
Trochę szlaku:
Pszczółki - jeszcze bez druta - układ torów do 2008 roku:
Słabo znam tamte okolice więc trudno mi ocenić realizm natomiast jeśli chodzi o staranność wykonania to na mnie mapa robi bardzo przyjemne wrażenie. Widać sporą dbałość o szczegóły i dobór elementów. Podoba mi się też w Twojej wypowiedzi to że włożyłeś sporo czasu i troski i zebranie informacji. Myślę, że jak najbardziej zapracowałeś na dobre słowo ze strony bywalców forum i naszych forumowych guru. Jeśli moje skromne doświadczenie budowniczego na coś się przyda chętnie służę pomocą. Co do roślinności to wydaje mi się, że jest w sam raz jeśli nawet nie za bogato. Nie wiem jak to przekłada się na wydajność bo wygląda bardzo przyjemnie. Życzę wytrwałości i radości z budowania :)
Jeśli mogę coś zasugerować to np. zabawę cieniem (imitacja teksturą) pod roślinnością. Nie wie jakich ludków preferujesz ale te od Neoklaia oraz nasze rodzime są dość udane, w kązdym razie ja nimi zaludniam mapy. Co do budynków to często mają one dużo wspólnych cech lub są wręcz bliźniacze, więc może póki nie ma dedykowanych obiektów sporo można zamarkować tym co mamy do dyspozycji a jest tego niemało. Sugerowałbym też ograniczenie różnorodności budynków i roślinności. Sporo można zrobić odpowiednio je odwarcając czy łącząc ze sobą.
_________________ Żeby mi się chciało chcieć...
Ostatnio zmieniony przez bazler71 13-08-2017, 12:12, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 13-08-2017, 13:50
Co do realności się nie wypowiadam, bo nie znam tamtych okolic. Natomiast parę uwag mogę napisać:
1. Jeżeli podajesz screeny z maszynisty, to wyłącz opcję wyświetlania zielonych strzałek przez
klawisze"Ctrl+H"
2. https://www.fotosik.pl/zd...d80ae6058de1881 Na wcześniejszym screenie masz "Gołębiewko", na tym "Golebiewko", znaczy poprawić.
3. https://www.fotosik.pl/zd...390b5bc3e61bf4b tutaj trzeba podnieść teren pod wiatą i tablicami, bo są za nisko w stosunku do poziomu peronu.
4. https://www.fotosik.pl/zd...046bd73d17a1a4d te lampy nie powinny być bliżej peronu?
5. https://www.fotosik.pl/zdjecie/da7461bb9e8aaae1 Te samochody mają cień więc trzeba je podnieść, chyba o 10cm do góry.
6. https://www.fotosik.pl/zdjecie/d172bc8119161f04 proponowałbym słupki przejazdowe Wujka, są bardziej estetyczne.
7. https://www.fotosik.pl/zdjecie/4988c589fc1bf55c to samo co w przypadku Gołębiewka
8. https://www.fotosik.pl/zd...9839cc9d986c0cc Dotyczy tablic. Na wszystkich poprzednich używasz czarno-białych, tutaj masz inne, czy tak ma być?
9. https://www.fotosik.pl/zdjecie/dc8edb658f27830d Trzeba podnieść wiatę do góry, bo ewidentnie utopiona. Przy prawidłowej wysokości powinien być cień ( tak przypuszczam). Dodatkowo sprawdziłbym czy mieści się w skrajni. Szablon do sprawdzania popełnił RBach.
Na zakończenie uwaga odnośnie cieni pod drzewami. Możesz to zrobić na dwa sposoby: jeden, to ciemniejsza tekstura, dwa, to dodatek cień, jak nie posiadasz w swoich zasobach mogę podesłać. Jak co, to życzę dalszej pracy, bo dzięki takim mapom można poznać inne linie kolejowe, zważywszy, że jak piszesz przeszła do historii, niestety.
Pomógł: 105 razy Wiek: 39 Dołączył: 19 Lut 2008 Posty: 5151 Skąd: Warszawa
Wysłany: 13-08-2017, 17:35
Tak ogólnie to fajnie to wygląda. Po pierwszym obejrzeniu obrazków mam raczej sympatyczne odczucia niż krytyczne. Jest kilka dupereli które warto ponownie przestudiować / ulepszyć, ale to może za chwilę.
Z początku odniosę się za to do wątku zainteresowania tą linią, bo akurat od dziecka była mi znajoma i byłem też jej dużym entuzjastą w czasach TRS (czyli już ponad 10 lat). Niestety nigdy nie powstała, mimo, że sam zjechałem spory jej kawałek rowerem. Po pierwsze linia jest ciekawa, bo to pierwszy szlak żelazny jaki dotarł do Kościerzyny. Po drugie to rasowa pomorska linia lokalna - jeden tor, brak sieci trakcyjnej, małe stacyjki i stacje węzłowe, wiejski krajobraz, pruska architektura, mechaniczne zabezpieczenia szlaku... no wszystko co najlepsze. Niestety wyrok na tą linię zapadł dawno temu a w ostatnich latach udało się ją całkowicie rozebrać. Szkoda.
Kilka uwag technicznych po szybkim przeglądzie obrazków:
https://www.fotosik.pl/zd...172bc8119161f04
Wydaje mi się, że istnieje zestaw płyt przejazdowych który kolorem i fakturą materiału lepiej pasuje do wybranej przez Ciebie drogi spline - chyba autorem tego dodatku jest Maciej (Wujek 082 aka wujekczarls).
https://www.fotosik.pl/zd...390b5bc3e61bf4b
Coś nie dobrego dzieje się ze skalą, tzn. facet wali głową w okap wiaty przystankowej. Trzeba by to inaczej zorganizować - proponuję stworzyć "wysepkę" peronem spline pod wiatą, na krawędziach wtopić go w ziemię i na nim postawić wiatę. Będzie to naturalne i poprawne skalą ze wzrostem ludzi.
https://www.fotosik.pl/zd...8a3918ff85965ae
Ładnie to wygląda, bardzo naturalnie. Dla dalszej poprawy efektu wizualnego może dobrze było by dodać drobnych detali przy hali wachlarzowej? Jakaś buda, sterta podkładów, szopa, kibelek, pojazd drogowy?
https://www.fotosik.pl/zd...dadefcf1356e045
Polecam jakieś ogrodzenia przy polach, nawet jeśli nie ma ich tam w oryginale, to w TRS dodają "nasycenia", co powoduje podniesienie ogólnego złudzenia realizmu.
https://www.fotosik.pl/zd...76ce54d6f795380
To jeden z ładniejszych obrazków, bardzo przekonujący, miły, harmonijny i realistyczny. Na pochwałę zasługują promienie rozjazdów, rzecz z którą często są kłopoty.
https://www.fotosik.pl/zd...963df28439e2b26
Było by dobrze gdybyś wykorzystywał potęgę teksturowania gruntu. Jest to o wiele wydajniejszy i dający lepsze efekty estetyczne środek niż "zapchanie" otoczenia trawą. Na drugim planie bardzo rzuca się w oczy drzewo "wiszące" nad bardzo jasnym polem. Przydało by się oszukać to robiąc pod nim ciemniejszą teksturę.
https://www.fotosik.pl/zd...3884a9214bc1680
Tu z kolei przydało by się więcej zróżnicowania środków - bogatsze teksturowanie na około i jakieś "przecinki" roślinami prostopadle do torów. Bez tego osiągnąłeś niejako efekt "zawalenia" zielenią przy torach a dalej "pustka" - zwłaszcza po lewej.
No i co... polecam gorąco przejrzeć mapę "Kolej Doliny Raduni" mojego autorstwa z modyfikacją zieleni autorstwa Bogdana. Jest to również mapa pomorska, linia lokalna, zbliżona w wielu aspektach do D29-233. Warto poddać analizie sposób budowy, bo może okazać się bardzo przydatny przy Twoim projekcie - tu zwłaszcza rozkład tekstury vs. zieleń, bo z reszta radzisz sobie całkiem nieźle.
No i oczywiście ku pamięci, warto zawsze mieć pod ręką co lepsze materiały historyczne z tej linii, a jak wiemy, wcale nie ma ich wiele. Jak mniemam wiele z tych materiałów znasz:
Do kompletu szczęścia brakuje niestety m.in. zdjęć z imprezy z TKt48 i pociągiem osobowym - chyba w 1996 r. Kiedyś były dostępne na galerii Coraxa, ale na chwilę obecną ich nie ma: http://corax6.gfgreg.unixstorm.org/
Te Skarszewy zrobiłem zbyt zarośnięte trochę, no ale chciałem sobie choć chwilę po nich pojeździć :D Oczywiście kilka zdjęć było dla mnie zupełnie nie znanych. Za wszelkie materiały bardzo dziękuję :D Niestety, materiały które ja dostałem nie mają zgody na publikację - schemat Skarszew zostanie na mapie, nigdzie więcej. I szczerze mówiąc, to nie dziwię się dlaczego nie dostałem zgody na opublikowanie materiałów. Nawet miłośnicy potrafią kraść od siebie.
Niestety nie znalazłem zamiennika do Skarszewskiego dworca, przynajmniej trzy dworce trzeba zrobić: Skarszewski, Pszczółkowski oraz w Sobowidzu - on jest po prostu szary, nie zapamiętał mi się nigdy żaden szary dworzec (no może ten z Bąka, ale on nie pasuje). Oryginalnie to jest z cegły. Niestety w ciągu kilku ostatnich dni zmienił się (powstało nowe okno). Jeśli ktoś ma zamienniki, to bym prosił o linki (ja jeszcze na nie nie trafiłem). Stacja w Skarszewach nigdy nie będzie przypominać tej w Skarszewach bez napisu "Skarszewy" i tej całej konstrukcji dachu. Jeśli komuś się nudzi to zachęcam do pomocy. Ja robię tę mapę dla innych, może i trochę dla siebie i może i chciałbym się nią podzielić a w szczególności utrwalić fakty związane z historią tej linii, fajnie byłoby gdyby ktoś zrobił te 3 budynki jako dodatki dedykowane.
Co do tej roślinności powiem tak: Jest to mój pierwszy kontakt z roślinnością od Bogdana. Mapka zamula jak każda inna, czasem wcale, czasem bardzo i to nawet kiedy "niby się tak nie powinno dziać ze względu na ilość obiektów w danym miejscu".
W ogóle pierwszy raz użyłem basemapów (oczywiście ćwicząc wcześniej gdzie indziej). Niestety mapka nie jest kompatybilna z innymi mapami z pomorza - Kościerzyna z innych map nie będzie pasować. Tak mi się wydaje. A dlaczego? Ponieważ jakoś tak wyszło, że te basemapy są obrócone o 90 stopni w lewo. Nie obróciłem pierwszego, nie wiedziałem o tym. Czyli północ jest na zachodzie. Nie wiem, może dałoby się to obrócić, zauważyłem to niedawno, że jakoś tak na minimapie (jakby w kierunku Gdyni wszystko uciekało).
Powoli, stopniowo popoprawiam te wszystkie niedogodności, dopiero dwa miesiące temu zainstalowałem TS10 (gra zniknęła ze sklepu internetowego, nie chcieli mi jej oddać, na szczęście miałem swój oryginalny klucz, który zakupiłem). Najpierw trzeba się zabrać za przejechanie linii rowerem (dokonałem tylko trzech wycieczek, niestety to daleko, za każdym razem wracałem do domu z nabitymi 130 kilometrami na liczniku). Jakby ludzie jeszcze nie ukrywali tych materiałów które posiadają w swoich zbiorach. Szkoda
Jeszcze nie wiem co zrobić z terenem. Cała mapa jest na "0", oczywiście są jakieś nasypy (Pszczółki itd) ale basemapy już pousuwane a teren jakoś tam machnięty. Chciałem to zakryć tłem, ale to nie odda realizmu. Sam się nie raz przekonałem jakie tam są wzniesienia. Pozdrawiam
Ostatnio zmieniony przez pawel1202 13-08-2017, 19:41, w całości zmieniany 1 raz
Myślę że wskazanym by było w dziale foto tekstur umieścić materiał fotograficzny na dedykowane obiekty - o ile taki posiadasz, albo przez PW próbować zainteresować kogoś z Twórców budynków.
Powymieniałem perony, pobawiłem się teksturami (więcej szarości). Dodatek który nazywa się "cień drzew" mam, ale wygląda on jakoś dziwnie u mnie (cień jest szary, jasny):
Ostatnio zmieniony przez pawel1202 16-08-2017, 11:40, w całości zmieniany 1 raz
Jeśli o mnie chodzi to trudno się do czegoś przyczepić. Ładne to jest. Ja robię ciemniejsze tekstury pod drzewami i krzewami tak bardziej widocznie ale to co jest u Ciebie też wygląda ok. Powodzenia i wytrwałości życzę
Przystanek Bączek oraz szlak Bolesławowo - Bączek:
Nie wiem czym wypełnić te stacje - jest peron, jest budynek, są jacyś ludkowie ale co tam mogę dać - jest takie wrażenie "pustki", wszędzie jest inny poziom detali i szczegółowości a tutaj? Te budynki na tej linii tak akurat stoją w rzeczywistości, tam jest w miarę wydeptane ale z peronem się musi to jakoś komponować, nie wiem, może mi kto coś poradzi?
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 18-08-2017, 09:16
Rozumiem, że pytanie odnośnie tej wersji: https://images82.fotosik.pl/754/32833d6a61020ca0.jpg
Oczywista oczywistość będzie to tylko mój prywatny pogląd. Wywaliłbym ten peron i zamienił na: 082: Peron BT-Kościerzyna (0,30-2,80) Jest bez linii tych białych. O ile z jednej strony ma sens, to z drugiej byłby dobry gdyby był tor. Po wymianie peronu podnoszę grunt do wysokości peronu, jak wejdzie trochę na peron, nie szkodzi. Wywalił ten blok cegieł. Wywalił te podwójne lampy i dał jak co te pojedyncze. Trzeba się zastanowić gdzie ludkowie pedałują po opuszczeniu pociągu. Jak będziesz znał kierunki, to dać ścieżki, dostatek jest. Kibelek trochę za dobrze wygląda w stosunku do głównego budynku, a takie WC pasujące powinno być. Skoro kibelek, to ścieżka do niego. Dać jakieś drzewka średniej wielkości, zróżnicować wysokość krzaczków. Od strony drogi dać odpowiednią tex gruntu sugerującą podjazd do budynku. Można postawić wiatę i słupek PKS( na przeciw Budynku, po przeciwnej stronie drogi.Te płotki jak mają być, to dać blisko dworca. Poza tym dać ławkę choć jedną przed budynkiem, a w miejsce tych cegieł wiatę z blachy falistej, np. Knw: wiata 1.
Po drugiej stronie toru dałbym obniżenie terenu, coś jak rów, tex plash i żwir i trawa pomieszać te kolory ze sobą. Na to posadzić tatarak, pokrzywy czy insze takie spline. dać zarośla wysokie ( jak potrzebna nazwa i wygląd, to podeślę). Nie trzymaj się tej zielonej tex, daj ciemniejszą, stosuj różne wysokości roślinności.
https://images82.fotosik.pl/754/8526cabc1909ed27.jpg
J.w. - brak różnic w teksturowaniu, przydało by się to poplamić różnymi odcieniami trawy, przetarciami gruntowymi itp. Pod budynkiem coś ciemniejszego należało by dać. W wagonie nie zwinięte harmonie - należało by zwinąć o ile nie siedzi między innymi wagonami.
https://www.fotosik.pl/zd...574b757ef78b584
Tak ogromna ilość zieleni 3D zdecydowanie ujemnie wpływa na wydajność gry, a podobne albo lepsze efekty można osiągnąć zmniejszeniem krzaków o połowę i wykorzystaniem tekstur gruntu.
Wysłany: 22-01-2018, 22:11 Dalsze prace nad 233 i 243
Ostatnio miałem trochę przerwy w dobudowywaniu (wiadomo, szkoła itd). Jak mam ochotę to buduję. Myślę że dobrym terminem premiery mapki będzie dziesięciolecie rozbiórki linii 233 (czerwiec 2008). LK233 rozrosła się dwa kilometry za Więckowy w kierunku Kościerzyny, a 243 dotarła już do Starogardu, który trzeba będzie zbudować. Mimo iż powstało niewiele to skupiłem się bardziej na szczegółach. Przez kilka dni upiększałem wszystko co się dało, poprawiłem tekstury, dodałem szczegóły, lampy, poprawiałem torowiska itd. Zbudowałem też nowy układ Skarszew. Tutaj poświęciłem wiele czasu, gdyż jest to stacja na której najbardziej mi zależało. Skarszewy zostały przebudowane (poprzedni układ torów nie zadowalał mnie zbytnio). Dodatkowo 1 października wybrałem się z Rowerem do Kościerzyny, skąd udałem się przez Wielki Klincz i inne miejscowości (niestety nie dotarłem do Barkoczyna ani Liniewa, strasznie nie były mi po drodze a czas naglił) ale wiadomo, to zawsze jakieś lepsze rozeznanie. Wycieczka skończyła się w Sobowidzu, po czym skierowałem się z powrotem do Gdańska. Wciąż jednak nie udało mi się dotrzeć na 243 na odcinku Bączek - Starogard, więc maj i czerwiec będą mi służyć w celu udania się tam i dokładnego obejrzenia wszystkich obiektów. Mapę chcę wypuścić w czerwcu. Wciąż nie mam też modeli, ale zacząłem się bawić programem SketchUp i myślę, że coś z tego wyjdzie. Mimo to mam zerowe pojęcie o robieniu budynków do TRS-a więc nadal wołam o pomoc. Mam materiały fotograficzne, oczywiście :D.
Ostatnio zmieniony przez pawel1202 22-01-2018, 22:11, w całości zmieniany 1 raz
Witam. Ostatnio trochę czasu spędziłem nad Głodowem Kościerskim. Mam też kilka problemów.
1. Po stacji nie ma praktycznie śladu, baza kolejowa oraz fotomapa wskazuje na to, iż budynek dworca jest po przeciwnej stronie. Jakoś wydawało mi się to niepoprawne, po oględzinach mapy satelitarnej wygląda iż budynek stoi po stronie północnej. Niestety na fotomapie nie było drogi więc doprowadziłem jakkolwiek drogę. Tutaj jest wiele problemów, gdyż nie ma informacji dosłownie nigdzie. Gdyby ktoś się tam znalazł przypadkowo - w Głodowie, Liniewie i Nowym Barkoczynie prosiłbym o zdjęcia. Jakoś gdy byłem tam rowerem to nie było czasu na szczegółowe zwiedzanie i szukanie tego, czego już dawno "nie ma".
2. Fotomapa wskazuje, że tory na wyjeździe w stronę Kościerzyny tak dziwnie skręcają - najpierw ciut w lewo a potem w prawo. Na mapie satelitarnej nie widać przeszkody, która by to wymuszała w przebiegu tych torów. Posłuchałem się fotomapy, na pewno gdy znowu odwiedzę te tereny to się tam dopytam ludzi mieszkających na tej stacji. Jest ciężko z ustaleniem faktów, baza kolejowa posiada 2 zdjęcia a na Youtubie jest tylko przejazd samochodem po starotorzu Głodowo - Liniewo gdzie nie widać zbyt wiele. Proszę o jakieś materiały. Przy takim projekcie szkoda na improwizowanie i wymyślanie tego jak to kiedyś być może było.
Jednak mapka moim zdaniem cieszy oko, przyjemnie się przy niej siedzi. Boli trochę jednak że nie ma zdjęć, a ci co mają siedzą cicho :D. Tak to już bywa na tym świecie :D.
Jeszcze mam problem z tablicami - nie mogę zmieścić tej nazwy "Głodowo Kościerskie" i wpisałem wszędzie "Głodowo" ale to trochę bije mnie po oczach. Nie ma może dłuższych tablic? Używam tych od Wujka082.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach