FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
niewielkie często spotykane obiekty przemysłowe
Autor Wiadomość
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 11-10-2016, 19:23   niewielkie często spotykane obiekty przemysłowe

Jako że ostatnio było zapytanie o ciepłownię czy elektrociepłownię, w dodatku kiedyś też był już ten temat podejmowany, "natchnęło" mnie to do zrobienia mini-tutorialu nt. ciepłowni i innych tego typu niewielkich obiektów przemysłowych, często obsługiwanych transportem kolejowym, a więc mogących funkcjonować w Trainz jako interaktywny przemysł.

Zaczynamy od ciepłowni, jako że była taka potrzeba, nie mniej jednak temat ten nie dotyczy wyłącznie ciepłowni, ale ogólnie niewielkich obiektów przemysłowych często obsługiwanych przez transport kolejowy, spotykanych w wielu miejscach, a więc też np. elewator zbożowy, tartak i zakłady przemysłu drzewnego, przedsiębiorstwo robót torowych, browar/słodownia, niewielka cukrownia, wytwórnia pasz, itp. Być może kiedyś jak będzie czas to będzie tego więcej, ale na początek - ciepłownia.

W założeniu temat ten ma dotyczyć obiektów o niewielkiej powierzchni i niedużym stopniu skomplikowania, spotykanych powszechnie w wielu miejscach w Polsce, głównie w niewielkich miejscowościach. Dzięki temu takie obiekty można wybudować stosunkowo niewielkim nakładem czasu i pracy, bez budowania w tym celu złożonego układu bocznic czy stacji towarowej przystosowanej specjalnie do obsługi dużego zakładu przemysłowego (tak jak to jest np. w przypadku kopalni czy zakładów chemicznych). W ten sposób można znacznie urozmaicić mapę, modyfikując tylko nieznacznie układ torowy pobliskiej stacji, tj. po prostu "wpiąć" bocznicę takiego niedużego zakładu przemysłowego w układ torowy niedużej stacji. Oczywiście można też taki obiekt postawić na mapie "dla ozdoby", bez "podłączania" go do "świata" kolejowego.
Nie jest to więc wątek analogiczny do dot. budowy kopalni, jako że kopalnia sama w sobie jest obiektem zajmującym dużą powierzchnię i posiadającym bardzo rozbudowany układ torowy na terenie zakładu. Podobnie zakłady chemiczne - to też obiekt przemysłowy znacznie bardziej złożony i wymagający znacznie większych nakładów pracy przy jego budowie, wykraczający znacznie poza temat tego wątku i wymagający w zasadzie oddzielnego opracowania. W tym wątku chciałem poruszyć obiekty przemysłowe znacznie mniejsze i prostsze w budowie.

Oczywiście nie pretenduję do miana specjalisty w tej dziedzinie i nie rezerwuję sobie wyłączności do wymądrzania się w tym temacie, jeśli ktoś ma coś ciekawego do pokazania w tym temacie i zechce się tym podzielić dla dobra ogółu, to tym lepiej dla nas wszystkich :-)

Zaczynamy od niedużej ciepłowni miejskiej - chyba najbardziej rozpowszechnionego w Polsce rodzaju niewielkich zakładów przemysłowych, występującego powszechnie w niedużych miastach (ciepłownia prezentowana tu przeze mnie jest mniej więcej wielkości typowej dla ciepłowni w miastach o 15-25 tys. mieszkańców). Powszechne jest również, albo może lepiej powiedzieć było powszechne, obsługiwanie tego typu obiektów przez transport kolejowy - wiadomo, potrzebny jest węgiel, więc Eaos-y są albo były tu częstym gościem.
Poza ciepłowniami opalanymi węglem występują też ciepłownie opalane gazem, jednak nie są one obsługiwane przez transport kolejowy i nie będę tu ich poruszał. W stosunku do opalanej węglem ciepłowni przedstawionej tutaj są one zwykle gabarytowo mniejsze i pozbawione takich elementów jak plac ładunkowo-magazynowy, taśmociąg, instalacja odpylająca.

W zasadzie powinienem zacząć od spisu dodatków, ale myślę że jest to raczej zbędne. Do budowy zwykłej miejskiej ciepłowni śmiało wystarczy chyba dobrze znana paczka Patrola + jakiś komin, taśmociąg, rury ciepłownicze, budynki gospodarcze, i drobne obiekty typu pojazdy/maszyny z jakichkolwiek źródeł, oraz dodatki wszechstronnego przeznaczenia potrzebne w zasadzie w każdym miejscu mapy, takie jak płoty, drogi, bramy, szlabany, oświetlenie uliczne, roślinność, itp. Warto też zaopatrzyć się w wszelkiej maści budowle przemysłowe takie jak np. zbiorniki, elementy kopalni (choćby te z downloadu PTT). W kwestii dodatków jest więc w zasadzie zupełna dowolność i różnorodność, każdy chyba bez problemu coś znajdzie. Nie polecam więc tu jakiegoś konkretnego zestawu dodatków, najlepiej dobrać coś wedle własnego uznania. Przy tworzeniu tego tutorialu eksperymentowałem z różnymi dodatkami i również polecam samemu trochę poeksperymentować :-) Ja użyłem w tym tutorialu dodatków łatwo dostępnych na stronach Polskich Twórców oraz w dużej mierze dodatków które są, tak mi się przynajmniej wydaje, wbudowane w TS2010 (szukać w Trainz pod nazwą "budowla przemysłowa", "budynek przemysłowy", "fabryka przemysłowa" i "struktura przemysłowa", ja mam u siebie w TS2010 EE b. 49933 jakieś kilkadziesiąt dodatków nazwanych bodajże "budowla przemysłowa" czy "struktura przemysłowa", od drabin przez różne elementy z rur, zbiorniki, basen przeciwpożarowy, elementy zakładów chemicznych, itp., z numerami od 2 do bodaj 70, a nie przypominam sobie żebym je skądś ściągał, poza tym gdyby były skądś ściągnięte to raczej nazywałyby się jakoś konkretniej niż np. "struktura_przemyslowa_45", tak więc wnioskuję że są wbudowane w grę, i muszę powiedzieć że jak na wbudowane dodatki to wyglądają całkiem dobrze i nie są robione w Paincie), no chyba że mam je dlatego że zainstalowały się razem z jakąś paczką wsporczą; wiele z tych dodatków można też wykorzystać w alternatywny sposób "wkopując je w ziemię" (tzn. obniżając ich wysokość względem poziomu gruntu), i ja je też tutaj tak wykorzystałem (np. ta instalacja odpylająca widoczna na screenach to nie są żadne specjalne dodatki tylko jakieś silosy czy przemysłowe aparaty chemiczne "wkopane w ziemię" tak że widać tylko ich górną część, a te pokrywy z zaworami pośrodku to jest "wkopany w ziemię" taki sam zbiornik jak ten stojący przy ścianie głównego budynku ciepłowni, komin to z kolei bodaj jakiś z KWK Pniówek "wkopany w ziemię" żeby był niższy, itd.). Nie ściągałem specjalnie żadnych dodatków.

Nie polecam też szczególnie wzorować się ściśle na moich screenach, a jedynie traktować je orientacyjnie jako prezentację jak mniej więcej powinno to wyglądać i co jest mniej więcej możliwe do wykonania w Trainz z niewyszukanych dodatków. Budując według swojego uznania spokojnie można stworzyć coś dużo lepszego niż ja tutaj. Gdy na mapie występuje więcej niż jedna ciepłownia tego typu, nie należy budować ich dokładnie w ten sam sposób, każdy tego typu obiekt powinien się różnić w pewnym stopniu od pozostałych. Można zmieniać np. wzajemne rozmieszczenie poszczególnych elementów, wymieniać elementy na inne, itp.


Do rzeczy:

Jeśli chodzi o układ torowy takiej niedużej miejskiej ciepłowni, to jest on banalny, wiele ciepłowni w małych miastach posiada tylko jeden tor (tak też zrobiłem tutaj). Czasem można spotkać więcej niż jeden tor, ale rzadziej. Gdy w danej miejscowości występują poza ciepłownią inne zakłady przemysłowe obsługiwane transportem kolejowym, np. elewator zbożowy, browar, wytwórnia pasz, itp., to bocznica ciepłowni wchodzi wówczas w skład systemu bocznic obsługującego kilka obiektów przemysłowych. Nie mniej jednak wystarczy jednotorowa bocznica biorąca początek na jakiejś stacji.

Nasza ciepłownia zaczyna się więc na jakiejś stacji, na której bierze swój początek przynajmniej jednotorowa bocznica. Bocznica jak każda inna, włączona w układ torowy stacji z zastosowaniem żeberka ochronnego czy wykolejnicy, ew. zaopatrzona w tarczę manewrową przy wyjeździe z bocznicy na tory stacyjne. Nie ma tu się nad czym rozwodzić.

Usytuowanie ciepłowni na mapie ma duże znaczenie, gdyż tego typu obiekty znajdują się zwykle na obrzeżach miast czy w dzielnicach przemysłowych miast, na stosunkowo niezamieszkanym terenie. Nie jest to jednak duży problem, gdyż stacje kolejowe też często bywają nieco na uboczu miast, w pewnym oddaleniu od centrum, w związku z czym w Trainz mamy tu akurat ułatwione życie :-)

Bocznica prowadzi na teren ciepłowni poprzez zamykaną bramę. Powszechną praktyką jest oddzielanie ogrodzeniem placu ładunkowego / placu składowania węgla od reszty terenu ciepłowni, tak więc sam tor, jako że jest torem ładunkowym obsługującym ten plac, również zwykle jest oddzielony ogrodzeniem od reszty terenu ciepłowni (tak też jest u mnie na screenach), choć oczywiście jest jakaś brama pozwalająca przedostać się z placu ładunkowego do zabudowań ciepłowni.
Plac ładunkowy / plac składowania węgla połączony jest z głównym budynkiem ciepłowni, w którym znajdują się paleniska, poprzez taśmociąg transportujący węgiel z placu do pieców ciepłowni.
Plac ładunkowy / plac składowania węgla zajmuje najczęściej więcej niż połowę obszaru ciepłowni.

Ciepłownia w niewielkiej miejscowości nie jest skomplikowana, to zwykle jeden budynek z paleniskami, przyległa instalacja odpylająca na zewnątrz budynku, jeden komin, taśmociąg, jeden niewielki budynek socjalno-administracyjny, kilka małych obiektów technicznych (budynek warsztatowy, garaże, szopa, wiata, itp.) i rury ciepłownicze, ew. jakiś parking.
Elementy ciepłowni buduje się na możliwie małym terenie - bo po co budować długie taśmociągi czy rurociągi między oddalonymi budynkami jeśli można po prostu "przytulić" do siebie elementy instalacji przemysłowej budując wszystko obok siebie. W niedużym budynku mieszczą się paleniska i pomieszczenia warsztatowe, a pozostałe obiekty: komin, instalacja odpylająca, zbiorniki i niewielkie budynki gospodarcze, zbudowane są tuż przy ścianach głównego budynku.


Czas na screeny, bo na razie to było same gadanie:

widok ogólny terenu ciepłowni:



budynek główny ciepłowni:

(widoczna instalacja odpylająca na zewnątrz głównego budynku ciepłowni, połączona z kominem)

brama wjazdowa na teren ciepłowni:

(jak w zdecydowanej większości zakładów przemysłowych: stróżówka czy portiernia przy głównej bramie wjazdowej na teren zakładu, może być ze szlabanem; w niedużej ciepłowni można w ogóle zrezygnować ze stróżówki czy portierni, gdy ciepłownia zatrudnia stosunkowo niewielu pracowników wystarczy zwykła brama automatyczna; przy bramie może być też np. stojak na rowery)

tor ładunkowy:



budynek administracyjno-biurowy:

(naprawdę nieduży, na screenie jest bardzo duży, zwykle jest znacznie mniejszy - tylko taki aby zmieścił się w nim sekretariat, jakaś niewielka księgowość, dział zamówień, pomieszczenia socjalne, szatnia dla pracowników, warsztat czy salka do szkoleń BHP)

taśmociąg:

(ten na screenach jest bardzo duży, zwykle jest dużo mniejszy i mniej skomplikowany, dałem taki bo moim zdaniem lepiej wygląda niż ten z paczki Patrola)

na koniec wszystko "dekorujemy" detalami:


- oświetlenie terenu zakładu, maszyny i pojazdy robocze, drabiny na dach budynku i na komin, drobne obiekty gospodarczo-przemysłowe, poza tym nie można zapomnieć że zakład "żyje", a więc na terenie zakładu zwykle bywa kilka samochodów pracowników tudzież rowerów, poza tym gdzieniegdzie można spotkać leżące zużyte części pojazdów, maszyn lub instalacji przemysłowej, beczki, pojemniki na odpady, itp., przy bramie często bywa umieszczana jakaś tablica informacyjna, itd. Nie można o takich detalach zapomnieć, bo są kluczowe dla ostatecznego odbioru wizualnego mapy.

dodatkowo często na terenie zakładów przemysłowych znajdują się zbiorniki przeciwpożarowe:

- nie musi być koniecznie na terenie ciepłowni, gdy w okolicy jest kilka zakładów przemysłowych, często spotykany jest jeden większy zbiornik przeciwpożarowy w ich pobliżu, poza terenem zakładu (tak też jest na screenie - zbiornik pożarowy usytuowany naprzeciwko bramy ciepłowni, na nieużytkach)

Na koniec wszytko oczywiście "dekorujemy" odpowiednią roślinnością (trawa, zarośla, ew. drzewa).


Oczywiście poziom szczegółowości zależy od tego, jak blisko torów znajduje się nasz obiekt przemysłowy i jak bardzo będzie on widoczny w grze z torów. Gdy nasza ciepłownia jest tylko "ozdobą" oddaloną od torów i nie przewiduje się wjeżdżania na jej teren taboru kolejowego, można, a w zasadzie nawet wskazane jest, zrezygnowanie z mniejszych obiektów i detali dla większej płynności gry i oszczędności czasu poświęconego budowie mapy. Ja zrobiłem tu "full-wypas", bo tory wjeżdżają na teren zakładu.


To chyba na tyle. Oczywiście nie jest to jakiś idealnie odwzorowany obiekt i można jeszcze wiele poprawić czy zrobić lepiej, np. popracować nad rurami ciepłowniczymi czy odpowiednimi teksturami dla efektu ubrudzenia węglem. Zrobiłem to trochę pod kątem potrzeby, trochę dla poeksperymentowania "co się da zrobić".


Mam nadzieję że się przyda. W każdym razie miłego korzystania :-)

Jeśli będzie czas to może któregoś razu opracuje się inny obiekt przemysłowy.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 11-10-2016, 19:32, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 73 razy
Wiek: 28
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1500
Skąd: Knurów
Wysłany: 11-10-2016, 22:14   

Całkiem fajny poradnik jak zrobić taki zakładzik, ale pominąłeś dwa składniki dotyczące stricte bocznicy kolejowej, co w wypadku Trainza jest dość istotne :-D
Po pierwsze system rozładunku. Przy takiej małej ciepłowni będzie to pewnie kilka ładowarek typu koparka, albo jedna suwnica z czerpakiem, ew. dwie na wspólnych szynach, bo jakoś trzeba te eaosy opróżnić. Raczej nie spodziewałbym się tutaj zsypów dla wagonów samowyładowczych.
A druga rzecz, to liczby. Nie ma nic o tym ile taki zakład zużywa paliwa. Jeden skład dziennie, może dwa? Po 10 wagonów? To dość istotne z punktu widzenia kogoś kto chce się bawić w interaktywny przemysł ;-) W necie pewnie da się znaleźć takie informacje.
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 12-10-2016, 01:21   

Korzeń napisał/a:
Przy takiej małej ciepłowni będzie to pewnie kilka ładowarek typu koparka, albo jedna suwnica z czerpakiem (...) Raczej nie spodziewałbym się tutaj zsypów dla wagonów samowyładowczych.

Wszystkie tego typu obiekty jakie widziałem miały system rozładunku w postaci koparki :-P

Korzeń napisał/a:
(...) ile taki zakład zużywa paliwa. Jeden skład dziennie, może dwa? Po 10 wagonów?

Zależy od sezonu, w zimie znacznie więcej bo idzie wtedy też na centralne ogrzewanie mieszkań i domów, latem tylko ciepła woda wodociągowa. Latem taki zakład pracuje ze zmniejszoną wydajnością. Dokładnych liczb nie znam, poza tym rzeczywistość swoje, Trainz swoje. Wiele tego typu obiektów jest obsługiwanych transportem drogowym, więc nie mogą być to jakieś strasznie duże ilości. W ciemno bym obstawiał że kilkanaście Eaos-ów starczy na tydzień czy nawet dwa, przynajmniej w lecie.
 
 
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4841
Skąd: Warszawa
Wysłany: 12-10-2016, 08:14   

Bardzo ciekawy tutorial, fachowy, poświęciłeś sporo czasu.

Jedna rzecz, której wg mnie brakuje, a która wprowadziła by sporo światła to nazwy i numery kuid dodatków + ewentualne ich źródła, bo o ile część znam, to część jednak wydaje mi się nieznana z powszechnej puli.
_________________
www.wgk.cal.pl
 
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3728
Skąd: Opole

Wysłany: 12-10-2016, 08:47   

To właśnie wczoraj do kolegi napisałem. Widzieć to jedno, a wiedzieć z czego jest zrobione niemniej cenne jak obrazki.
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 12-10-2016, 09:38   

Jeśli chodzi o dodatki to z grubsza jest to tak:
- paczka Patrola do budowy ciepłowni (budynek główny i przyległe budynki gospodarcze, myślę że dodatek znany, dostępny: TrainzArt, PTT);
- taśmociąg i rury ciepłownicze (Samplaire, PTT);
- wiata i budynek administracyjny na tyłach ciepłowni (u mnie oba EET/KilanZiom, dostępność: TrainzArt);
- komin (ja mam bodajże komin KWK Pniówek albo coś w ten deseń, tylko jest "wkopany w ziemię" o jakieś kilkadziesiąt metrów żeby był niższy, może być jakikolwiek komin choćby z downloadu PTT);
- stróżówka/portiernia i szlaban (u mnie w charakterze portierni przy bramie występuje bodajże jakaś budka dyżurnego peronowego, na pamiętam czyja, ale jest to raczej dostępny na polskich stronach dodatek);
- jakieś ogrodzenie (jakiekolwiek, np. Samplaire), droga z płyt betonowych, oświetlenie;
- jakieś maszyny budowlane - koparka, spychacz (ta żółta CAT u mnie kuid 31891:2, a te stare z boku to nie wiem czy nie mam ich z paczki wsporczej od mapy KGrid'a);
- hałdy węgla (ja mam jakieś scenery nie pamiętam skąd, wbudowane w grę albo zainstalowały się z jakiejś paczki wsporczej, bo nie przypominam sobie żebym to skądś pobierał), można też je po prostu uformować z gruntu i odpowiedniej tekstury;
- jakieś samochody i ew. rowery (samochody wiadomo od kogo :mrgreen: a rowery nie pamiętam skąd, albo wbudowane w grę albo skądś pobrane, możliwe że z TrainzDepot).
Poza tym roślinność - co kto lubi.

Pozostałe dodatki występują u mnie w CMP pod nazwą Struktura_przemysłowa_XX, Budowla_przemysłowa_20 i Budynek_przemysłowy_XX (gdzie "XX" to jakaś liczba, jedno albo dwucyfrowa) z ID autora "Auran" (kuid 523:13XX i kuid 523:14XX, gdzie "XX" to jakaś liczba dwucyfrowa) oraz Fabryka przemysłowa XX (gdzie "XX" to jakaś liczba dwucyfrowa) z kuid 117608:60XXX (gdzie "XXX" to jakaś liczba trzycyfrowa), więc powinny być wbudowane w grę (ja mam TS2010 EE b. 49933), ewentualnie te z kuid 117608:60XXX mogą pochodzić z jakiejś paczki wsporczej, ale jeśli nawet tak to jest to zapewne paczka wsporcza od którejś z polskich map. Wśród tych dodatków są przeróżne obiekty widoczne na screenach: elementy z rur, zbiorniki, drabina na dach budynku, schody. Instalacja odpylająca na zewnątrz budynku ciepłowni to także dodatki spośród tychże, tylko są one "wkopane w ziemię" tak że widać tylko ich górną część, ta instalacja jest budowana bodajże z jakichś silosów i czegoś w stylu kolumny rektyfikacyjnej, tylko są tak "wkopane w ziemię" że ich nie widać.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 12-10-2016, 09:43, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 32
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2248
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 12-10-2016, 10:03   

Ja na szybko mogę rozpoznać (ale nie jestem w 100% pewny):

TRAINZART:
- paczka ciepłownicza Patrola,
- stonka (ja/PMT),
- wiata przemysłowa Kilana,
- druty NN (SP45-166),

BOGDAN:
- wieże oświetleniowe - chociaż to mogą akurat być Korzenia, nie pamiętam dokładnie,
- roślinność,

SAMPLAIRE:
- rurociągi i akcesoria,
- rogatki i budka wartownicza,
- płyty przejazdowe,

PTT:
- nawierzchnia z płyt betonowych i betonowe płoty DrStracha,
- latarnie uliczne Grabash/Fatys - były chyba na PTT, nie wiem czy teraz nie wiszą jeszcze u RBacha,

INNE POLSKIE:
- kupy węgla (Qdaty Trainz),
- budki różne z PTT i innych polskich stron,
- magazyny na tyłach chyba Taty Muminka,

POZOSTAŁE:
- drogi Roslasa (węgierskie),
- obiekty industrialne (drabiny, pomniejsze rury, zbiorniki, platformy) wbudowane w TS2010, w anglojęzycznej wersji nazywają się industrial structure xx, autorem większości jest Kenichiro. Można pobrać je również z DLS, a szeroko stosował je m.in Jacek na Zimowisku, więc część na pewno była w jego paczkach wsporczych.

Nie rozpoznaję rowerów, koparek i pożółkłej trawy (to jakaś starsza produkcja). Koparki chyba są rosyjskie, ale znajdą się również u Taty Muminka i na TrainzArt (w paczce z cegielniami Vicii).
_________________
www.trainzart.pl
Ostatnio zmieniony przez Wujek 082 12-10-2016, 10:06, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 12-10-2016, 12:18   

Ta trawa też nie wiem czy nie jest to dodatek wbudowany. Ale każda inna też będzie dobra :-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group