FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
PKP InterCity zamierza sprzedać ED74 w latach 2016-2017
Autor Wiadomość
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 29-04-2016, 18:47   PKP InterCity zamierza sprzedać ED74 w latach 2016-2017

Przewoźnik (PKP InterCity) planuje pozbyć się wszystkich 14. czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii ED74. – Na podstawie informacji przekazanych przez spółkę, planowana jest obecnie odsprzedaż 7 jednostek ED74, a następnie 3 kolejnych pod koniec 2016 r. i 4 ostatnich sztuk w drugim kwartale 2017 r. – informuje Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa ds. kolejnictwa. Wiceminister zaznacza, że sprawa warunków odsprzedaży pociągów ED74 należy do decyzji nowego zarządu spółki PKP Intercity. – Dlatego, obecnie nie jest możliwe jednoznaczne udzielenie odpowiedzi w zakresie dalszego użytkowania tych pociągów – pisze Piotr Stomma w odpowiedzi na interpelację poselską ws. niewykorzystanego przez PKP Intercity taboru typu ED74. – Biorąc pod uwagę liczne skargi od pasażerów dotyczące niewystarczającego dostosowania składów ED74 do przewozów dalekobieżnych i częste zmiany tras kursowania z tym związane, PKP IC planuje odsprzedaż tych pojazdów – dodaje.

Obecnie, składy ED74 produkcji Pesy kursują po liniach kolejowych nr 1, 2, 4, 6, 9, 10, 25 i 64. Wykorzystywane są w 3 parach pociągów: „Reymont” w relacji Kraków Płaszów – Łódź Kaliska (kursuje w zestawieniu 1xED74), „Wit Stwosz” w relacji Kraków Płaszów - Terespol (kursuje w zestawieniu 2xED74), „Korczak” w relacji Kraków Płaszów – Białystok (kursuje w zestawieniu 2xED74). Pozostałe 9 pojazdów od kilku lat stoi nieużywanych m.in. na bocznicy w Krakowie Bieżanowie.

Przypomnijmy, że Przewozy Regionalne zakupiły 14 sztuk elektrycznych zespołów trakcyjnych ED74 przy wykorzystaniu środków unijnych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Transport (SPOT) 2004-2006. Pociągi te dostosowane są do kursowania z prędkością 160 km/h i spełniają ogólne kryteria kwalifikacji dla kategorii pociągów InterCity (IC). W związku z procesem usamorządowienia PR, wykonywanie przewozów międzywojewódzkich przejęło PKP Intercity. Przy tej okazji, spółka z Grupy PKP weszła w posiadanie także taboru, w tym m.in. pociągów ED74 przeznaczonych do wykonywania wspomnianych przewozów.

Parametry techniczno-eksploatacyje i wyposażenie części pasażerskiej składów ED74 zostały zaprojektowane do obsługi ruchu mędzyaglomeracyjnego w relacji Warszawa – Łódź, zgodnie z założeniami projektu unijnego. Po zakończeniu projektu EZT-y zostały przeznaczone do kursowania po innych lub wydłużonych trasach obsługiwanych przez PKP Intercity.

źródło: Kurier Kolejowy
http://kurierkolejowy.eu/...?cmp=news&d=191
 
 
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4841
Skąd: Warszawa
Wysłany: 04-05-2016, 17:17   

To kuriozalne.

W 2008 r. spółka PKP IC wyrwała komplet ED74 Przewozom Regionalnym "żeby nie wpadło w ręce wroga" zasłaniając się przymusem przejęcia przewozów międzywojewódzkich. Teraz po 8 latach eksploatacji obudzili się, że chcą to wszystko sprzedać (bo przecież nie oddać), mimo że oczekują napraw i nie są sprawne. Komu k. sprzedać? Kto ma to kupić? Może Przewozy Regionalne?

I jak można pisać, że zespoły ED74 wycofano, bo rzekomo były przedmiotem skarg pasażerów, gdyż nie nadawały się na dalekie trasy, a w niemal równocześnie zakupiło się kilkadziesiąt nowych składów zespolonych o bardzo podobnych charakterystykach i podziale wnętrza (ED160, ED161)? Podróż ED161 z Warszawy do Białegostoku (3h) to katorga, ten pociąg nadaje się do ruchu podmiejskiego. Tragicznie niska jakość wymiany powietrza, niewygodne, źle zaprojektowane siedzenia, przypadkowy rozkład wieszaków, stolików itp, wysoki stopień awaryjności, brak odpowiedniej ilości toalet...

I jednocześnie pcha się ludziom w brzuch dziecko p.t. że ED74 trzeba sprzedać bo się nie nadają. Czy tam k. ktokolwiek jest za cokolwiek odpowiedzialny? Za co osoby odpowiadające za zarządzanie PKP-IC biorą pieniądze?

Mogliby chociaż napisać prawdę (bo to jakoś dziwnie przeoczyli), że koszta napraw ED74 zaproponowane przez firmę Pesa Bydgoszcz po prostu rażąco przekroczyły te, których się spodziewali i zostali ze sprzętem, którego nikt po za producentem nie chce naprawić, a producent uzależnił odbiorcę od siebie dowolnym dyktowaniem ceny. Hehe, tak się robi interesy. Ciekawe czy za 8 lat taki sam numer będzie z Dartami. Można z zamkniętymi oczyma strzelać, że tak, gdyż prawie w każdym calu ustępują ED74 jakością i wygodą - a producent ten sam.
_________________
www.wgk.cal.pl
Ostatnio zmieniony przez kilanziom 04-05-2016, 17:19, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 04-05-2016, 18:39   

kilanziom napisał/a:
W 2008 r. spółka PKP IC wyrwała komplet ED74 Przewozom Regionalnym "żeby nie wpadło w ręce wroga" zasłaniając się przymusem przejęcia przewozów międzywojewódzkich.

To samo, z tego co mi wiadomo, było z "Budyniami", tj. EP07-10xx.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 04-05-2016, 18:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 19-05-2016, 17:53   

A tu chyba ciąg dalszy sprawy:
http://kurierkolejowy.eu/...?cmp=news&d=207

Centrum Zrównoważonego Transportu złożyło zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez byłego prezesa PKP Intercity Marcina Celejewskiego, polegającego na zaniechaniu wykonywania przeglądów okresowych taboru w skali koniecznej do zapewnienia ciągłości pracy spółki, co naraziło PKP IC na dodatkowe koszty wynajmu taboru zewnętrznego w wysokości co najmniej 6,5 mln zł.
Fundacja CZT złożyła w Prokuraturze Rejonowej Warszawa-Śródmieście zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa z art. 296 §1 kodeksu karnego, który mówi o wyrządzeniu znacznej szkody majątkowej przedsiębiorstwu, w tym przypadku PKP Intercity - poprzez niekorzystne rozporządzanie jej mieniem i niedopełnienie obowiązków służbowych.
Zdaniem Centrum Zrównoważonego Transportu w ciągu rocznego okresu zarządzania przez Marcina Celejewskiego PKP IC zleciła remonty i modernizacje taboru na łączną kwotę 180,4 mln zł, podczas gdy w ciągu trzyletniego zarządzania przez poprzedniego prezesa Janusza Malinowskiego łączne zlecenia wyniosły 1 111,23 mln zł, czyli sześciokrotnie więcej. Za Celejewskiego nakłady na remonty taboru spadły zatem dwukrotnie. Spółka odmówiła udostępnienia informacji o liczbie dokonywanych remontów taboru w poszczególnych latach.
Jak wskazuje CZT, zaniedbania w wykonywaniu przeglądów doprowadziły wkrótce (w roku 2015) do braku możliwości wykonywania przez spółkę pełnego rozkładu jazdy w oparciu o tabor własny i do konieczności wynajmowania taboru od podmiotów zewnętrznych, w tym zagranicznych (4, a później 3 lokomotyw Vectron od spółki DB Schenker, 4 lokomotyw EU07 od spółki PKP Cargo, 2 lokomotyw EU07 od spółki Ecco oraz 30 wagonów od spółki České Dráhy). Spowodowało to wygenerowanie dodatkowych kosztów dla spółki, obejmujących opłaty za najem powyższego taboru, które by nie wystąpiły, gdyby remonty taboru własnego były prowadzone w odpowiedniej skali.
Koszty najmu samych lokomotyw CZT oszacował na minimum 6,5 mln zł. Na kwotę tę składa się ujawniona przez spółkę kwota 1,5 mln zł za najem 3 lokomotyw od spółki DB Schenker, pozostałe 5 mln zł to kwota szacunkowa, obliczona przy założeniu identycznych stawek jak przy wynajmie 3 lokomotyw od DB Schenker.
– Długość wypożyczeń poszczególnych lokomotyw określono na podstawie analizy zamieszczonych w internecie filmów i innych informacji. Kwota 6,5 mln zł nie obejmuje kosztów wynajmu wagonów od spółki České Dráhy, które pozostają nieznane. Są to konkretne straty spółki spowodowane zaniedbaniami jej zarządu – tłumaczy Krzysztof Rytel, prezes Centrum Zrównoważonego Transportu. Szczególnie bulwersująca jest sprawa 8 nowoczesnych składów ED74, które z powodu braku przeprowadzenia przeglądów P4 są od 2 lat wyłączone z eksploatacji i niszczeją. Spółka w roku 2014 dwukrotnie ogłaszała przetarg na przeglądy 8 szt. tych pojazdów, ale ostatecznie nie wyłoniła wykonawcy, mimo, że za drugim razem nie było przeciwwskazań ani formalno-prawnych, ani technicznych. Gdyby wyremontowania tylko te pojazdy, spółka nie potrzebowałaby wypożyczać żadnego taboru na okres wakacyjny – dodaje.

źródło: Kurier Kolejowy

--------------------------------------------------

Zastanawia mnie czym jest ten tajemniczy twór "Centrum Zrównoważonego Transportu"...

Za to mają trochę fotek ze stanem obecnym ED74:
http://czt.org.pl/aktualn...-niszczeja-ed74
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 19-05-2016, 17:58, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
PMT 
zaawansowany



Pomógł: 7 razy
Wiek: 105
Dołączył: 21 Lut 2011
Posty: 633
Skąd: Stąd
Wysłany: 19-05-2016, 18:58   

Idealna ilustracja do tekstu:
http://wrphoto.eu/details.php?image_id=35542

I jeden z komentarzy:
Cytat:
Brakuje jeszcze np maszynisty z DB Schenker i drużyny konduktorskiej z Kolei Śląskich i państwowy przewoźnik wyjdzie z twarzą.


Gdzieś spotkałem się z określeniem, że ED74 służą za ruchome ogrodzenie na Prokocimiu. :mrgreen:
_________________
#547220/#688894
PMT's Trainz Studio
Na warsztacie
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 19-05-2016, 19:24   

Cytat:
(...) czym jest (...) "Centrum Zrównoważonego Transportu"...

Z tego co jest u nich na stronie wynika że to fundacja. Ufff, już myślałem że to kolejny państwowy potworek od/do czegoś tam...

PMT napisał/a:
Idealna ilustracja do tekstu:
http://wrphoto.eu/details.php?image_id=35542

Oj, przynajmniej jest ciekawie i kolorowo :mrgreen:

PMT napisał/a:
Brakuje jeszcze np maszynisty z DB Schenker i drużyny konduktorskiej z Kolei Śląskich i państwowy przewoźnik wyjdzie z twarzą.

Kto wie, może ktoś podchwyci ten pomysł. W końcu, jak mawiał Kisielewski "Socjalizm jest to ustrój, w którym bohatersko pokonuje się trudności nieznane w żadnym innym ustroju."

PMT napisał/a:
(...) ED74 służą za ruchome ogrodzenie na Prokocimiu.

No i to jest niestety najsmutniejsze, lubiłem te pociągi.
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 23-05-2016, 08:45   

Wynajmowania ciąg dalszy:
http://kurierkolejowy.eu/...?cmp=news&d=209
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group