FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Elektryfikacja kolei na Kaszuby
Autor Wiadomość
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk


Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1967
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 16-10-2015, 12:40   Elektryfikacja kolei na Kaszuby

Ambitny plan kolejarzy na Pomorzu: zelektryfikować Pomorską Kolej Metropolitalną i linię kolejową na Kaszuby. Nad torami zawiesić ponad 100 km sieci trakcyjnej, a między Osową i Kościerzyną dobudować drugi tor. To część większej inwestycji, wartej łącznie ok. 1,6 mld zł.

Na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych, czyli zarządcy prawie wszystkich linii kolejowych w Polsce, powstała wizja modernizacji tras kolejowych na Pomorzu. Jej autorami są firmy Transprojekt Gdański i ZDG Tor z Warszawy.

Zacznijmy jednak od tego, co podróżnym da elektryfikacja linii kolejowych na zachód od Trójmiasta. Przede wszystkim skróci się czas podróży, bo składy elektryczne szybciej ruszają, co ma znaczenie na trasach, gdzie są częste przystanki.

Dodatkowo paliwożerne szynobusy PKM, które kursują od 1 września, powodują, że koszty ich eksploatacji są wysokie. Elektryfikacja ma sprawić, że spadną koszty przejazdu składów pasażerskich na tej trasie.

Na elektryfikacji się nie skończy


Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 miedzy Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, kolejki elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podroż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba byłoby się przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od 1 października kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny - dodaje Ewa Symonowicz-Ginter z PKP PLK.

To oznacza, że miedziany drut z napięciem 3 kV zawisłby nad ponad 100 kilometrami linii kolejowych na Kaszubach i linią PKM.

Cały artykuł dostępny na portalu Trojmiasto.pl
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4212
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 16-10-2015, 15:49   

To teraz tzw. pryszczate mikole dokonają zbiorowego samobójstwa, rzucając się z dywanu na podłogę :-) Już widzę te jęki-kwęki o "zabitym klimacie" (chociaż blaszane semafory to by mogli zostawić)... Drugi tor na całości jest potrzebny "na wczoraj", a drut "na jutro". Jak zakryją tory nad wykopem przed Gdańskiem, to wszystkie niebezpieczne dostaną zakaz (bo tunel będzie). I towary do portu będą latać 201. Na linię 9 weszły Pindole w takcie godzinnym i skończyło się miejsce dla towarów jadących wolniej niż 100km/h - to drugi powód. Od nowego rozkładu na 9 ma być 200km/h (czy będzie to inna bajka) i znów powód do wywalenia towarów gdzie indziej.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk


Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1967
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 16-10-2015, 16:29   

Samobójstwo będzie dobrym rozwiązaniem jak po elektryfikacji pojadą tam stare czerwone kible zamiast czegoś nowszego. Tutaj trzeba podkreślić że nasze województwo jest chyba jedynym w którym nie ma fabrycznie nowego EZT. Albo pudrowane EN57 albo modernizowane EN57AL czy też z innymi dziwnymi końcówkami.
Nasza SKM na ambitny plan kupienia dwóch Impulsów za kilka lat... :)

Tak jak już Radek wspomniał budowa drugiego toru na odcinku Gdańsk Osowa - Maksymilianowo wraz z elektryfikacją całości to jest Gdynia Główna - Kościerzyna - Maksymilianowo jest potrzebna na "dawno temu".
Po wybudowaniu Forum Radunia (czy jaka będzie finalna nazwa tego tworu) wykluczy możliwość przejazdów pociągów z ładunkami niebezpiecznymi. Tutaj zakładam że takich pociągów będzie zdecydowanie sporo. Koniec budowy to rok 2017 na chwilę obecną.
Na LK9 na odcinku Gdańsk (Gdynia) - Tczew mamy w takcie godzinnym pendolino bez którego w/w odcinek był już wystarczająco obciążony. Do tego jeszcze dochodzi kolejny kandydat na odcinku Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Główny pod postacią PKM...
Wzrost przeładunków w portach gdzie padają rokrocznie kolejne rekordy w ilości TEU a wraz z tym coraz większa ilość pociągów jadących z południa kraju do portów.

Wszystkie te czynniki sprawiają że LK201 staje się - właściwie już jest... - linią o znaczeniu "bardzo strategicznym" i to nie tylko we wspomnianym ruchu towarowym ale również pasażerskim (PKM i częściowa próba odbudowy siatki połączeń przed "Restrukturyzacją Kolei made by Krzysztof Celiński").
Jak pokazało życie błędem było całkowite wycinanie wielu mijanek i stacji na LK201 w latach 90 ubiegłego wieku. Na całej długości odcinka jednotorowego to jest Gdańsk Osowa - Maksymilianowo co drugi postój poc. pasażerskiego to była stacja umożliwiająca mijanie się pociągów plus było kilka mijanek szlakowych na południe od Kościerzyny. Ich fizyczne istnienie dzisiaj ułatwiłoby nieco życie i wystarczyłoby tylko dobudowanie toru pomiędzy stacjami/mijankami i ewentualnie modernizacja SRK dla zwiększenia przepustowości na szlaku.

// Radek, czy urządzenia SRK obecne w latach 90 przed wycięciem sporej ilości mijanek pozwoliłoby przy dobudowie drugiego toru na 100% wykorzystania przepustowości linii?

Przy planach zwiększenia prędkości pociągów pasażerskich do 200 km/h na LK9 koniecznością staje się szukanie sposobności na "wyrzucenie" pociągów towarowych na inną linię.
Dzięki temu że LK201 jest utrzymywana w dosyć dobrym stanie technicznym - prędkości maksymalne 100 do 120 km/h z wyłączeniem kilku ograniczeń oraz planami 140km/h na odcinku Gdańsk Osowa - Maksymilianowo - nie ma potrzeby większej ingerencji w stan torowiska (trzeba wybudować drugi obok, urządzenia SRK pewnie pójdą wszystkie do wymiany) co spowodowałoby konieczność długotrwałego zamykania linii dla wszystkich kategorii pociągów.

Podsumowując - LK201 odegra jeszcze nie raz i nie dwa razy ważną rolę i będzie linią nie tylko przez lasy i pola ale będzie (już jest...) linią o znaczeniu strategicznym dla gospodarki państwa. Im szybciej nastąpi jej modernizacja (drugi tor + elektryfikacja) tym lepiej dla wszystkich podmiotów zainteresowanych.
 
 
 
KGrid
[Usunięty]

Wysłany: 17-10-2015, 10:15   

Nie łączcie dobudowy drugiego toru z elektryfikacją - są to dwa osobne projekty. Etap I (pkt. 60 KPK) - który, o ile mnie pamięć nie myli, ma się skończyć do roku 2018/2019 to dobudowa drugiego toru, SRK i ogólna poprawa przepustowości.
Drugi etap (punkt 61 KPK) to dalsza modernizacja linii "pobocznych" wraz z elektryfikacją i ewentualną budową wiaduktów.

Projekty będą realizowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Jest to projekt modernizacyjny, a nie rewitalizujący, więc większość osprzętu będzie musiała być nowa, nie wspominając o ekranach dźwiękochłonnych ;)

Projekty nowej perspektywy unijnej są nastawione na transport towarowy, moderna 201 i 203 ma za zadanie odciążyć dziewiątkę oraz 131 od towarów.
 
 
Bartek_Sp
trainz


Pomógł: 23 razy
Wiek: 29
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 316
Skąd: Sopot
Wysłany: 18-10-2015, 09:41   

Pawel_15 napisał/a:
Tutaj trzeba podkreślić że nasze województwo jest chyba jedynym w którym nie ma fabrycznie nowego EZT. Albo pudrowane EN57 albo modernizowane EN57AL czy też z innymi dziwnymi końcówkami.

Budżet niestety nie jest z gumy. Gdyby nasze województwo zamiast inwestować w jednostki spalinowe inwestowało w jednostki elektryczne to dziś wiele linii bez druta była by zamknięta, albo przewozy pasażerskie ograniczałby się do kilku kursów. Inna kwestia to taka jakie mamy priorytety. Czy wystarczy nam jeździć wypasionym taborem po rozpadających się liniach czy może jednak lepiej najpierw doprowadzić trasy kolejowe do jakiegoś przyzwoitego stanu, a dopiero jak się to osiągnie, myśleć nad zakupem nowych jednostek elektrycznych.
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4212
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 18-10-2015, 10:11   

Bartek, podpisuję się ręcyma i nogima :-)
Lepiej, żeby jeździły EN57 i przewozy się utrzymały niż żeby jeździła SU45 z jedną bonanzą dla śliniących się mikoli i linia padła. Brutalna prawda jest taka, że "wąsatego Janusza spod Kościerzyny" kompletnie NIC nie obchodzi "klimat" czy cokolwiek. On chce przejechać z Kościerzyny do Gdyni/Gdańska do pracy szybko i tanio. Koniec. A czy są tam semafory blaszane, świetlne, ERTMS czy jeżdżą na berło - ma to w dupie. Tak samo ma w dupie, czy ciągnie go SU45, czy EU07 czy jedzie kiblem po modernie. A kolej niestety nie istnieje dla mikoli tylko do przewozów, nikt tam nie będzie słuchał płaczu gimbazy, że "kible jeżdżom i drut wisi ajwaj klimat zabity". Kolej pasażerska istnieje dla takich Januszy właśnie i nic tego nie zmieni. Janusze nie jeżdżom - toróf nima, kuniec kropka :-) Jak mikole chcą klimat - proszę bardzo, wybudować sobie własną linię w środku Borów, kupić parowóz i se jeździć. Jak w UK :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group