FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Poprzedni temat :: Następny temat
Zamknięty przez: ryszard
03-06-2015, 07:01
Sygnalizacja na stacji czołowej
Autor Wiadomość
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3727
Skąd: Opole

Wysłany: 30-05-2015, 21:52   Sygnalizacja na stacji czołowej

Naczelny szpec kręci lody :-P więc pytanie do pozostałych biegłych w temacie. Mapa fikcyjna, linia jednotorowa znaczenia miejscowego, droga hamowania 400m po płaskim. Wjazd na stację osłonięty sem. Sr1/2/3. Do niego odnośna tarcza ostrzegawcza dwustawna, szlakowa 70km/h, lata 70-76.
1) Czy przy sem wjazdowym potrzebna tarcza ostrzegawcza przelotowa ?

2) Czy potrzebny ten semafor Sr1/3 do dania zezwolenia na wjazd w perony. Do niego odnosiłaby się Tarcza ostrzegawcza przelotowa przy sem wjazdowym. Widoczna Tz odnosi się do pociągów towarowych przybywających na stację.

3) Czy potrzebny sem wyjazdowy Sr1/3 ? Czy w miejscu żółtego "X" wstawić Tm?
Tor prowadzi do bocznicy z ładunkami masowymi (węgiel, koks, ziemniaki, buraki w zależności od sezonu). Obsługa ludności tubylczej oraz okolicznych wsi.

4) Która nastawnia dysponująca: ta przy peronach czy przy wjazdowym?
Ruch osobowy- 6 i 1/2 pary na dobę. Ostatni wieczorem nocuje na stacji. Ruch towarowy- obrót dobowy ok. 10 wagonów, w sezonie do 30.
Na braki w tex i dziadowskie otoczenie nie zwracać uwagi, mapa z odzysku :mrgreen:
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 31-05-2015, 18:37   Re: Sygnalizacja na stacji czołowej

ryszard napisał/a:

1) Czy przy sem wjazdowym potrzebna tarcza ostrzegawcza przelotowa ?
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]
2) Czy potrzebny ten semafor Sr1/3 do dania zezwolenia na wjazd w perony. Do niego odnosiłaby się Tarcza ostrzegawcza przelotowa przy sem wjazdowym. Widoczna Tz odnosi się do pociągów towarowych przybywających na stację.
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]

Tak, ja bym dał ten semafor wraz z jego tarczą ostrzegawczą. Skoro perony są dopiero za tym semaforem to raczej często będzie potrzeba "przepuszczania" pociągów przez ten semafor bez zatrzymania, więc jak najbardziej przydałaby się tu tarcza "przelotowa". A sam semafor drogowskazowy też jest uzasadniony, bo za nim jest cała głowica rozjazdowa dzieląca stację na dwie części. Powiem nawet więcej, jeśli za peronami są semafory wyjazdowe to można również rozważyć aby również przy tym semaforze drogowskazowym dać "przelotową" tarczę ostrzegawczą odnoszącą się do tychże semaforów wyjazdowych
Coś takiego jest m.in. w Sierpcu:
http://www.sierpc.com.pl/galeria/zdjecia/41_3.jpg
- semafory wjazdowe X i Z od strony Torunia i Brodnicy, przy nich "przelotowe" tarcze ostrzegawcze semaforów drogowskazowych O i N znajdujących się przed głowicą rozjazdową oddzielającą części towarową i pasażerską stacji.
http://www.sierpc.com.pl/...eczkizpocka.jpg
- semafory drogowskazowe O i N znajdujące się przed głowicą rozjazdową oddzielającą części pasażerską i towarową stacji; dopiero za nimi są perony stacji; stojące przy nich tarcze ostrzegawcze odnoszą się do semaforów wyjazdowych.

ryszard napisał/a:

3) Czy potrzebny sem wyjazdowy Sr1/3 ? Czy w miejscu żółtego "X" wstawić Tm?
Tor prowadzi do bocznicy z ładunkami masowymi (węgiel, koks, ziemniaki, buraki w zależności od sezonu). Obsługa ludności tubylczej oraz okolicznych wsi.
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]

Nie, absolutnie nie dawałbym tu semafora. To jest wyjazd z bocznicy, więc odbywałyby się tu wyłącznie jazdy manewrowe. Praktycznie nigdy nie spotyka się wyjazdu z bocznicy "na semafor", a już szczególnie jeśli bocznica łączy się z torami stacyjnymi. W takich przypadkach składy z bocznicy przetacza się na tory stacyjne i dopiero z torów stacyjnych "wyprawia się" pociąg "na semafor". Natomiast obowiązkowo należałoby zabezpieczyć wyjazd z bocznicy na tory stacyjne żeberkiem ochronnym albo wykolejnicą (tu raczej dałbym wykolejnicę).

ryszard napisał/a:

4) Która nastawnia dysponująca: ta przy peronach czy przy wjazdowym?
Ruch osobowy- 6 i 1/2 pary na dobę. Ostatni wieczorem nocuje na stacji. Ruch towarowy- obrót dobowy ok. 10 wagonów, w sezonie do 30.
Na braki w tex i dziadowskie otoczenie nie zwracać uwagi, mapa z odzysku :mrgreen:

W wyżej przytoczonym już Sierpcu są trzy nastawnie - dwie przy głowicach rozjazdowych z obu stron stacji i jedna przy wyżej wspomnianej głowicy rozjazdowej dzielącej stację na części pasażerską i towarową, a usytuowanej przy jednym z peronów. I właśnie ta ostatnia, przy "wewnętrznej" głowicy rozjazdowej i przy jednym z peronów, jest nastawią dysponującą, a dwie "skrajne", obsługujące semafory wyjazdowe i wjazdowe, są wykonawcze. I takie rozwiązanie zasugerowałbym również tutaj. Czyli dysponująca ta przy peronach.
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3727
Skąd: Opole

Wysłany: 31-05-2015, 22:18   

Cytat:
Nie, absolutnie nie dawałbym tu semafora. To jest wyjazd z bocznicy, więc odbywałyby się tu wyłącznie jazdy manewrowe. Praktycznie nigdy nie spotyka się wyjazdu z bocznicy "na semafor", a już szczególnie jeśli bocznica łączy się z torami stacyjnymi. W takich przypadkach składy z bocznicy przetacza się na tory stacyjne i dopiero z torów stacyjnych "wyprawia się" pociąg "na semafor". Natomiast obowiązkowo należałoby zabezpieczyć wyjazd z bocznicy na tory stacyjne żeberkiem ochronnym albo wykolejnicą (tu raczej dałbym wykolejnicę).
Semafor nie dotyczył bocznicy tylko wyjazdu z peronu. W miejscu "X" to tyczyło Tm. Co do wykolejnicy to bywa różnie, zresztą sytuacja na stacji uległa zmianie. Dzięki wytężonej i mozolnej pracy brygad remontowych udało się zmienić układ torowy na bardziej przejrzysty :mrgreen: Jutro pokażę jak wygląda po przebudowie. Uwzględniłem tutaj Twoją sugestię odnośnie podziału na część towarową i osobową.
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 01-06-2015, 09:26   

ryszard napisał/a:
Semafor nie dotyczył bocznicy tylko wyjazdu z peronu. W miejscu "X" to tyczyło Tm.

Spoko, no tak opacznie zrozumiałem :P

To podeślij jak coś tam zrobisz.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 01-06-2015, 09:27, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3727
Skąd: Opole

Wysłany: 01-06-2015, 18:36   


Zmieniona głowica rozjazdowa. Sem Sr1/2 po lewej. Wjazd i wyjazd na 60km po Rz 1:12 R 500m. Po prawej Sr1/3 dla przyjmowanych i wyprawianych towarowych ze stacji.

Wjazdowy w perony Sr1/3

Wyjazdowy Sr1/3, Tm do manewrów na części towarowej. Tor na bocznicę w lewo do GS-u, na wprost na plac ładunkowy używany jako wyciągowy na pewnym odcinku. Rozjazd zamykany na klucz. W położeniu zasadniczym na wprost i to wystarczy, bo po płaskim, to raz. Dwa, rozjazd mechaniczny przed nim w położeniu zasadniczym na zboczenie, do wagi.
Reszta będzie kontynuowana za jakiś czas w innym temacie.
Ostatnio zmieniony przez ryszard 01-06-2015, 18:37, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 02-06-2015, 09:31   

ryszard napisał/a:
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]
Zmieniona głowica rozjazdowa. Sem Sr1/2 po lewej. Wjazd i wyjazd na 60km po Rz 1:12 R 500m.

Nie, tak nie jest poprawnie. Jeśli dajesz na semaforze kształtowym zezwolenie na jazdę po zwrotnicach w kierunku zwrotnym z prędkością większą niż 40 km/h (w przypadku semaforów kształtowych robi się to via wskaźnik W21), to semafor powinien podawać sygnał zezwalający na jazdę ze zmniejszoną prędkością, czyli Sr 3. Instrukcja Ie-1 (d. E-1) odnośnie wskaźnika W21 stanowi, że stosuje się go wtedy gdy semafor podaje sygnał zezwalający na jazdę z prędkością zmniejszoną do 40 km/h, 60 km/h lub 100 km/h, czyli w przypadku semafora kształtowego powinien być to Sr 3.

ryszard napisał/a:

http://trainzimage.pl/image/m8V

Sr 1/3 to dlatego że za tym semaforem jest już tylko "wieczne S 1"?

ryszard napisał/a:
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]
Wyjazdowy Sr1/3, Tm do manewrów na części towarowej. Tor na bocznicę w lewo do GS-u, na wprost na plac ładunkowy używany jako wyciągowy na pewnym odcinku. Rozjazd zamykany na klucz. W położeniu zasadniczym na wprost i to wystarczy, bo po płaskim, to raz. Dwa, rozjazd mechaniczny przed nim w położeniu zasadniczym na zboczenie, do wagi.

Dałbym chyba więcej tych semaforów drogowskazowych - wyjazdowe to raczej nie są skoro za najbliższą głowicą rozjazdową są jeszcze tory stacyjne - bo jeden tor do wyprawiania pociągów pasażerskich to trochę mało.

ryszard napisał/a:
Wjazd i wyjazd na 60km po Rz 1:12 R 500m.

No i 60 km/h jeśli już :P

EDIT:
Aha, i jeśli dajesz Rz-1:12-500 to, z tego co mi wiadomo, powinien mieć on chyba dodatkowy napęd pomocniczy połączony z "właściwym" napędem pędnią sztywną. Możesz to zrobić z dodatków cxx W Gestaengeltg.3m neu, cxx DR-Weichenantrieb i cxx W Gestaengeablenkung CheWerick'a mniej więcej tak jak opisałem to w temacie http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=9500 , podłączając napęd pomocniczy pędnią sztywną do napędu mechanicznego. Ale w tym temacie dobrze jakby się wypowiedział ktoś bardziej obeznany :P
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 02-06-2015, 09:42, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4211
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 02-06-2015, 16:11   

Aikozann napisał/a:

Nie, tak nie jest poprawnie.


O ile szlakowa wynosi powyżej 60km/h.

Aikozann napisał/a:
Sr 1/3 to dlatego że za tym semaforem jest już tylko "wieczne S 1"?


To nie ma nic do rzeczy, blaszak sam z siebie nie sygnalizuje wskazań następnego. Od następnego może zależeć stawność sprzężonej To.

Aikozann napisał/a:
Dałbym chyba więcej tych semaforów drogowskazowych - wyjazdowe to raczej nie są skoro za najbliższą głowicą rozjazdową są jeszcze tory stacyjne


Przy małym ruchu możesz z torów odstawczych wciągać się w peron na ten jeden jedyny tor i po oblocie robić wyjazd. Tak samo przyjazdy, jazda w peron, oblot i zjazd na odstawcze.

Aikozann napisał/a:
Aha, i jeśli dajesz Rz-1:12-500 to, z tego co mi wiadomo, powinien mieć on chyba dodatkowy napęd pomocniczy połączony z "właściwym" napędem pędnią sztywną.


Nie do końca napęd a dźwignię kątową do drugiego zamknięcia. Dodatkowe napędy mają 760 i 1200.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3727
Skąd: Opole

Wysłany: 02-06-2015, 18:23   

Cytat:
O ile szlakowa wynosi powyżej 60km/h.
Co prawda napisałem 70km/h ale zmienimy w SRJ na 60, się linia deko zdekapitalizowała.
Cytat:

PostWysłany: Dzisiaj 17:11 Temat postu:
Aikozann napisał/a:

Nie, tak nie jest poprawnie.


O ile szlakowa wynosi powyżej 60km/h.

Aikozann napisał/a:
Sr 1/3 to dlatego że za tym semaforem jest już tylko "wieczne S 1"?


To nie ma nic do rzeczy, blaszak sam z siebie nie sygnalizuje wskazań następnego. Od następnego może zależeć stawność sprzężonej To.

Aikozann napisał/a:
Dałbym chyba więcej tych semaforów drogowskazowych - wyjazdowe to raczej nie są skoro za najbliższą głowicą rozjazdową są jeszcze tory stacyjne


Przy małym ruchu możesz z torów odstawczych wciągać się w peron na ten jeden jedyny tor i po oblocie robić wyjazd. Tak samo przyjazdy, jazda w peron, oblot i zjazd na odstawcze.
Na początku wpisałem 6 i1/2 pary osobowych dziennie czyli tak jak Radek napisał: oblot, wyciągnięcie z peronu i przestawienie na drugą krawędź, potem zjazd loka do szopy. Tor przyjazdowy przygotowany na przyjecie następnego składu. Poza tym kiedyś to dwa razy pomyśleli zanim sygnalizator jakiś dali, bo to wymaga ciągnięcia druta. Teraz światełka i kabelki więc niebieskiego bez umiaru :-P
odnośnie tego obrazka: http://trainzimage.pl/image/m8P
Doczytałem się czegoś takiego: Przy torach głównych dodatkowych przeznaczonych wyłącznie dla pociągów towarowych, z których wyjazdy odbywają się tylko z prędkością nie przekraczającą 40km/h, można ze względów oszczędnościowych stosować semafory sygnalizujące wyjazd bez zmniejszania prędkości. Wobec powyższego Sr1/3 +Tm zmienię na Sr1/2+ Tm.
Cytat:
Nie do końca napęd a dźwignię kątową do drugiego zamknięcia. Dodatkowe napędy mają 760 i 1200.
Radek odnośnie do tego: czy to dotyczyło czasów końca Gomółki i początków tow Gierka?
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4211
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 02-06-2015, 18:26   

Tak, z takim wariantem, że nie robili 760-tek a do 1200 to nie wiem jak było, bo drucianych napędów w dublu niezbyt mogę sobie wyobrazić :-) Popaczam w stare katalogi, tam chyba coś było. Ale w R500 spokojnie jeden napęd i dźwignia, tak było od zawsze.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3727
Skąd: Opole

Wysłany: 02-06-2015, 18:30   

Cytat:
Ale w R500 spokojnie jeden napęd i dźwignia, tak było od zawsze.

Skoro było, znaczy trza zrobić ino tylko jak to zrobić co by sie nie narobić a dobrze wyglądało w grze? Masz może jakowyś obrazek jak to wyglądało dla 1:12 R500?
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4211
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 02-06-2015, 18:58   

ryszard napisał/a:

Skoro było, znaczy trza zrobić ino tylko jak to zrobić co by sie nie narobić a dobrze wyglądało w grze? Masz może jakowyś obrazek jak to wyglądało dla 1:12 R500?

Po nowemu jak i po staremu tak:
https://lh4.googleusercontent.com/-6agpbrqi9f4/U9imoJAjQcI/AAAAAAAAdlI/a0kkvC01lfA/s1280/DSC09515.JPG
Tylko w starych stare zardzewiałe elementa trzeba użyć, no i napęd inny.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3727
Skąd: Opole

Wysłany: 02-06-2015, 19:48   

Te dwie rurki i czarna skrzyneczka to po tej samej stronie co napęd czy po przeciwnej? No i gdzie się ma kończyć: w połowie długości do krzyżownicy czy 1/3 od niej?
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 02-06-2015, 20:37   

RBach napisał/a:
O ile szlakowa wynosi powyżej 60km/h.

Nic takiego w Ie-1 nie znalazłem...

Aikozann napisał/a:
Sr 1/3 to dlatego że za tym semaforem jest już tylko "wieczne S 1

Chodziło mi o to że na świetlnych daje się nieraz S13 zamiast S5 gdy następny sygnał jest "stój", i pomyślałem że może tu przez analogię zostało wstawione Sr3 zamiast Sr2 :P

ryszard napisał/a:
(...) jak to zrobić co by sie nie narobić a dobrze wyglądało w grze?

No wydaje mi się że z tymi dodatkami CheWerick'a jest chyba najłatwiej to zrobić, dajesz po prostu dwa razy cxx DR-Weichenantrieb (trackside) i łączysz je dwukrotnie za pomocą cxx W Gestaengeltg.3m neu (spline), trzymając tylko przy ich układaniu Shift żeby się te dwa skrawki spline nie połączyły ze sobą. Ja to zwykle robię tak że układam sobie gdzieś obok dwa kawałki tego spline'u i potem przesuwam tylko węzły w odpowiednie miejsce, dopasowując je do skrzyneczek (oczywiście z Shift-em). Tylko Ty możesz użyć wersji z "alt" zamiast "neu" jak chcesz mieć postarzony wygląd :P
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 02-06-2015, 20:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3727
Skąd: Opole

Wysłany: 02-06-2015, 20:45   

Jak układać to wiem ino tylko problem jest po której stronie i odległość od krzyżownicy. Dodatkowo jest to z ryglem więc tu pies pogrzebany. Gdybym takowe cuś widział w realu ( ale nie nowe, bo to mnie znane) to jest łatwiej zrobić. Dobra będzie się próbować.
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4211
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 02-06-2015, 20:52   

Aikozann napisał/a:
Nic takiego w Ie-1 nie znalazłem...


Na Ie-1 świat się nie kończy. Po kiego na semaforze sygnalizować OGRANICZENIE do 60km/h skoro szlakowa wynosi te 60km/h lub mniej?

ryszard napisał/a:
Jak układać to wiem ino tylko problem jest po której stronie i odległość od krzyżownicy. Dodatkowo jest to z ryglem więc tu pies pogrzebany. Gdybym takowe cuś widział w realu ( ale nie nowe, bo to mnie znane) to jest łatwiej zrobić. Dobra będzie się próbować.


Pierwsze zamknięcie 3015mm od początku rozjazdu, drugie 11440mm :mrgreen: Strona obojętna, napęd może być po dowolnej, sprzężenie też.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 02-06-2015, 21:00, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3727
Skąd: Opole

Wysłany: 02-06-2015, 21:23   


Tak to ma wyglądać?
Zrobiłem zanim napisałeś
Cytat:
drugie 11440mm
Nie lepiej było napisać 30 154mm od końca prostego rozjazdu, łatwiej zmierzyć :-P
Ostatnio zmieniony przez ryszard 02-06-2015, 21:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4211
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 03-06-2015, 06:24   

ryszard napisał/a:

Tak to ma wyglądać?


Jeżeli skrzynka ryglowa robi za dźwignię kątową, to tak :mrgreen:
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3727
Skąd: Opole

Wysłany: 03-06-2015, 07:00   

No i całe szczęście :-P
Dzięki za wszystko, to by było na tyle.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group