FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Tor boczny - osygnalizowanie
Autor Wiadomość
DoctorWho
user


Wiek: 29
Dołączył: 26 Gru 2013
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: 26-04-2015, 16:16   Tor boczny - osygnalizowanie

Czy możliwe jest, by na zmodernizowanej stacji rozjazd umożliwiający zjazd z toru głównego dodatkowego na tor boczny nie był osłaniany semaforem tylko Tm albo wcale nie był osłaniany żadnym sygnałem? Druga sytuacja np jak tu: http://semaforek.kolej.or...e0/Wreczyca.png , chodzi o rozjazdy nr 8 i 12.
Ostatnio zmieniony przez DoctorWho 26-04-2015, 16:17, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 26-04-2015, 16:19   

jak widać na załączonym obrazku jest możliwe, rozjazd jest zabezpieczony wykolejnicą oraz drugi rozjazd jest rozjazdem ręcznym.
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
DoctorWho
user


Wiek: 29
Dołączył: 26 Gru 2013
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: 26-04-2015, 16:24   

Chodziło mi konkretnie o stację po modernizacji. Akurat Wręczyca nią nie jest, najlepsze czasy ma dawno za sobą. Nie wiem po prostu, czy w dzisiejszych czasach też się tak robi. Skoro jednak same wykolejki od strony toru bocznego wystarczą także dzisiaj, to nie ma problemu. Może wyraziłem się nieprecyzyjnie, ale dziwił mnie brak sygnalizatora przy torze głównym dodatkowym.
Ostatnio zmieniony przez DoctorWho 26-04-2015, 16:30, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 125 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3920
Skąd: Opole

Wysłany: 26-04-2015, 17:17   

Tor na który jest przyjmowany skład do obsługi bocznicy ma zabezpieczenia z obu stron żeberkami i sygnalizatorami. To że między nimi są rozjazdy po których odbywa się ruch manewrowy nie oznacza, że trzeba dać Tm, bo i po co? Tor boczny może być zabezpieczony przed zbiegnięciem wagonów na tor główny dodatkowy na dwa sposoby: żeberka ochronne lub wykolejnice. Tak było bardzo często kiedyś i jest teraz. Rozumiem że kolega jest przyzwyczajony do dużej ilości niebieskiego na torach, które nie zawsze ma uzasadnienie. W czasach kiedy Tm były kształtowe, to projektant pięć razy pomyślał zanim postawił na planie, bo to pędnie drutowe trzeba ciągnąć, naprężacze i insze utensylia. Teraz to tylko parę kabelków więcej więc mamy to co mamy, np. zamiast chlebka niebieskie bzdzidło.
 
 
 
DoctorWho
user


Wiek: 29
Dołączył: 26 Gru 2013
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: 26-04-2015, 17:25   

ryszard napisał/a:
Rozumiem że kolega jest przyzwyczajony do dużej ilości niebieskiego na torach


Kolega jak najbardziej przyzwyczajony do niebieskiego. Po prostu teraz można łatwo zaobserwować trend stawiania tarcz manewrowych dosłownie przy każdym rozjeździe.
 
 
 
pietrek
znawca
2004;2006;2010;T ANE



Pomógł: 63 razy
Wiek: 59
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2075
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 26-04-2015, 20:31   

DoctorWho napisał/a:
Chodziło mi konkretnie o stację po modernizacji. Akurat Wręczyca nią nie jest, najlepsze czasy ma dawno za sobą. Nie wiem po prostu, czy w dzisiejszych czasach też się tak robi. Skoro jednak same wykolejki od strony toru bocznego wystarczą także dzisiaj, to nie ma problemu. Może wyraziłem się nieprecyzyjnie, ale dziwił mnie brak sygnalizatora przy torze głównym dodatkowym.


Kiedyś - Jak już napisał Ryszard zanim coś się postawiło - zrobiło na torach to najpierw się przeanalizowało gro za i przeciw.
Bardzo często takie tory boczne były zabezpieczone specjalnym kluczem który znajdował się albo na nastawni, albo w odpowiednim rozjeździe czy wykolejnicy. Bez tego klucz nie dałoby się przestawić np. rozjazdu nr.8 lub 12 (screen), a z drugiej strony wzięcie tego klucza z nastawni, wykolejnicy czy rozjazdu powodowało niemożliwość ich przestawienia do momentu włożenia klucza we właściwe miejsce.
Na tym między innymi polegała praca drużyn manewrowych czy konduktorskich w pociągach zdawczych, zbiorowych czy innych roboczych czy jakiś osobowo-towarowych które na stacjach pracowały - podstawiały czy zabierały wagony.
Teraz w dobie "automatyzacji i wszechobecnej komputeryzacji" z jednej strony, a coraz mniejszym przewozem towarów w wagonach od małych klientów - takich którym potrzeba jednego wagonu z drugiej strony i co za tym idzie likwidacji ramp, bocznic czy ładowni tory takie albo się całkiem likwiduje, a jak już zostają to ochrania się zwykle Tm i wykolejnicą, bo tak jest taniej niż utrzymywać rozjazd z żeberkiem ochronnym nie wspominając o budowie takiego nowego rozjazdu. Koszty tnie się koncertowo.
A do tego dochodzi jeszcze to że po przebudowie zostaje zwykle tylko dyżurny ruchu który czasami jest dość daleko od miejsca chronionego tarczą manewrową czy rozjazdem.
Taki mi się jeszcze coś kojarzy że jeżeli prędkość szlakowa jest Vmax większa niż 120 km/h to taki tor musi być chroniony rozjazdem dla toru głównego z toru głównego dodatkowego. Ale to trzeba by sprawdzić bo może się mylę.
A z następnej strony to jeszcze funkcjonuje u nas pojęcie "warunków/ uwarunkowań lokalnych" które są lekiem na wszystko.
 
 
DoctorWho
user


Wiek: 29
Dołączył: 26 Gru 2013
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: 26-04-2015, 21:36   

@Pietrek: O żeberku chroniącym wjazd z toru dodatkowego na zasadniczy wiem.
Gwoli podsumowania: sygnały w takim przypadku nie są konieczne, ale najbardziej typowym współczesnym rozwiązaniem byłoby osłonięcie podanych jako przykład rozjazdów 8 i 12 tarczami manewrowymi.
 
 
 
pietrek
znawca
2004;2006;2010;T ANE



Pomógł: 63 razy
Wiek: 59
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2075
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 26-04-2015, 22:16   

Myślę że po modernizacji te rozjazdy byłby chronione tarczami manewrowymi.
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 27-04-2015, 04:12   

Nie. Po modernizacji tor ładunkowy by wycięto a na ładowni powstała by biedaronka czy inny shitmarket :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
 
 
pietrek
znawca
2004;2006;2010;T ANE



Pomógł: 63 razy
Wiek: 59
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2075
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 27-04-2015, 21:37   

RBach napisał/a:
Nie. Po modernizacji tor ładunkowy by wycięto a na ładowni powstała by biedaronka czy inny shitmarket :-)


A tak tak handel "über alles" ;-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group