Wiek: 29 Dołączył: 26 Gru 2013 Posty: 78 Skąd: Kraków
Wysłany: 26-04-2015, 16:16 Tor boczny - osygnalizowanie
Czy możliwe jest, by na zmodernizowanej stacji rozjazd umożliwiający zjazd z toru głównego dodatkowego na tor boczny nie był osłaniany semaforem tylko Tm albo wcale nie był osłaniany żadnym sygnałem? Druga sytuacja np jak tu: http://semaforek.kolej.or...e0/Wreczyca.png , chodzi o rozjazdy nr 8 i 12.
Ostatnio zmieniony przez DoctorWho 26-04-2015, 16:17, w całości zmieniany 1 raz
Wiek: 29 Dołączył: 26 Gru 2013 Posty: 78 Skąd: Kraków
Wysłany: 26-04-2015, 16:24
Chodziło mi konkretnie o stację po modernizacji. Akurat Wręczyca nią nie jest, najlepsze czasy ma dawno za sobą. Nie wiem po prostu, czy w dzisiejszych czasach też się tak robi. Skoro jednak same wykolejki od strony toru bocznego wystarczą także dzisiaj, to nie ma problemu. Może wyraziłem się nieprecyzyjnie, ale dziwił mnie brak sygnalizatora przy torze głównym dodatkowym.
Ostatnio zmieniony przez DoctorWho 26-04-2015, 16:30, w całości zmieniany 2 razy
Pomógł: 125 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3920 Skąd: Opole
Wysłany: 26-04-2015, 17:17
Tor na który jest przyjmowany skład do obsługi bocznicy ma zabezpieczenia z obu stron żeberkami i sygnalizatorami. To że między nimi są rozjazdy po których odbywa się ruch manewrowy nie oznacza, że trzeba dać Tm, bo i po co? Tor boczny może być zabezpieczony przed zbiegnięciem wagonów na tor główny dodatkowy na dwa sposoby: żeberka ochronne lub wykolejnice. Tak było bardzo często kiedyś i jest teraz. Rozumiem że kolega jest przyzwyczajony do dużej ilości niebieskiego na torach, które nie zawsze ma uzasadnienie. W czasach kiedy Tm były kształtowe, to projektant pięć razy pomyślał zanim postawił na planie, bo to pędnie drutowe trzeba ciągnąć, naprężacze i insze utensylia. Teraz to tylko parę kabelków więcej więc mamy to co mamy, np. zamiast chlebka niebieskie bzdzidło.
Wiek: 29 Dołączył: 26 Gru 2013 Posty: 78 Skąd: Kraków
Wysłany: 26-04-2015, 17:25
ryszard napisał/a:
Rozumiem że kolega jest przyzwyczajony do dużej ilości niebieskiego na torach
Kolega jak najbardziej przyzwyczajony do niebieskiego. Po prostu teraz można łatwo zaobserwować trend stawiania tarcz manewrowych dosłownie przy każdym rozjeździe.
Chodziło mi konkretnie o stację po modernizacji. Akurat Wręczyca nią nie jest, najlepsze czasy ma dawno za sobą. Nie wiem po prostu, czy w dzisiejszych czasach też się tak robi. Skoro jednak same wykolejki od strony toru bocznego wystarczą także dzisiaj, to nie ma problemu. Może wyraziłem się nieprecyzyjnie, ale dziwił mnie brak sygnalizatora przy torze głównym dodatkowym.
Kiedyś - Jak już napisał Ryszard zanim coś się postawiło - zrobiło na torach to najpierw się przeanalizowało gro za i przeciw.
Bardzo często takie tory boczne były zabezpieczone specjalnym kluczem który znajdował się albo na nastawni, albo w odpowiednim rozjeździe czy wykolejnicy. Bez tego klucz nie dałoby się przestawić np. rozjazdu nr.8 lub 12 (screen), a z drugiej strony wzięcie tego klucza z nastawni, wykolejnicy czy rozjazdu powodowało niemożliwość ich przestawienia do momentu włożenia klucza we właściwe miejsce.
Na tym między innymi polegała praca drużyn manewrowych czy konduktorskich w pociągach zdawczych, zbiorowych czy innych roboczych czy jakiś osobowo-towarowych które na stacjach pracowały - podstawiały czy zabierały wagony.
Teraz w dobie "automatyzacji i wszechobecnej komputeryzacji" z jednej strony, a coraz mniejszym przewozem towarów w wagonach od małych klientów - takich którym potrzeba jednego wagonu z drugiej strony i co za tym idzie likwidacji ramp, bocznic czy ładowni tory takie albo się całkiem likwiduje, a jak już zostają to ochrania się zwykle Tm i wykolejnicą, bo tak jest taniej niż utrzymywać rozjazd z żeberkiem ochronnym nie wspominając o budowie takiego nowego rozjazdu. Koszty tnie się koncertowo.
A do tego dochodzi jeszcze to że po przebudowie zostaje zwykle tylko dyżurny ruchu który czasami jest dość daleko od miejsca chronionego tarczą manewrową czy rozjazdem.
Taki mi się jeszcze coś kojarzy że jeżeli prędkość szlakowa jest Vmax większa niż 120 km/h to taki tor musi być chroniony rozjazdem dla toru głównego z toru głównego dodatkowego. Ale to trzeba by sprawdzić bo może się mylę.
A z następnej strony to jeszcze funkcjonuje u nas pojęcie "warunków/ uwarunkowań lokalnych" które są lekiem na wszystko.
Wiek: 29 Dołączył: 26 Gru 2013 Posty: 78 Skąd: Kraków
Wysłany: 26-04-2015, 21:36
@Pietrek: O żeberku chroniącym wjazd z toru dodatkowego na zasadniczy wiem.
Gwoli podsumowania: sygnały w takim przypadku nie są konieczne, ale najbardziej typowym współczesnym rozwiązaniem byłoby osłonięcie podanych jako przykład rozjazdów 8 i 12 tarczami manewrowymi.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach