FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
GKW HP Sygnalizacja
Autor Wiadomość
Robercik101 
super trainz
Wąskotorowiec.



Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 546
Skąd: Bytom-UK.
Wysłany: 31-01-2015, 16:21   GKW HP Sygnalizacja

Witam
Ja z zapytaniem o wsparcie wiedzą w osygnalizowaniu bocznicy zakładów dolomitowych bobrowniki. Jako że w sieci kompletnie nie mogę na temat tej bocznicy nic znaleźć proszę o pomoc. Mile by bylo widziane opcja swietlna i kształtkowa.

Pozdrawiam
_________________
GKW History Project.
 
 
 
Traxx95
trainz


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 06 Paź 2012
Posty: 376
Skąd: PL
Wysłany: 31-01-2015, 20:30   

Jakimś wielkim specem w osygnalizowaniu nie jestem, ale jeśli to bocznica typu Bogdanka to ustawiłbym semafory w ten sposób:



Ewentualnie można by było dać semafor wyjazdowy grupowy.
Ostatnio zmieniony przez Traxx95 31-01-2015, 20:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 01-02-2015, 20:10   

Tak jak Kolega wyżej zrobił jest ok, istnieje jeszcze taka opcja żeby bocznica była "podłączona" do jakieś stacji i wtedy w ogóle nie stawiać semaforów tylko same tarcze manewrowe (można karzełki, albo w ogóle nic nie dawać i dać ręczne napędy zwrotnicowe), tylko wtedy przy wyjeździe z bocznicy na tory stacyjne trzeba by dać tarczę manewrową (wtedy już normalną, nie karzełkową) i żeberko ochronne albo wykolejnicę. Tak jest np. w przypadku bocznicy Cukrowni Glinojeck na stacji Raciąż:
http://semaforek.tk/wiki/images/5/5a/Raciaz.png
pomimo że z Raciąża do Glinojecka jest dość spora odległość.
Wszystko zależy od tego czy dasz swojej bocznicy status posterunku ruchu, jeśli tak to wtedy decydujesz się na opcję z semaforami, tylko wtedy pamiętaj żeby w miejscu gdzie bocznica łączy się ze szlakiem, np. w obrębie jakiejś stacji, dać przy wjeździe na stację od strony bocznicy semafor wraz z jego tarczą ostrzegawczą, tak jak np. w przypadku bocznicy lotniska w Modlinie:
http://semaforek.tk/wiki/images/7/76/Modlin.png
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 01-02-2015, 20:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Robercik101 
super trainz
Wąskotorowiec.



Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 546
Skąd: Bytom-UK.
Wysłany: 03-02-2015, 07:39   

Wielkie Dzięki wszystko postawione i prezentuje się to tak...



_________________
GKW History Project.
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 03-02-2015, 09:47   

Ładnie, szczególnie pochwalę za to, że pamiętałeś aby w rozjazdach dać podrozjazdnice drewniane.

Jak dałeś semafory świetlne to moim zdaniem warto dać tutaj napędy elektryczne zamiast ręcznie przestawianych, szczególnie jeśli dałeś tu nastawnię wyglądającą raczej na nieużywaną i zdewastowaną:
http://imageshack.com/i/pdeGpsGij
- ze screena wygląda to jakby semafory były nastawiane z innej nastawni znajdującej się "gdzieś indziej", a jeśli semafory są nastawiane "zdalnie" z pewnej odległości to nie wydaje mi się sensowne aby drużyna prowadząca manewry ustawiała ręcznie rozjazdy a potem prosiła nastawnię o podanie sygnału. Są wprawdzie nawet stacje które funkcjonują w ten sposób, tzn. ręcznie przestawiane rozjazdy + semafory świetlne, np. Zakopane:
http://semaforek.tk/wiki/images/a/ab/Zakopane.gif
http://semaforek.tk/wiki/.../Zakopane14.JPG
ale tam jednak nastawnia jest położona bardzo blisko głowicy rozjazdowej.
Dlatego wydaje mi się że lepiej dać tu napędy elektryczne + jakąś "automatykę torową" typu EONy, warto by też dać jakąś kamerę telewizji przemysłowej, wtedy tą bocznicę można by sprawnie obsługiwać z nastawni znajdującej się w pewnej odległości. Taka głowica rozjazdowa z kamerą telewizji przemysłowej obsługiwana z pewnej odległości jest np. w Otłoczynie:
http://semaforek.tk/wiki/images/c/cc/Otloczyn.gif
http://semaforek.tk/wiki/images/d/d6/IMGP2082.JPG

Nie za bardzo wiem którą część tej bocznicy pokazałeś na tym screenie:
http://imageshack.com/i/f0ilFEa5j

Te tarcze manewrowe "w środku" bocznicy dałbym karzełkowe, wtedy trochę mniej ograniczają widoczność semaforów, ale to tylko sugestia:
http://imageshack.com/i/pbGaAsHYj
 
 
Robercik101 
super trainz
Wąskotorowiec.



Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 546
Skąd: Bytom-UK.
Wysłany: 03-02-2015, 13:29   

To jest widok na semafor wiazdowy. Dzieki za sugestie zajme sie tym i wrzuce zaktualizowane ss.
_________________
GKW History Project.
 
 
 
Robercik101 
super trainz
Wąskotorowiec.



Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 546
Skąd: Bytom-UK.
Wysłany: 03-02-2015, 21:51   

Naniesiono poprawki :-P

_________________
GKW History Project.
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 04-02-2015, 09:20   

Jest ok.
Tutaj jeszcze załączam naniesioną na schemat Kolegi propozycję oznaczenia semaforów, rozjazdów i tarcz manewrowych:

Dorysowałem tam jeszcze tarczę manewrową jednokomorową (Os1/Os4) semafora wjazdowego - powinna być jeśli odległość między bocznicą a stacją jest znaczna, jeśli bocznica łączy się z jakąś stacją i odległość ta jest rzędu długości odstępu blokowego to można uzależnić semafor(y) wyjazdowy(-e)/drogowskazowy(-e) stacji od semafora wjazdowego bocznicy, tak aby semafor(y) wyjazdowy(-e)/drogowskazowy(-e) stacji pokazywał(y) wtedy jaki jest sygnał na semaforze wjazdowym bocznicy (wtedy już bez tarczy ostrzegawczej). Dodatkowo dorobiłem też tarczę manewrową przed pierwszym rozjazdem - bardzo by się tam przydała.

EDIT: To samo tyczy się semaforów wyjazdowych bocznicy - jeśli stacja jest blisko, tj. w odległości rzędu długości odstępu blokowego, to można semafory wyjazdowe bocznicy uzależnić od semafora wjazdowego stacji (wtedy już nie stawiać tarczy ostrzegawczej odnoszącej się do semafora wjazdowego stacji), tak aby semafory wyjazdowe bocznicy pokazywały jaki jest sygnał na semaforze wjazdowym stacji - tylko wtedy musisz wymienić semafory wyjazdowe: czterokomorowe na pięciokomorowe ("Z+P+C+P+B") i trzykomorowy na czterokomorowy (tzw. "wersja 3", wyświetlająca sygnały S1, Sz, Ms2, S2, S4, S5 i ewentualnie S3 chociaż ten raczej nie będzie tu potrzebny - no chyba że semafor wjazdowy stacji ma zielony pas świetlny :-P ). Oznaczenia się nie zmienią.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 04-02-2015, 09:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2201
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 05-02-2015, 11:50   

A ja sie powaznie zastanawiam nad zamiana semaforow B, C, H, J na tarcze manewrowe. Nie widzialam stacji na ktorej by wjazd pod ladownie odbywal sie na semafor.
Moim zdaniem tor 1 i 2 od gory to tory jazd pociagowych - tu zostaja semafory. Tor 3 - komunikacyjny do manewrow - tez bez semaforow chociaz na upartego moglyby zostac. Tor 4 - ladunkowy - tu na 100% bez semaforow.
_________________
MEOW!
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 05-02-2015, 14:38   

Alana napisał/a:
Nie widzialam stacji na ktorej by wjazd pod ladownie odbywal sie na semafor.

Masz rację.

Alternatywnie zostaje też wciąż opcja taka jak mówiłem na początku, tzn. żeby bocznica była "podłączona" do jakieś stacji i wtedy w ogóle nie stawiać semaforów tylko same tarcze manewrowe i przy wyjeździe z bocznicy na tory stacyjne trzeba by dać tarczę manewrową i żeberko ochronne albo wykolejnicę.
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 05-02-2015, 18:13   

Post pod postem ale trudno ;P

@Alana
- takie coś masz na myśli?
 
 
Traxx95
trainz


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 06 Paź 2012
Posty: 376
Skąd: PL
Wysłany: 05-02-2015, 20:13   

Od biedy można tak osygnalizować:



Czyli tylko posterunek odgałęźny i wjazd osygnalizowany.
 
 
 
Robercik101 
super trainz
Wąskotorowiec.



Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 546
Skąd: Bytom-UK.
Wysłany: 05-02-2015, 20:26   









Nie znam się więc ss pokazuję

Gwoli informacji do najbliższej stacji jest ponad 6 km w połowie drogi odgałęzienie do malutkiej bocznicy.
_________________
GKW History Project.
Ostatnio zmieniony przez Robercik101 05-02-2015, 20:29, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Traxx95
trainz


Pomógł: 13 razy
Dołączył: 06 Paź 2012
Posty: 376
Skąd: PL
Wysłany: 05-02-2015, 20:31   

http://imageshack.com/i/eyVrfKR8j Według mnie tarcza ostrzegawcza powinna być dwukomorowa, bo minięcie przy Vmax jest możliwe do podania na wjazdowym.
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 05-02-2015, 21:06   

Traxx95 napisał/a:
http://imageshack.com/i/eyVrfKR8j Według mnie tarcza ostrzegawcza powinna być dwukomorowa, bo minięcie przy Vmax jest możliwe do podania na wjazdowym.


Niekoniecznie. Przecież możesz sygnalizować 40km/h dla każdego przebiegu. Jazda na wprost przez rozjazdy nie oznacza automatycznie Vmax na wjazdowym. Zwłaszcza że wjeżdżasz na ładownię, nie na stację.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 05-02-2015, 23:15   

ładownia ładownią ,
ale jeśli jest wjazd na tor gdzie jest Tz to musi być ogranizenie do 40 ;p
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 307 razy
Wiek: 47
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4441
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 06-02-2015, 05:35   

zolwik napisał/a:
ładownia ładownią ,
ale jeśli jest wjazd na tor gdzie jest Tz to musi być ogranizenie do 40 ;p


Gdzieś to ty znalazł?
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.4: 18.07.2022
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 35
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5125
Skąd: Wrocław
Wysłany: 06-02-2015, 09:53   

ruchowiec na pouczeniach mówił to raz,
a dwa to później gdzieś sam szukałem, nie pamiętam czy Ir1 czy Ie4
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3f6eiQA_ZfFAf0BM?e=Gj1ZGa
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 07-02-2015, 08:53   

Na stacjach końcowych często jest na wjazdowym "z urzędu" 40 km/h:
http://semaforek.tk/wiki/images/a/ab/Zakopane.gif
http://semaforek.tk/wiki/...z_Fabryczna.gif
 
 
Robercik101 
super trainz
Wąskotorowiec.



Pomógł: 4 razy
Wiek: 42
Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 546
Skąd: Bytom-UK.
Wysłany: 28-02-2015, 21:01   

Witam

Dziękuje wam serdecznie za pomoc z poprzednią stacyjką i jednocześnie proszę o pomoc z następną.
Jest to typowa stacyjka GKW. Schodzą się tu trzy linie, stacja posiadała 2 nastawnie i wagę wagonową. Wszelkie znane mi detale umieściłem na rysunku.
Sprawa jest taka że w okresie istnienia (Do końca lat 30tych) stacji nie istniała jeszcze sygnalizacja świetlna na GKW w związku z tym proszę wyłącznie o kształtki.



Za pomoc z góry bardzo dziękuję.
_________________
GKW History Project.
Ostatnio zmieniony przez Robercik101 28-02-2015, 21:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 02-03-2015, 11:38   

Najprościej chyba coś takiego:


Nie wiedziałem jaki jest kierunek kilometrażu linii, założyłem że jest zgodny z tym jak ponumerowane były wykolejnice. Być może, jeśli kilometraż linii jest inny niż założyłem, odwrócić numerację/oznaczenia urządzeń SRK i numeracji rozjazdów.
Nie wiem jaka jest długość łącznicy (między rozjazdami "4" i "5" według mojego schematu), założyłem że jest porównywalna z długością drogi hamowania i dałem semafory ("T" oraz "U" - dałem im specjalnie ostatnie litery aby można było je usunąć bez zmieniania numeracji/oznaczeń innych urządzeń SRK), jeśli jest krótsza niż długość drogi hamowania to wówczas semafory na łącznicy ("T" i "U") raczej należałoby usunąć.
W wielu miejscach nie mogłem też dopatrzeć geometrii rozjazdów i musiałem gdzieniegdzie założyć gdzie jest "na wprost" a gdzie "na bok" na rozjazdach, być może, jeśli się pomyliłem, trzeba będzie nieco zmodyfikować dobór semaforów (wg tego które powinny podawać Sr2 a które Sr3).
Nie robiłem semafora wjazdowego z kierunku niewłaściwego szlaku dwutorowego w kierunku stacji Bytom Rozbark, bo w takich przypadkach się go raczej nie stawiało (wjazd z kierunku niewłaściwego odbywał się poprzez rozkaz szczególny albo sygnał zastępczy), dawało się ew. czasem karzełkowy semafor podający S1+Sz, ale z racji że nie chcesz żadnej sygnalizacji świetlnej to obejdzie się bez niego. Z racji możliwości wyjazdu w kierunku niewłaściwym, semafory "C", "D", "E", "F", "G", "H" i "J" powinny być w zasadzie "wyposażone" we wskaźniki W24.

To w sumie tyle, przy czym zastrzegam że robiłem to raczej wg realiów współczesnych - nie wiem kompletnie jakie były realia w latach 30-tych XX wieku. Może ktoś bardziej obeznany pomoże, póki co proponuję coś takiego.
 
 
Korzeń 
znawca



Pomógł: 74 razy
Wiek: 31
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 1605
Skąd: Knurów
Wysłany: 02-03-2015, 15:27   

Trochę zbyt złożone jak na realia GKW. Koleje wąskotorowe rządzą się trochę innymi prawami niż normalna kolej. Nawet na takiej rozwiniętej sieci, jak górnośląska. Większość dużych stacji jeżeli w ogóle miała semafory, to funkcjonowała na kształtowych wjazdowych ze stałymi To (nie zawsze) i tarczach ostrzegawczych na wyjazdach, plus tarcze manewrowe stałe. Małe stacje miały tylko "grupowe" semafory wyjazdowe.
_________________
kuid:394491 - folder z dodatkami / my all content
Ostatnio zmieniony przez Korzeń 02-03-2015, 15:28, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 50 razy
Wiek: 33
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 894
Skąd: Sierpc
Wysłany: 02-03-2015, 19:40   

Jakbym wiedział że wąskotorowa to bym się chyba nie zabierał za to bo się nie znam kompletnie ;P Zrobiłem to z myślą że normalnotorowa.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 02-03-2015, 19:43, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group