FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
System półautomatycznego tworzenia basemape'ów UBase.
Autor Wiadomość
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 21-02-2015, 19:38   System półautomatycznego tworzenia basemape'ów UBase.

Zapewne każdy z Was kiedyś marzył o swojej własnej mapie realnej w TRS'ie, o odtworzeniu swojego najbliższego kolejowego otoczenia w formie elektronicznej makiety. Teraz wykonanie swojej wymarzonej mapy stanie się jeszcze prostsze, za sprawą sprawnego i szybkiego systemu tworzenia basemape'ów, czyli pomocnych przy budowie map topograficznych lub zdjęć lotniczych w formie dodatku do TRS'a. Na pierwszy rzut oka system może okazać się lekko zawiły, jednak gwarantuję że po krótkim oswojeniu się z edytorem Rainsted wszystko idzie jak po maśle.

Co będzie nam potrzebne?

- Edytor Rainsted
- paczka szablonów UBase (link do pobrania na końcu poradnika)
- Geoportal
- kartka papieru oraz długopis (opcjonalnie)


Tak więc zaczynamy. Odpalamy przeglądarkę internetową i wstukujemy znany i lubiany adres www.geoportal.gov.pl Po przejściu do map szukamy interesującej nas lokacji, w moim przypadku będzie to stacja Babimost. Znajdujemy równię stacyjną i przesuwamy kursor gdzieś na nią. Teraz zerknijmy na dół, na pasku podane są współrzędne kursora (zaznaczone na czerwono). Warto je sobie gdzieś zapisać, za chwilę okażą się bardzo przydatne. Jeżeli nie mamy na dole owego paska, wchodzimy w ustawienia (prawy górny róg) i zaptaszamy ,,Pasek informacyjny".



Korzystając z otwartej przeglądarki pobieramy edytor Rainsted ze strony www.rainsted.com (posiadacze symulatora MaSzyna nie muszą go ściągać, jest on dołączony do paczki całościowej - edytor uruchamiamy włączając starter i klikając na przycisk ,,Edytor scenerii" w lewym dolnym rogu). Włączamy program i przywita nas taki oto widok:



Następnie z zakładek po lewej wybieramy ,,Dodaj", a w opcjach pod zakładką klikamy przycisk ,,Dodawanie danych zewnętrznych". Wyskoczy nam nowe okienko. Dalej interesuje nas tylko część okna zaznaczona na czerwono.



W odpowiednie pola wpisujemy zapisane wcześniej współrzędne X i Y, pole pod spodem wypełniamy dowolną nazwą pliku (dowolna, czyli taka która nie zawiera polskich znaków i spacji). Aktywuje nam się przycisk ,,Utwórz nowy plik RSF", który następnie klikamy.



Okienko się zamyka, a my klikamy zakładkę ,,Wyświetlanie". Z listy pod zakładką wybieramy wygenerowany przez nas plik RSF. Dalej interesują nas tylko elementy zaznaczone na niebiesko - za ich pomocą dokonujemy pobierania gotowych kwadracików mapy z Geoportalu.



Gdy klikniemy przycisk ,,Pobierz kwadrat z geoportal.gov.pl" pojawi się okienko pobierania. Czekamy aż pasek postępu się załaduje, a w nagrodę za cierpliwość na zielony wcześniej ekran wskoczy kawałeczek zdjęcia lotniczego lub mapy, na przykład taki:



Oczywiście pobierze się nam kwadracik obejmujący punkt którego współrzędne wstukaliśmy przy tworzeniu pliku RSF.

Teraz trochę o samych kwadratach. Rainsted pobiera z serwera trzy typy map:

- zdjęcia lotnicze o rozmiarze 500px/500px i rozdzielczości 500px/km. Program pobiera je przy wybranych powiększeniach (lewe górne okno) 250px/km oraz 500px/km.
- mapy topograficzne o rozmiarze 1000px/1000px i rozdzielczości 2px/m, pobierane przy powiększeniach 1px/m oraz 2px/m.
- zdjęcia lotnicze o rozmiarze 400px/400px i rozdzielczości 4px/m, pobierane przy powiększeniach 4px/m oraz 8px/m.

Jak więc można prosto policzyć, możemy użyć ich do wykonania basemape'ów o bokach, kolejno: 1km, 500m i 100m. Nie musimy tu nic dodatkowo liczyć, mierzyć, rozmyślać, odpowiedni kwadracik skalujemy, wklejamy do odpowiedniego szablonu i gotowe, ale o tym trochę później...

Rainsted pobrane mapy zapisuje w tym samym katalogu w którym znajduje się program (w przypadku używania startera MaSzyny będzie to główny folder symulatora), dokładniej w folderze gisdata. Tak wygląda on w środku:



Jeżeli któregoś pliku lub folderu widocznego na screenie tam nie będzie to nie panikujmy, stworzą się one same gdy zajdzie taka potrzeba, czyli kiedy pobierzemy odpowiednie kwadraty. Nazwa folderów mówi o tym, co zawiera w środku, tak więc mapy topograficzne będą siedziały w pl1topo, duże zdjęcia lotnicze w pl500px, a mniejsze w pl4000px (tak, wiem że to trochę mylące).

Załóżmy że ściągnęliśmy sobie dwa kwadraciki mapy topograficznej z okolic Babimostu, tak więc wchodzimy w folder pl1topo. Widzimy tam dwa pliki:



Teraz !BARDZO WAŻNE! Pliki musimy przeskalować do formatu akceptowalnego przez TRS'a, czyli o boku bedącego potęgą dwójki. Przy kwadracikach stosujemy takie wartości:

- 1000px/1000px skalujemy do 1024px/1024px
- 500px/500px oraz 400px/400px skalujemy do 512px/512px

Możemy skalować obrazki gimpem, PS'em, programami do automatycznego skalowania wielu plików (np. Resizer), nawet PAINT da radę, serio. Bez tego kroku TRS się naszą mapą udławi i wypluje nam zamiast pięknej tektury paskudną biel, a tego chyba nie chcemy.

Teraz możemy już zabrać się za finalne tworzenie finalnego produktu.

Mamy 3 typy szablonów, ponazywane odpowiednio ze względu na kwadraciki do nich przeznaczone, czyli topo ładujemy do topo1000px, duże foto do foto500px, a małe do foto400px, to chyba logiczne. Kopiujemy sobie tyle folderów ile mamy kwadracików do użycia, wklejamy kwadraciki do folderów, usuwamy oryginalne pliki base.jpg, a wklejone mapki nazywamy base.jpg. Teraz kolejna ważna rzecz - edycja configu. Każdy folder musi zawierać config z innym numerem KUID, dobrze by było gdyby miały też różne nazwy (choć pinćset dodatków o nazwie Ubase-topo1000px też można zrobić, gorzej później z połapaniem się który to który). Kuidy możemy dawać z kosmosu, <kuid2:123:12345:6> też jest poprawny, to zostaje na naszych komputerach więc problemu nie ma. Zamiast kopiować foldery ręcznie możemy wgrać je od razu do CMP

Gotowe foldery przeciągamy na otwarte okienko CMP, zatwierdzamy i cieszymy się gotowymi basemape'ami. Prawda że proste?

Szablony można pobrać TUTAJ

Dla tych którzy stwierdzą że to dużo roboty i bez sensu - przykładowo wygenerowanie kilkudziesięciu km gotowego produktu dla projektu Bory Tucholskie zajęło około godziny, czyli w porównaniu do ręcznego klejenia zdjęć tyle co nic ;-) Dodatkowo mamy tu możliwość wyboru rodzaju ściąganych danych i różne rozmiary basemapy.

Tak więc do pracy Rodacy, wysyp nowych map oczekiwany!
Ostatnio zmieniony przez ryszard 01-03-2015, 13:56, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4213
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 21-02-2015, 19:46   

Niegłupie, mociumpanie, niegłupie. Zawsze mi brakowało jakiegoś "automata" co by za mnie spłodził pliczek tekstury do basemapy. A tu taki myk.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk



Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1967
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 21-02-2015, 19:54   

Cytat:
Dla tych którzy stwierdzą że to dużo roboty i bez sensu - przykładowo wygenerowanie kilkudziesięciu km gotowego produktu dla projektu Bory Tucholskie zajęło około godziny, czyli w porównaniu do ręcznego klejenia zdjęć tyle co nic ;-) Dodatkowo mamy tu możliwość wyboru rodzaju ściąganych danych i różne rozmiary basemapy.

Tutaj mogę potwierdzić. UAZ powiedział że zaraz będą pliki gotowe i faktycznie po chwili trawił je CMP. Kilka chwil i mam odcinek Kościerzyna - Bąk - Czersk w dwóch ratach.
Cały system jest dość prosty w obsłudze i można zaoszczędzić sporo czasu przy obróbce tego w Photoshopie.

Dokładnie UAZ wygenerował w kilka chwil 78 kwadratów po 1 kilometr każdy.
Ostatnio zmieniony przez Pawel_15 21-02-2015, 20:02, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 24-02-2015, 16:38   

Super dodatek, na pewno wykorzystam go wkrótce ;)

Mógłbym prosić o wrzucenie go gdzieś indziej niż na hostuje.net (np. na jakiegoś DropBox'a), bo nie mogę pobrać - zatwierdzam zaakceptowanie regulaminu i wciskam "pobierz", ale ciągle tylko odświeża mi stronę a nie chce zacząć pobierać pliku...
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk



Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1967
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 24-02-2015, 16:58   

@UAZ, może jednak wrzucimy to na coś porządniejszego gdzie nie zniknie po 30 dniach i nie będzie problemów z liczbą pobrań etc?
 
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3728
Skąd: Opole

Wysłany: 24-02-2015, 17:03   

Może do Radka, tam już jest basemap jego produkcji ( oczywiście jak się zgodzi ). Byłoby wszystko w jednym miejscu, no i z instrukcją obsługi.
 
 
 
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 27-02-2015, 14:37   

Jeżeli RBach się zgodzi na powieszenie tego tutka na jego stronie to nie miałbym nic przeciwko ;-) Z resztą wcześniej poszło do niego PW w tej sprawie, może mu umknęło.
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4213
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 27-02-2015, 14:40   

UAZ napisał/a:
Jeżeli RBach się zgodzi na powieszenie tego tutka na jego stronie to nie miałbym nic przeciwko ;-) Z resztą wcześniej poszło do niego PW w tej sprawie, może mu umknęło.


Nie umknęło tylko wysłałeś "do oceny" a nie "do zamieszczenia" :mrgreen: Pewnie, że może to wisieć u mnie :P
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 49
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2667
Skąd: Chorzów
Wysłany: 27-02-2015, 18:36   

Fajne. Na pewno skraca czas tworzenia kwadracików. Odpada to linijkowanie w locie, printscreenowanie (trudne słowo) i tym podobne zżeracze czasu.

Mam takie pytanie, może czegoś nie doczytałem. Jak zrobić, żeby ściągnął mi kwadrat orto? Wg tutoriala tak jak jest podobnie jak Uazikowi, ściąga mi się wycinek mapy topograficznej. Gdzie to się ustawia?

ps. Dwie rzeczy techniczne: modkowie poprawcie to na początku wątku:

Cytat:
lubiany adres www.geportal.gov.pl
- zmieńcie na geO....

(...)
Cytat:
klikając na przycisk ,,Edytor scenerii" w lewym dolnym rogu
(...)

Skłaniałbym się ku temu że jednak w prawym. ;)

Bardzo fajny tutek. Dzięki!
 
 
 
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 27-02-2015, 20:51   

Ups, no literówka się wkradła.

Jacek, wszystko jest opisane ;-) W prawym górnym rogu masz tabelkę z widokami. W tutku jest opisane na jakich widokach ściąga jakie mapy, przybliżenie zmieniasz rolką myszy lub klikaniem na odpowiednią linijkę. Dla jasności - chcesz 500px/km to z listy wybierasz 500px/km i ściągasz, reszta analogicznie.

Co do edytora scenerii, nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie jest on po lewej stronie, zwidów chyba nie mam :-)
Ostatnio zmieniony przez UAZ 27-02-2015, 20:54, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Jacek
znawca
Milovník ČD


Pomógł: 115 razy
Wiek: 49
Dołączył: 21 Lut 2008
Posty: 2667
Skąd: Chorzów
Wysłany: 01-03-2015, 13:52   

No tak, czytanie ze zrozumieniem padło u mnie jak trainz w nieoczekiwanym momencie. ;)

Zrozumiałem że w samym programie Rainsted jest edytor scenerii i myślałem że chodzi o te opcje po prawej. ;)

Wszystko działa.
 
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca


Pomógł: 21 razy
Wiek: 42
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1828
Skąd: Zabrze
Wysłany: 14-07-2015, 20:15   

A czy mógłbyś pokazać choć jeden screen, jak ta base mapa wygląda w geodecie?
 
 
 
Jamal 
znawca
Mapotwórca


Pomógł: 21 razy
Wiek: 42
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 1828
Skąd: Zabrze
Wysłany: 01-08-2015, 16:00   

Przykład basemap w Trainz:

 
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk



Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1967
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 01-08-2015, 18:44   

Na screeny polecam www.trainzimage.pl. Zamiast screena mam szokujący film porno - tak głosi komunikat.
 
 
 
Daro93 
nowy


Wiek: 27
Dołączył: 19 Sie 2015
Posty: 38
Skąd: Szczecin
Wysłany: 27-08-2015, 17:29   

Witajcie.
Chciałbym się zapytać o zdjęcia lotnicze generowane w programie Rainsted. Otóż zdjęcia (jeżeli się nie mylę) pobierane są z geoporalu. Niektóre z nich są kiepskiej jakości (chodzi o najmniejszy rozmiar) co nie pomaga (wręcz nie pozwala) na ładne odwzorowanie rzeczywistości (rozdzielczość takiego zdjęcia jest tragiczna).
Czy istnieje sposób, by zdjęcia pobierane były zdecydowanie lepszej jakości ?

Poradnik na duży +.
Pozdrawiam.
_________________
ZT Szczecin
 
 
 
UAZ 
znawca
Automatyk



Pomógł: 54 razy
Wiek: 23
Dołączył: 28 Sie 2009
Posty: 1617
Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 27-08-2015, 22:39   

Powiem tak - taka jest rozdzielczość map i nic się nie poradzi. Niestety dużo miejsc nie ma dokładnych zdjęć lotniczych. Na pocieszenie mogę dodać że większe miasta zwykle są obfotografowane z dużą rozdziałką i pobieranie najmniejszych kwadratów ma sens raczej tylko na ich obszarach.

Ja żadnego wpływu na jakość ortofotomapy nie mam.
Ostatnio zmieniony przez UAZ 27-08-2015, 22:40, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Daro93 
nowy


Wiek: 27
Dołączył: 19 Sie 2015
Posty: 38
Skąd: Szczecin
Wysłany: 28-08-2015, 10:56   

Rozumiem, dziękuje za odpowiedź.
Wiem, że nie masz wpływu na jakość tych zdjęć.
Szkoda, że nie wszystkie zdjęcia są tak dokładne (niestety mój rejon dużego miasta wygląda na tych zdjęciach tragicznie) ale nie ma łatwo, wszystkiego gotowego do ręki się nie dostanie :).

Pozdrawiam.
_________________
ZT Szczecin
 
 
 
DoctorWho
user


Wiek: 26
Dołączył: 26 Gru 2013
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: 25-09-2015, 12:38   

Zauważyłem jeden problem. Kwadraty w UBase-1000px i UBase-500px mają po 1000m, a nie 500 i 1000.
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4213
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 25-09-2015, 12:57   

DoctorWho napisał/a:
Zauważyłem jeden problem. Kwadraty w UBase-1000px i UBase-500px mają po 1000m, a nie 500 i 1000.


A to jest problem? Przecież basemapy i tak są 1000x1000m...
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Sebek821 
trainz
Motorniczy&BUS



Pomógł: 2 razy
Wiek: 26
Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 202
Skąd: Szczecin
Wysłany: 25-09-2015, 13:16   

Powiem tak. Jak zobaczyłem ile muszę czytać, odechciało mi się. Dzisiaj stwierdziłem że jednak trzeba wrócić do starych metod poznawania informacji, czyli czytanie. Przeczytałem kawałek po kawałku, i muszę stwierdzić że to dość przydatne może być - to raz. A dwa, nawet nie wpadłem na tak idiotyczny pomysł jak tworzenie bezsensownego kuidu który ma mnie tylko wspomóc przy tworzeniu basemapy i samej mapy. Dobrze to nawet napisane, przecież to jest tylko na moim kompie. A opcje typu: generuj, skaluj, wklej, zmień numer. Łopatologia. Jeżeli ktoś stwierdzi że jest to bezsens, to uprzejmie informuję że "Zrobienie Ciebie było bezsensem".

Poradnik genialny i zaraz (po OMZI2 :-P ) przetestuję z ciekawości jak wygląda to w praktyce.

PS. Pytanko do autora pomysłu. Basemap jest płaski, a jest w ogóle jakaś możliwość generowania wysokości czy czegoś w tym stylu? Chodzi mi o to żeby teren w geodecie był już w jakiś sposób "wymodelowany". Nie mówię że co do centymetra, ale coś koło tego.
Ostatnio zmieniony przez Sebek821 25-09-2015, 13:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 32
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2248
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 25-09-2015, 13:48   

Cytat:
Basemap jest płaski, a jest w ogóle jakaś możliwość generowania wysokości czy czegoś w tym stylu? Chodzi mi o to żeby teren w geodecie był już w jakiś sposób "wymodelowany"


Zapoznaj się z tymi tematami:

http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=1166
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=1130

pobierz poradnik Jamala: http://www.trainz.pl/_faq/faq_hog+_jamal.zip

oraz zapoznaj się ze wszystkim, co ma na forum w nazwie HOG. To dosyć trudny temat, zwłaszcza z powodu przedawnienia - nowsze wersje programów i Trainza mają inne opcje i inaczej się operuje całym systemem.
_________________
www.trainzart.pl
 
 
 
Zwinny
zaawansowany


Pomógł: 25 razy
Wiek: 31
Dołączył: 20 Lut 2008
Posty: 775
Skąd: Chorzów
Wysłany: 25-09-2015, 13:48   

@Sebek821 od generowania map z uwzględnieniem wysokości to zawsze HOG był :).
 
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk



Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1967
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 25-09-2015, 13:51   

Cytat:
Basemap jest płaski, a jest w ogóle jakaś możliwość generowania wysokości czy czegoś w tym stylu? Chodzi mi o to żeby teren w geodecie był już w jakiś sposób "wymodelowany". Nie mówię że co do centymetra, ale coś koło tego.

HOG. Ale mapy wygenerowane w ten sposób są ciężkie, wysokość terenu jest potem i tak do manualnego poprawiania a sama mapa potrafi być ciężka czego przykładem może być Bąk v5 który mulił po 10 minutach jazdy (jak dobrze policzyłem miałem jakieś 2500 segmentów z czego 85% zbędnych...)
 
 
 
DoctorWho
user


Wiek: 26
Dołączył: 26 Gru 2013
Posty: 78
Skąd: Kraków
Wysłany: 25-09-2015, 14:06   

RBach napisał/a:
DoctorWho napisał/a:
Zauważyłem jeden problem. Kwadraty w UBase-1000px i UBase-500px mają po 1000m, a nie 500 i 1000.


A to jest problem? Przecież basemapy i tak są 1000x1000m...


Chodziło mi o to, co napisał UAZ:
UAZ napisał/a:
Jak więc można prosto policzyć, możemy użyć ich do wykonania basemape'ów o bokach, kolejno: 1km, 500m i 100m. Nie musimy tu nic dodatkowo liczyć, mierzyć, rozmyślać, odpowiedni kwadracik skalujemy, wklejamy do odpowiedniego szablonu i gotowe, ale o tym trochę później...
 
 
 
Sebek821 
trainz
Motorniczy&BUS



Pomógł: 2 razy
Wiek: 26
Dołączył: 22 Lip 2010
Posty: 202
Skąd: Szczecin
Wysłany: 25-09-2015, 14:14   

Pawel_15 napisał/a:
Cytat:
Basemap jest płaski, a jest w ogóle jakaś możliwość generowania wysokości czy czegoś w tym stylu? Chodzi mi o to żeby teren w geodecie był już w jakiś sposób "wymodelowany". Nie mówię że co do centymetra, ale coś koło tego.

HOG. Ale mapy wygenerowane w ten sposób są ciężkie, wysokość terenu jest potem i tak do manualnego poprawiania a sama mapa potrafi być ciężka czego przykładem może być Bąk v5 który mulił po 10 minutach jazdy (jak dobrze policzyłem miałem jakieś 2500 segmentów z czego 85% zbędnych...)


To dodatkowych segmentów nie można usunąć skoro są zbędne?
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group