Pomógł: 54 razy Wiek: 23 Dołączył: 28 Sie 2009 Posty: 1617 Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 21-02-2015, 19:38 System półautomatycznego tworzenia basemape'ów UBase.
Zapewne każdy z Was kiedyś marzył o swojej własnej mapie realnej w TRS'ie, o odtworzeniu swojego najbliższego kolejowego otoczenia w formie elektronicznej makiety. Teraz wykonanie swojej wymarzonej mapy stanie się jeszcze prostsze, za sprawą sprawnego i szybkiego systemu tworzenia basemape'ów, czyli pomocnych przy budowie map topograficznych lub zdjęć lotniczych w formie dodatku do TRS'a. Na pierwszy rzut oka system może okazać się lekko zawiły, jednak gwarantuję że po krótkim oswojeniu się z edytorem Rainsted wszystko idzie jak po maśle.
Co będzie nam potrzebne?
- Edytor Rainsted
- paczka szablonów UBase (link do pobrania na końcu poradnika)
- Geoportal
- kartka papieru oraz długopis (opcjonalnie)
Tak więc zaczynamy. Odpalamy przeglądarkę internetową i wstukujemy znany i lubiany adres www.geoportal.gov.pl Po przejściu do map szukamy interesującej nas lokacji, w moim przypadku będzie to stacja Babimost. Znajdujemy równię stacyjną i przesuwamy kursor gdzieś na nią. Teraz zerknijmy na dół, na pasku podane są współrzędne kursora (zaznaczone na czerwono). Warto je sobie gdzieś zapisać, za chwilę okażą się bardzo przydatne. Jeżeli nie mamy na dole owego paska, wchodzimy w ustawienia (prawy górny róg) i zaptaszamy ,,Pasek informacyjny".
Korzystając z otwartej przeglądarki pobieramy edytor Rainsted ze strony www.rainsted.com (posiadacze symulatora MaSzyna nie muszą go ściągać, jest on dołączony do paczki całościowej - edytor uruchamiamy włączając starter i klikając na przycisk ,,Edytor scenerii" w lewym dolnym rogu). Włączamy program i przywita nas taki oto widok:
Następnie z zakładek po lewej wybieramy ,,Dodaj", a w opcjach pod zakładką klikamy przycisk ,,Dodawanie danych zewnętrznych". Wyskoczy nam nowe okienko. Dalej interesuje nas tylko część okna zaznaczona na czerwono.
W odpowiednie pola wpisujemy zapisane wcześniej współrzędne X i Y, pole pod spodem wypełniamy dowolną nazwą pliku (dowolna, czyli taka która nie zawiera polskich znaków i spacji). Aktywuje nam się przycisk ,,Utwórz nowy plik RSF", który następnie klikamy.
Okienko się zamyka, a my klikamy zakładkę ,,Wyświetlanie". Z listy pod zakładką wybieramy wygenerowany przez nas plik RSF. Dalej interesują nas tylko elementy zaznaczone na niebiesko - za ich pomocą dokonujemy pobierania gotowych kwadracików mapy z Geoportalu.
Gdy klikniemy przycisk ,,Pobierz kwadrat z geoportal.gov.pl" pojawi się okienko pobierania. Czekamy aż pasek postępu się załaduje, a w nagrodę za cierpliwość na zielony wcześniej ekran wskoczy kawałeczek zdjęcia lotniczego lub mapy, na przykład taki:
Oczywiście pobierze się nam kwadracik obejmujący punkt którego współrzędne wstukaliśmy przy tworzeniu pliku RSF.
Teraz trochę o samych kwadratach. Rainsted pobiera z serwera trzy typy map:
- zdjęcia lotnicze o rozmiarze 500px/500px i rozdzielczości 500px/km. Program pobiera je przy wybranych powiększeniach (lewe górne okno) 250px/km oraz 500px/km.
- mapy topograficzne o rozmiarze 1000px/1000px i rozdzielczości 2px/m, pobierane przy powiększeniach 1px/m oraz 2px/m.
- zdjęcia lotnicze o rozmiarze 400px/400px i rozdzielczości 4px/m, pobierane przy powiększeniach 4px/m oraz 8px/m.
Jak więc można prosto policzyć, możemy użyć ich do wykonania basemape'ów o bokach, kolejno: 1km, 500m i 100m. Nie musimy tu nic dodatkowo liczyć, mierzyć, rozmyślać, odpowiedni kwadracik skalujemy, wklejamy do odpowiedniego szablonu i gotowe, ale o tym trochę później...
Rainsted pobrane mapy zapisuje w tym samym katalogu w którym znajduje się program (w przypadku używania startera MaSzyny będzie to główny folder symulatora), dokładniej w folderze gisdata. Tak wygląda on w środku:
Jeżeli któregoś pliku lub folderu widocznego na screenie tam nie będzie to nie panikujmy, stworzą się one same gdy zajdzie taka potrzeba, czyli kiedy pobierzemy odpowiednie kwadraty. Nazwa folderów mówi o tym, co zawiera w środku, tak więc mapy topograficzne będą siedziały w pl1topo, duże zdjęcia lotnicze w pl500px, a mniejsze w pl4000px (tak, wiem że to trochę mylące).
Załóżmy że ściągnęliśmy sobie dwa kwadraciki mapy topograficznej z okolic Babimostu, tak więc wchodzimy w folder pl1topo. Widzimy tam dwa pliki:
Teraz !BARDZO WAŻNE! Pliki musimy przeskalować do formatu akceptowalnego przez TRS'a, czyli o boku bedącego potęgą dwójki. Przy kwadracikach stosujemy takie wartości:
- 1000px/1000px skalujemy do 1024px/1024px
- 500px/500px oraz 400px/400px skalujemy do 512px/512px
Możemy skalować obrazki gimpem, PS'em, programami do automatycznego skalowania wielu plików (np. Resizer), nawet PAINT da radę, serio. Bez tego kroku TRS się naszą mapą udławi i wypluje nam zamiast pięknej tektury paskudną biel, a tego chyba nie chcemy.
Teraz możemy już zabrać się za finalne tworzenie finalnego produktu.
Mamy 3 typy szablonów, ponazywane odpowiednio ze względu na kwadraciki do nich przeznaczone, czyli topo ładujemy do topo1000px, duże foto do foto500px, a małe do foto400px, to chyba logiczne. Kopiujemy sobie tyle folderów ile mamy kwadracików do użycia, wklejamy kwadraciki do folderów, usuwamy oryginalne pliki base.jpg, a wklejone mapki nazywamy base.jpg. Teraz kolejna ważna rzecz - edycja configu. Każdy folder musi zawierać config z innym numerem KUID, dobrze by było gdyby miały też różne nazwy (choć pinćset dodatków o nazwie Ubase-topo1000px też można zrobić, gorzej później z połapaniem się który to który). Kuidy możemy dawać z kosmosu, <kuid2:123:12345:6> też jest poprawny, to zostaje na naszych komputerach więc problemu nie ma. Zamiast kopiować foldery ręcznie możemy wgrać je od razu do CMP
Gotowe foldery przeciągamy na otwarte okienko CMP, zatwierdzamy i cieszymy się gotowymi basemape'ami. Prawda że proste?
Dla tych którzy stwierdzą że to dużo roboty i bez sensu - przykładowo wygenerowanie kilkudziesięciu km gotowego produktu dla projektu Bory Tucholskie zajęło około godziny, czyli w porównaniu do ręcznego klejenia zdjęć tyle co nic Dodatkowo mamy tu możliwość wyboru rodzaju ściąganych danych i różne rozmiary basemapy.
Tak więc do pracy Rodacy, wysyp nowych map oczekiwany!
Ostatnio zmieniony przez ryszard 01-03-2015, 13:56, w całości zmieniany 3 razy
Pomógł: 61 razy Wiek: 31 Dołączył: 30 Maj 2009 Posty: 1967 Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 21-02-2015, 19:54
Cytat:
Dla tych którzy stwierdzą że to dużo roboty i bez sensu - przykładowo wygenerowanie kilkudziesięciu km gotowego produktu dla projektu Bory Tucholskie zajęło około godziny, czyli w porównaniu do ręcznego klejenia zdjęć tyle co nic Dodatkowo mamy tu możliwość wyboru rodzaju ściąganych danych i różne rozmiary basemapy.
Tutaj mogę potwierdzić. UAZ powiedział że zaraz będą pliki gotowe i faktycznie po chwili trawił je CMP. Kilka chwil i mam odcinek Kościerzyna - Bąk - Czersk w dwóch ratach.
Cały system jest dość prosty w obsłudze i można zaoszczędzić sporo czasu przy obróbce tego w Photoshopie.
Dokładnie UAZ wygenerował w kilka chwil 78 kwadratów po 1 kilometr każdy.
Ostatnio zmieniony przez Pawel_15 21-02-2015, 20:02, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 45 razy Wiek: 30 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 847 Skąd: Sierpc
Wysłany: 24-02-2015, 16:38
Super dodatek, na pewno wykorzystam go wkrótce ;)
Mógłbym prosić o wrzucenie go gdzieś indziej niż na hostuje.net (np. na jakiegoś DropBox'a), bo nie mogę pobrać - zatwierdzam zaakceptowanie regulaminu i wciskam "pobierz", ale ciągle tylko odświeża mi stronę a nie chce zacząć pobierać pliku...
Pomógł: 54 razy Wiek: 23 Dołączył: 28 Sie 2009 Posty: 1617 Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 27-02-2015, 14:37
Jeżeli RBach się zgodzi na powieszenie tego tutka na jego stronie to nie miałbym nic przeciwko Z resztą wcześniej poszło do niego PW w tej sprawie, może mu umknęło.
Jeżeli RBach się zgodzi na powieszenie tego tutka na jego stronie to nie miałbym nic przeciwko Z resztą wcześniej poszło do niego PW w tej sprawie, może mu umknęło.
Nie umknęło tylko wysłałeś "do oceny" a nie "do zamieszczenia" Pewnie, że może to wisieć u mnie :P
Fajne. Na pewno skraca czas tworzenia kwadracików. Odpada to linijkowanie w locie, printscreenowanie (trudne słowo) i tym podobne zżeracze czasu.
Mam takie pytanie, może czegoś nie doczytałem. Jak zrobić, żeby ściągnął mi kwadrat orto? Wg tutoriala tak jak jest podobnie jak Uazikowi, ściąga mi się wycinek mapy topograficznej. Gdzie to się ustawia?
ps. Dwie rzeczy techniczne: modkowie poprawcie to na początku wątku:
Pomógł: 54 razy Wiek: 23 Dołączył: 28 Sie 2009 Posty: 1617 Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 27-02-2015, 20:51
Ups, no literówka się wkradła.
Jacek, wszystko jest opisane W prawym górnym rogu masz tabelkę z widokami. W tutku jest opisane na jakich widokach ściąga jakie mapy, przybliżenie zmieniasz rolką myszy lub klikaniem na odpowiednią linijkę. Dla jasności - chcesz 500px/km to z listy wybierasz 500px/km i ściągasz, reszta analogicznie.
Co do edytora scenerii, nie wiem jak u Ciebie, ale u mnie jest on po lewej stronie, zwidów chyba nie mam
Ostatnio zmieniony przez UAZ 27-02-2015, 20:54, w całości zmieniany 1 raz
Wiek: 27 Dołączył: 19 Sie 2015 Posty: 38 Skąd: Szczecin
Wysłany: 27-08-2015, 17:29
Witajcie.
Chciałbym się zapytać o zdjęcia lotnicze generowane w programie Rainsted. Otóż zdjęcia (jeżeli się nie mylę) pobierane są z geoporalu. Niektóre z nich są kiepskiej jakości (chodzi o najmniejszy rozmiar) co nie pomaga (wręcz nie pozwala) na ładne odwzorowanie rzeczywistości (rozdzielczość takiego zdjęcia jest tragiczna).
Czy istnieje sposób, by zdjęcia pobierane były zdecydowanie lepszej jakości ?
Pomógł: 54 razy Wiek: 23 Dołączył: 28 Sie 2009 Posty: 1617 Skąd: Kargowa/Wolsztyn
Wysłany: 27-08-2015, 22:39
Powiem tak - taka jest rozdzielczość map i nic się nie poradzi. Niestety dużo miejsc nie ma dokładnych zdjęć lotniczych. Na pocieszenie mogę dodać że większe miasta zwykle są obfotografowane z dużą rozdziałką i pobieranie najmniejszych kwadratów ma sens raczej tylko na ich obszarach.
Ja żadnego wpływu na jakość ortofotomapy nie mam.
Ostatnio zmieniony przez UAZ 27-08-2015, 22:40, w całości zmieniany 1 raz
Wiek: 27 Dołączył: 19 Sie 2015 Posty: 38 Skąd: Szczecin
Wysłany: 28-08-2015, 10:56
Rozumiem, dziękuje za odpowiedź.
Wiem, że nie masz wpływu na jakość tych zdjęć.
Szkoda, że nie wszystkie zdjęcia są tak dokładne (niestety mój rejon dużego miasta wygląda na tych zdjęciach tragicznie) ale nie ma łatwo, wszystkiego gotowego do ręki się nie dostanie :).
Powiem tak. Jak zobaczyłem ile muszę czytać, odechciało mi się. Dzisiaj stwierdziłem że jednak trzeba wrócić do starych metod poznawania informacji, czyli czytanie. Przeczytałem kawałek po kawałku, i muszę stwierdzić że to dość przydatne może być - to raz. A dwa, nawet nie wpadłem na tak idiotyczny pomysł jak tworzenie bezsensownego kuidu który ma mnie tylko wspomóc przy tworzeniu basemapy i samej mapy. Dobrze to nawet napisane, przecież to jest tylko na moim kompie. A opcje typu: generuj, skaluj, wklej, zmień numer. Łopatologia. Jeżeli ktoś stwierdzi że jest to bezsens, to uprzejmie informuję że "Zrobienie Ciebie było bezsensem".
Poradnik genialny i zaraz (po OMZI2 ) przetestuję z ciekawości jak wygląda to w praktyce.
PS. Pytanko do autora pomysłu. Basemap jest płaski, a jest w ogóle jakaś możliwość generowania wysokości czy czegoś w tym stylu? Chodzi mi o to żeby teren w geodecie był już w jakiś sposób "wymodelowany". Nie mówię że co do centymetra, ale coś koło tego.
Ostatnio zmieniony przez Sebek821 25-09-2015, 13:22, w całości zmieniany 1 raz
Pomógł: 98 razy Wiek: 32 Dołączył: 04 Cze 2009 Posty: 2248 Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 25-09-2015, 13:48
Cytat:
Basemap jest płaski, a jest w ogóle jakaś możliwość generowania wysokości czy czegoś w tym stylu? Chodzi mi o to żeby teren w geodecie był już w jakiś sposób "wymodelowany"
oraz zapoznaj się ze wszystkim, co ma na forum w nazwie HOG. To dosyć trudny temat, zwłaszcza z powodu przedawnienia - nowsze wersje programów i Trainza mają inne opcje i inaczej się operuje całym systemem.
Pomógł: 61 razy Wiek: 31 Dołączył: 30 Maj 2009 Posty: 1967 Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 25-09-2015, 13:51
Cytat:
Basemap jest płaski, a jest w ogóle jakaś możliwość generowania wysokości czy czegoś w tym stylu? Chodzi mi o to żeby teren w geodecie był już w jakiś sposób "wymodelowany". Nie mówię że co do centymetra, ale coś koło tego.
HOG. Ale mapy wygenerowane w ten sposób są ciężkie, wysokość terenu jest potem i tak do manualnego poprawiania a sama mapa potrafi być ciężka czego przykładem może być Bąk v5 który mulił po 10 minutach jazdy (jak dobrze policzyłem miałem jakieś 2500 segmentów z czego 85% zbędnych...)
Wiek: 26 Dołączył: 26 Gru 2013 Posty: 78 Skąd: Kraków
Wysłany: 25-09-2015, 14:06
RBach napisał/a:
DoctorWho napisał/a:
Zauważyłem jeden problem. Kwadraty w UBase-1000px i UBase-500px mają po 1000m, a nie 500 i 1000.
A to jest problem? Przecież basemapy i tak są 1000x1000m...
Chodziło mi o to, co napisał UAZ:
UAZ napisał/a:
Jak więc można prosto policzyć, możemy użyć ich do wykonania basemape'ów o bokach, kolejno: 1km, 500m i 100m. Nie musimy tu nic dodatkowo liczyć, mierzyć, rozmyślać, odpowiedni kwadracik skalujemy, wklejamy do odpowiedniego szablonu i gotowe, ale o tym trochę później...
Basemap jest płaski, a jest w ogóle jakaś możliwość generowania wysokości czy czegoś w tym stylu? Chodzi mi o to żeby teren w geodecie był już w jakiś sposób "wymodelowany". Nie mówię że co do centymetra, ale coś koło tego.
HOG. Ale mapy wygenerowane w ten sposób są ciężkie, wysokość terenu jest potem i tak do manualnego poprawiania a sama mapa potrafi być ciężka czego przykładem może być Bąk v5 który mulił po 10 minutach jazdy (jak dobrze policzyłem miałem jakieś 2500 segmentów z czego 85% zbędnych...)
To dodatkowych segmentów nie można usunąć skoro są zbędne?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach