FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
pojedyncze połączenie dwóch torów równoległych
Autor Wiadomość
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 29-08-2019, 18:48   pojedyncze połączenie dwóch torów równoległych

Mam pewne zapytanie "obliczeniowe" do tych bardziej obeznanych w temacie.

Załóżmy że mamy proste "półtrapezowe" pojedyncze przejście (połączenie) rozjazdowe, jakich setki na sieci kolejowej, pomiędzy dwoma sąsiednimi równoległymi torami o danym rozstawie (ozn. "d" na poniższym schematycznym rysunku):

Moje pytanie jest takie: czy można, mając określone rozstaw torów ("d"), skos i promień rozjazdów (zakładamy tutaj że oba rozjazdy mają ten sam skos i promień; zresztą w innym wypadku takie przejście rozjazdowe nie miałoby sensu bytu), obliczyć odległość (ozn. "L" na powyższym schematycznym rysunku) od styku przediglicowego pierwszego rozjazdu do styku przediglicowego drugiego rozjazdu, liczoną równolegle do osi obu torów?

Udało mi się znaleźć schematyczny rysunek wymiarowy tego typu pojedynczego połączenia dwóch torów równoległych rozjazdami zwyczajnymi S60/S49-300-1:9,403 z iglicami szynowo-sprężystymi:

(wymiar "L" to w tym przypadku 69,426 m, a rozstaw torów "d" to 4,0 m)
jednak jest to tylko pojedynczy schemat, brakuje analogicznych rysunków dla innych promieni i skosów rozjazdów, trudno na jego podstawie wysnuć ogólne wnioski pozwalające na obliczenie analogicznych wymiarów w przypadku rozjazdów o innych promieniach i skosach, w dodatku wymiary i skos rozjazdu na powyższym schemacie (1:9,403) różnią się od wymiarów rozjazdu zwyczajnego 1:9-300 podanego w poniższym ogólnym zestawieniu:

(rys. pochodzi z: K. Towpik, Infrastruktura transportu kolejowego, OW PW, Warszawa, 2009.), chociaż całkowita długość rozjazdu (33,23 m) się zgadza.

No chyba że ktoś dysponuje analogicznymi rysunkami dla innych skosów i promieni rozjazdów, i dla innych rozstawów torów, to wtedy nie będzie trzeba liczyć , mając "gotowca".


Przy czym chodzi mi tu raczej o realia "Trainzowe", nie musi to być w 100 % dokładne, chodzi głównie o to że znajomość długości ("L") takich przejść rozjazdowych mogłaby znacznie ułatwić układanie głowic rozjazdowych (można by to chyba nawet zresztą uogólnić na pojedyncze rozjazdy, bo gdyby takie przejście rozjazdowe pomiędzy dwoma torami pozbawić jednego kierunku "na wprost" to otrzymałoby się geometrię zbliżoną do pojedynczego "rozejścia" się jednego toru na dwa tory o danym rozstawie "d"; no chyba że się mylę).
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 29-08-2019, 18:56, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 29-08-2019, 18:57   

Oczywiście. Z wzoru x=d*n (gdzie n jest skosem - wartością po 1:) otrzymujesz długość połączenia od środka geometrycznego do środka geometrycznego (to te kółeczka na symbolach rozjazdów na rysunku, który podałeś). Do tego dodajesz katalogowe długości od SG do PR dla każdego rozjazdu i już.

Przykłady:

d=5m, n=1:9, rozjazdy 1:9-300

x=5*9=45m od SG do SG
Rozjazd 1:9-300 ma od PR do SG 16615mm
Czyli całość ma długość L=45+2*16,615=78,2m

d=4m, n=1:9, rozjazdy 1:9-190

x=4*9=36m od SG do SG
Rozjazd 1:9-190 ma od PR do SG 10,523
czyli: L=36+2*10,523=57m

Tyle. Połaczenie dwóch torów jednym rozjazdem liczy się podobnie, przyjmując na przykład rozjazd R300 i łuk o promieniu R=300 obliczenia są identyczne ;-)
Połaczenie dwoma rozjazdami torów równoległych liczy się na kolanie na placu budowy :-D
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 29-08-2019, 19:00, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 29-08-2019, 19:10   

Podziękował.
W wolnej chwili się pobawię i policzę dla różnych kombinacji rozstawów, skosów i promieni, żeby sprawdzić czy dobrze to rozumiem i robię. Tak właśnie myślałem że nie może być to bardzo skomplikowane, bo to w sumie najprostsza możliwa geometria, a sporo by to ułatwiało.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 29-08-2019, 19:10, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 29-08-2019, 19:17   

To jest proste - skos 1:9 mówi nam, że na 1 metr rozstawu torów przypada długość 9m. Więc dla 5m rozstawu będzie to 5 razy więcej, czyli 45m :-) To jest odległość między teoretycznymi środkami rozjazdów. Więc do tego trzeba dodać odległość od tegoż środka do początku rozjazdu (z tych schematów). Razy dwa, bo dwa rozjazdy. Serio, zdarzało mi się to liczyć "na kolanie" na kartce, siedząc na kupie podkładów, bo "panu projektantu" coś nie wyszło i brakowało 5m żeby wlazł rozjazd :-D A nad głową stał dźwig i 10 chłopa z kluczami - bo to wyszło na robocie. Ups :-D
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 29-08-2019, 19:19, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 29-08-2019, 19:23   

:mrgreen:
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 21-11-2020, 10:07   

Odgrzebuję jeszcze wątek, bo mam w nim jeszcze jedną "rozkminę".

Policzyłem sobie (w Excelu) omawianą długość pojedynczego "półtrapezowego" połączenia dwóch torów równoległych dla różnych skosów i promieni rozjazdów, korzystając ze schematów wymiarowych rozjazdów. Chciałem jeszcze policzyć sobie długość wstawki prostej łączącej końce obu rozjazdów w ich kierunkach zwrotnych, i stąd moje pytanie.

Mamy więc nieco bardziej szczegółowy rysunek i więcej oznaczonych odcinków na schemacie:

i chodzi o policzenie długości wstawki prostej łączącej końce obu rozjazdów w ich kierunkach zwrotnych (ozn. "w", tj. odcinek między końcami obu rozjazdów w ich kierunkach zwrotnych, ozn. "KKZ").

Obmyśliłem jak to zrobić, poprzez analogię do obliczenia długości pojedynczego "półtrapezowego" połączenia dwóch torów równoległych (ozn. "L"). Obliczenia są nieco bardziej skomplikowane niż te powyższe (stąd też musiałem wstawić screena z Wordowego edytora równań, bo zapisanie tego w postaci tekstu byłoby karkołomnym zadaniem; oznaczenia są takie same jak na powyższym rysunku), wymagając skorzystania z tw. Pitagorasa i rozwiązania równania kwadratowego, nie mniej jednak po paru przekształceniach otrzymałem zależność pozwalającą obliczyć długość wstawki prostej (ozn. "w") łączącej końce obu rozjazdów w ich kierunkach zwrotnych:

w zależności od rozstawu torów (ozn. "d") i skosu rozjazdu (ułamka typu 1:n, ozn. "s"). Wymaga to jeszcze podstawienia do wzoru wziętej ze schematów wymiarowych rozjazdów odległości (ozn. "tz") od środka geometrycznego rozjazdu (ozn. "SG") do końca tegoż rozjazdu w jego kierunku zwrotnym (ozn. "KKZ").
Różnicowałem na rysunku odległości (ozn. "tp" i "tz") od środka geometrycznego rozjazdu (ozn. "SG") do końców rozjazdu w kierunkach prostym i zwrotnym (ozn. "KKP" i "KKZ"), ponieważ w ogólności (patrząc po schematach rozjazdów) mogą być one różne (choć dla wielu rozjazdów tp=tz=t).

Prośba do bardziej obeznanych w temacie o spojrzenie i zweryfikowanie czy dobrze to wyznaczyłem. Jeśli jest dobrze, to policzę sobie długości tychże wstawek dla różnych skosów i promieni rozjazdów.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 21-11-2020, 10:18, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 21-11-2020, 11:12   

Z podręcznika:
- Obliczasz wartość u, czyli rozstaw torów x skos.
- Z pitagorasa obliczasz (na rysunku nie zaznaczony) wymiar "c", czyli odległość SG-SG.
c=pierwiastek (u^2 + d^2)
- od wymiaru "c" odejmujesz Tz/1 i Tz/2 otrzymując "w".

Ostateczny wzór wygląda tak:


gdzie:
w: szukana długość wstawki;
d: rozstaw osi torów;
n: skos rozjazdów;
Tz: długość od środka geometrycznego do końca rozjazdu po kierunku zwrotnym (wartość katalogowa)
Oczywiście zakładamy tu przypadek najprostszy - dwa rozjazdy o tym samym skosie i długości Tz. Na przykład 1:9-300 i 1:9-190 mają Tz takie samo, więc dla danego międzytorza identyczna wstawka wychodzi dla 300+300, 190+190 ale tez i 190+300.

Na wstawki dla różnych skosów są "nieco" trudniejsze wzory :-)

Dla rozjazdu R300-1:9 i międzytorza 5m:
u = 5m x 9 = 45m
c= pierwiastek (45^2 + 5^2) = 45,276m
Tz1=Tz2=16,615m -> 2xTz=33,23m
w=45,276m-33,230m=12,046m.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 21-11-2020, 12:27, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 21-11-2020, 14:43   

Dzięki.
Tak, chodziło mi raczej o połączenie parą takich samych rozjazdów.

Czyli dobrze myślałem, mój wzór jest identyczny z tym który podałeś, ja po prostu wziąłem do wzoru s=1/n (tj. skos u mnie wstawiłem jako ułamek, a nie jako całkowita liczbę), ale to dokładnie to samo.
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 21-11-2020, 17:00   

Aikozann napisał/a:
ale to dokładnie to samo.


Tylko mi nie wyszły jakieś piętrowe konstrukcje kwadratowo-pierwiastkowo-ułamkowe :mrgreen:

Przy okazji - identycznie liczy się rozgałęzienie jednego toru na dwa równoległe. Po prostu zamiast drugiego rozjazdu wstawia się łuk o promieniu takim, jaki by miał ten drugi rozjazd i używamy tego samego wzoru :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 21-11-2020, 17:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 21-11-2020, 22:19   

RBach napisał/a:
Tylko mi nie wyszły jakieś piętrowe konstrukcje kwadratowo-pierwiastkowo-ułamkowe :mrgreen:

Po prostu, gdy s=1/n, to 1+n^2=1+(1/s^2)=(s^2+1)/(s^2), i mój wzór można przekształcić w Twój, i odwrotnie, podstawiając s=1/n. Więc matematycznie jest to samo, tylko skos rozjazdu jest inaczej oznaczony, i stąd trochę inny zapis.

RBach napisał/a:
Przy okazji - identycznie liczy się rozgałęzienie jednego toru na dwa równoległe. Po prostu zamiast drugiego rozjazdu wstawia się łuk o promieniu takim, jaki by miał ten drugi rozjazd i używamy tego samego wzoru :-)

Wiem, dlatego też dość mocno zależało mi żeby zrobić sobie te obliczenia, bo ten przypadek można właśnie uogólnić też na rozgałęzienia torów, i ma bardzo duże znaczenie praktyczne. Myślałem nawet, że niegłupim pomysłem byłyby takie proste szablony rozjazdowe: nawet bez żadnych fixed track'ów, tylko sam obiekt scenery widoczny tylko w geodecie, i bez żadnego specjalnie rozbudowanego mesh'u, tylko same punkty oznaczające początki rozjazdów, środki geometryczne i końce rozjazdów w kierunkach prostych i zwrotnych (+ ew. linie wyznaczające osie torów lub szyny, żeby łatwiej było ustawić taki szablon równolegle do obu torów); wystarczyłoby wtedy tylko odpowiednio połączyć tory, tak aby węzły ("kółka") znalazły się w odpowiednich punktach szablonu, i już można by budować głowice rozjazdowe prawie jak od linijki. Chcąc zbudować zamiast połączenia dwóch torów równoległych rozwidlenie toru na dwa równoległe, po prostu jeden kierunek na wprost (jeden punkt oznaczający koniec rozjazdu - "KKP") byłby niewykorzystany; wydaje mi się też że nawet rozjazdy krzyżowe dałoby się zbudować za pomocą takich szablonów: wystarczyłoby ustawić dwa tak samo obrócone szablony i nałożyć je na siebie w taki sposób, aby pokryły się dwa środki geometryczne.
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 21-11-2020, 22:54   

Takie szablony są od czasów trs2004 :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 22-11-2020, 10:11   

Masz na myśli szablony ChWerwick'a? Było kiedyś rzeczywiście coś takiego, kiedyś nawet tego szukałem, ale nie mogłem znaleźć. Tylko to były chyba szablony do wyznaczania skosów, promieni łuków toru zwrotnego to chyba nie miało, o ile dobrze pamiętam.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 22-11-2020, 10:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3723
Skąd: Opole

Wysłany: 22-11-2020, 10:43   

Jest prosty ruch:wchodzisz na stronę http://trainz.krb.com.pl/...ny-i-ulatwiacze i jest wszystko co potrzeba :-P
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 22-11-2020, 13:02   

ryszard napisał/a:
Jest prosty ruch:wchodzisz na stronę http://trainz.krb.com.pl/...ny-i-ulatwiacze i jest wszystko co potrzeba :-P


Nie o tych mowa :-)
Mowa o szablonach BEZ doczepianych torów, takich kresek scenery.

na przykład seria Template Switch od użytkownika Mutton, kuidy od kuid2:71155:28008:1 do
kuid2:71155:28009:1.



Ewentualnie ChWerwicka:
https://www.trainz.de/dow...hablonen-paket/
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 22-11-2020, 13:36, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3723
Skąd: Opole

Wysłany: 22-11-2020, 14:02   

Radek używam Twoich, bo uważam, że znasz się na tej robocie jak mało kto. Znam te zabawki od Muttona i ChWerwicka ale nie lubię sobie komplikować życia. Wystarczy wstawić szablon, połączyć torami, potem jego usunąć i w brakujące miejsca dociągnąć tory.
Żeby nie było, to nie jest reklama Twojego produktu ani wazeliniarstwo :lol:
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 22-11-2020, 18:48   

Ja też używam Radkowych. I też potem je usuwam, żeby pozbyć się fragmentów "skondensowanego" toru.

Tych Muttona raczej niestety nie pobiorę, bo nie mam już dostępu do DLS, z racji posiadanej wersji gry. Zresztą, z tego co widzę po wygooglowaniu po numerze kuid, są one raczej dla dość "kosmicznych" jak na polskie warunki skosach, do prędkości rzędu 160-200 km/h. To już nawet grodziskie 1:26,5-2500 się do nich nie umywają :P CheWerwick'a mają skosy takie jak nasze :P

Za ten link do szablonów ChWerwick'a bardzo podziękował, używałem tego kiedyś i, tak jak powiedziałem, jakiś czas temu nawet tego szukałem, i nie mogłem znaleźć (one były kiedyś bodaj na TrainzDepot, ale potem jakoś ta strona padła, a w późniejszym TrainzDepot-Archiv już potem tego nie widziałem). Dawno już ich nie używałem, muszę sobie je przypomnieć.

Ogólnie m.in. po to chciałem policzyć te długości połączeń dwóch torów parą rozjazdów i długości tych wstawek prostych, żeby móc trochę ułatwić sobie sprawę - bo o ile Radkowe szablony oddają poprawny kształt rozjazdu, to o tyle trzeba je wpierw odpowiednio ustawić, przynajmniej orientacyjnie, początkami rozjazdu w odpowiedniej odległości. I stąd też bardzo przydatna jest znajomość długości połączenia dwóch torów parą rozjazdów, i ew. długość wstawki prostej - można wtedy sobie pomóc choćby wbudowaną miarką, odpowiednio rozsuwając dwa szablony. Wcześniej robiłem to trochę, że tak powiem, metodą prób i błędów, ale niestety jest to dość żmudne i czasochłonne.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 22-11-2020, 18:52, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 22-11-2020, 19:07   

Aikozann napisał/a:

Tych Muttona raczej niestety nie pobiorę, bo nie mam już dostępu do DLS, z racji posiadanej wersji gry. Zresztą, z tego co widzę po wygooglowaniu po numerze kuid, są one raczej dla dość "kosmicznych" jak na polskie warunki skosach, do prędkości rzędu 160-200 km/h. To już nawet grodziskie 1:26,5-2500 się do nich nie umywają :P CheWerwick'a mają skosy takie jak nasze :P



Coś waść kręcisz :-) Ja mam takie:
Kod:
<kuid2:71155:28008:1> Template switch 160 km/h
<kuid2:71155:28000:1> Template switch 1:4.8 symmetric
<kuid2:71155:28001:1> Template switch 1:7.5
<kuid2:71155:28002:1> Template switch 1:9
<kuid2:71155:28003:1> Template switch 1:12
<kuid2:71155:28004:1> Template switch 1:14
<kuid2:71155:28005:1> Template switch 1:18.5
<kuid2:71155:28006:1> Template switch 1:26.5
<kuid2:71155:28007:1> Template switch 130 km/h
<kuid2:71155:28009:1> Template switch 200 km/h



Aikozann napisał/a:

Ogólnie m.in. po to chciałem policzyć te długości połączeń dwóch torów parą rozjazdów i długości tych wstawek prostych, żeby móc trochę ułatwić sobie sprawę - bo o ile Radkowe szablony oddają poprawny kształt rozjazdu, to o tyle trzeba je wpierw odpowiednio ustawić, przynajmniej orientacyjnie, początkami rozjazdu w odpowiedniej odległości. I stąd też bardzo przydatna jest znajomość długości połączenia dwóch torów parą rozjazdów, i ew. długość wstawki prostej - można wtedy sobie pomóc choćby wbudowaną miarką, odpowiednio rozsuwając dwa szablony. Wcześniej robiłem to trochę, że tak powiem, metodą prób i błędów, ale niestety jest to dość żmudne i czasochłonne.


A to nie prościej było napisać o szablony takich połączeń? To są typówki, dla konkretnych rozstawów i rozjazdów. Można zrobić najbardziej typowe typu trapez, półtrapez i podwójne połączenie dla najbardziej typowych rozstawów osi toru :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
ryszard
znawca



Pomógł: 122 razy
Dołączył: 06 Mar 2009
Posty: 3723
Skąd: Opole

Wysłany: 22-11-2020, 20:06   

Dobra, a czy nie można zamiast tej całej matematyki, stosownie do przepisów D1: minimalna długość wstawki prostej wynosi V/10 ?
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 22-11-2020, 20:09   

Nie. Bo chodzi o obliczenie długości wstawki dla konkretnego rozstawu torów i typu rozjazdu. Wylicz mi z tego V/10 długość wstawki dla dwóch rozjazdów R760 i dla rozstawu osi torów 4.75m.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 22-11-2020, 21:37   

RBach napisał/a:
(...) Ja mam takie:
Kod:
<kuid2:71155:28008:1> Template switch 160 km/h
<kuid2:71155:28000:1> Template switch 1:4.8 symmetric
<kuid2:71155:28001:1> Template switch 1:7.5
<kuid2:71155:28002:1> Template switch 1:9
<kuid2:71155:28003:1> Template switch 1:12
<kuid2:71155:28004:1> Template switch 1:14
<kuid2:71155:28005:1> Template switch 1:18.5
<kuid2:71155:28006:1> Template switch 1:26.5
<kuid2:71155:28007:1> Template switch 130 km/h
<kuid2:71155:28009:1> Template switch 200 km/h

Mi wyszukało te "160 km/h" i "200 km/h", i stąd stwierdziłem że jak na polskie realia to trochę zbyt wygórowane skosy/promienie.

RBach napisał/a:
A to nie prościej było napisać o szablony takich połączeń? To są typówki, dla konkretnych rozstawów i rozjazdów. Można zrobić najbardziej typowe typu trapez, półtrapez i podwójne połączenie dla najbardziej typowych rozstawów osi toru :-)

Obczaiłem przed chwilą te szablony ChWerwick'a... I szczerze mówiąc, wydaje mi się że one załatwiają sprawę. Kiedyś nie umiałem ich do końca używać, ale teraz obadałem je dokładnie, razem z szablonami rozstawu torów. Nie jest to od razu takie oczywiste, a instrukcja do nich jest po niemiecku, ale mają one w sobie w zasadzie wszystko co potrzeba do sklecenia takiego połączenia. Nie chce mi się już dzisiaj dokładnie opisywać jak to się robi z ich pomocą, ale chociaż niech kilka screenów zademonstruje mniej więcej "jak to się je":





Te szablony mają w sobie znaczniki oznaczające rozstaw torów i promień rozjazdu, i w zasadzie załatwia to wszystko - można też zamiast pary rozjazdów zbudować rozjazd krzyżowy, rozwidlenie toru, łuki, wstawki proste, itp. itd.; także nie ma w sumie potrzeby tworzenia niczego innego. Są też w sumie wszystkie najważniejsze skosy i promienie (nawet 1:26,5-2500 jest).

Okazuje się że były one już nawet wbudowane w TS2010, tylko występują w geodecie pod takimi nazwami że wcześniej nie wiedziałem że są już zainstalowane (dowiedziałem się jak się nazywają w TS2010 dopiero gdy podczas próby instalacji menedżer zawartości zapytał czy ma je nadpisać...).
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 22-11-2020, 22:08, w całości zmieniany 9 razy  
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 22-11-2020, 22:24   

A ja na próbę zrobiłem szablony "po mojemu", jak rozjazdowe - same punkty, idzie szybko. Zrobię zestaw i wrzucę :-)
To się buduje jeszcze szybciej. Wstawiasz, obracasz, czepiasz tory, jest. Nie trzeba ustawiać w kupie dwóch czy czterech pojedynczych szablonów :-)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 22-11-2020, 22:25, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 32
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5090
Skąd: Wrocław
Wysłany: 23-11-2020, 08:00   

Taki szablony na różne prędkości i rozstawy torów czesi zrobili. Sa tam zwykle połączenia, ale tez cała masa różnych wariantów


https://www.trainz.cz/dow...leje-fixedtrack
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3hYBckc9zMsWvw0JW8w?e=xNGT7v
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 23-11-2020, 18:31   

Nie wiem czy nie najpraktyczniej byłoby dać same znaczniki. I fajnie gdyby też dać takie dodatkowe znaczniki po bokach (po lewej i prawej), oprócz tego głównego (środkowego) znacznika, jak u ChWerwick'a:

bo wtedy w bardzo łatwy sposób można zamiast rozjazdu zwyczajnego zrobić krzyżowy, albo skrzyżowanie torów.

EDIT:
Właściwie to gdyby "skleić" ze sobą "na sztywno" cztery takie szablony ChWerwick'a (oczywiście wtedy musiałyby być oddzielne wersje dla różnych rozstawów torów), zachowując wszystkie znaczniki, to obsługiwałoby to w zasadzie wszystkie możliwe kombinacje: rozwidlenie torów, połączenie dwóch torów równoległych, w dowolnym kierunku i w dowolnej kombinacji rozjazdów zwyczajnych i krzyżowych, a nawet takie połączenie czterech rozjazdów ze skrzyżowaniem torów pomiędzy nimi:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/3d/Kozlo1001.JPG
i to też w dowolnej kombinacji rozjazdów zwyczajnych i krzyżowych.

Tak BTW, jeśli mamy właśnie coś takiego, tj. cztery rozjazdy i pomiędzy nimi skrzyżowanie torów, i rozjazdy mają załóżmy skos 1:9, to skrzyżowanie torów ma wtedy skos 1:4,44 (tj. 2 x 1:9)?
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 23-11-2020, 18:48, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne

Wysłany: 24-11-2020, 04:56   

Aikozann napisał/a:
Nie wiem czy nie najpraktyczniej byłoby dać same znaczniki.


Jak co komu wygodnie. Ja wolę szablony do czepiania torów, bo przyzwyczaiłem się do moich pojedynczych i łatwiej się pracuje na jednolitym systemie.



Aikozann napisał/a:
Właściwie to gdyby "skleić" ze sobą "na sztywno" cztery takie szablony ChWerwick'a (oczywiście wtedy musiałyby być oddzielne wersje dla różnych rozstawów torów)


Do zrobienia. I to bez naruszania praw autorskich ;-)

Najlepiej zrobić i takie i takie - to w sumie same punkty w gmaxie. Tabelki współrzędnych mam "od zawsze", więc oklepać i będą. I jak kto woli scenery bez kółek to "ChWerwick type" a jak kto woli z uczepianym torem - "RBach type".
Szablony z czepianym torem mają jeszcze jedną zaletę: Nie trzeba ich usuwać z mapy, więc można dodać im skrypt kontrolujący położenie zwrotnic, żeby nie dopuścić jazdy "na krzyż". Wiadomo, na prawdziwej kolei to załatwia nastawnia i zależności, w głupim trainzie jest to możliwe i da się puścić ciapong przez ciapong ;-)
Jest osobny dodatek w tym celu:
http://trainz.krb.com.pl/...olaczenia-torow
dla tych, którzy wolą szablon usunąć, ale można wbudować skrypt w szablon, wtedy pozostawienie go załatwia temat uzależnienia zwrotnic.


Aikozann napisał/a:
połączenie czterech rozjazdów ze skrzyżowaniem torów pomiędzy nimi


To się nazywa podwójne połączenie torów (zazwyczaj równoległych).


Aikozann napisał/a:
Tak BTW, jeśli mamy właśnie coś takiego, tj. cztery rozjazdy i pomiędzy nimi skrzyżowanie torów, i rozjazdy mają załóżmy skos 1:9, to skrzyżowanie torów ma wtedy skos 1:4,44 (tj. 2 x 1:9)?


Dokładnie.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc
Wysłany: 24-11-2020, 17:44   

RBach napisał/a:
Do zrobienia.

Cóż, pozostaje mi więc czekać z niecierpliwością :mrgreen:

RBach napisał/a:
Tabelki współrzędnych mam "od zawsze" (...)

No ja właśnie nie miałem, i tego mi zawsze brakowało. W sensie: były szablony rozjazdów, ale zawsze miałem problem z tym jak je poustawiać, tj. brakowało mi zawsze czegoś co by pomagało w ustawieniu szablonów w odpowiedniej odległości od siebie. Pomyślałem że jak sobie zrobię podręczną tabelkę z długościami połączeń torów równoległych, i ew. wstawek prostych, to życie stanie się łatwiejsze, i stąd właśnie ten wątek, już nawet zacząłem sobie przygotowywać taki mini-skrypt:
https://megawrzuta.pl/download/2de86be8ed5662c212e5df8ff333f00e.html (nieaktualna wersja, jeszcze do poprawy)
mogę go ew. potem udostępnić do wrzucenia gdzieś na stronę, tylko muszę w nim jeszcze poprawić kilka rzeczy (znalazłem parę błędów) i dodać drugą tabelę z długościami wstawek prostych (mam już policzone w Excelu, tylko ostatnio nie mam jakoś czasu żeby przysiąść i poprzenosić wartości do Worda); poza samymi długościami połączeń dwóch torów dałem też mini-ściągę kiedy jaki rozstaw się stosuje.

RBach napisał/a:
Szablony z czepianym torem mają jeszcze jedną zaletę: Nie trzeba ich usuwać z mapy, więc można dodać im skrypt kontrolujący położenie zwrotnic, żeby nie dopuścić jazdy "na krzyż". Wiadomo, na prawdziwej kolei to załatwia nastawnia i zależności, w głupim trainzie jest to możliwe i da się puścić ciapong przez ciapong ;-)
Jest osobny dodatek w tym celu:
http://trainz.krb.com.pl/...olaczenia-torow
dla tych, którzy wolą szablon usunąć, ale można wbudować skrypt w szablon, wtedy pozostawienie go załatwia temat uzależnienia zwrotnic.

Ja raczej wolę znaczniki scenery, bo szablony potem usuwam. Takie króciutkie fragmenty fixed track jak w szablonach mają ten mankament, że jak przybiorą wygląd toru po podłączeniu, to robi się z nich fragment "skondensowanego" toru (ten sam mankament mają też m.in. animowane bramy "kolejowe"). W przypadku niektórych torów chunky mesh może nie rzuca się to w oczy, ale w połączeniu z torami 3D Samplaire'a (a tylko ich aktualnie używam) wygląda to przekomicznie, jakby kawałek toru położony był na mini-podkładzikach o 1 cm szerokości :-P więc ja preferuję usunąć szablon kiedy spełni on już swoje zadanie.

Wole też stosować uzależnienie zwrotnic jako osobny dodatek, bo ma on ta poważną zaletę że go widać (i im bardziej rzuca się w oczy, tym lepiej), i jak nie ma wstawionego znacznika, to od razu widzę że "o, tutaj brakuje uzależnienia zwrotnic", a jak skrypt byłby "zaszyty" w szablon to już nie ma takiego komunikatu wizualnego :-P

Ale oczywiście co kto woli, każdy ma swoje "maniery Trainzowe" :mrgreen:
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group