FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Kolej Idźkowice-Adolfowice
Autor Wiadomość
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 06-09-2019, 21:11   

cebar3 napisał/a:
Przede wszystkim, robienie map na podstawie map wbudowanych to trochę strata czasu. Nie lepiej zacząć w pełni swój projekt?


Oczywiście mam w trakcie tworzenia dwie inne mapy jak na przykład Linia kolejowa 1 Częstochowa-Myszków (póki co z tym projektem się trochę wstrzymuje), oraz PKP Kolej Dolnośląska z następującego tematu: http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=11644

Co prawda niektóre wbudowane mapy w Trainzie mają swój urok, ale w większości nie są zbyt ładne w porównaniu z tworzonymi w dodatkach przez niezależne osoby.

cebar3 napisał/a:
Sceneria jest strasznie słaba i oteksturowanie ziemi też w sumie nie widzę żadnego progressu. Ta mapa aż świeci od painta itp. Oducz się używania wbudowanych dodatków, bo 3/4 to paint, paint i jeszcze raz paint!


Nic dziwnego, że połowę fragmentów mapy tworzyłem w 2017/2018 roku bez dodatków, choć te wbudowane w większości wkrótce zastąpię ładniejszymi.

cebar3 napisał/a:
Na forum jest pelno świetnych poradników na temat teksturowania i zabawy z zielskiem. Naucz się robić porządnie, a nie pokazujesz chłam. :-/ Rozłożenie sieci trakcyjnej też do poprawy, ale to zostawiam dla tych co bardziej się tym interesują.


Oczywiście przeczytam je w wolnym czasie. Co do sieci trakcyjnej to cały czas montuję. Najpierw zajmę się główną linią, a potem jednotorówką. W Idźkowicach montaż zakończyłem, choć tam wymaga też pewnej poprawy.

cebar3 napisał/a:
Powiem tyle. Też robiłem chłam kilka lat temu, ale w końcu wziąłem się w garść i dzięki poradom Aikozanna, ryszarda i innych zacząłem się starać o to co robię. Skoro mi się udało to może i Tobie się uda. :mrgreen:


Zobaczymy :->
_________________
113
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc

Wysłany: 08-09-2019, 14:11   

Papciogapcio229 napisał/a:
Roślinność już mam (jest na screenach ale pewnie jej nie zauważyłeś).

Skoro masz polską roślinność, to czemu prawie na każdym screenie widzę wbudowane w grę paintowe drzewka?

A tak poza tym, tutaj dzisiejsza lista poprawek:

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/20a9112705b88e68
- wyjątkowo kiepskie teksturowanie (polecam przejrzeć sobie wątek dot. zróżnicowanego teksturowania w dziale „szkoła geodetów”), wygląda to jak jakaś wielka pustynia błota czy klepisko z poutykanymi gdzieniegdzie atrapami drzewek. Drzewka oczywiście wbudowane w grę, czyli zlepek pikseli malowany w Paincie, do tego prawie wszystkie są takie same, i wygląda to jak jakiś atak drzew-klonów. W zasadzie można powiedzieć że w ogóle nie ma tu żadnej roślinności, bo paintowych atrap drzewek wbudowanych w grę do roślinności nie zaliczam.
Pojawia się zalążek zygzakowania sieci trakcyjnej (na przemian: wysięgnik długi, wysięgnik krótki, nie wiem czy świadomie, ale za co mały plus), ale przewody sieci trakcyjnej kompletnie nie są dopasowanie do konstrukcji wsporczych, i wiszą sobie w powietrzu. W przypadku konstrukcji wsporczych z ukośnikami teownikowymi (a takie tu są):
http://www.transportszynowy.pl/kolwysiegnik.html
lina nośna powinna przechodzić przez odpowiedni uchwyt przelotowy umieszczony na poziomej części ukośnika, a przewody jezdne (powinny być zresztą tutaj dwa, a nie jeden) powinny być trzymane przez ramiona odciągowe. Poza tym (jak już tu wspomniałem), jeśli jest to tor szlakowy (a domyślam się że jest), to powinna być nad nim zawieszona sieć trakcyjna z dwoma przewodami jezdnymi, a nie z jednym. Ogólnie przed braniem się za budowę sieci trakcyjnej polecałbym sobie cokolwiek na jej temat poczytać, np.:
http://www.transportszynowy.pl/trakcja.php
bo bez elementarnej wiedzy na ten temat ciągle będą wychodzić same babole.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/369d50f7fb0e35da
- jaki kraj miało to przedstawiać? Peron jakiś nie za bardzo polski, w dodatku trochę paintowy, tory jakby polskie, ale kładka nad torami i tablice peronowe wyglądają trochę obco... Do tego jakaś stara niemiecka lokomotywa ciągnąca współczesne polskie wagony... Dobrze że nie ma piramid i sfinksów, bo już byłaby zupełna konsternacja. Do tego ten unoszący się nad peronem zagadkowy cień postaci, prawdopodobnie wciągniętej do Limbo, na tle lokomotywy... Nie zdziwiłbym się gdyby tam za murem stała chata Muminków. Semafory najprawdopodobniej błędnie dobrane i ustawione, ale niestety na screenie nie widać ich wystarczająco dobrze by to stwierdzić. Reszta tak samo jak na poprzednim screenie, czyli kiepskie teksturowanie, wielka pustynia dookoła, no i sieć trakcyjna z pojedynczym przewodem jezdnym (zamiast podwójnym) niedopasowana do konstrukcji wsporczych.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/81f948a9c0384d17
- nad torem najbliższym pozycji obserwatora rozwieszono niewidzialną sieć trakcyjną; poza tym tak jak poprzednio, sieć trakcyjna niedopasowana do konstrukcji wsporczych, z pojedynczym przewodem jezdnym zamiast podwójnym (ponadto, w tego typu sytuacji, tj. trzy tory z siecią trakcyjną biegnące obok siebie, lepiej byłoby zastosować bramkowe konstrukcje wsporcze), wyjątkowo kiepskie teksturowanie gruntu, ze wszystkich stron bezkresna pustynia, no i oczywiście paintowe domki i przypadkowo zwymiotowane zlepki pikseli mające chyba w zamyśle przypominać drzewka, ogólnie bieda, choć przyznam że ten minimalizm graficzny przypomina m i takie klasyki jak np. River Raid...

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/1f3ec1730279c9a8
- samo to miejsce nie wyglądałoby nawet tak źle, gdyby nie szpeciły go paintowe perony, paintowe płotki i paintowe drzewka; budynki i ulice można by ew. podmienić na jakieś ładniejsze i o bardziej wyraźnych teksturach, podobnie teksturowanie gruntu można by wykonać lepiej, ale powiedzmy że tutaj by to nawet jeszcze uszło w tłoku (samochody też można by ew. dać lepsze, no i ustawić je tak żeby nie było widać że powtarzają się dokładnie te same modele). Ten budynek przy peronie to miała być budka dróżnika (bo nastawnia tutaj nie jest potrzebna)? Brak jakichkolwiek słupków przejazdowych lub ogrodzeń w okolicy przejazdu kolejowego, ew. brak chodnika dla pieszych, oraz kompletny brak osygnalizowania przejazdu kolejowego (jeśli są rogatki, to powinny być też światła i sygnalizacja dźwiękowa). Sieć trakcyjna tu dla odmiany półskompensowana, ale znowu z pojedynczym przewodem jezdnym zamiast podwójnego, i niedopasowana do konstrukcji wsporczych; poza tym słupy sieci trakcyjnej nie mogą stać na krawędzi peronu, bo tarasowałyby wejście do pociągu – w tego typu miejscach sieć trakcyjna w miejscu peronów powinna być rozwieszona na bramkowych konstrukcjach wsporczych, ustawionych w ten sposób że nie zajmują powierzchni peronu, tak jak np. tutaj:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/6/6a/Lubanie13.JPG

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/8454fe685793d236
- bardzo źle wykonana siec trakcyjna: przewody zaczepione na innych przewodach zamiast odpowiednio zakotwione, izolator sekcyjny w miejscu wysięgnika sieci trakcyjnej, nieumiejętny dobór wysięgników sieci trakcyjnej (np. niezasadnie użyty wysięgnik skróconego przęsła naprężenia, itp., choć ogólnie trudno wszytko ocenić ze względu na słabą widoczność na screenie). Z niewiadomych względów ustawione są zaraz obok siebie dwie nastawnie. Semafory prawdopodobnie ustawione zbyt blisko rozjazdów (chociaż to również trudno ocenić ze screena). Do tego słabo wykonana roślinność (sklonowane drzewka i brak trawy), a z tyłu widać ciągnącą się aż po horyzont pustynię. Poza tym sugerowałbym przyjąć jeden spójny i konsekwentny sposób numeracji/oznaczania rozjazdów na mapie (taki jak np. symbol okręgu nastawczego + numer rozjazdu, np. „Kw14”, „Uz12”), zamiast „Junction 4666784”, ułatwi to znacznie np. późniejsze konfigurowanie semaforów.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/d17c4c4f19731359
- podobnie jak poprzednio, źle wykonana sieć trakcyjna, i zdublowana nastawnia. Semafor pośrodku screena powinien być ustawiony po prawej stronie toru (tym bardziej że zasłania go słup sieci trakcyjnej; a jeśli już musi być po lewej, to powinien być opatrzony wskaźnikiem W15), w dodatku semafory pozbawione są odpowiednich oznaczeń (prawdopodobnie brak też wskaźników W24, jeśli dalej szlak jest dwutorowy), i są najprawdopodobniej nieskonfigurowane. Konstrukcje wsporcze sieci trakcyjnej powinny być bramkowe/półbramkowe, a jeśli już muszą być pojedyncze słupy (ale tutaj moim zdaniem zdecydowanie powinny być bramki/półbramki, choćby dlatego że słupy utrudniają tu widoczność semaforów), to raczej metalowe (unika się stawiania słupów , tym bardziej betonowych, w okolicy rozjazdów). Rozjazdy kompletnie „nie trzymają” geometrii - odcinek toru tuż przed rozjazdem powinien być potraktowany narzędziem „prostuj tory”, poza tym rozjazdy kolejowe w Polsce (i w innych miejscach na świecie zapewne też) mają określone, standaryzowane wymiary:

w związku z czym zalecałbym stosowanie odpowiednich szablonów rozjazdowych, np. takich:
http://trainz.krb.com.pl/...ormalnotorowych (przy czym w przypadku ich stosowania należy je potem usunąć, a tory połączyć, żeby nie pozostawiać nierealistycznych i źle wyglądających odcinków „skondensowanego” toru)
a jeśli budujesz rozjazdy „z ręki”, to niech chociaż „trzymają” geometrię zbliżoną do typowych polskich rozjazdów. Przypominam że geometria zastosowanych rozjazdów determinuje też m.in. dopuszczalną prędkość przejazdu przez nie, a więc też i wskazania semaforów.
Zastosowane napędy zwrotnicowe są paintowe (na screenach widać nawet wbudowaną czerwoną wajchę!!!) i nie przypominają polskich napędów zwrotnicowych - należy niezwłocznie zaopatrzyć się w Polskie napędy zwrotnicowe:
http://trainz.krb.com.pl/...ki-do-rozjazdow
Warto też zaopatrzyć się w krzyżownice i kierownice do rozjazdów, i skrzynie transformatorów elektrycznego ogrzewania rozjazdów (EOR), znacznie podnoszące realizm rozjazdów budowanych w Trainz:
http://trainz.krb.com.pl/...ce-do-rozjazdow
http://trainz.krb.com.pl/...tura/puszki-eor
Stosowna jest tu również ponownie w/w uwaga n.t. wprowadzenia spójnego systemu oznaczeń/numeracji rozjazdów.
Ponadto, tak jak poprzednio, roślinność jest skąpa i słabo wykonana (przede wszystkim brak trawy), a z tyłu widać pustynię aż po horyzont.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/c97702b1757f50f4
- wszędzie widać ohydne wbudowane w grę atrapy drzewek, a oteksturowanie gruntu jest słabe. Budynki raczej słabej jakości, dużo Painta, i są kiepsko ustawione, a wyjścia z kamienic są skierowane prosto na tory (?) zamiast na ulicę. Droga lewituje w powietrzu. Widoczna w tle górska sceneria może i nie wyglądałaby najgorzej jako tło gdyby była „udekorowana” roślinnością (ohydnych atrap drzewek nie liczę), ale nie można jej zapisać na plus, jako że nie jest to własna twórczość autora wątku. Podobnie jak poprzednio, brak jakichkolwiek słupków przejazdowych lub ogrodzeń w okolicy przejazdu kolejowego, ew. brak chodnika dla pieszych. Jako historyczne osiągnięcie należy odnotować fakt, że po raz pierwszy na mapie pojawiła się trawa (hurra!!!), chociaż kiepska (wygląda jakby świeciła się, polecam wymianę na trawę z zestawu polskiej roślinności Bogdana) i niechlujnie rozłożona (na torach jest, a obok toru już nie?).
Na mały plus można odnotować próbę odwzorowania zdemontowanej sieci trakcyjnej, choć niestety nieudaną, ponieważ nie do końca tak powinno to wyglądać. Elementy mocujące przewody sieci trakcyjnej do konstrukcji wsporczej nie są połączone ze sobą na sztywno, i po zdemontowaniu sieci trakcyjnej ramiona odciągowe (element który trzyma przewody jezdne) luźno zwisają, a ukośnik i wysięg pomocniczy nie zachowują takiego ułożenia jaki miałyby z zamontowaną na nich siecią trakcyjną (ich ułożenie zdeterminowane jest po części przez zawieszone na nich przewody), i są częstokroć ustawione wówczas niekoniecznie prostopadle do osi toru (co tutaj próbowano odwzorować):
www.bazakolejowa.pl/foto/...827cd1e38-1.jpg
http://d-nm.ppstatic.pl/k...70,h,837327.jpg
http://epoznan.pl/gallery....jpg?1519909883
www.rynek-kolejowy.pl/img...jpg_732-490.jpg
http://matej.kolej.org.pl...awieswielka.jpg
http://elblag.fotopolska.eu/foto/1008/1008552.jpg
Do tego bardzo często demontuje się je wraz z przewodami sieci trakcyjnej, np.:
www.bazakolejowa.pl/foto/...f45f1-15088.jpg
www.bazakolejowa.pl/foto/...1c42d1-2902.jpg
http://wadowiceonline.pl/.../galeria/09.jpg
http://wadowiceonline.pl/.../galeria/03.jpg
http://wadowiceonline.pl/.../galeria/08.jpg
http://linia103.pl/wp-con...mainslider4.jpg
dlatego też prawdopodobnie lepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie tylko samych słupów, ew. samych zwisów (rękawów) bramek w przypadku bramkowych konstrukcji wsporczych, bo teraz nie wygląda to dobrze.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/da5faefa8be9fac3
- podobnie jak i poprzednio: źle wykonana sieć trakcyjna, bardzo kiepskie oteksturowanie gruntu, uboga i mało urozmaicona roślinność (w tym m.in. rzędy sklonowanych drzew zaraz przy torach), brak trawy, rozjazdy „nie trzymające” geometrii, do tego w dodatku w jednym rozjeździe występuje tor na podkładach betonowych (ałć! a przecież mówiłem!), napędy zwrotnicowe są robione w Paincie i nie przypominają polskich, pustynia aż po horyzont, itd., czyli dalej te same błędy. Niepokój wzbudza widoczny niezamaskowany koniec świata, i sterczące pośrodku lasu wieżowce (?). Poza tym daruj sobie wstawianie pociągów na screenach, bo tylko zasłaniają widok, a i tak niczego nie wnoszą; tym screenom i tak już nic nie pomoże.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/9b93e884a7047cac
- i znowu, wszędzie te same ohydne malowane w Paincie wbudowane atrapy drzewek, kiepskie teksturowanie gruntu, dziwna betonowa ściana po prawej stronie, i ogólnie królujący Paint. Widoczna w tle górska sceneria może i nie wyglądałaby najgorzej jako tło gdyby była „udekorowana” roślinnością (ohydnych atrap drzewek nie liczę), ale nie można jej zapisać na plus, jako że nie jest to własna twórczość autora wątku. Znowu pojawiła się trawa (hurra!), chociaż kiepska (wygląda jakby świeciła się, polecam wymianę na trawę z zestawu polskiej roślinności Bogdana) i niechlujnie rozłożona (na torach jest, a obok toru już nie?). Mały plus znowu za eksperyment z odwzorowaniem zdemontowanej sieci trakcyjnej, chociaż nieudany (komentarz taki sam jak wyżej).

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/b42139a00d41360f
- tutaj w ogóle szkoda komentować, bo to nawet nie jest twórczość własna autora wątku, to kawałek wbudowanej w grę żałosnej jakości mapy, na której autor podmienił tylko tory wbudowanym narzędziem wymiany dodatków, i nieudolnie dodał sieć trakcyjną, bo chyba nawet nie zauważył że wstawił niemiecką...

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/dfceab3eae9d4c6f
- ten screen to tak na poważnie, czy to jakiś żart miał być? Jeśli żart, to raczej żenujący...

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/ccb440c6c887f2ab
- tu też jakaś kpina, bogactwo graficzne rodem z River Raid (chociaż szczerze mówiąc River Raid wyglądało jednak lepiej), przewody sieci trakcyjnej źle dobrane, niedopasowane i kończące się w powietrzu, semafor źle dobrany i wstawiony w sumie nie wiadomo w jakim celu, no i to samo co zawsze, czyli Paint i bieda z nędzą.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/24e911ae88fdbf96
- tu znowu żarty w Paincie (no i starczy juz tych inspiracji River Raid...) nad którymi nawet nie warto się rozwodzić, jedynie dodam, w nadziei że autor wątku sobie to chociaż odnotuje, że semafory odstępowe samoczynnej blokady liniowej (SBL) powinny być dla kierunku przeciwnego do zasadniczego normalnie wygaszone:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/b/b5/CMK18.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/2/29/CMK19.jpg
za wyjątkiem ostatnich semaforów SBL na szlaku przed semaforami wjazdowymi (ozn. wsk. W18):
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/c/cf/CMK16.JPG
no i powinny być stosownie oznaczone, zgodnie z przepisami kolejowymi (odsyłam do instrukcji Ie-4, d. WTB-E10 – „Wytyczne techniczne budowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym”).

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/13b8b671fdfb9076
- kolejny raz to samo, wszechogarniający Paint i kłująca w oczy nędza, wszystko brzydkie i biedne, paskudny i nieskomponowany kolorystycznie z podłożem nasyp, brzydkie atrapy drzewek, źle dobrana, nieumiejętnie wykonana i niedopasowana do konstrukcji wsporczych sieć trakcyjna, dziwna skrzynka pośrodku pola, semafory źle dobrane tudzież ustawione nie wiadomo w jakim celu, itp. itd.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/cae598493067a85f
- i znowu, wszędzie Paint i ogólna bieda, jakieś dziwne czarne cienie postaci lewitujące nad paintowym peronem, no i pociągi wstawione przez autora screenu chyba tylko po to żeby zasłaniały chociaż kawałek tej nędzy i bezkresnej pustyni.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/740826ea0ce88efb
- a to co miało być? Platforma startowa kosmitów? To już lepsze chyba byłyby te piramidy i sfinksy...

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/0500f29d72cd548e
- i jeszcze raz, parę drzewek i tory na środku bezkresnej pustyni, poza tym ani te wskaźniki ograniczenia prędkości ani słupy linii wysokiego napięcia nie przypominają polskich...

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/4803892547238cb3
- już nawet szkoda kolejny raz pisać to samo... Wszędzie Paint, pustynia, ohydne drzewka, okropne teksturowanie gruntu, źle rozwieszona sieć trakcyjna, itp. itd.

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/7c50533d2276038e
- co to ma być? To w końcu Polska czy Stany Zjednoczone? A może Kraina Muminków? Widzę że nawet nie chciało się do końca wymienić torów czy semaforów... To już chyba lepiej trzeba było zostawić tak jak było wbudowane w grze...

www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/8d98860292c2d566
- uff, na szczęście to już ostatni screen... Ale rzecz jasna nie lepszy od poprzednich: Paint, ohydna roślinność, brak trawy, krzywo ułozone tory, wyjątkowo kiepskie teksturowanie gruntu, źle wykonana i niedopasowana sieć trakcyjna, cienie na paintowym peronie, itp. itd.

Taka jeszcze uwaga natury ogólnej: wszędzie widać te same tory... Używane czy zarośnięte trawą, i tak są zawsze te same... Przecież w paczce polskich torów 3D jest mnóstwo przeróżnych torów: świeżo po modernizacji, często jeżdżonych, mostowych, zwrotnicowych, brudnych, zardzewiałych, nieużywanych, zarośniętych, do wyboru do koloru... Bez problemu można wybrać kilka typów, tak aby można było zróżnicować wygląd torów na stacjach i na szlaku: aby główne tory wyglądały na częściej jeżdżone, żeby niektóre boczne wyglądały na zarośnięte, itp. itd.; chyba że to już efekt lenistwa - podmianka wszystkiego za jednym razem wbudowanym narzędziem, i po robocie?

cebar3 napisał/a:
(...) nie widzę żadnego progressu. Ta mapa aż świeci od painta itp. (...)

Też przyłączam się do apelu, żeby nie wrzucać nowych screenów albo nie pokazywać tu nowych fragmentów mapy, dopóki nie zostaną poprawione te dotychczas prezentowane miejsca, bo ja też niespecjalnie widzę tu jakikolwiek progres, a chyba nikt nie chce kolejny raz wytykać tych samych błędów.
Ponadto prosiłbym jeszcze, następnym razem, żeby było, oprócz screenów z poziomu gruntu, też kilka pokazujących układ torowy, albo alternatywnie prosiłbym o naszkicowanie, nawet w Paincie, układów torowych stacji i innych posterunków ruchu, w sposób chociaż trochę przypominający schematy stacyjne, np.:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/dc/Myszkow.png
żeby był na nich chociaż układ torowy, sygnalizacja i zarys infrastruktury, bo z samych tych screenów trudno cokolwiek ocenić, a podejrzewam że i w tym względzie może być duuuużo do poprawy...

cebar3 napisał/a:
Przede wszystkim, robienie map na podstawie map wbudowanych to trochę strata czasu. Nie lepiej zacząć w pełni swój projekt?

Tu również popieram. Każdy ma u siebie w Trainzie Kolej Górską, i jeśli będzie miał ochotę ją jeszcze kiedykolwiek oglądać, to sobie ją uruchomi u siebie. Jak ktoś potem w ogóle ma ocenić taką mapę, jeśli duża jej część nie jest autorstwa osoby która ją prezentuje jako swoją? Poza tym wbudowane mapy są kiepskie i nijak przystają do polskich realiów. Proponowałbym budować mapy we własnym zakresie, a jak chcesz robić przeróbki map wbudowanych, to rób to na swoim komputerze i raczej potem zachowaj je dla siebie. Jeśli chcesz cokolwiek z tej mapy zachować do dalszej rozbudowy, to radziłbym stanowczo odciąć (usunąć) fragmenty pochodzące z wbudowanej mapy, i kontynuować rozbudowę już tylko własną twórczością.

Papciogapcio229 napisał/a:
Oczywiście mam w trakcie tworzenia dwie inne mapy (...)

Skup się na jednym projekcie, i dociągnij go do końca. Ciągnięcie na raz trzech czy iluś-tam wątków do niczego dobrego nie prowadzi, i najprawdopodobniej skończy się tym że wszystkie będą gniotami, o ile w ogóle uda się skończyć chociaż jeden. Przy czym radziłbym kontynuować ten który jest w 100% własną twórczością, a nie kontynuowanie jakiś dobudówek do wbudowanych map. Budowa dobrej jakości mapy trwa długie miesiące, i wymaga ogromnych nakładów pracy.

Papciogapcio229 napisał/a:
Nic dziwnego, że połowę fragmentów mapy tworzyłem w 2017/2018 roku bez dodatków, choć te wbudowane w większości wkrótce zastąpię ładniejszymi.

No i od tego czasu nie widać żeby wiele się to zmieniło... Od podmianki dodatków oczywiście zacznij, ale uwzględnij też porady/sugestie z forum, zbierz odpowiednio dużą kolekcję dodatków, poczytaj wątki ze „szkoły geodetów”, zapoznaj się z instrukcjami kolejowymi, zdobądź jeszcze trochę wiedzy, potrenuj budowanie układów torowych stacji (np. z użyciem dostępnych schematów), sieci trakcyjnej i używanie polskiej roślinności, podpatrz jak to robią inni, i wtedy próbuj budować swoją mapę. Wiesz, każdy kiedyś zaczynał, ale jak już decydujesz się prezentować wyniki swojej pracy szerszej publiczności, to niech to chociaż reprezentuje sobą jakiś poziom, bo musisz być wtedy przygotowany na krytykę...

cebar3 napisał/a:
Rozłożenie sieci trakcyjnej też do poprawy (...)

Najpierw przydałoby się chociaż trochę na ten temat poczytać...

Papciogapcio229 napisał/a:
W Idźkowicach montaż zakończyłem, choć tam wymaga też pewnej poprawy.

O ile nie położenia na nowo, bo być może będzie potrzebna też poprawa układu torowego.

Papciogapcio229 napisał/a:
Zobaczymy :->

No to już głownie zależy od Ciebie...
 
 
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 08-09-2019, 21:03   

Aikozann napisał/a:
Skoro masz polską roślinność, to czemu prawie na każdym screenie widzę wbudowane w grę paintowe drzewka?


Nie używałem narzędzia wymiany składników, ponieważ postanowiłem żeby w niektórych miejscach na mapie stworzyć sekcję drzew samodzielnie i żeby też się za bardzo nie powtarzały.

Aikozann napisał/a:
Do tego jakaś stara niemiecka lokomotywa ciągnąca współczesne polskie wagony...


Mam pomysł na stworzenie własnej lokomotywy na potrzeby tej mapy, a ponieważ jej nie ma (lokomotywa fikcyjna) dałem taką.

Aikozann napisał/a:
Ten budynek przy peronie to miała być budka dróżnika (bo nastawnia tutaj nie jest potrzebna)?


Tak to miała być budka dróżnika. Budynek postawiłem rok temu na mapie. Niestety nigdzie w polskich dodatkach nie znalazłem budki, którą chciałbym postawić. A chodzi mi o tą:

https://www.bazakolejowa....a&photoid=80800

Aikozann napisał/a:
ew. brak chodnika dla pieszych, oraz kompletny brak osygnalizowania przejazdu kolejowego (jeśli są rogatki, to powinny być też światła i sygnalizacja dźwiękowa). Sieć trakcyjna tu dla odmiany półskompensowana, ale znowu z pojedynczym przewodem jezdnym zamiast podwójnego, i niedopasowana do konstrukcji wsporczych; poza tym słupy sieci trakcyjnej nie mogą stać na krawędzi peronu, bo tarasowałyby wejście do pociągu – w tego typu miejscach sieć trakcyjna w miejscu peronów powinna być rozwieszona na bramkowych konstrukcjach wsporczych, ustawionych w ten sposób że nie zajmują powierzchni peronu, tak jak np. tutaj...


Jeśli oglądałeś zdjęcie które podałem w linku to wiedz, że przystanek ten był wzorowany na istniejącym w realu przystanku Masłońskie-Natalin, choć co prawda jest wiele różnic pomiędzy tymi dwoma. Tam za bardzo koło przystanku nie ma chodnika ani na przejeździe nie ma też sygnalizacji dźwiękowej i świateł prócz tych zmontowanych w szlabanie. Bramek raczej nie będę tam robić, ale najprawdopodobniej obniżę peron. Jeśli chodzi o drogę i parking z kamienicami to koło realnego przystanku tam akurat nie ma nic takiego.

Aikozann napisał/a:
a wyjścia z kamienic są skierowane prosto na tory (?)


Już poprawione.

Aikozann napisał/a:
Na mały plus można odnotować próbę odwzorowania zdemontowanej sieci trakcyjnej, choć niestety nieudaną, ponieważ nie do końca tak powinno to wyglądać. Elementy mocujące przewody sieci trakcyjnej do konstrukcji wsporczej nie są połączone ze sobą na sztywno, i po zdemontowaniu sieci trakcyjnej ramiona odciągowe (element który trzyma przewody jezdne) luźno zwisają, a ukośnik i wysięg pomocniczy nie zachowują takiego ułożenia jaki miałyby z zamontowaną na nich siecią trakcyjną (ich ułożenie zdeterminowane jest po części przez zawieszone na nich przewody), i są częstokroć ustawione wówczas niekoniecznie prostopadle do osi toru (co tutaj próbowano odwzorować)


Problem w tym, że nie ma takich wysięgników.

Aikozann napisał/a:
nieudolnie dodał sieć trakcyjną, bo chyba nawet nie zauważył że wstawił niemiecką...


Te słupy montowałem w zeszłym roku. Po twoim komentarzu zostały zmienione, ale sieci trakcyjnej jeszcze nie montowałem na nich.

Aikozann napisał/a:
tu znowu żarty w Paincie (no i starczy juz tych inspiracji River Raid...) nad którymi nawet nie warto się rozwodzić, jedynie dodam, w nadziei że autor wątku sobie to chociaż odnotuje, że semafory odstępowe samoczynnej blokady liniowej (SBL) powinny być dla kierunku przeciwnego do zasadniczego normalnie wygaszone:


Jak mogłem się tym czymś inspirować, skoro w to nigdy nie grałem. A teraz na poważnie z semaforami mam dziwny problem, ponieważ próbowałem je wyłączyć ale ta funkcja nie działa.

Aikozann napisał/a:
...jakieś dziwne czarne cienie postaci lewitujące nad paintowym peronem...


Nie wiem dlaczego ale podczas wgrywania różnorakich dodatków tekstury pasażerów mi się zepsuły.

Aikozann napisał/a:
- a to co miało być? Platforma startowa kosmitów?


Chciałem stworzyć wesołe miasteczko na mapie (montowałem to w zeszłym roku). Niestety w dodatkach nie znalazłem żadnego wesołego miasteczka, więc póki co to pozostanie.

Jeśli chodzi o sieć trakcyjną wyglądającą jak nici to ona była też montowana w zeszłym roku a nie w tym. Problemy pojawiają się, że chciałbym umieścić w niektórych miejscach pewne rzeczy a ich nie ma. Dziękuję bardzo za radę. Postaram się poprawić sporą ilość rzeczy.
_________________
113
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc

Wysłany: 09-09-2019, 07:38   

Papciogapcio229 napisał/a:
Nie używałem narzędzia wymiany składników, ponieważ postanowiłem żeby w niektórych miejscach na mapie stworzyć sekcję drzew samodzielnie i żeby też się za bardzo nie powtarzały.

Chwalebne, ale możesz też podmienić wszystkie wbudowane, a potem jeszcze dodać do nich ręcznie inne, i wymieszać te wstawione przez podmiankę z tymi dodanymi. Akurat roślinność jest tutaj tak skąpa, że przesadzenie z jej ilością na razie nie grozi. Poza tym dodatki mogą się powtarzać, w przypadku roślinności nawet muszą, to jest OK, cała sztuka polega na tym żeby przy ograniczonej ilości dodatków (np. budynków, roślinności) wymieszać i rozlokować je na mapie tak żeby na pierwszy rzut oka nie było widać tej powtarzalności. Ale tu już ponownie odsyłam do tematów dot. zróżnicowanego teksturowania i tworzenia roślinności na mapach, było coś na ten temat w "szkole geodetów". Poza tym cały czas sugeruję podpatrzeć sobie jak to robią inni na swoich mapach - jest przynajmniej kilka map z paczkami wsporczymi dostępnych w internecie. Warto też poeksperymentować samemu, tak się chyba najszybciej nauczysz, poza tym będziesz wtedy mógł wypracować sobie swój własny styl i swoje "sposoby". Naprawdę można używając samej tylko paczki roślinności Bogdana stworzyć bardzo urozmaiconą i obfitą roślinność, trzeba tylko samemu przekonać się jak to robić.

Papciogapcio229 napisał/a:
Mam pomysł na stworzenie własnej lokomotywy na potrzeby tej mapy, a ponieważ jej nie ma (lokomotywa fikcyjna) dałem taką.

Nie wiem jaki cel miałby temu przyświecać, ale oczywiście zrobisz jak zechcesz.

Papciogapcio229 napisał/a:
Niestety nigdzie w polskich dodatkach nie znalazłem budki, którą chciałbym postawić.

A któraś z tych:
http://trainzart.pl/downl...download_id=797
http://trainzart.pl/downl...download_id=739
http://www.trainz.pl/_dow..._droznik04.html
- idealnie takiej samej nie znajdziesz, musiałbyś sam ją stworzyć, ale może któraś z tych będzie ładniej się prezentować. To w końcu mapa fikcyjna, więc nie musi być idealnie taka sama.

Aikozann napisał/a:
(...) przystanku Masłońskie-Natalin, choć co prawda jest wiele różnic pomiędzy tymi dwoma. (...) Bramek raczej nie będę tam robić, ale najprawdopodobniej obniżę peron. (...)

Perony całkowicie wymień, bo są brzydkie i nie wyglądają na polskie. Wiaty peronowe też znajdziesz ładniejsze wśród polskich dodatków.
Dobrze że się wzorujesz, to był chyba nawet zresztą najlepszy ze wszystkich do tej pory prezentowanych tu screenów, jeśli powymieniasz paintowe dodatki (przede wszystkim perony i wiaty na peronach), i dopracujesz otoczenie i roślinność, to powinno to miejsce wyglądać całkiem nieźle.
Na przystanku Masłońskie Natalin zastosowano wysięgniki sieci trakcyjnej zamocowane na specjalnych konsolach i dłuższe niż zazwyczaj wysięgi pomocnicze:
https://www.bazakolejowa....40fb4aaaa-1.jpg
na nowomodernizowanych liniach stosuje się też wydłużone ukośniki i odciągi ukośnika:
https://www.bazakolejowa....1d8c3-21935.jpg
dzięki czemu można uniknąć stosowania bramek, a słupy mogą być ustawione dalej od krawędzi peronu, i nie utrudniają ruchu podróżnych. Z dostępnych dodatków może być trudno coś takiego wykonać, dlatego lepsze mogą okazać się bramki/półbramki.

Papciogapcio229 napisał/a:
Problem w tym, że nie ma takich wysięgników.

Wiem, dlatego myślę że lepszym rozwiązaniem byłoby pozostawienie samych tylko słupów.

Papciogapcio229 napisał/a:
(...) zostały zmienione, ale sieci trakcyjnej jeszcze nie montowałem na nich.

W ogóle najlepiej odpuść sobie to miejsce i je skasuj, bo to i tak fragment mapy Kolej Górska, a zamiast tego zbuduj lepiej coś własnego. Poza tym na bocznicach najczęściej w ogóle nie stosuje się sieci trakcyjnej, a sieć mogłaby np. utrudniać załadunek wagonów od góry.


Papciogapcio229 napisał/a:
(...) mam dziwny problem, ponieważ próbowałem je wyłączyć ale ta funkcja nie działa.

Przeczytaj uważnie instrukcję na stronie Autora dodatków. jest tam m.in. napisane:
RBach napisał/a:
WAŻNE: do prawidłowego zadziałania blokady dwukierunkowej (w tym i wygaszania semafora „pod prąd”), WYMAGANE jest poprawne skonfigurowanie bloków blokady dwukierunkowej. Inaczej wygaszanie nie zadziała a semafory będą działać jak dwie niezależne od siebie blokady w przeciwne strony!!!


Papciogapcio229 napisał/a:
Nie wiem dlaczego ale podczas wgrywania różnorakich dodatków tekstury pasażerów mi się zepsuły.

Prawdopodobnie napisał się dodatek "pasażerowie". Możesz spróbować go naprawić, wgrywając ten:
http://trainz.krb.com.pl/download/pasazerowie
ale to już na własne ryzyko, nadpisywanie wbudowanych dodatków jest zawsze ryzykowne. Mi kiedyś dodatek "pasażerowie" nadpisał się tak, że przestała mi działać większość taboru i wiele innych rzeczy. Ale wgranie tego poprawnego w końcu pomogło.

Papciogapcio229 napisał/a:
Chciałem stworzyć wesołe miasteczko na mapie (montowałem to w zeszłym roku). Niestety w dodatkach nie znalazłem żadnego wesołego miasteczka, więc póki co to pozostanie.

Wesołe miasteczko z wielką kolejką górską na wsi w której jest na krzyż kilkanaście domów (więcej nie naliczyłem)? I zaraz obok pole uprawne? A nawet jeśli miałoby być, to w wesołym miasteczku też są chyba jakieś budki, jacyś ludzie, jakaś roślinność? Poza tym niech nie będzie to aż tak monstrualnie wielkie w porównaniu z torami, no i wkomponuj to w otoczenie tak żeby na kilometr nie świeciło po oczach Paintem.

Papciogapcio229 napisał/a:
Jeśli chodzi o sieć trakcyjną wyglądającą jak nici to ona była też montowana w zeszłym roku a nie w tym. Problemy pojawiają się, że chciałbym umieścić w niektórych miejscach pewne rzeczy a ich nie ma.

To pokazuj ukończone fragmenty, albo chociaż prawie ukończone, tak jak już było tu mówione. Bo co nam z tego że "to było w zeszłym roku"? Jeśli wiesz że wymaga to poprawy, to najpierw popraw, a potem pokaż screeny.

Mi nie chodziło o sam wygląd sieci, tylko, po pierwsze, o to że na torach szlakowych i na torach stacyjnych będących przedłużeniem torów szlakowych sieć trakcyjna powinna mieć dwa przewody jezdne, a nie jeden, co zresztą widać nawet na zdjęciach z przystanku Masłońskie Natalin, na którym się wzorujesz:
https://www.bazakolejowa....40fb4aaaa-1.jpg
a po drugie, że przewody nie są dopasowane do elementów konstrukcji wsporczych - lina nośna i przewód/przewody jezdny/-e powinny być tak dopasowane, aby punkty węzłowe pomiędzy przęsłami znajdowały się dokładnie w miejscu ustawienia konstrukcji wsporczej, a liny/przewody przechodziły w odpowiednich miejscach przez elementy mocujące wysięgnika:
http://www.transportszynowy.pl/kolwysiegnikr.html
http://www.transportszynowy.pl/kolwysiegnik.html
Poza tym wciąż jeszcze zachęcam do pewnego dokształcenia się w temacie sieci trakcyjnej, bo błędów jest o wiele więcej, np. stosowanie określonych typów wysięgników w danej sytuacji, sposób zawieszenia sieci w rozjazdach, kotwienie sieci, itp.; tu wciąż wiele rzeczy wymaga poprawy.

A jeśli chodzi o brak jakiś dodatków, to zawsze możesz zapytać, ale pamiętaj że obowiązuje tu taka zasada że najpierw szuka się samodzielnie (google, polskie i zagraniczne strony z dodatkami, samodzielne przeglądanie działu "Szukam"), i dopiero jak nie możesz nic znaleźć to pytasz.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 09-09-2019, 07:50, w całości zmieniany 5 razy  
 
 
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 10-09-2019, 22:22   

Aikozann napisał/a:
W ogóle najlepiej odpuść sobie to miejsce i je skasuj, bo to i tak fragment mapy Kolej Górska, a zamiast tego zbuduj lepiej coś własnego. Poza tym na bocznicach najczęściej w ogóle nie stosuje się sieci trakcyjnej, a sieć mogłaby np. utrudniać załadunek wagonów od góry.


Po pierwsze tego fragmentu skasować, gdyż biegnie tu ważna linia od Adolfowic do Ludynia. Po drugie boczny tor (ten przy którym nie ma peronu) służy głównie jako mijanka, aczkolwiek używana jest przez niektóre firmy jako mała bocznica w przypadku, gdy w Ludyniu nie ma miejsca na torach bocznych. Na przystanku Adolfowice Skałka nie są prowadzone żadne załadunki materiałów, robi się to tylko i wyłącznie na terenach przemysłowych lub w Adolfowicach (głównych) znajdujących się za tą nie wielką górą.

Aikozann napisał/a:
ale to już na własne ryzyko, nadpisywanie wbudowanych dodatków jest zawsze ryzykowne. Mi kiedyś dodatek "pasażerowie" nadpisał się tak, że przestała mi działać większość taboru i wiele innych rzeczy. Ale wgranie tego poprawnego w końcu pomogło.


Okej dziękuję za radę, ale tym dopiero później się zajmę.

Aikozann napisał/a:
Wesołe miasteczko z wielką kolejką górską na wsi w której jest na krzyż kilkanaście domów (więcej nie naliczyłem)? I zaraz obok pole uprawne? A nawet jeśli miałoby być, to w wesołym miasteczku też są chyba jakieś budki, jacyś ludzie, jakaś roślinność?


W Polsce są czasami takie miejsca.

Dzisiaj ukończyłem już w większości przystanek Bagno, który obecnie zmienił nazwę na Bąkowo (W grze jest Bakowo). Choć myślę czy nie dać mu nazwy na Bąk. Też jedna ze stacji która na mapie nosi nazwę Chujbyszew (screen z niemiecką lokomotywą i która to nazwa stacji była wzorowana przez ze mnie na Kujbyszewie) ma też zostać zmieniony na Mrówczan, albo Mrowiec. Być może Luntkowo też zmieni swoją nazwę, ale to trzeba o tym dobrze pomyśleć.

Poniżej masz screeny ze stacji Bąkowo (Bagno) po dzisiejszych zmianach:





_________________
113
 
 
 
Kamil 
znawca
Miedziak ;]


Pomógł: 78 razy
Wiek: 34
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2194
Skąd: Lubin/Katowice
Wysłany: 11-09-2019, 02:31   

Aikozann napisał/a:
Mi nie chodziło o sam wygląd sieci, tylko, po pierwsze, o to że na torach szlakowych i na torach stacyjnych będących przedłużeniem torów szlakowych sieć trakcyjna powinna mieć dwa przewody jezdne, a nie jeden, co zresztą widać nawet na zdjęciach z przystanku Masłońskie Natalin, na którym się wzorujesz:
https://www.bazakolejowa....40fb4aaaa-1.jpg
a po drugie, że przewody nie są dopasowane do elementów konstrukcji wsporczych - lina nośna i przewód/przewody jezdny/-e powinny być tak dopasowane, aby punkty węzłowe pomiędzy przęsłami znajdowały się dokładnie w miejscu ustawienia konstrukcji wsporczej, a liny/przewody przechodziły w odpowiednich miejscach przez elementy mocujące wysięgnika:
http://www.transportszynowy.pl/kolwysiegnikr.html
http://www.transportszynowy.pl/kolwysiegnik.html
Poza tym wciąż jeszcze zachęcam do pewnego dokształcenia się w temacie sieci trakcyjnej, bo błędów jest o wiele więcej, np. stosowanie określonych typów wysięgników w danej sytuacji, sposób zawieszenia sieci w rozjazdach, kotwienie sieci, itp.; tu wciąż wiele rzeczy wymaga poprawy.

A jeśli chodzi o brak jakiś dodatków, to zawsze możesz zapytać, ale pamiętaj że obowiązuje tu taka zasada że najpierw szuka się samodzielnie (google, polskie i zagraniczne strony z dodatkami, samodzielne przeglądanie działu "Szukam"), i dopiero jak nie możesz nic znaleźć to pytasz.


Chyba nie wiesz o tym że są wyjątki. Na linii nr 18 Kutno - Piła Gł w okolicach Nakła nad Notecią jest odcinek gdzie występuje tylko 1 drut jezdny i to zarówno na szlaku i na kilku okolicznych stacjach w torach głównych. np. http://ogk.cal24.pl/data/...07-2009_003.jpg
Polecam odwiedzić stronę www.trakcja.rail.pl tutaj jest kopalnia wiedzy o sieci trakcyjnej w PL.
 
 
 
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 11-09-2019, 21:33   

Bąkowo (Bagno) po kolejnych zmianach:

















Zastanawia mnie cały czas jak stworzyć/przerobić dany obiekt, wagon lub lokomotywę w Trainzie, bo gdybym mógł to robić na darmowym i łatwym w obsłudze programie stworzyłbym kilka dodatków na potrzeby mapy lub coś ulepszył.

Dodatkowo potrzebne są mi kuidy, aczkolwiek wszystkie oprócz tego pierwszego dotyczą taboru, który wkrótce będzie mi potrzebny:

<kuid:149987:9203>
<kuid:202789:1211>
<kuid:202789:50007>
<kuid:202789:50008>
<kuid:202789:57005>
<kuid:202789:61>
<kuid:2703:55002>
<kuid:202789:1530>
<kuid:202789:57000>
<kuid:132952:101238>
_________________
113
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc

Wysłany: 11-09-2019, 21:35   

Kamil napisał/a:
Chyba nie wiesz o tym że są wyjątki. Na linii nr 18 Kutno - Piła Gł w okolicach Nakła nad Notecią jest odcinek gdzie występuje tylko 1 drut jezdny i to zarówno na szlaku i na kilku okolicznych stacjach w torach głównych. np. http://ogk.cal24.pl/data/...07-2009_003.jpg
Polecam odwiedzić stronę www.trakcja.rail.pl tutaj jest kopalnia wiedzy o sieci trakcyjnej w PL.

Tak, w tej samej chyba okolicy można też natrafić na pięciokomorową tarczę ostrzegawczą:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/33/Samostrzel17.JPG
I z tego co widzę po zdjęciach na Semaforku to tylko Samostrzel.
Wiem że są wyjątki, i na upartego zawsze można znaleźć coś nietypowego. Mówiłem jak jest typowo. A strona którą podałeś nie działa, i to już z tego co wiem od dość dawna.

A tak wracając do tematu,
ogólnie wygląda to coraz lepiej, dodatki podmienione, sieć trakcyjna wygląda na dopasowaną do wysięgników (przynajmniej w tych miejscach na których jest to widoczne na screenach), pojawiły się wysięgniki na konsolach w peronach, i jest trochę trawy, ale wciąż jeszcze wymaga dopracowania.

https://www.fotosik.pl/zd...41733b807312e9d
- brakuje tekstury czołowej ściany peronu, musiałbyś użyć peronu który takową teksturę ściany posiada, dostawić zakończenie peronu, dokleić ścianę peronu, albo chociaż "wkopać" końcówkę peronu w ziemię za pomocą narzędzia obniżania wysokości węzła spline'ów.

- tu masz dla przykładu z jednej z polskich map nieco podobny przystanek z końcówkami peronów "wkopanymi" w ziemię.

https://www.fotosik.pl/zd...2ff6d4b2df55909
- dookoła tego stawu przydałoby się dać jakąś odpowiednią roślinność, wśród wysokich traw w paczce polskiej roślinności powinieneś znaleźć też m.in. coś à la trzcinę czy pałkę wodną, i za jej pomocą będziesz mógł odpowiednio "ucharakteryzować" to bajorko, dla przykładu:



Poza tym masz już z grubsza rozplanowane całe otoczenie, teraz trzeba to jeszcze "dopieścić" pod kątem roślinności i teksturowania. Zobacz sobie wątek dot. zróżnicowanego teksturowania, i staraj się według niego unikać dużych obszarów pokrytych jednolitą teksturą, przy czym przydałoby się dobrać nieco bardziej stonowane tekstury podłoża, bardziej dopasowane kolorystycznie do użytej roślinności, bo w tej chwili jest trochę zbyt jaskrawo, i widać jak jasnożółta tekstura wybija się kolorystycznie spod zielonej trawy.
Poza tym dopracuj jeszcze roślinność, dodaj trochę runa leśnego, niższych drzew, krzaków, wysokiej trawy, itp., żeby las wyglądał naturalnie, np.:

bo przecież w lesie nie ma tylko samych drzew, ale jest kilka "pięter" roślinności, od runa leśnego aż po korony drzew. No i dodaj więcej trawy i drobnej roślinności w sąsiedztwie torów, tak żeby praktycznie wszędzie w otoczeniu torów była trawa (dalej od torów nie ma sensu, bo i tak nie będzie to widoczne z torów, ogólnie zasada jest taka że im bliżej torów tym więcej szczegółów, a im dalej tym stopniowo coraz mniej), a nie tylko kilka "zielonych wysp" w losowych miejscach.

Ponadto w tle widać jakby nieco rozmazane drzewa, nie wiem czy to kwestia screenów, czy też rzeczywiście są to inne dodatki niż te elementy roślinności na pierwszym planie, ale wyglądają na nieco "mdłe" w porównaniu do tych widocznych z bliska, te pierwszoplanowe mają ładne ostre tekstury, a te w tle są bardziej rozmyte, co sprawia że wygląda to jakby zastosowano dwa różne zestawy roślinności, no ale może to złudzenie.


EDIT:
https://www.fotosik.pl/zd...c582055db1839a0
- tutaj tak samo, brakuje tekstury ściany czołowej peronu, i widać że peron jest "pusty w środku". Poza tym jeszcze taka mała bardziej sugestia niż uwaga: nie wiem czy nie lepiej byłoby zamiast tego muru dać jakiś płot przez który coś będzie widać, bo napracowałeś się i skrzętnie poustawiałeś samochody na parkingu, widziałem też tam jakieś pojemniki na śmieci, wszystko fajnie, ale co z tego jeśli potem to wszystko zasłoni ten ceglany mur, i z torów nawet nie będzie widać że jest coś ciekawego za tym murem.

https://www.fotosik.pl/zd...4cce42c9fe208e2
- te ciemne postaci lewitują w powietrzu...

https://www.fotosik.pl/zd...7b835c87fd19848
- spróbuj jakoś zamaskować koniec świata widoczny na końcu drogi, np. dodając jakieś tło czy gęsty las. Poza tym zrób jeszcze jakieś dojście do peronu, np. jakieś schodni, no chyba że "wkopiesz" łagodnie końcówki peronu w grunt, wtedy od razu załatwi to sprawę braku tekstury, z zrobisz dojście do peronu w postaci pochylni. Poza tym jeszcze taka sugestia odnośnie ślepo zakończonej drogi bocznej: trochę dziwnie wygląda taka ślepo zakończona droga, możesz np. dodać jakąś wiatę przystankową i ucharakteryzować ją jak zatoczkę autobusową.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 11-09-2019, 22:02, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4202
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 12-09-2019, 06:19   

Papciogapcio229 napisał/a:
Chujbyszew


Za to już powinna być nagroda. Jak brakuje słownictwa - to jest instytucja pod nazwą "szkoła podstawowa" - tam powiększą zasób słów tak, że nie trzeba będzie używać niczego pochodzącego od wulgaryzmów. Proszę to poprawić, wymyślić coś innego. Chciałeś zabłysnąć? Nie wyszło. Sorry.

Papciogapcio229 napisał/a:

Dodatkowo potrzebne są mi kuidy, aczkolwiek wszystkie oprócz tego pierwszego dotyczą taboru, który wkrótce będzie mi potrzebny:

<kuid:149987:9203>
<kuid:202789:1211>
<kuid:202789:50007>
<kuid:202789:50008>
<kuid:202789:57005>
<kuid:202789:61>
<kuid:2703:55002>
<kuid:202789:1530>
<kuid:202789:57000>
<kuid:132952:101238>



Dobra dobra. Nie przesadzajmy z robieniem sobie z nas jaj. Google. Trochę umiaru.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
Ostatnio zmieniony przez RBach 12-09-2019, 06:26, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc

Wysłany: 12-09-2019, 08:00   

Papciogapcio229 napisał/a:
(...) taboru, który wkrótce będzie mi potrzebny (...)

I nie tak wkrótce, jak dopracujesz ten przystanek, to będziesz miał ukończony dopiero jeden przystanek, do zrobienia mapy jeszcze bardzo długa droga. Zresztą taki przystanek to w sumie najprostsza rzecz do wykonania, dobra teraz "na rozgrzewkę", żebyś poćwiczył sobie dekorowanie otoczenia, prawdziwe schody zaczną się jak zabierzesz się za stacje. A dłuuuga lista poprawek nie straciła na ważności, a na pewno jeszcze w miarę postępów w budowie się wydłuży. Dlatego o sesji... na razie zapomnij...
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 12-09-2019, 08:03, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
bart9x 
super user



Pomógł: 1 raz
Wiek: 16
Dołączył: 06 Gru 2016
Posty: 106
Skąd: Warszawa
Wysłany: 12-09-2019, 14:33   

Większość tych kuidów co napisałeś jest zgreda, tutaj zrobiłem temat z jego dodatkami
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=11645

ET22 interior http://wrzucplik.pl/pokaz/1805993---lfw9.html
FMA corona yellow http://wrzucplik.pl/pokaz/1805994---8ox2.html
Ostatnio zmieniony przez bart9x 12-09-2019, 14:39, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 12-09-2019, 16:00   

RBach napisał/a:
Za to już powinna być nagroda. Jak brakuje słownictwa - to jest instytucja pod nazwą "szkoła podstawowa" - tam powiększą zasób słów tak, że nie trzeba będzie używać niczego pochodzącego od wulgaryzmów. Proszę to poprawić, wymyślić coś innego. Chciałeś zabłysnąć? Nie wyszło. Sorry.


Jest to czego się najbardziej obawiałem i nie, ta nazwa stacji została wymyślona rok temu kiedy nie miałem żadnego konkretnego pomysłu. Obecnie została zmieniona na Mrowiec.

Niestety nazwa ta funkcjonuje niewłaściwie zapisana na mapie. Oryginalnie mapa powinna się nazywać tak jak nazywa się sam temat. Jednak zaciekawi cię pewnie dlaczego akurat ma taką nazwę ? Otóż wspomnę ciekawostkę, że pierwotnie linia kolejowa kończyła się w Mrowcu, ale widząc ciągle zapchaną pociągami linię kolejową, zwłaszcza gdy jakiś skład oczekiwał na wjazd do Ludynia (pociągi musiały stać na linii głównej blokując przy okazji ruch kolejowy w kierunku granicy Niemieckiej, gdyż stacja nie zawiera torów bocznych) i problemy z wyjazdem pociągów z tego samego kierunku do portalu Kierunek Wrocław, spowodowały, że postanowiłem stworzyć stację kolejową Idźkowice i tam przedłużyć kawałek linię kolejową z Ludynia, by pociągi mogły swobodnie pozwolić przepuścić jadący skład po linii głównej, oraz mieć możliwość zmiany kierunku w przypadku gdyby pociąg z Adolfowic jechał do Niemiec.

RBach napisał/a:

Papciogapcio229 napisał/a:

Dodatkowo potrzebne są mi kuidy, aczkolwiek wszystkie oprócz tego pierwszego dotyczą taboru, który wkrótce będzie mi potrzebny:

<kuid:149987:9203>
<kuid:202789:1211>
<kuid:202789:50007>
<kuid:202789:50008>
<kuid:202789:57005>
<kuid:202789:61>
<kuid:2703:55002>
<kuid:202789:1530>
<kuid:202789:57000>
<kuid:132952:101238>



Dobra dobra. Nie przesadzajmy z robieniem sobie z nas jaj. Google. Trochę umiaru.


Dobra jednak z pierwszy od góry kuid pobrałem z chomika, aczkolwiek wolałem z tam tąd nie pobierać, gdyż raz na trafiłem na kuidy, które nie były w ogóle plikami zapisanymi w CMP tylko w jakiś dziwnych konfigach. Co do ostatniego kuidu w download'zie miał jeszcze nadpisane ":1", więc nie pobierałem gdyż obawiałem się że to nic nie da, a miałem kiedyś taką sytuację.

Aikozann napisał/a:
I nie tak wkrótce, jak dopracujesz ten przystanek, to będziesz miał ukończony dopiero jeden przystanek,...

Nie myślałeś o tym, że mogłem chcieć użyć ich na innej mapie ?

Jakbyś chciał zobaczyć przystanek Bąkowo to wstawię tu screeny:










W trakcie przebudowy jest też stacja Mrowiec, ale póki co na razie nie udostępniam screenów, gdyż na razie wiele jest tam do poprawy.
_________________
113
Ostatnio zmieniony przez Papciogapcio229 12-09-2019, 16:51, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4202
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 12-09-2019, 18:15   

Papciogapcio229 napisał/a:

Niestety nazwa ta funkcjonuje niewłaściwie zapisana na mapie.


Na mapie może sobie funkcjonować wszystko. Na tym forum już nie. Proszę o przestrzeganie zasad kultury języka.


Papciogapcio229 napisał/a:
Jednak zaciekawi cię pewnie dlaczego akurat ma taką nazwę ?


Wybacz, ale nie interesuje mnie to kompletnie. Wątek obserwuję jako administrator tego forum, w celu pilnowania porządku i przestrzegania regulaminu. Powody i motywacje twórcy są poza obszarem mojego zainteresowania.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
mati_689 
super user


Pomógł: 2 razy
Wiek: 23
Dołączył: 08 Cze 2013
Posty: 176
Skąd: Zamość
Wysłany: 12-09-2019, 19:38   

Proponuję wymienić drogę i płyty przejazdu na te produkcji Wujka 082, znajdziesz je tu:
http://www.trainzart.pl/news.php
_________________
Oleszyce-Lubaczów-Hrebenne-Bełżec (Aktualne prace: Bełżec)
 
 
 
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 12-09-2019, 21:44   

bart9x napisał/a:
Większość tych kuidów co napisałeś jest zgreda, tutaj zrobiłem temat z jego dodatkami
http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=11645

ET22 interior http://wrzucplik.pl/pokaz/1805993---lfw9.html
FMA corona yellow http://wrzucplik.pl/pokaz/1805994---8ox2.html


Dziękuje ci za linka. Szkoda tylko, że dopiero teraz się o tym dowiaduje.

RBach napisał/a:
Papciogapcio229 napisał/a:

Niestety nazwa ta funkcjonuje niewłaściwie zapisana na mapie.


Na mapie może sobie funkcjonować wszystko. Na tym forum już nie. Proszę o przestrzeganie zasad kultury języka.


Papciogapcio229 napisał/a:
Jednak zaciekawi cię pewnie dlaczego akurat ma taką nazwę ?


Wybacz, ale nie interesuje mnie to kompletnie. Wątek obserwuję jako administrator tego forum, w celu pilnowania porządku i przestrzegania regulaminu. Powody i motywacje twórcy są poza obszarem mojego zainteresowania.


Okej, wykonywałeś swoją robotę.

mati_689 napisał/a:
Proponuję wymienić drogę i płyty przejazdu na te produkcji Wujka 082, znajdziesz je tu:...


Z chęcią bym zobaczył, ale mógłbyś podać link do odpowiedniej sekcji, a nie do taboru kolejowego, bo tego jest tam na prawdę dużo.
_________________
113
 
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 32
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5090
Skąd: Wrocław
Wysłany: 13-09-2019, 07:17   

To poszukaj sobie.
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3hYBckc9zMsWvw0JW8w?e=xNGT7v
 
 
 
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 18-09-2019, 20:54   

Przystanek kolejowy Lipnica po zmianach:







Co prawda jeszcze przed chwilą dodałem parę krzaków aby nie było zbyt pusto. Robiłem jak umiałem.

Jeśli chodzi o resztę to cały czas zmieniam. Prawie wszystkie amerykańskie składniki zostały wywalone i zastąpione polskimi i zmianie uległ też grunt ziemi w większości miejsc pozbywając się paintowej lub nie pasującej do polskich realiów gruntu.

Ps: Gdzie można znaleźć poradnik odnośnie budowy przejazdów kolejowych autorstwa RBach ?
_________________
113
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc

Wysłany: 18-09-2019, 22:17   

https://www.fotosik.pl/zd...a3236672a8a8805
- moim zdaniem ten łuk jest trochę za ostry, nie dość że ostry łuk w poziomie, to jeszcze w zakrzywienie w pionie (spadek), nie wiem czy przy 10 km/h byłoby tu bezpiecznie przejechać. No i jeszcze dochodzi zmniejszona widoczność na przejeździe kolejowym. A tak w ogóle, to jeśli miałby być taki ostry łuk, to powinien mieć on jakieś "uzasadnienie terenowe", tj. żeby taki przebieg linii był wymuszony trudnymi warunkami terenowymi, np. bliskością zbocza góry, górskim potokiem, itp., bo teraz wygląda to trochę dziwnie, tak jakby ktoś z niewiadomych przyczyn na środku stepu postanowił nagle zrobić ostry łuk toru, mimo że można by poprowadzić tor o wiele łagodniej. Poza tym wciąż bardzo jednolite teksturowanie podłoża, i brak trawy w okolicach toru. I można by dać jakieś słupki przejazdowe, i wymienić tę drogę asfaltową na jakąś ładniejszą.
https://www.fotosik.pl/zd...c0ed187d5f5ff87
- są zdecydowanie lepsze nasypy, np. w "zestawie mostowym/wiaduktowym" Samplaire'a, poza tym uniknąłbyś stosowania tych paskudnych wbudowanych torów. Poza tym tory położone są strasznie krzywo, już na pierwszy rzut oka widać że idą wężykiem. Staraj się układać możliwie długie odcinki toru i stosuj narzędzie "prostuj tory" (a w razie potrzeby ustal "na sztywno" wysokość węzłów - "żółte kółka"), wtedy unikniesz takiego "wężykowania" i "falowania". Słupy sieci trakcyjnej wyglądają jakby stały zbyt blisko siebie, odstępy między słupami powinny wynosić z tego co pamiętam standardowo 70 m. No i tutaj też ten wiadukt nie ma za bardzo "uzasadnienia terenowego", tak jakby ktoś z własnego kaprysu postanowił nagle na środku stepu poprowadzić tory na nasypie. Poza tym to co dotychczas, monotonne teksturowanie podłoża, skąpa roślinność, brak trawy, no i widać jeszcze parę wbudowanych drzewek.
https://www.fotosik.pl/zd...5598b7ae9a307d2
- widać wyraźnie wbudowane drzewka, monotonne i źle dobrane teksturowanie podłoża, skąpą roślinność i brak trawy, poza tym od razu rzuca się w oczy krzywo ułożony "wężykujący" tor (oraz krzywo położony "wężykujący" peron, ale wynika to ze źle położonego toru). Ten krajobraz górski wygląda niezbyt realistycznie, bo cały teren jest raczej płaski i monotonny, a to nagle wyrasta z niego wielka góra. No i ten kawałek asfaltowej drogi jest taki trochę "od czapy", nie wiadomo po co nagle ktoś na końcu gruntowej drogi wylał kilkanaście metrów asfaltu.

I tu właśnie uwaga ogólna do wszystkich screenów, widzę że budujesz górską scenerię, i wszystko fajnie (chociaż może nie jest to najłatwiejszy temat), ale trzeba zrobić to tak żeby wyglądało to w miarę realistycznie. Bo kiepsko to wygląda kiedy cały teren jest płaski i monotonny, a tylko gdzieniegdzie wyrastają z niego wysokie góry. Popatrz sobie np. na zdjęcia z linii D29-98 Sucha beskidzka - Chabówka:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/d4/Jordanow1.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/38/Jordanow3.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/6/6b/Jordanow5.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/4e/Jordanow6.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/2/28/Jordanow9.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/0/05/Jordanow20.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/41/Jordanow16.JPG
https://www.bazakolejowa....2ded48e-950.jpg
https://www.bazakolejowa....06003dd-950.jpg
https://www.bazakolejowa....c3d9ef7-950.jpg
https://www.bazakolejowa....f958a98-950.jpg
https://www.bazakolejowa....243828088-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243828090-2.jpg
https://www.bazakolejowa....2ded48e-950.jpg
https://www.bazakolejowa....06003dd-950.jpg
https://www.bazakolejowa....243626995-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626992-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626982-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626974-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626971-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626969-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243568427-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243568398-2.jpg
https://www.bazakolejowa....203396656-2.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/49/Osielec9.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/da/Osielec12.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/d4/Osielec13.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/7/7f/Osielec14.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/f/f5/Osielec15.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/a/a9/Osielec16.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/31/Osielec17.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/46/Osielec18.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/9/97/Osielec19.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/3d/Osielec20.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/f/fd/Osielec22.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Osielec
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Skawa
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Jordanów
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Maków_Podhalański
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Sucha_Beskidzka_Zamek
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Sucha_Beskidzka
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Chabówka
- i spróbuj żeby i Twoja sceneria możliwie mniej więcej tak wyglądała, tak żeby cały teren nie był płaski tylko pagórkowaty, żeby w tle było widać góry/pagórki, żeby były górskie potoki, żeby tory biegły zboczem góry, przełęczą, wąwozem, itp. itd.; żeby wszędzie było "ciasno" ze względu na trudne górskie warunki terenowe...; wtedy np. takie ostre łuki mogłyby mieć uzasadnienie, bo teren wymuszałby takie poprowadzenie toru, np. konieczność poprowadzenia toru łukiem wzdłuż zbocza góry, albo most w dolinie górskiego potoku, itp.; dobrze też jakby udało Ci się też wtedy dobrać budynki à la "zakopiański styl", co jeszcze bardziej potęgowałoby fajny górski klimat.
 
 
Bandyta
nowy


Pomógł: 2 razy
Wiek: 32
Dołączył: 05 Lut 2010
Posty: 46
Skąd: Poznań
Wysłany: 19-09-2019, 04:18   

Wybaczcie OT ale Aikozann jest dla mnie kolejnym wcieleniem św Franciszka. Cierpliwość bez granic:)
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4202
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 19-09-2019, 06:29   

Papciogapcio229 napisał/a:

Ps: Gdzie można znaleźć poradnik odnośnie budowy przejazdów kolejowych autorstwa RBach ?

U niego na stronie...
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 19-09-2019, 19:47   

Aikozann napisał/a:
https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/0a3236672a8a8805
- moim zdaniem ten łuk jest trochę za ostry, nie dość że ostry łuk w poziomie, to jeszcze w zakrzywienie w pionie (spadek), nie wiem czy przy 10 km/h byłoby tu bezpiecznie przejechać. No i jeszcze dochodzi zmniejszona widoczność na przejeździe kolejowym. A tak w ogóle, to jeśli miałby być taki ostry łuk, to powinien mieć on jakieś "uzasadnienie terenowe", tj. żeby taki przebieg linii był wymuszony trudnymi warunkami terenowymi, np. bliskością zbocza góry, górskim potokiem, itp., bo teraz wygląda to trochę dziwnie, tak jakby ktoś z niewiadomych przyczyn na środku stepu postanowił nagle zrobić ostry łuk toru, mimo że można by poprowadzić tor o wiele łagodniej. Poza tym wciąż bardzo jednolite teksturowanie podłoża, i brak trawy w okolicach toru. I można by dać jakieś słupki przejazdowe, i wymienić tę drogę asfaltową na jakąś ładniejszą.
https://www.fotosik.pl/zd...c0ed187d5f5ff87
- są zdecydowanie lepsze nasypy, np. w "zestawie mostowym/wiaduktowym" Samplaire'a, poza tym uniknąłbyś stosowania tych paskudnych wbudowanych torów. Poza tym tory położone są strasznie krzywo, już na pierwszy rzut oka widać że idą wężykiem. Staraj się układać możliwie długie odcinki toru i stosuj narzędzie "prostuj tory" (a w razie potrzeby ustal "na sztywno" wysokość węzłów - "żółte kółka"), wtedy unikniesz takiego "wężykowania" i "falowania". Słupy sieci trakcyjnej wyglądają jakby stały zbyt blisko siebie, odstępy między słupami powinny wynosić z tego co pamiętam standardowo 70 m. No i tutaj też ten wiadukt nie ma za bardzo "uzasadnienia terenowego", tak jakby ktoś z własnego kaprysu postanowił nagle na środku stepu poprowadzić tory na nasypie. Poza tym to co dotychczas, monotonne teksturowanie podłoża, skąpa roślinność, brak trawy, no i widać jeszcze parę wbudowanych drzewek.
https://www.fotosik.pl/zd...5598b7ae9a307d2
- widać wyraźnie wbudowane drzewka, monotonne i źle dobrane teksturowanie podłoża, skąpą roślinność i brak trawy, poza tym od razu rzuca się w oczy krzywo ułożony "wężykujący" tor (oraz krzywo położony "wężykujący" peron, ale wynika to ze źle położonego toru). Ten krajobraz górski wygląda niezbyt realistycznie, bo cały teren jest raczej płaski i monotonny, a to nagle wyrasta z niego wielka góra. No i ten kawałek asfaltowej drogi jest taki trochę "od czapy", nie wiadomo po co nagle ktoś na końcu gruntowej drogi wylał kilkanaście metrów asfaltu.

I tu właśnie uwaga ogólna do wszystkich screenów, widzę że budujesz górską scenerię, i wszystko fajnie (chociaż może nie jest to najłatwiejszy temat), ale trzeba zrobić to tak żeby wyglądało to w miarę realistycznie. Bo kiepsko to wygląda kiedy cały teren jest płaski i monotonny, a tylko gdzieniegdzie wyrastają z niego wysokie góry. Popatrz sobie np. na zdjęcia z linii D29-98 Sucha beskidzka - Chabówka:
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/d4/Jordanow1.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/38/Jordanow3.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/6/6b/Jordanow5.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/4e/Jordanow6.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/2/28/Jordanow9.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/0/05/Jordanow20.JPG
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/41/Jordanow16.JPG
https://www.bazakolejowa....2ded48e-950.jpg
https://www.bazakolejowa....06003dd-950.jpg
https://www.bazakolejowa....c3d9ef7-950.jpg
https://www.bazakolejowa....f958a98-950.jpg
https://www.bazakolejowa....243828088-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243828090-2.jpg
https://www.bazakolejowa....2ded48e-950.jpg
https://www.bazakolejowa....06003dd-950.jpg
https://www.bazakolejowa....243626995-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626992-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626982-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626974-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626971-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243626969-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243568427-2.jpg
https://www.bazakolejowa....243568398-2.jpg
https://www.bazakolejowa....203396656-2.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/49/Osielec9.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/da/Osielec12.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/d/d4/Osielec13.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/7/7f/Osielec14.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/f/f5/Osielec15.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/a/a9/Osielec16.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/31/Osielec17.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/4/46/Osielec18.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/9/97/Osielec19.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/3/3d/Osielec20.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/f/fd/Osielec22.jpg
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Osielec
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Skawa
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Jordanów
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Maków_Podhalański
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Sucha_Beskidzka_Zamek
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Sucha_Beskidzka
https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Chabówka
- i spróbuj żeby i Twoja sceneria możliwie mniej więcej tak wyglądała, tak żeby cały teren nie był płaski tylko pagórkowaty, żeby w tle było widać góry/pagórki, żeby były górskie potoki, żeby tory biegły zboczem góry, przełęczą, wąwozem, itp. itd.; żeby wszędzie było "ciasno" ze względu na trudne górskie warunki terenowe...; wtedy np. takie ostre łuki mogłyby mieć uzasadnienie, bo teren wymuszałby takie poprowadzenie toru, np. konieczność poprowadzenia toru łukiem wzdłuż zbocza góry, albo most w dolinie górskiego potoku, itp.; dobrze też jakby udało Ci się też wtedy dobrać budynki à la "zakopiański styl", co jeszcze bardziej potęgowałoby fajny górski klimat.


Obecnie zmieniam ten fragment linii, ale pojawiły się schody. Otóż skróciłem kawałek linii kolejowej o kilka metrów, jednak nie wiem czy dobrze jest zrobiony układ torowy i czy nie ma nierealnych ostrych zakrętów:





Z tego względu będę musiał usunąć albo przestawić przystanek Lipnica, bądź przerobić go na nieczynny, ponieważ stacje AJS ciężko ustawić na zakręcie.
_________________
113
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc

Wysłany: 19-09-2019, 21:46   

Wydaje mi się że łuki są nieco łagodniejsze niż poprzednio. Tak jak napisałem, najlepiej byłoby jakby wyglądało że ostrzejsze łuki jakoś wynikają z ukształtowania terenu.

Jest trochę lepiej po tym małym urozmaiceniu ukształtowania terenu, ale wciąż wymaga to jeszcze dopracowania, bo cały czas wygląda to nierealistycznie - cały teren jest tylko lekko pofałdowany, a zaraz za przystankiem nagle wyrasta bardzo stroma góra, nijak przystająca do reszty terenu.
I wciąż są te same mankamenty: "pofalowany" tor (mogłeś ustalić "na sztywno" wysokości węzłów, widać że to nie jest zrobione bo "kółka" z geodety są białe a nie żółte), monotonne oteksturowanie podłoża (zapewne wciąż nie zajrzałeś do tematu http://trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=8522 ... ), używanie kiepskich wbudowanych drzewek i bardzo skąpa i niezróżnicowana roślinność (brak trawy i zarośli w okolicach torów, a roślinność sprowadza się do paru drzewek które już na pierwszy rzut oka widać że się powtarzają).

Zrobiłem Ci parę screenów z fikcyjnej mapy "Nadkarpacie", na której Autor udanie pokusił się o stworzenie zróżnicowanego "podhalańskiego" ukształtowania terenu:






może to da Ci jakieś wyobrażenie jak taki górski teren mógłby wyglądać w Trainz. Zrobione jest to dość pomysłową techniką, np. za pagórkami ukształtowanymi "z gruntu" wstawione są jeszcze tła z górskim krajobrazem, nadające głębię i jednocześnie maskujące "koniec świata" (widać to na jednym ze screenów).

No a jeśli chodzi o roślinność, to wciąż zachęcam do poeksperymentowania w celu dodania obfitej i zróżnicowanej roślinności, choćby dla przykładu:


tak żeby nie było od razu na pierwszy rzut oka widać że drzewka wszędzie się powtarzają, a goła tekstura gruntu nie biła po oczach już przy pierwszym spojrzeniu... naprawdę nie jest to jakaś straszna filozofia przy roślinności Bogdana, wystarczy wymieszać parę typów trawy i krzaków spline, i gdzieniegdzie poutykać drzewka czy krzaki scenery.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 19-09-2019, 21:52, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 19-09-2019, 22:13   

Aikozann napisał/a:
...a zaraz za przystankiem nagle wyrasta bardzo stroma góra, nijak przystająca do reszty terenu.


Myślisz, że według ciebie lepiej byłoby usunąć/przestawić przystanek czy przerobić go na nieczynny ? Ponieważ problem polega na tym, że ciężko byłoby zrobić stacje AJS na zakręcie ze względu na pasażerów, którzy stojąc na prostym długim białym prostokątnym by wychodzili z peronu w krzaki/drzewa albo na tory.
_________________
113
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 847
Skąd: Sierpc

Wysłany: 20-09-2019, 05:14   

[quote="Papciogapcio229"]
Aikozann napisał/a:
(...) lepiej byłoby usunąć/przestawić przystanek czy przerobić go na nieczynny ? Ponieważ problem polega na tym, że ciężko byłoby zrobić stacje AJS na zakręcie ze względu na pasażerów, którzy stojąc na prostym długim białym prostokątnym by wychodzili z peronu w krzaki/drzewa albo na tory.

Przystanek możesz zrobić gdziekolwiek indziej, jeśli nie pasuje akurat w tej lokalizacji, przecież zawsze możesz dodać kilka nowych segmentów terenu i zrobić przystanek, stację, czy cokolwiek, np. 4 km dalej... W szczególności nie musisz go przecież robić akurat na tym łuku... Przecież nikt nie narzucił żadnych ograniczeń typu "przystanek ma być w tym miejscu", "mapa ma się kończyć tuż za tą górą" czy "mapa ma składać się z 25 segmentów". Zwłaszcza że to mapa fikcyjna. Co innego gdyby to była mapa realna - wtedy trzeba by ustawić przystanek w takim miejscu w którym jest on w rzeczywistości, i wtedy trzeba by kombinować jak go ustawić, bo nie byłoby możliwości przesunięcia go w inne miejsce. Ale tutaj - Twoja mapa, Twoja wizja, możesz umieścić i rozlokować tu wszystko co tylko zrodzi się w Twojej wyobraźni (z umiarem oczywiście), byle tylko sceneria wyglądała względnie realistycznie i oddawała polskie realia, a nie np. amerykańskie (no chyba że chcesz tworzyć mapę osadzoną w amerykańskich realiach, albo np. czeskich, są oczywiście takie mapy, ale wtedy porad musiałbyś szukać raczej nie na tym forum, tylko na jego zagranicznych odpowiednikach), czyli np. przypominała polską wieś czy jakąś polską krainę geograficzną (np. Podhale, jeśli akurat wybrałeś "klimaty górskie"), a infrastruktura kolejowa była w zgodzie z polskimi przepisami i realiami kolejowymi. Same układy torowe też możesz przecież sam zaprojektować, byle tylko nie stało to w sprzeczności z polskimi przepisami i realiami kolejowymi (choć oczywiście zalecałbym wzorowanie się na rzeczywistych posterunkach ruchu czy przystankach, bo pozwoli to uniknąć wielu błędów), a poszczególne punkty (tj. np. stacje, przystanki) były rozmieszczone w terenie mniej więcej podobnie jak w rzeczywistości (tj. np. co kilka kilometrów, jak zazwyczaj, a nie np. upchane co 200 m). A cała reszta - to już Twoja fantazja.
A co do samej góry - przecież ona nie musi wcale być taka stroma, wręcz przeciwnie, bardziej pożądany byłby raczej łagodniejszy à la "podhalański" krajobraz, bogaty raczej w łagodniejsze pagórki i wzgórza. Pociągi przecież nie wjeżdżają w najwyższe partie Tatr...
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 20-09-2019, 05:15, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Papciogapcio229 
user


Wiek: 22
Dołączył: 27 Lip 2019
Posty: 54
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 22-09-2019, 21:45   

Lipnicę zlikwidowałem, ponieważ uznałem że nie ma po co utrzymywać w lesie przystanku.
Miejsce po zmianach:









Ps: Ponieważ jestem w trakcie pisania scenariusza do jednej z sesji chciałem się zapytać czy PKP Cargo sprzedawało swoje wagony do Niemiec ?
_________________
113
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group