W 2000 roku zawieszono ruch pasażerski, ale jeszcze w 2005 roku krakowskie SMK zorganizowało przejazd nieczynnymi dla ruchu osobowego liniami, jak 141, 149, czy 169.
Dopiero w tym roku puszczają kibelka na weekendy ;d
Pomógł: 122 razy Dołączył: 06 Mar 2009 Posty: 3723 Skąd: Opole
Wysłany: 16-08-2019, 20:09
Podróż w weekendy, a w pozostałe dni to ludzie nie muszą, jakieś dziwne podejście. Widać że to taki trynd, bo Opole-Częstochowa tylko IC, TLK i czopek. Stacje są, po bodaj milion złoty sztuka na których nic się nie zatrzymuje. Dobrze, że Korzeń zachowałeś kawałek historii dla potomności.
Pomógł: 9 razy Dołączył: 31 Mar 2008 Posty: 460 Skąd: Warszawa
Wysłany: 16-08-2019, 21:31
Kapitalnie to wygląda. Niezmiennie podoba mi się ten jesienny klimat. W tej przygaszonej i stonowanej wersji idealnie współgra z przemysłowym klimatem Śląska no i to oko do detalu. Piękne.
Cicho wszędzie głucho wszędzie... Prezentacja screenów będzie
Jednak udało mi się dzisiaj zdążyć poprawić teren i porobić screeny. Pora na małą publikację z postępu ostatnich prac.
Punktem wyjściowym są Gierałtowice, czyli ostatnie screeny z tego posta. Stąd kierujemy się ku początkowi linii 149 do posterunku odgałęźnego Mizerów. Tuż przed Gierałtowicami mamy łuk na nasypie ze sporym spadkiem i widokiem na miasteczko Przyszowice:
W Przyszowicach jest dawny przystanek osobowy, oraz czynny posterunek dróżnika nr 5 obsługujący przejazdy w km. 4,539 i 4,748 znajdujące się w obu końcach peronów:
Po minięciu przystanku spadek zwiększa się i na najbardziej stromym odcinku osiąga 21 promili. W tym miejscu w czasie niekorzystnej pogody często utykają cięższe składy towarowe jadące w kierunku Knurowa i KWK Budryk. Fakt ten zawdzięczają intensywnej aktywności górniczej, przez którą teren regularnie osiada. Szlak poprowadzony jest nasypem w gęstej zabudowie typowych domków - kostek. Tutaj też znajduje się przejście dla pieszych kat. E ze sławnymi już schodkami :
Po minięciu niewielkiego łuku linia przecina szosę Pszczyńską/Gliwicką i wchodzi w kolejny duży łuk w którym większość widoku przysłonięta jest gęstą roślinnością po obu stronach nasypu. Tutaj spadek zaczyna łagodnieć i wynosi około 5 promili:
W drugiej części łuku odsłania się widok na zapadliska wywołane szkodami górniczymi okresowo zalewanymi przez wodę. Tutaj też znajduje się przejazd kat. D na skrzyżowaniu linii z drogą gruntową prowadzącą do przepompowni kopalnianej, która stale przepompowuje wodę z jeziora Farskiego do znajdującej się defacto powyżej rzeki Kłodnicy. Tło uzupełnia mijana z lewej strony potężna hałda kopalni Sośnica. W tym miejscu spadek zaczyna przechodzić w podjazd i od tego momentu pociągi zaczynają się wspinać pod górkę sięgającą 10 promili zarówno w kierunku stacji Zabrze Makoszowy, jak i Zabrze Makoszowy Kopalnia:
Po minięciu tarcz ostrzegawczych przed Podg. Mizerów przekraczamy most nad rzeką Kłodnicą i mijamy 2 przejazdy kat. D znajdujące się w niedalekiej odległości od siebie. Z lewej strony nad otoczeniem góruje wspomniana wyżej hałda. U jej stóp swój przebieg ma autostrada A4. Z prawej znajdują się ostatnie zabudowania należącej do Zabrza dzielnicy Makoszowy:
I tak docieramy do posterunku Mizerów. Zbiegają się tu dwie linie kolejowe. Linia 149 mająca swój początek około kilometra dalej na stacji Zabrze Makoszowy, oraz łącznica nr 677 z Zabrza Makoszów Kopalni. Posterunek wyposażony jest w urządzenia przekaźnikowe i semafory świetlne obsługiwane z piętrowej nastawni Miz. Układ torowy stanowią dwa żeberka ochronne, oraz jedno podwójne przejście rozjazdowe. Nad torami znajduje się wiadukt autostrady A4:
I na tym koniec wycieczki, przynajmniej na ten miesiąc. Dalej już tylko brzydka szara kratka i goła infrastruktura czekająca na dopełniające dzieła otoczenie. Ostatnia stacja, będąca jednocześnie początkową (bo zachciało mi się budować linię od środka) Zabrze Makoszowy.
Korzystając z nocki wrzucam postępy z prac na przedostatnim froncie robót - stacji Zabrze Makoszowy znajdującej się w bezpośrednim sąsiedztwie okazałej zabudowy kopalni Makoszowy. Składa się z pięciu torów głównych, z czego czynne są cztery i jednego toru bocznego. Stanowi początek linii 149 i jak cała linia nie ma żadnych urządzeń kontroli niezajętości torów.
W północno-wschodniej części stacji znajduje się głowica i tory szlakowe w kierunku Bielszowic, oraz nastawnia wykonawcza ZM-1. Są tu ręczne urządzenia kluczowe i semafory świetlne:
W drugiej części stacji znajduje się schronisko drogowców i automatyków, biura, oraz nieczynny już budynek dworca, nastawnia dysponująca z urządzeniami mechanicznymi i przekaźnikowymi obsługująca 4 napędy mechaniczne, kilka napędów elektrycznych i semafory świetlne. Są tu też 2 perony - dwukrawędziowy i jednokrawędziowy:
Bezpośrednio za semaforami wyjazdowymi jest skrzyżowanie kolejowo-drogowe z szosą Makoszowską przecinającą wszystkie tory główne i zamykane z miejsca przez dróżnika. Przy przejeździe znajduje się pętla tramwajowa:
Dalej tory rozgałęziają się w kierunku Mizerowa, stacji Zabrze Makoszowy Kopalnia i łącznicy z bocznicą KWK Makoszowy:
Do pełni szczęścia brakuje dedykowanych budynków nastawni ZM i ZM-1 i charakterystycznego szybu kozłowego kopalni.
Czołem. Dzisiaj chwalę się posterunkiem odgałęźnym w Chudowie. Dawna stacja węzłowa łącząca 2 jednotorowe linie: kopalnianą 863 z Knurowa do Ornontowic i KWK Budryk, oraz linię 172 z Gierałtowic do Orzesza, oraz bocznicę do szybu KWK Budryk. Stacja posiadała 1 jednokrawędziowy peron z blaszaną wiatą. Obecnie posterunek funkcjonuje jako odgałęźny z dwoma ręcznymi rozjazdami, otwierany tylko na czas przejazdu pociągu z któregoś z kierunków. Semafory zostały rozebrane, a przejazdy pociągów odbywają się na sygnały ręczne. Po bocznicy do szybu zostało jedynie żeberko ochronne na które prowadzi rozjazd nr 7. Na przełomie 2019 i 2020 roku rozebrany został posterunek Chu i zastąpiony mały kontenerem:
Linia 172 i 863 przebiegają równolegle i rozdzielają się w okolicy polnego przejazdu w km. 3,220 linii kopalnianej. Linia kopalnia odbija łukiem w lewo i chowa się w nasypie, a zelektryfikowana linia 172 obniża się w niewielki wykop łagodnie przechodzący w nasyp, a następnie spotyka się z linią 149 przy posterkunku SKP stacji Gierałtowice:
Linia 863 swój początek ma na stacji w Knurowie. Następnie przebiega równolegle z linią 149 w kierunku Gierałtowic. Za przejazdem w km. 9,009 linia do Gierałtowic odbija łukiem w lewo, a kopalniana przebiega prosto do wiaduktu krzyżując się z szosą w stronę Orzesza, a następnie przechodzi w lekki łuk w prawo aż do zetknięcia z linią 172:
I tak to jest... Nudy, wiem Ale kolejny posterunek przylegający bezpośrednio do Knurowa ukończony. Zostały jeszcze Nieborowice zamykające temat od strony północnej skąd przyjeżdżają pociągi KP Kotlarni i finito
Pomógł: 10 razy Dołączył: 29 Mar 2010 Posty: 220 Skąd: Mikołów
Wysłany: 17-04-2020, 12:20
Dobra robota, od screenów aż wieje klimatem! Na Chudowie byłem z 2 lata temu i nie mam co zarzucić wykonaniu tego miejsca w Trainzie.
Jedyne co, to nie wydaje mi się aby ten podg. był kiedykolwiek stacją. Tory szlakowe były tam połączone przejściem trapezowym, oraz istniał rozjazd bocznicy do szybu ale nic więcej. Istniejący peron był osobnym tworem jakim był po. Chudów. Różnica między jednym a drugim była taka, że po. był we władaniu PKP a podg. od JSK, pod którego skrzydłami pozostaje do dziś.
Jedyne co, to nie wydaje mi się aby ten podg. był kiedykolwiek stacją. Tory szlakowe były tam połączone przejściem trapezowym, oraz istniał rozjazd bocznicy do szybu ale nic więcej. Istniejący peron był osobnym tworem jakim był po. Chudów. Różnica między jednym a drugim była taka, że po. był we władaniu PKP a podg. od JSK, pod którego skrzydłami pozostaje do dziś.
Możesz mieć rację. Nie ma zbyt wielu informacji na temat tego posterunku ze względu na to, że już od dawna nie jest w swojej pierwotnej formie. Jedyne co można wywnioskować, to tyle że były tu kiedyś 4 tory sądząc po równi stacyjnej i jeden z nich odchodził do szybu. Więc nie potwierdzam, nie zaprzeczam
Można wiedzieć jak postęp dalszych prac? Mapka jest piękna.
Mapka ma się bardzo dobrze. Powstaje stacja Zabrze Makoszowy Kopalnia. Kończę prace torowe i konfiguracje semaforów. Jeśli chodzi o otoczenie to jest już niemal gotowe. Walka trwa w okręgach nastawczych KMO i KMO-1 ze względu na pędnie i zabudowania samej kopalni z których materiały jest jak na lekarstwo. Równolegle powstają kolejne dedykowane obiekty i wprowadzam poprawki do tego co do tej pory powstało i rozwija się sesja. Na tą godzinę sytuacja wygląda jak poniżej.
Semafory wjazdowe od strony podg. Mizerów:
Wjazd od stacji Zabrze Makoszowy i ogólny widok na KWK Makoszowy:
Okolice przekaźnikowej nastawni ZMK:
Semafory wyjazdowe w kierunku Zabrza Makoszów i Mizerowa:
Widok ogólny w kierunku okręgu nastawni KMO-1 i semaforów wyjazdowych w kierunku posterunków Maciejów Północny i Gliwice Sośnica:
Okręg nastawczy posterunku nastawni przekaźnikowej i mechanicznej KMO-1:
Semafory wjazdowe od strony Gliwic i Maciejowa Północnego, oraz widok na szlak w kierunku tych dwóch posterunków:
Za łukiem z ostatniego screena mapa się kończy portalami.
Pomógł: 45 razy Wiek: 30 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 847 Skąd: Sierpc
Wysłany: 12-10-2020, 16:48
Fajnie że podmieniłeś tory na wersje 3D, moim zdaniem wygląda to teraz nawet jeszcze lepiej
No i rewelacja jeśli chodzi o dbałość o szczegóły: jest tu chyba w zasadzie wszystko, SHP, EORy, krzyżownice, itp. itd.
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 12-10-2020, 16:52, w całości zmieniany 1 raz
Dzięki za info :) Zniszczyłeś mnie tą mapką. Widać że masz do tego głowę i motywację. Dzięki wielkie że tak jak reszta kolegów z forum robisz kawał pięknej pracy żebyśmy mogli sobie pomanewrować w kozackich klimatach, no i za to że na TSa 2010 :)
Fajnie że podmieniłeś tory na wersje 3D, moim zdaniem wygląda to teraz nawet jeszcze lepiej
Wszystko przez to że wziąłem się za stworzenie nowych napędów zwrotnicowych. Do torów chunky niestety mi nie pasowały, a tory Sama kompletnie nie grają z moim stylem budowania i są za ciężkie na możliwości lapka. Kompromisem było dorobić mesh 3D do materiałów Doktorka
Przerwa między postami krótsza niż pół roku. Nie jest źle
Skończyłem układać żelastwo w okręgach KMO 1 i KMO. Nastawnię wykonawczą podmieniłem na bardziej zbliżoną do oryginału, słupy oświetleniowe mają te same oprawy co w rzeczywistości, poprawione i uzupełnione trasy pędniowe też czekają na czujne oko Rysia
Stacja ma typowy dla okolicy układ z semaforami zaporowymi osłaniającymi głowice i grupowym semaforem wyjazdowym na tory PKP. W układzie tras pędniowych i sieci trakcyjnej mogą być pewne babole, bo do dyspozycji miałem tylko zdjęcia satelitarne i kilka zdjęć poglądowych. Na tej podstawie nie da się niestety każdego wieszaczka i rolki ustawić na swoim miejscu
Rzut okiem na tory stacyjne. Tutaj nudy. Prosty tor pod drutem w ilości 7 sztuk:
Okręg nastawczy nastawni dysponującej KMO. Pierwsze odgałęzienie w lewo kieruje na tory szybkiego załadunku węgla.
Kolejne odgałęzienia prowadzą na szlak w kierunku bocznicy HALDEXu i podg. Tunel, toru przy osadniku betonowym, dawnej koksowni Makoszowy, pod budynek płuczki i sortowni KWK Makoszowy. Prosto jedzie się do stacji PKP Zabrze Makoszowy.
Na koniec ogólny widok na plątaninę wszystkiego
Biorę się teraz za wspomniane stanowiska szybkiego załadunku węgla. Potem główny zakład przeróbczy i szyby od I do V. Tu zaczyna się rzeźba, bo zdjęć jest jak na lekarstwo i trzeba kombinować. Fakt że zakład jest w trakcie likwidacji też nie pomaga.
Pomógł: 45 razy Wiek: 30 Dołączył: 20 Sie 2010 Posty: 847 Skąd: Sierpc
Wysłany: 03-11-2020, 18:12
Korzeń napisał/a:
(...) Do torów chunky niestety mi nie pasowały, a tory Sama kompletnie nie grają z moim stylem budowania i są za ciężkie na możliwości lapka. Kompromisem było dorobić mesh 3D do materiałów Doktorka
Nie wiem czy bardziej kompromisowym (a przynajmniej mniej pracochłonnym) rozwiązaniem nie byłoby jednak podmienienie wbudowanym narzędziem na Samplaire'owe, ale oczywiście każdy inaczej rozumie kompromis
Mógłbyś podzielić się kiedyś tymi napędami
A ogólnie, no cóż powiedzieć, niezmiennie rewelacyjny klimat i niesamowita dbałość o szczegóły
Ostatnio zmieniony przez Aikozann 03-11-2020, 18:13, w całości zmieniany 1 raz
Właśnie podmienione nijak nie pasują. Musiałbym teksturować od nowa grunt w okolicy torów, przesuwać kanały pędniowe i napędy bo jest inny układ podkładów, robić przejściówki. Szybciej i lepiej było zrobić nowe identyczne jak Doktorkowe. Nawet mapowanie jest to samo
Z napędów mam zrobiony na razie tylko Jea29. Muszę mu dodać numery i pójdzie w świat. W kolejce czeka Eea4 i S700KM
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach