FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Goportal i ortofotomapy
Autor Wiadomość
CenariusPL 
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Sie 2015
Posty: 140
Skąd: Sanok
Wysłany: 05-08-2020, 20:27   Goportal i ortofotomapy

Na geoportalu od jakiegoś czasu można pobierać mapy w rozdziałce 1:50000. Jak trzeba zmodyfikować obraz mapy by zmieścił się na 10x10km w trainz?
_________________
Bieszczadzka Kolej Euroregionalna
Koleje Podkarpackie
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 284 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4177
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 05-08-2020, 21:46   

Włączyć linijkę, zmierzyć ile pix ma określony odcinek na linijce, zrobić prontscreena, przeskalować :) nic się nie zmieniło w temacie robienia tex do basemap :)
Nikt ci nie poda ile masz "przyciąć" bo to zależy od ustawień grafiki (rozdzielczości ekranu), trzeba liczyć samemu.
http://trainz.krb.com.pl/...tykuly/basemapy
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
CenariusPL 
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Sie 2015
Posty: 140
Skąd: Sanok
Wysłany: 06-08-2020, 13:32   

Dzięki, aczkolwiek chciałbym wygenerować basemapę HOGiem (bez heighmapy), dlatego też twój sposób do skalowania jest dla basemap jako dodatków, ale jeśli twój poradnik dotyczy tego samego to spróbuje przeskalować. Monitor mam 4k. I czy jak zapiszę mapę na dysk, a zrobię printscreena z podziałką to czy będzie tak samo miarodajna do wyznaczenia rozmiaru?

Aczkolwiek w geomapie jest coś takiego:
skala 1:5000, rozmiar pixela 0.25, można też wybrać , bądź 0,07 pixel przy 1:2000? Ten rozmiar pixela oznacza że jeden pixel ma 250 metrów?

W TANE/T2010 jeden kwadrat to 1kmx1km?

EDIT: Wychodzi na to że wygenerowana taka mapa na podkładzie w geodecie jest pusta - nie wyświetla nic pomimo wygenerowania obszaru, domyslam się że HOG nie posiada tekstur kolorowych...
_________________
Bieszczadzka Kolej Euroregionalna
Koleje Podkarpackie
Ostatnio zmieniony przez CenariusPL 06-08-2020, 14:27, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk


Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1947
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 06-08-2020, 16:20   

We wszystkich wersjach gry, od 1.0 do trawnika włącznie segment w geodecie ma ~730 metrów x ~730 metrów. Plansza 1km x 1km zawsze będzie wystawać poza segment. I tego nie zmienisz. Ale możesz dać inne rozmiary plansz.
 
 
 
Aikozann
zaawansowany


Pomógł: 45 razy
Wiek: 30
Dołączył: 20 Sie 2010
Posty: 841
Skąd: Sierpc
Wysłany: 06-08-2020, 18:52   

CenariusPL napisał/a:
Wychodzi na to że wygenerowana taka mapa na podkładzie w geodecie jest pusta - nie wyświetla nic pomimo wygenerowania obszaru, domyslam się że HOG nie posiada tekstur kolorowych...

Żeby HOG w ogóle "pokolorował" teren w Trainz teksturami mapy topograficznej, trzeba wgrać odpowiednią paczkę tekstur.
Poza tym nie licz na jakiś bardzo oszałamiający wynik tej "operacji" - owszem, na teren będzie naniesiona mapa, ale "jakość" tego oteksturowania jest dość kiepska, na tyle że wiele drobniejszych szczegółów mapy jest w ogóle nieczytelnych. Na pewno nie licz na to że oteksturowany teren będzie tak samo "wyraźny" jak wyjściowa mapa, albo jak ta sama mapa w postaci tekstury basemap'y. Sama mapa topograficzna będzie dobrze widoczna na mini-mapie na samym początku, ale jak cokolwiek zmienisz, np. "pomalujesz" teksturą kawałek gruntu, tak że mini-mapa się "zaktualizuje", to będzie tak samo kiepskiej jakości jak teksturowanie gruntu.
IMHO jeśli chodzi Ci tylko o samą mapę topograficzną, bez ukształtowania terenu, to nie wiem czy aż tak bardzo warto bawić się HOG-iem, chyba że bardzo zależy Ci na tym żeby od razu wygenerować cały teren wzdłuż linii kolejowej i jako-tako "orientacyjnie" go oteksturować. Natomiast już do samej budowy mapy i tak warto jednak "zainwestować" w basemap'y - teksturowanie HOG-em jest właśnie raczej tylko "orientacyjne", nie dorównuje basemap'om. Pracując na samym oteskturowanym HOG-em terenie będziesz się dość mocno męczył, co chwilę próbując dociekać "co jest tutaj na mapie, bo niewyraźnie widać".
 
 
Pawel_15 
znawca
Mann Bonk


Pomógł: 61 razy
Wiek: 31
Dołączył: 30 Maj 2009
Posty: 1947
Skąd: Bonk in Polen
Wysłany: 06-08-2020, 19:10   

Jako że pierwsze Bąki budowałem na mapach wygenerowanych na HOGu...
Można i da się ale trzeba się wspomagać - geoportal, gmaps, inne.
Mnie najbardziej interesowała czarna kreska która oznaczała tor i to też umownie bo odstępy miały po kilkanaście metrów co jest przez R. nie do przyjęcia. Całe otoczenie i infrastruktura nie-kolejowa i około-kolejowa budowana na wspomagaczach.
Mając do wyboru budowanie "na pałę" albo HOG każdy (prawie..) wybrałby to drugie rozwiązanie. Ale mając do wyboru basemapy gdzie dzisiaj widać w którym centymetrze mapy łączenie szyn i podkład drewniany warto wybrać to rozwiązanie. Mając taką planszę nie trzeba się wspomagać tylko można od ręki budować i wiemy gdzie las, gdzie tory, gdzie pola i łąki umajone. Blokada warstwy z planszami i do dzieła. Przesunięcia minimalne (suwmiarkowy wyłapie) albo brak. Do budowy realnej mapy najlepsza metoda. Skoro stosuje ją osobiście Toromistrz to znaczy że tak jest.
Pamiętajcie że plansze można szybko usunąć a mapa wygenerowana w HOGu jest cięższa i lubi czasem spłatać figle.
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 284 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4177
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 07-08-2020, 09:06   

Uzupełniając kolegów wyżej:
HOG pracuje na siatce 10mx10m, tak generuje teren. I tak tez teksturuje. Z tego wynika, że jeden "piksel" obrazu na gruncie ma 10x10m. Przy kwadracie terenu 720x720 - bo tyle ma jedna plansza w grze - mamy kosmiczną rozdzielczość 72 pikseli :-D
Zresztą:



To jest kawałek mapy z Hoga. Wierzchucin. Pomijam mało szczegółów ma samej mapie topograficznej (dwa tory na krzyż) - widać wielkość "piksela" w stosunku do toru. Przyjmijmy, że szerokość modelu toru to 2,5m i mamy porównanie.





Tu inna mapa - Kaszubskie żelazne Szlaki - ten sam Wierzchucin, ale na basemapach topo wykonanych na bazie Geoportalu. Screeny z przezroczystym gruntem, na drugim wyłączyłem warstwę obiektów. Jak widać - jest "trochę" wyraźniej :-)









I na koniec - basemapy robione na podstawie zdjęć wysokiej rozdzielczości z geoportalu. Tu akurat stacja Bydgoszcz Główna, też mapa Kaszubskie żelazne Szlaki. Jak się uprzeć - to podkłady można liczyć :-) Jak ktoś osiągnie taką jakość na hogu to stawiam flaszkę :-D
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
pietrek
znawca



Pomógł: 62 razy
Wiek: 55
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 2053
Skąd: Kluczbork
Wysłany: 07-08-2020, 10:59   

Ja bym jeszcze o jednej przypadłości HOGA wspomniał:
Kiedyś popełniłem mapę "Fragment linii 143" w Hogu i nie zgadzały mi się różnice wysokości w dwóch miejscach w wygenerowanym fragmencie linii Bąków post. odst. Kochcice. Może bym nie zwrócił na to uwagi ale trochę ciężki ciapąg z podpiętą lokomotywą ADHD serii 22 miał problem się wygrzebać pod tą górkę, a w realu nic takiego w tym samym miejscu nie ma miejsca.
Sprawdzając wyszła duża różnica wysokości więc po prostu obniżyłem te dwa miejsca już choćby z powodu niedoskonałości silnika gry by nie było bardzo dużych trudności z przejazdem.
Nie drążyłem tematu czy różnice wysokości były spowodowane ułomnością jakąś HAGO; może też ja jakiś błąd popełniłem a może budowniczowie tej linii trochę ją wypłaszczyli aby ułatwić jazdę parowozom. Czego HOG nie rozpoznał.
 
 
Patrykos
zaawansowany



Pomógł: 8 razy
Dołączył: 25 Lut 2008
Posty: 804
Skąd: Imielin
Wysłany: 08-08-2020, 08:09   

Odnośnie budowania mapy na HOGu - na pewno wygodniejsze jest otrzymanie wygenerowanego terenu "na tacy", niż potem ręczne jego kształtowanie. Natomiast z drugiej strony w dobie posiadania danych na temat wysokości z geoportalu sam zastanawiam się, czy nie rozpocząć budowy mapy na basemapach z uwagi na to, że wygenerowanie sporej ilości terenu w HOGu i przerzucenie go do TSa kosztuje sporo wydajności. Poza tym to co koledzy wyżej napisali - basemapa oferuje sporą dokładność w tworzeniu terenu wokół.
_________________
Pozdrawiam, Patryk.
http://www.patrykos.kolej.org.pl/ / https://www.facebook.com/PatrykosTrainz/
 
 
 
CenariusPL 
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Sie 2015
Posty: 140
Skąd: Sanok
Wysłany: 16-08-2020, 18:30   

Dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi. Generalnie miałem w planach "od razu" wygenerować w HOGu całe podkarpackie by móc później chociażby tylko kłaść infrastrukturę kolejową, ale po paru testach zauważyłem że jakość teksturowania mapy, zwłaszcza z geoportalu jest tragiczna, dlatego też dam sobie z tym spokój. HOG wykorzystuje jedynie 64 kolory teksturowania, z których wybiera te najbardziej odpowiednie względem mapy oryginalnej. Sam zaś np jeden kwadracik z geoportalu musiał być przeskalowany do szerokości 250 pix z iluś tam tys, żeby skala pasowała, także mija się to z celem.

Jak mniemam nikt nigdy nie próbował tworzyć innego programu do generowania tekstur w wysokiej jakości (bądź silnik gry tego nie obsługuje).

Zatem zabieram się za basemapy, bo jednak zależy mi na dość dokładnym odwzorowaniu położenia linii kolejowych.
_________________
Bieszczadzka Kolej Euroregionalna
Koleje Podkarpackie
 
 
 
Bartek_Sp
trainz


Pomógł: 23 razy
Wiek: 29
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 314
Skąd: Sopot
Wysłany: 16-08-2020, 21:21   

Basemapy są jednak najdokładniejsze, bo póki co nawet najnowsze wersje trainz nie oferują dokładniejszej siatki terenu niż 5m * 5m, bez stworzenia dodatkowej siatki (basemapy) nie uda się osiągnąć dokładnego pomalowania terenu. Program obsługujący siatkę 5m istnieje i nazywa się TransDEM - ale jest niestety płatny. Mimo wszystko oprócz obsługi siatki 5m posiada on wiele różnych opcji pozwalających w jednym programie wygenerować teren, pomalować go teksturami, stworzyć basemapy (w dwóch wersjach 2D oraz 3D), oraz dodawać do naszej wygenerowanej mapy różnego rodzaju krzywe tj. tory, ulice, i inne obiekty typu spline. Na YouTube można znaleźć poradnik jak zaimportować dane wektorowe z OSM.

Jeśli chodzi o pobieranie ortofotomap z GeoPortalu to od jakiegoś czasu istnieje opcja pobrania całych arkuszy według sekcji w układzie odniesienie 1992 lub 2000 (zależnie od mapy). Mapy te można pobierać z różnego okresu czasu z różną dokładności. Dla niektórych obszarów będzie możliwość pobrania kilku wariantów map, a na innych może być ta możliwość mniejsza. Żeby pobrać sobie takie mapy na geoportalu w menu "Zawartość mapy" trzeba sobie na odpowiednim przybliżeniu rozwinąć gałąź "Dane do pobrania" i później kolejną "Ortofotomapa". Następnie możemy zaznaczyć według jakich kryteriów ma pokazywać nam mapy do pobrania, do wyboru są dwie opcje - aktualność albo dokładność. Istotne jest aby zaznaczyć zbór danych z dopiskiem - arkusze. Można zaznaczyć różne opcje aktualności albo dokładności wtedy później będziemy mieli większa możliwość wyboru.

Po wybraniu odpowiadających nam kryteriów na mapie pojawią się obrysy i obszary arkuszy wraz z ich godłami:
https://www.trainzpicture.../dopobrania.jpg
Po kliknięciu w interesujący nas obszar pojawi się nam małe okienko z kilkoma opcjami do wyboru.
https://www.trainzpicture.pl/image/js/okienko.jpg
Nas interesuje opcja WMS Ortofotomapa wg. (i tutaj zależnie od kryteriów jakie wybraliśmy będzie: aktualności albo dokładności) Klikamy w nią i w zależności od tego jak mamy ustawione kryteria pokazywania arkuszy map, pokaże się jedna albo więcej możliwości. Można zobaczyć dane o poszczególnych arkuszach poprzez rozwinięcie danych na ich temat. Jest tam też opcja "Pobierz plik danych dla tej sekcji". Po kliknięciu w nią będziemy mieli możliwość pobrania pliku w formacie *.tif
Pobranie takiej mapy ułatwia prace bo nie trzeba się bawić w ręczne mierzenie linijką w programie graficznym tylko wszystkie dane potrzebne do obliczeń mamy podane w geoportalu.

W podobny sposób od niedawna można pobierać także arkusze NMT o rozdzielczości 1m. (UWAGA! Trainz nie obsługuje takiej rozdzielczości, dane muszą i tak zostać przekonwertowane do rozdzielczości 5m). Oczywiście w tym przypadku zamiast Ortofotomapa wybieramy gałąź "Numeryczny Model Terenu". W przypadku danych NMT można pobierać dane w dwóch rożnych formatach. Z tego co wiem oba obsługuje TransDEM, wiec można je sobie bez problemu zaimportować.
Jakiś czas temu na SB wrzucałem screena z porównaniem jak wygląda różnica w terenie wygenerowanym do Trainz z wykorzystaniem danych z geoportalu oraz tymi z wykorzystaniem starych danych SRTM (których rozdzielczość to około 20 * 30 m)

Niestety jest to dosyć czasochłonne bo trzeba każdą sekcje pobierać osobno a później wszystko połączyć w jedną całość.

Jeśli ktoś by chciał to z takich danych może sobie stworzyć w programie do modelowania grafiki 3D siatkę terenu z odpowiednią ortofotomapą - z tym że takie rzeczy to są miliony poly!.
Ostatnio zmieniony przez Bartek_Sp 16-08-2020, 21:22, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
CenariusPL 
super user


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 25 Sie 2015
Posty: 140
Skąd: Sanok
Wysłany: 18-08-2020, 16:10   

Jeśli chodzi o geoportal i mapy to już ogarnąłem wcześniej i wiem jak pobierać, do tego rozmiar pixela np 0.25 odpowiada 4000 pix jako 1km etc.

Przejrzałem ten TransDEM i wydaje się wart poświęcenia czasu bo widzę że jest rozbudowany, ale 110zł za taki "ficzer" raczej mnie zniechęca - choć generowanie dokładnego terenu wysokości byłoby całkiem fajne.

Poza tym praca w TANE dla mnie czasem jest irytująca, zwłaszcza samoczynne zamykanie się aplikacji, a o łączeniu kilku różnych map w jedną gigantyczną wymaga posiadania od ciebie co najmniej 256GB RAM. (raz mi się udało połączyć kilkanaście różnych map w jedną - około 1000km szlaku od krańca do krańca, ale trwało to około 6 godzin i kilkuset GB wolnego miejsca na pamięć podręczną na dyskach NVME)

Planowałem kupić nowszą wersję, ale cenowo (250zł) poza proceduralnymi torami nie wydaje mi się zakupem opłacalnym.
_________________
Bieszczadzka Kolej Euroregionalna
Koleje Podkarpackie
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group