FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Dyskusja o sieci trakcyjnej
Autor Wiadomość
Kamlox
super user


Dołączył: 03 Lut 2009
Posty: 113
Skąd: Łódź
Wysłany: 15-03-2013, 16:51   

Ale ja się pytam kiedy, ewentualnie co ile się je stosuje?
 
 
zolwik
znawca
Dyżurny Ruchu



Pomógł: 232 razy
Wiek: 32
Dołączył: 18 Lut 2008
Posty: 5090
Skąd: Wrocław
Wysłany: 15-03-2013, 16:59   

http://www.trakcja.rail.p...p?article_id=10
_________________
Pogromca AI

TOWARY i ŁADOWNIE PNT https://1drv.ms/u/s!AuMHAl_RhKy3hYBckc9zMsWvw0JW8w?e=xNGT7v
 
 
 
obserwator
super user


Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sty 2012
Posty: 118
Skąd: Mazowieckie
Wysłany: 15-03-2013, 19:24   

Mam skromny apel do twórców map o właściwe stosowanie wysięgników sieci trakcyjnej w kontekście historycznym. Często widzę, że wysięgniki na mapach stosowane są na przypał, w zupełnej dowolności. Zastosowanie odpowiednich rodzajów to nie jest fanaberia a warunek ogólnej realności budowanej mapy (tych fikcyjnych udających realne także). O co chodzi? A o to, że w konkretnym czasie na sieci PKP stosowano konkretne wysięgniki. Patrząc na historię PKP po 1945 r. ogólnie wygląda to tak:
- wysięgniki teownikowe stosowano podczas elektryfikacji do ok. (powtarzam OKOŁO) 85 r.
- wysięgniki rurowe stosowano co za tym idzie od ok. 85 r. dlatego są tak charakterystyczne dla elektryfikacji schyłku PRLu i początku lat 90-tych oraz wszelkich elektryfikacji i remontów czasów obecnych.
To wszystko z mojej strony. Ukłony ;-)
_________________
konsument & modernizator
Ostatnio zmieniony przez obserwator 15-03-2013, 19:25, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Bogdan
zaawansowany
bbf11



Pomógł: 32 razy
Wiek: 58
Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 800
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 15-03-2013, 23:32   

zolwik napisał/a:
to takie przejścia sa gotowe w sieci bogdana


Owszem są ale trackside, czyli na prosty i płaski tor.
Mam coś takiego zrobione spline gdzie tor już nie musi być płaski, ba nawet wysłałem to założycielowi tego tematu do testów i ….. cisza. Teraz nie wiem czy jest to coś warte albo mam to zaznaczyć i delete.
Gdzie takie cuś dajemy? Obojętnie jaka będzie realność mapy to przęsło naprężenia i zarazem podział – izolacja stacji od szlaku musi być w rejonie semaforów wjazdowych. Na szlakach byle było widoczne że jest.
Na stacjach w rejonie semaforów wyjazdowych daje się izolatory ceramiczne albo takie coś:



obserwator napisał/a:
Patrząc na historię PKP po 1945 r. ogólnie wygląda to tak:
- wysięgniki teownikowe stosowano podczas elektryfikacji do ok. (powtarzam OKOŁO) 85 r.
- wysięgniki rurowe stosowano co za tym idzie od ok. 85 r. dlatego są tak charakterystyczne dla elektryfikacji schyłku PRLu i początku lat 90-tych oraz wszelkich elektryfikacji i remontów czasów obecnych.


To może trochę historii w obrazkach:



Lata 50te i 60te na stacji.



I na szlaku.



Przełom lat 70 – 80 ubiegłego wieku



Lata 80te i 90te.



Takie coś też można zobaczyć.



Na koniec czasy współczesne. Słup dwuteownikowy z CMK i popularna zetka z aktualnych modernizacji.

Oprócz tego co tu pokazałem można by jeszcze dużo napisać i modeli zrobić, bo w dawnych czasach dorabiano sieć trakcyjną do istniejącego organizmu i nie wszystko co było na papierze pasowało na torach. Sam widziałem jak elektryfikowano L 144, ile elementów na miejscu dorabiano a dziś linia do likwidacji.
A chciałem krótko i zwięźle.
_________________
Drobnica

Kuid 173000 ALL
 
 
 
obserwator
super user


Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sty 2012
Posty: 118
Skąd: Mazowieckie
Wysłany: 16-03-2013, 00:47   

TGBBF11 napisał/a:
To może trochę historii w obrazkach:


Oto właśnie chodziło, super zobrazowanie! Dzięki TGBBF11 :-D

TGBBF11 napisał/a:
[url=http://iv.pl/images/...umb.jpg]Obrazek

Takie coś też można zobaczyć.


Takie zestawienie charakterystyczne jest dla miejsc, gdzie modernizowano sieć montując nowe wysięgniki na starsze rodzaje słupów, np. odcinek Twarda Góra - Górki na linii 131 (identycznie zestawienie ;) )
_________________
konsument & modernizator
Ostatnio zmieniony przez obserwator 16-03-2013, 00:48, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Mannerheim
zaawansowany
nietutejszy...



Pomógł: 78 razy
Wiek: 35
Dołączył: 20 Lut 2008
Posty: 626
Skąd: Warszawa-Rembertów
Wysłany: 16-03-2013, 12:29   

Zapomnieliście o jeszcze jednym, bardzo charakterystycznym rodzaju wysięgników (chyba nie ma takiego w Trainzie):
http://rail.phototrans.eu...ig/13/77155.jpg

Stosowany w latach 50. i 60., (częsty widok w Małopolsce i w okolicach Trójmiasta) ale pierwsze egzemplarze pojawiły się już pod koniec lat 30. (WWK).
Ostatnio zmieniony przez Mannerheim 16-03-2013, 12:30, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Podlesky
super trainz


Pomógł: 12 razy
Wiek: 29
Dołączył: 13 Wrz 2011
Posty: 531
Skąd: Kraków
Wysłany: 16-03-2013, 12:54   

Przepraszam za spam z mojej strony. Ale w pobliżu mojego zamieszkania,znajdują się takie słupy trakcyjne.Na oko widać,że to dość stara konstrukcja,ale zawsze gdy koło nich przechodzę,to zwracam na nie uwagę.http://rail.phototrans.eu...ig/17/76239.jpg (koło wiaduktu)
 
 
 
obserwator
super user


Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sty 2012
Posty: 118
Skąd: Mazowieckie
Wysłany: 16-03-2013, 13:03   

@Mannerheim i Podlesky: przecie to są wszytko starego typu słupy metalowe z wysięgnikami teownikowymi ;-)
_________________
konsument & modernizator
Ostatnio zmieniony przez obserwator 16-03-2013, 13:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Wujek 082
znawca



Pomógł: 98 razy
Wiek: 32
Dołączył: 04 Cze 2009
Posty: 2248
Skąd: spod Ostrołęki
Wysłany: 16-03-2013, 13:07   

Jedyna wyjątkowość tych wysięgników właściwie polega na długości i myślę, że o to mogło chodzić Mannerheimowi. Bo że to są zwykłe teowniki to widać od razu :)
_________________
www.trainzart.pl
 
 
 
obserwator
super user


Pomógł: 1 raz
Wiek: 35
Dołączył: 05 Sty 2012
Posty: 118
Skąd: Mazowieckie
Wysłany: 16-03-2013, 13:10   

Kształty mogą być zawsze różne, wynika to ze sposobu montowania, warunków miejscowych itp. - dla mnie w tym nie ma nic szczególnego ;)
_________________
konsument & modernizator
 
 
 
Energy
[Usunięty]

Wysłany: 16-03-2013, 14:45   

Albo wynika z tego, w którym roku była wieszana sieć. ;)

Cytat:
Konstrukcje z wysięgnikami teownikowymi są jeszcze często spotykane na sieci bowiem przy elektryfikacji stosowane były do roku 1983-84. Ich konstrukcje również w nieznacznym stopniu różnią się od siebie m.in te stosowane we wczesnych latach elektryfikacji (lata 50-60) różnią się kątem nachylenia ukośnika od wysięgów stosowanych w latach 80-tych.


Źródło: http://www.trakcja.rail.p...hp?article_id=4
 
 
Bogdan
zaawansowany
bbf11



Pomógł: 32 razy
Wiek: 58
Dołączył: 18 Lis 2009
Posty: 800
Skąd: Tarnowskie Góry
Wysłany: 16-03-2013, 16:31   

http://www.trakcja.rail.p...p?article_id=10

Ten link wyżej dał już Zolwik, tam są podane parametry poszczególnych rodzajów sieci.
W dwóch pierwszych tabelkach są opisane te przewody o których pisał Podleski.
One mają mniejszą wysokość liny nośnej nad przewodem jezdnym.
W tych z przytoczonych fotografii wysokość na wysięgniku to 1.3 m a dzisiejsze konstrukcje mają 1.7 m i to jest cała różnica. Prądy i szybkości są te same.
_________________
Drobnica

Kuid 173000 ALL
 
 
 
Smoku103
świeżak


Dołączył: 30 Lip 2017
Posty: 5
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 08-08-2017, 07:52   

[Trainz 2009] Szukałem ale nie znalazłem odpowiedzi na moją zagwozdkę, mianowicie chodzi mi o dopasowanie wysięgników z trackside do bram. Nie można zmienić ani wysokości ani miejsca nad torem, czy są do tego jakieś specjalne bramki że same się dopasowują?
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 289 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4203
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 09-08-2017, 07:47   

Smoku103 napisał/a:
czy są do tego jakieś specjalne bramki że same się dopasowują?


Pełne bramki ("dwunożne") nie. Ale wystarczy sobie ustawić odpowiednio końce zwykłej bramki spline. Są natomiast półbramki w wersji trackside.
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group