FORUM PTT -  Strona Główna
FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj

Odpowiedz do tematu
Poprzedni temat :: Następny temat
Schematy malowania wagonów osobowych PKP 1945-2010
Autor Wiadomość
kilanziom
znawca
Maniak


Pomógł: 105 razy
Wiek: 36
Dołączył: 19 Lut 2008
Posty: 4841
Skąd: Warszawa
Wysłany: 19-06-2011, 12:18   Schematy malowania wagonów osobowych PKP 1945-2010

Witajcie,

Odpowiadam na zgłoszone zainteresowanie dotyczące kwestii malowania taboru osobowego PKP w okresie po II wojnie światowej. Jest to de facto temat rzeka, o którym napisać można kilka książek nie wyczerpując go do końca. Odmian i wariantów istniało całe mnóstwo.

Poniżej przedstawiam krótki spacer po epokach na przykładzie wagonów osobowych 2 klasy zaczynając na 1945 a kończąc na 2010r.

Po kolei:

-1945 do 1956



Pudło w kolorze oliwkowym bądź jego odcieniach. Dach ciemno szary, podwozie czarne. Poręcze (tu błąd w modelu) koloru czarnego, tak jak boczne powierzchnie stopni i inne detale. Numer wagonowni i wagonu na środku burty pod dużym herbem państwa - białym orłem na czerwonym tle (numeracja do dziś spotykana w wagonach rosyjskich). Informacje o ogrzewaniu, oświetleniu, prędkości, przydziale, długości itp na spodnim pasie umieszczonym na ramie podwozia. Oznaczenia klasy na białych tabliczkach przymocowanych na spodnim pasie pudła. Bardzo rozpoznawalny schemat gdyż jako jedyny umieszcza w centrum uwagi herb państwa. Zwracam uwagę, iż w 1956r nastąpiło przeklasyfikowanie floty w wyniku którego wszystkie wagony danej klasy podniesiono o klasę wyżej likwidując przy tym 3 i 4 klasą na amen. Innymi słowy przedstawiany tu wagon typu Baurt C 'Bhxz' 2 klasy po 1956r stał się wagonem 1 klasy.

-1956 do 1968



Pudło w kolorze oliwkowym lub jego odcieniach, dach szary, ciemno szary bądź w kolorze pudła. Podwozie w kolorze czarnym, detale takie jak poręcze i stopnie (na modelu znów błąd) w kolorze czarnym. Oznaczenie numeru wagonu, serii, wagi i ilości miejsc w 4 rządkach umieszczone na pierwszym słupku międzyokiennym po lewej stronie pudła. Na środku spodniej partii pudła logotyp PKP. Oznakowania klas farbą białą na drugich od krawędzi pudła słupkach międzyokiennych. Spodni pas zawierał białą farbą informacje o długości, przydziale, masie, oświetleniu, ogrzewaniu itp. Białą i czerwoną farbą poniżej oznaczeń klasy naniesiono oznaczenia 'dla palących' i 'dla niepalących'.

-1968 do 1985



W 1968r w całej Europie wprowadzono ujednolicone normy RIC, wg. których wagony należało oznaczać 8-cyfrowym kodem identyfikacyjnym stanowiącym o ich charakterystykach. Kod ten musiał być wprowadzony na środku pudła poniżej logotypu przewoźnika i ponad oznaczeniem serii (w wagonach 43A, 101A, 102A nietypowo oznaczenie znalazło się na lewo od drzwi środkowych). Kolor pudła oliwkowy bądź w jego odcieniach, dach szary bądź w kolorze pudła. Podwozie czarne. Detale, poręcze, stopnie w kolorze białym. Oznaczenia klasy białą farbą na skrajnych słupkach między okiennych przy drzwiach. Pod oznaczeniami klasy tabliczki aluminiowe w kolorze białym i czerwonym określające czy wagon jest 'dla palących' czy 'dla niepalących' (zazwyczaj oba typy występowały na 1 wozie z podziałem na przedziały). Informacje o przydziale, wadze, ogrzewaniu, długości, rozstawie osi itp na spodnim pasie. Stacja macierzysta czarne litery w białej prostokątnej ramce.

-1968 do 1985 wariant późniejszy



Wariant schematu malowania 1968-1985 w którym zastąpiono aluminiowe tabliczki 'dla palących/niepalących' białym malowanym logotypem umieszczonym pod klasą wagonu. Pozostałe rozwiązania kolorystyczne identyczne jak w wersji podstawowej. Wariant ten pojawił sie ok. roku 1975 a wprowadzony na szerszą skalę był w drugiej połowie lat 70ych.

-1985-1993



W 1985r wprowadzono uproszczone i zmienione nazwy serii wagonów, co spowodowało że np. wagony 'Bhixt' czy 'Bwix' stały się 'Bh' a 'Bwxz' zamieniono na 'Bdun' (zależnie od wersji) czy 'Bipa' na 'Bhp'. Kolorystyka nie uległa zmianom po za wariantami w rodzaju odcinanie szarego dachu na czole (bądź malowanie go w kolorze pudła).

-1993+



W 1988r w COBiRTK opracowano nową koncepcję malowania wagonów, którą wprowadzono w życie w latach 1992-1996. Dla wagonów 2 klasy było to kremowo-zielone malowanie pudła z szarym bądź beżowym dachem i czarnym podwoziem. Układ logotypów i oznaczeń względem schematu z 1968r nie uległ zmianie. Ok. 1995 zmieniono po raz kolejny oznaczenie serii niektórych wagonów wprowadzając znane później 'Adnu', 'Bdu', 'Bcdu' itp.

-2003+



Po wydzieleniu się ze struktur PKP spółki PKP Inter City opracowany został na przełomie 2002 i 2003 nowy schemat malowania z pudłem w odcieniach szarości, podwoziem czarnym i dachem szarym. Górną krawędź podkreślał zielony (a w wagonach 1 klasy żółty) pas. W roku 2005/2006 zmodyfikowano schemat wymieniając kolor podwozia na szary. Oznaczenia pozostały bez zmian z rezygnacją ze środkowego centralnego logotypu i numeru RIC wraz z serią. Te zostały przeniesione na spodni pas pudła, z lewej jego strony. Kolorystyka poręczy i stopni pozostała bez zmian. Logotypy klasy malowano na granatowo.

-2010+



W związku z powołaniem do życia pociągów kategorii TLK i trwającymi zmianami wizerunku firma PKP Inter City zaproponowała nową koncepcję kolorystyczną wagonów osobowych mającą docelowo zastąpić mało ambitny schemat malowania stosowany od 1992r. Kolor pudła opiera się o bazowy schemat firmy z wprowadzeniem odcieni błękitu (a w wagonach 1 klasy odcieni pomarańczy i żółci). W 1/4 szerokości pudła od jego krawędzi wprowadzono logotypy TLK. Reszta oznaczeń i kolorystyki odpowiada pierwszemu schematowi firmy wprowadzonemu w 2003r.

Gros moich modeli, dedykowanych pod mapy z lat 70ych powstała w schemacie malowania 1968-1985, i to modeli z tego okresu jest zdecydowanie najwięcej. Jest to okres najciekawszy, gdyż zazębiają się tu epoki. W ruchu są już nowoczesne wagony standardu Y oraz 4-osiowe 'ryflaki' czy 4-członowe 'Bipy', a na szlakach nadal licznie występują przedwojenne 'donnerbuchsy', 'eilzugi', starsze 'zwężaki', 'szczupaki' czy inne konstrukcje.

*TEMAT POLECAM PODKLEIĆ.
_________________
www.wgk.cal.pl
Ostatnio zmieniony przez kilanziom 19-06-2011, 12:20, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
 
drstrach
znawca


Pomógł: 336 razy
Wiek: 51
Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 6691
Skąd: Warszawa
Wysłany: 19-06-2011, 14:11   

Kilan a gdzieś mi znikło to opracowanie o wagonach, które kiedyś zacząłeś robić. Wisi jeszcze w sieci?
 
 
 
Lutek 
znawca
PL-PLKW



Pomógł: 118 razy
Wiek: 30
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 2610
Skąd: Poznań/Nakło nad Not
Wysłany: 19-06-2011, 17:24   

http://tabor.krb.com.pl/
_________________
www.bazawagonow.pl
 
 
 
Alana 
znawca


Pomogła: 129 razy
Dołączyła: 16 Lut 2008
Posty: 2199
Skąd: Truj-miasto
Wysłany: 19-06-2011, 19:39   

Swietne opracowanie, w koncu mozna sie polapac co i jak do mapki z jakiego okresu.

Czy moglabym jeszcze prosic o typowe zestawienia skladow, podobnie jak to bylo pokazane na starym forum przy Podlasiu?
_________________
MEOW!
 
 
 
drstrach
znawca


Pomógł: 336 razy
Wiek: 51
Dołączył: 03 Gru 2008
Posty: 6691
Skąd: Warszawa
Wysłany: 19-06-2011, 19:46   

Zacząłem to robić tutaj: http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=2935, niestety temat umarł.
 
 
 
RBach 
Administrator
Toromistrz


Pomógł: 290 razy
Wiek: 44
Dołączył: 26 Lut 2008
Posty: 4209
Skąd: Gościcino Centralne
Wysłany: 19-06-2011, 19:48   

Lutek napisał/a:
http://tabor.krb.com.pl/


Może w końcu kiedyś zmolestuję Kilana i pchniemy to dalej :)
_________________
Moje dodatki
Instrukcje kolejowe
KUID:263713
aktualny release skryptów sygnalizacji v5.3: 11.04.2020
 
 
HaZero
nowy


Dołączył: 17 Lis 2011
Posty: 18
Skąd: Polska
Wysłany: 18-11-2011, 21:59   

Przydało by się bo forma prezentacji bardzo przejrzysta. Jeden minus- Brak pokazanych napisów (tz na konkretnym wagonie nie widać konkretnie gdzie jaki napis był umieszczany).

Ale trzymam mocno kciuki za powodzenie :)
_________________
Dostępne odlewy żywiczne EU07, SU45, SM42, Gags-t oraz szafka torowa. Szczegóły na PW lub GG
 
 
 
bazler71
zaawansowany


Pomógł: 7 razy
Wiek: 49
Dołączył: 13 Cze 2008
Posty: 898
Skąd: Tomaszów Maz.
Wysłany: 21-04-2012, 13:45   

Odgrzebię temat ale akurat mnie naszło na tą widzę :) Może warto byłoby w krótkich słowach dorzucić jeszcze informację na tema wagonów sypialnych/kuszetek, barowych/restauracyjnych a także pocztowcach i bagażowych - kiedy one dostały inne niż oliwka kolory. Z tego co wiem niebieskie malowanie sypialnych też w kolejnych latach różniło się detalami w stylu - kolor drzwi, kolor logotypu WARs itd.
Dodanie do tego informacji o lokomotywach - znaczy od kiedy do kiedy żółty ryjek byłoby wisienką na torcie a krótkie omówienie malawania u "sąsiadów" czyli, CSD, CD, ZSR/ZSSK. SZD/SZR, DB i DR, UZ, BCZ, MAV - to już pewnie graniczyłoby z orgazmem :P ale chodzi mi o krótkie notki nie o jakieś rozbudowane elaboraty. Mysle że wiele osób szuka tej wiedzy
_________________
Żeby mi się chciało chcieć...
 
 
 
Lutek 
znawca
PL-PLKW



Pomógł: 118 razy
Wiek: 30
Dołączył: 08 Mar 2008
Posty: 2610
Skąd: Poznań/Nakło nad Not
Wysłany: 16-05-2016, 15:51   

Czy ktoś może ma zapisane grafiki z pierwszego posta Kilana lub jest w stanie na podstawie dostępnego opisu uzupełnić fotografie?
_________________
www.bazawagonow.pl
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group