FORUM PTT -

SYGNALIZACJA - Sygnalizacja na stacji czo³owej

ryszard - 30-05-2015, 22:52
: Temat postu: Sygnalizacja na stacji czo³owej
Naczelny szpec krêci lody :-P wiêc pytanie do pozosta³ych bieg³ych w temacie. Mapa fikcyjna, linia jednotorowa znaczenia miejscowego, droga hamowania 400m po p³askim. Wjazd na stacjê os³oniêty sem. Sr1/2/3. Do niego odno¶na tarcza ostrzegawcza dwustawna, szlakowa 70km/h, lata 70-76.
1) Czy przy sem wjazdowym potrzebna tarcza ostrzegawcza przelotowa ?

2) Czy potrzebny ten semafor Sr1/3 do dania zezwolenia na wjazd w perony. Do niego odnosi³aby siê Tarcza ostrzegawcza przelotowa przy sem wjazdowym. Widoczna Tz odnosi siê do poci±gów towarowych przybywaj±cych na stacjê.

3) Czy potrzebny sem wyjazdowy Sr1/3 ? Czy w miejscu ¿ó³tego "X" wstawiæ Tm?
Tor prowadzi do bocznicy z ³adunkami masowymi (wêgiel, koks, ziemniaki, buraki w zale¿no¶ci od sezonu). Obs³uga ludno¶ci tubylczej oraz okolicznych wsi.

4) Która nastawnia dysponuj±ca: ta przy peronach czy przy wjazdowym?
Ruch osobowy- 6 i 1/2 pary na dobê. Ostatni wieczorem nocuje na stacji. Ruch towarowy- obrót dobowy ok. 10 wagonów, w sezonie do 30.
Na braki w tex i dziadowskie otoczenie nie zwracaæ uwagi, mapa z odzysku :mrgreen:
Aikozann - 31-05-2015, 19:37
: Temat postu: Re: Sygnalizacja na stacji czo³owej
ryszard napisa³/a:

1) Czy przy sem wjazdowym potrzebna tarcza ostrzegawcza przelotowa ?
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]
2) Czy potrzebny ten semafor Sr1/3 do dania zezwolenia na wjazd w perony. Do niego odnosi³aby siê Tarcza ostrzegawcza przelotowa przy sem wjazdowym. Widoczna Tz odnosi siê do poci±gów towarowych przybywaj±cych na stacjê.
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]

Tak, ja bym da³ ten semafor wraz z jego tarcz± ostrzegawcz±. Skoro perony s± dopiero za tym semaforem to raczej czêsto bêdzie potrzeba "przepuszczania" poci±gów przez ten semafor bez zatrzymania, wiêc jak najbardziej przyda³aby siê tu tarcza "przelotowa". A sam semafor drogowskazowy te¿ jest uzasadniony, bo za nim jest ca³a g³owica rozjazdowa dziel±ca stacjê na dwie czê¶ci. Powiem nawet wiêcej, je¶li za peronami s± semafory wyjazdowe to mo¿na równie¿ rozwa¿yæ aby równie¿ przy tym semaforze drogowskazowym daæ "przelotow±" tarczê ostrzegawcz± odnosz±c± siê do tych¿e semaforów wyjazdowych
Co¶ takiego jest m.in. w Sierpcu:
http://www.sierpc.com.pl/galeria/zdjecia/41_3.jpg
- semafory wjazdowe X i Z od strony Torunia i Brodnicy, przy nich "przelotowe" tarcze ostrzegawcze semaforów drogowskazowych O i N znajduj±cych siê przed g³owic± rozjazdow± oddzielaj±c± czê¶ci towarow± i pasa¿ersk± stacji.
http://www.sierpc.com.pl/...eczkizpocka.jpg
- semafory drogowskazowe O i N znajduj±ce siê przed g³owic± rozjazdow± oddzielaj±c± czê¶ci pasa¿ersk± i towarow± stacji; dopiero za nimi s± perony stacji; stoj±ce przy nich tarcze ostrzegawcze odnosz± siê do semaforów wyjazdowych.

ryszard napisa³/a:

3) Czy potrzebny sem wyjazdowy Sr1/3 ? Czy w miejscu ¿ó³tego "X" wstawiæ Tm?
Tor prowadzi do bocznicy z ³adunkami masowymi (wêgiel, koks, ziemniaki, buraki w zale¿no¶ci od sezonu). Obs³uga ludno¶ci tubylczej oraz okolicznych wsi.
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]

Nie, absolutnie nie dawa³bym tu semafora. To jest wyjazd z bocznicy, wiêc odbywa³yby siê tu wy³±cznie jazdy manewrowe. Praktycznie nigdy nie spotyka siê wyjazdu z bocznicy "na semafor", a ju¿ szczególnie je¶li bocznica ³±czy siê z torami stacyjnymi. W takich przypadkach sk³ady z bocznicy przetacza siê na tory stacyjne i dopiero z torów stacyjnych "wyprawia siê" poci±g "na semafor". Natomiast obowi±zkowo nale¿a³oby zabezpieczyæ wyjazd z bocznicy na tory stacyjne ¿eberkiem ochronnym albo wykolejnic± (tu raczej da³bym wykolejnicê).

ryszard napisa³/a:

4) Która nastawnia dysponuj±ca: ta przy peronach czy przy wjazdowym?
Ruch osobowy- 6 i 1/2 pary na dobê. Ostatni wieczorem nocuje na stacji. Ruch towarowy- obrót dobowy ok. 10 wagonów, w sezonie do 30.
Na braki w tex i dziadowskie otoczenie nie zwracaæ uwagi, mapa z odzysku :mrgreen:

W wy¿ej przytoczonym ju¿ Sierpcu s± trzy nastawnie - dwie przy g³owicach rozjazdowych z obu stron stacji i jedna przy wy¿ej wspomnianej g³owicy rozjazdowej dziel±cej stacjê na czê¶ci pasa¿ersk± i towarow±, a usytuowanej przy jednym z peronów. I w³a¶nie ta ostatnia, przy "wewnêtrznej" g³owicy rozjazdowej i przy jednym z peronów, jest nastawi± dysponuj±c±, a dwie "skrajne", obs³uguj±ce semafory wyjazdowe i wjazdowe, s± wykonawcze. I takie rozwi±zanie zasugerowa³bym równie¿ tutaj. Czyli dysponuj±ca ta przy peronach.
ryszard - 31-05-2015, 23:18
:
Cytat:
Nie, absolutnie nie dawa³bym tu semafora. To jest wyjazd z bocznicy, wiêc odbywa³yby siê tu wy³±cznie jazdy manewrowe. Praktycznie nigdy nie spotyka siê wyjazdu z bocznicy "na semafor", a ju¿ szczególnie je¶li bocznica ³±czy siê z torami stacyjnymi. W takich przypadkach sk³ady z bocznicy przetacza siê na tory stacyjne i dopiero z torów stacyjnych "wyprawia siê" poci±g "na semafor". Natomiast obowi±zkowo nale¿a³oby zabezpieczyæ wyjazd z bocznicy na tory stacyjne ¿eberkiem ochronnym albo wykolejnic± (tu raczej da³bym wykolejnicê).
Semafor nie dotyczy³ bocznicy tylko wyjazdu z peronu. W miejscu "X" to tyczy³o Tm. Co do wykolejnicy to bywa ró¿nie, zreszt± sytuacja na stacji uleg³a zmianie. Dziêki wytê¿onej i mozolnej pracy brygad remontowych uda³o siê zmieniæ uk³ad torowy na bardziej przejrzysty :mrgreen: Jutro poka¿ê jak wygl±da po przebudowie. Uwzglêdni³em tutaj Twoj± sugestiê odno¶nie podzia³u na czê¶æ towarow± i osobow±.
Aikozann - 01-06-2015, 10:26
:
ryszard napisa³/a:
Semafor nie dotyczy³ bocznicy tylko wyjazdu z peronu. W miejscu "X" to tyczy³o Tm.

Spoko, no tak opacznie zrozumia³em :P

To pode¶lij jak co¶ tam zrobisz.
ryszard - 01-06-2015, 19:36
:

Zmieniona g³owica rozjazdowa. Sem Sr1/2 po lewej. Wjazd i wyjazd na 60km po Rz 1:12 R 500m. Po prawej Sr1/3 dla przyjmowanych i wyprawianych towarowych ze stacji.

Wjazdowy w perony Sr1/3

Wyjazdowy Sr1/3, Tm do manewrów na czê¶ci towarowej. Tor na bocznicê w lewo do GS-u, na wprost na plac ³adunkowy u¿ywany jako wyci±gowy na pewnym odcinku. Rozjazd zamykany na klucz. W po³o¿eniu zasadniczym na wprost i to wystarczy, bo po p³askim, to raz. Dwa, rozjazd mechaniczny przed nim w po³o¿eniu zasadniczym na zboczenie, do wagi.
Reszta bêdzie kontynuowana za jaki¶ czas w innym temacie.
Aikozann - 02-06-2015, 10:31
:
ryszard napisa³/a:
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]
Zmieniona g³owica rozjazdowa. Sem Sr1/2 po lewej. Wjazd i wyjazd na 60km po Rz 1:12 R 500m.

Nie, tak nie jest poprawnie. Je¶li dajesz na semaforze kszta³towym zezwolenie na jazdê po zwrotnicach w kierunku zwrotnym z prêdko¶ci± wiêksz± ni¿ 40 km/h (w przypadku semaforów kszta³towych robi siê to via wska¼nik W21), to semafor powinien podawaæ sygna³ zezwalaj±cy na jazdê ze zmniejszon± prêdko¶ci±, czyli Sr 3. Instrukcja Ie-1 (d. E-1) odno¶nie wska¼nika W21 stanowi, ¿e stosuje siê go wtedy gdy semafor podaje sygna³ zezwalaj±cy na jazdê z prêdko¶ci± zmniejszon± do 40 km/h, 60 km/h lub 100 km/h, czyli w przypadku semafora kszta³towego powinien byæ to Sr 3.

ryszard napisa³/a:

http://trainzimage.pl/image/m8V

Sr 1/3 to dlatego ¿e za tym semaforem jest ju¿ tylko "wieczne S 1"?

ryszard napisa³/a:
[url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url] [url=http://trainzimage.p....th.jpg]Obrazek[/url]
Wyjazdowy Sr1/3, Tm do manewrów na czê¶ci towarowej. Tor na bocznicê w lewo do GS-u, na wprost na plac ³adunkowy u¿ywany jako wyci±gowy na pewnym odcinku. Rozjazd zamykany na klucz. W po³o¿eniu zasadniczym na wprost i to wystarczy, bo po p³askim, to raz. Dwa, rozjazd mechaniczny przed nim w po³o¿eniu zasadniczym na zboczenie, do wagi.

Da³bym chyba wiêcej tych semaforów drogowskazowych - wyjazdowe to raczej nie s± skoro za najbli¿sz± g³owic± rozjazdow± s± jeszcze tory stacyjne - bo jeden tor do wyprawiania poci±gów pasa¿erskich to trochê ma³o.

ryszard napisa³/a:
Wjazd i wyjazd na 60km po Rz 1:12 R 500m.

No i 60 km/h je¶li ju¿ :P

EDIT:
Aha, i je¶li dajesz Rz-1:12-500 to, z tego co mi wiadomo, powinien mieæ on chyba dodatkowy napêd pomocniczy po³±czony z "w³a¶ciwym" napêdem pêdni± sztywn±. Mo¿esz to zrobiæ z dodatków cxx W Gestaengeltg.3m neu, cxx DR-Weichenantrieb i cxx W Gestaengeablenkung CheWerick'a mniej wiêcej tak jak opisa³em to w temacie http://www.trainz.pl/_forum/viewtopic.php?t=9500 , pod³±czaj±c napêd pomocniczy pêdni± sztywn± do napêdu mechanicznego. Ale w tym temacie dobrze jakby siê wypowiedzia³ kto¶ bardziej obeznany :P
RBach - 02-06-2015, 17:11
:
Aikozann napisa³/a:

Nie, tak nie jest poprawnie.


O ile szlakowa wynosi powy¿ej 60km/h.

Aikozann napisa³/a:
Sr 1/3 to dlatego ¿e za tym semaforem jest ju¿ tylko "wieczne S 1"?


To nie ma nic do rzeczy, blaszak sam z siebie nie sygnalizuje wskazañ nastêpnego. Od nastêpnego mo¿e zale¿eæ stawno¶æ sprzê¿onej To.

Aikozann napisa³/a:
Da³bym chyba wiêcej tych semaforów drogowskazowych - wyjazdowe to raczej nie s± skoro za najbli¿sz± g³owic± rozjazdow± s± jeszcze tory stacyjne


Przy ma³ym ruchu mo¿esz z torów odstawczych wci±gaæ siê w peron na ten jeden jedyny tor i po oblocie robiæ wyjazd. Tak samo przyjazdy, jazda w peron, oblot i zjazd na odstawcze.

Aikozann napisa³/a:
Aha, i je¶li dajesz Rz-1:12-500 to, z tego co mi wiadomo, powinien mieæ on chyba dodatkowy napêd pomocniczy po³±czony z "w³a¶ciwym" napêdem pêdni± sztywn±.


Nie do koñca napêd a d¼wigniê k±tow± do drugiego zamkniêcia. Dodatkowe napêdy maj± 760 i 1200.
ryszard - 02-06-2015, 19:23
:
Cytat:
O ile szlakowa wynosi powy¿ej 60km/h.
Co prawda napisa³em 70km/h ale zmienimy w SRJ na 60, siê linia deko zdekapitalizowa³a.
Cytat:

PostWys³any: Dzisiaj 17:11 Temat postu:
Aikozann napisa³/a:

Nie, tak nie jest poprawnie.


O ile szlakowa wynosi powy¿ej 60km/h.

Aikozann napisa³/a:
Sr 1/3 to dlatego ¿e za tym semaforem jest ju¿ tylko "wieczne S 1"?


To nie ma nic do rzeczy, blaszak sam z siebie nie sygnalizuje wskazañ nastêpnego. Od nastêpnego mo¿e zale¿eæ stawno¶æ sprzê¿onej To.

Aikozann napisa³/a:
Da³bym chyba wiêcej tych semaforów drogowskazowych - wyjazdowe to raczej nie s± skoro za najbli¿sz± g³owic± rozjazdow± s± jeszcze tory stacyjne


Przy ma³ym ruchu mo¿esz z torów odstawczych wci±gaæ siê w peron na ten jeden jedyny tor i po oblocie robiæ wyjazd. Tak samo przyjazdy, jazda w peron, oblot i zjazd na odstawcze.
Na pocz±tku wpisa³em 6 i1/2 pary osobowych dziennie czyli tak jak Radek napisa³: oblot, wyci±gniêcie z peronu i przestawienie na drug± krawêd¼, potem zjazd loka do szopy. Tor przyjazdowy przygotowany na przyjecie nastêpnego sk³adu. Poza tym kiedy¶ to dwa razy pomy¶leli zanim sygnalizator jaki¶ dali, bo to wymaga ci±gniêcia druta. Teraz ¶wiate³ka i kabelki wiêc niebieskiego bez umiaru :-P
odno¶nie tego obrazka: http://trainzimage.pl/image/m8P
Doczyta³em siê czego¶ takiego: Przy torach g³ównych dodatkowych przeznaczonych wy³±cznie dla poci±gów towarowych, z których wyjazdy odbywaj± siê tylko z prêdko¶ci± nie przekraczaj±c± 40km/h, mo¿na ze wzglêdów oszczêdno¶ciowych stosowaæ semafory sygnalizuj±ce wyjazd bez zmniejszania prêdko¶ci. Wobec powy¿szego Sr1/3 +Tm zmieniê na Sr1/2+ Tm.
Cytat:
Nie do koñca napêd a d¼wigniê k±tow± do drugiego zamkniêcia. Dodatkowe napêdy maj± 760 i 1200.
Radek odno¶nie do tego: czy to dotyczy³o czasów koñca Gomó³ki i pocz±tków tow Gierka?
RBach - 02-06-2015, 19:26
:
Tak, z takim wariantem, ¿e nie robili 760-tek a do 1200 to nie wiem jak by³o, bo drucianych napêdów w dublu niezbyt mogê sobie wyobraziæ :-) Popaczam w stare katalogi, tam chyba co¶ by³o. Ale w R500 spokojnie jeden napêd i d¼wignia, tak by³o od zawsze.
ryszard - 02-06-2015, 19:30
:
Cytat:
Ale w R500 spokojnie jeden napêd i d¼wignia, tak by³o od zawsze.

Skoro by³o, znaczy trza zrobiæ ino tylko jak to zrobiæ co by sie nie narobiæ a dobrze wygl±da³o w grze? Masz mo¿e jakowy¶ obrazek jak to wygl±da³o dla 1:12 R500?
RBach - 02-06-2015, 19:58
:
ryszard napisa³/a:

Skoro by³o, znaczy trza zrobiæ ino tylko jak to zrobiæ co by sie nie narobiæ a dobrze wygl±da³o w grze? Masz mo¿e jakowy¶ obrazek jak to wygl±da³o dla 1:12 R500?

Po nowemu jak i po staremu tak:
https://lh4.googleusercontent.com/-6agpbrqi9f4/U9imoJAjQcI/AAAAAAAAdlI/a0kkvC01lfA/s1280/DSC09515.JPG
Tylko w starych stare zardzewia³e elementa trzeba u¿yæ, no i napêd inny.
ryszard - 02-06-2015, 20:48
:
Te dwie rurki i czarna skrzyneczka to po tej samej stronie co napêd czy po przeciwnej? No i gdzie siê ma koñczyæ: w po³owie d³ugo¶ci do krzy¿ownicy czy 1/3 od niej?
Aikozann - 02-06-2015, 21:37
:
RBach napisa³/a:
O ile szlakowa wynosi powy¿ej 60km/h.

Nic takiego w Ie-1 nie znalaz³em...

Aikozann napisa³/a:
Sr 1/3 to dlatego ¿e za tym semaforem jest ju¿ tylko "wieczne S 1

Chodzi³o mi o to ¿e na ¶wietlnych daje siê nieraz S13 zamiast S5 gdy nastêpny sygna³ jest "stój", i pomy¶la³em ¿e mo¿e tu przez analogiê zosta³o wstawione Sr3 zamiast Sr2 :P

ryszard napisa³/a:
(...) jak to zrobiæ co by sie nie narobiæ a dobrze wygl±da³o w grze?

No wydaje mi siê ¿e z tymi dodatkami CheWerick'a jest chyba naj³atwiej to zrobiæ, dajesz po prostu dwa razy cxx DR-Weichenantrieb (trackside) i ³±czysz je dwukrotnie za pomoc± cxx W Gestaengeltg.3m neu (spline), trzymaj±c tylko przy ich uk³adaniu Shift ¿eby siê te dwa skrawki spline nie po³±czy³y ze sob±. Ja to zwykle robiê tak ¿e uk³adam sobie gdzie¶ obok dwa kawa³ki tego spline'u i potem przesuwam tylko wêz³y w odpowiednie miejsce, dopasowuj±c je do skrzyneczek (oczywi¶cie z Shift-em). Tylko Ty mo¿esz u¿yæ wersji z "alt" zamiast "neu" jak chcesz mieæ postarzony wygl±d :P
ryszard - 02-06-2015, 21:45
:
Jak uk³adaæ to wiem ino tylko problem jest po której stronie i odleg³o¶æ od krzy¿ownicy. Dodatkowo jest to z ryglem wiêc tu pies pogrzebany. Gdybym takowe cu¶ widzia³ w realu ( ale nie nowe, bo to mnie znane) to jest ³atwiej zrobiæ. Dobra bêdzie siê próbowaæ.
RBach - 02-06-2015, 21:52
:
Aikozann napisa³/a:
Nic takiego w Ie-1 nie znalaz³em...


Na Ie-1 ¶wiat siê nie koñczy. Po kiego na semaforze sygnalizowaæ OGRANICZENIE do 60km/h skoro szlakowa wynosi te 60km/h lub mniej?

ryszard napisa³/a:
Jak uk³adaæ to wiem ino tylko problem jest po której stronie i odleg³o¶æ od krzy¿ownicy. Dodatkowo jest to z ryglem wiêc tu pies pogrzebany. Gdybym takowe cu¶ widzia³ w realu ( ale nie nowe, bo to mnie znane) to jest ³atwiej zrobiæ. Dobra bêdzie siê próbowaæ.


Pierwsze zamkniêcie 3015mm od pocz±tku rozjazdu, drugie 11440mm :mrgreen: Strona obojêtna, napêd mo¿e byæ po dowolnej, sprzê¿enie te¿.
ryszard - 02-06-2015, 22:23
:

Tak to ma wygl±daæ?
Zrobi³em zanim napisa³e¶
Cytat:
drugie 11440mm
Nie lepiej by³o napisaæ 30 154mm od koñca prostego rozjazdu, ³atwiej zmierzyæ :-P
RBach - 03-06-2015, 07:24
:
ryszard napisa³/a:

Tak to ma wygl±daæ?


Je¿eli skrzynka ryglowa robi za d¼wigniê k±tow±, to tak :mrgreen:
ryszard - 03-06-2015, 08:00
:
No i ca³e szczê¶cie :-P
Dziêki za wszystko, to by by³o na tyle.