FORUM PTT -

SYGNALIZACJA - Problemy z sygnalizacją i blokadą liniową

luki_tram - 17-02-2014, 19:21
: Temat postu: Problemy z sygnalizacją i blokadą liniową
Bawię się ostatnio konfiguracją semaforów oraz blokady liniowej i mam pewne problemy.
Mianowicie, zakładamy, że mamy semafor wyjazdowy, możliwość wyjazdu w dwóch kierunkach i do tego blokada liniowa. Semafor skonfigurowany tak:
Główne ustawienie prędkości: Sygnał zastępczy
Przebieg 1: wyjazd 1 vmax
Przebieg 2: wyjazd 2 - v = 40 km/h

I teraz mam pociąg przed semaforem na autojazdę czy coś tam. Ustawienia blokady na szlakach są takie, że wyjazd 1 mamy zablokowany, wyjazd 2 mamy odblokowany.
Z drugiego maszynisty ustawiam sobie przebiegi. Załóżmy pierwszy przebieg lub ułożony od startu sesji jest na wyjazd 1 daje nam blokadę semafora. Teraz korzystając z zasad v5 i polecenia zmieniam przebieg na 2 i mimo, że droga jest ułożona jak trzeba, semafor ma jakiś efekt pamięciowy. Dalej jest zablokowany (locked), natomiast prędkość semafora jest "SZ". Niestety nadal świeci sobie w najlepsze S1 i pociąg stoi.
Czy ja coś źle robię przy konfiguracji, czy to taki kaprys Trainza ?
Zwykle pociąg potrafi stać cały czas przy S1, ale bywa, że po chwili sygnał się zmieni na zezwalający i AI ruszy. W geodecie efekt podobnym sytuacja przegryza się kiedy albo ruszę pociągiem, albo którąś zwrotnicą w przebiegu.
Załączam krótki filmik prezentujący tą sytuację. (wyjazd do Sokolnika to wyjazd 1, do Rogi to wyjazd 2) - co ciekawe skubany po 10 sekundach dostał sygnał i odjechał ale myślę, że uchwyciłem to o co biega.
http://youtu.be/F2oPifQTyc8

W sumie jest to pierdółka, ale może doprowadzić do zablokowania pociągów AI, czy też sam stojąc pod semaforem mogę czekać w nieskończoność.
Może jak kiedyś tam pojawi się możliwość sterowania blokadą przez polecenia maszynisty to dałoby się dodać jakieś polecenie w stylu "odśwież" dla "trainzowego dyżurnego" ?

I jeszcze jedno, szukam lekarstwa na sytuację taką, że wyjeżdżam na szlak i powiedzmy, zaraz za sem wjazdowym lub tarczą mam przystanek.
Kiedy tak sobie stoję i spojrzę za siebie, widzę sygnały zezwalające ;-)
Teoretycznie dla semaforów wjazdowych myślałem o wpisaniu blokady odpowiednio dla ich kierunków jazdy, bo z zablokowanego kierunku zasadniczo nic nie przyjedzie.
RBach - 17-02-2014, 20:33
:
Semafory odświeżają się po ruszeniu loka. Znaczy się tak działa wewnętrzny kod gry, nie skrypt v5. Czasem odświeża się i na postoju, ale kto ogarnie wszystkie fochy tej gry? :-)
luki_tram - 17-02-2014, 21:33
:
Aha, czyli takie fanaberie trainza, czyli trzeba z tym jakoś żyć ;-)
RBach - 17-02-2014, 21:44
:
luki_tram napisał/a:
Aha, czyli takie fanaberie trainza, czyli trzeba z tym jakoś żyć ;-)


Ano. A jak ten ciapong z autodrive ruszy d... z miejsca to działa? Może wyjściem jest postawić go dalej od semafora, żeby ujechał chociaż milimetr :-) ewentualnie dać mu wait until red i dopiero potem autodrive?
Korzeń - 17-02-2014, 22:05
:
luki_tram napisał/a:
I jeszcze jedno, szukam lekarstwa na sytuację taką, że wyjeżdżam na szlak i powiedzmy, zaraz za sem wjazdowym lub tarczą mam przystanek.
Kiedy tak sobie stoję i spojrzę za siebie, widzę sygnały zezwalające ;-)

To akurat da się zrobić triggerem przestawiającym zwrotnicę po najechaniu przez skład. Konfigurujesz go tak, żeby po zadziałaniu wywołał S1 i ustawiasz taki za semaforem.
luki_tram - 17-02-2014, 23:27
:
@Korzeń, też tak myślałem, ale dla dłuższych składów wyzwalacz powinien być daleko, a jak mam np. krótki skład osobowy to jednak taki trigger powinien być na wysokości semafora. Jakoś nie kojarzę w tej chwili triggera który działałby na koniec składu chyba, że jest jakaś zasada - poszukam sobie.
Co do mojej teorii to się nawet sprawdziła, dla semafora wjazdowego dajemy nazwę bloku którą podajemy wyjazdowym na wcześniejszym posterunku i analogicznie w przeciwną stronę.
Póki co działa :)

@RBach jeśli stoi dalej to oczywiście sobie podjedzie, jeśli przed zatrzymaniem będzie droga na wolny blok to semafor się dostosuje i skład pojedzie, ale jeśli się zatrzyma i po tym dojdzie do zmiany przebiegu lub zmiany kierunku blokady to będzie stać, zezwalający może pokaże się po jakimś czasie albo w ogóle. "wait until red" działa podobnie, jak ma S1 to stoi i czeka aż się semafor odświeży :-P
Najbardziej efektywne póki co jest zapobieganie ułożonej drogi na zablokowany blok przed planowanym podaniem wyjazdu na wolny blok. No a jak już coś się zablokuje to albo szarpnąć składem, albo przerzucić którąś wajchę ręcznie - wtedy się odświeży.
zolwik - 17-02-2014, 23:31
:
ja to mam tak:
na torze pomiędzy semaforami wyjazdowymi w odległości ok 5m od semafora mam niewidzialny rozjazd a tuz przed nim niewidzialny semafor, zasadniczo droga jest w bok czyli na ślepo (s1)
w chwili podania wyjazdu na semaforze, niewidzialny rozjazd przekłada sie na wolną drogę, AI widzi na niewidzialnym semaforze S2 więc ruszą i automatycznie poda sie semafor wyjazdowy